طراحی دکوراسیون سنتی

طراحی داخلی سنتی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – یک سبک کلاسیک، گرم، آرامش بخش و آشنا که ریشه در سنت های گذشته دارد بدون اینکه مختص هیچ دوره زمانی خاصی باشد.

طراحی داخلی سنتی سبک محبوبی از دکوراسیون است که عمدتاً بر اساس سبک‌های ایرانی قرون گذشته تصورات مرسوم از ظاهر خانه است.

یک طرح سنتی طراحی داخلی بی زمان و بی مکان، راحت، اما بیش از حد فانتزی نیست. انواع مبلمان، منسوجات، پالت‌های رنگی، آویزهای سنتی دکوری و دکور مورد استفاده در اتاق‌هایی که به‌طور سنتی طراحی شده‌اند، به تاریخچه‌ی اتاق‌ها اشاره می‌کنند به عنوان مثال، یک اتاق خواب به سبک سنتی ممکن است شامل یک طرح رنگی خنثی باشد. یک تخته چوبی کنده کاری شده یا روکش دار؛ پنجره های مزین شده با شیشه های رنگی و چراغ های نفتی رومیزی؛ یک صندوقچه آهنی و یا چوبی یک  دیوارکوب سنتی از نوع چشم نظر، گلیم دستباف، و احتمالا استفاده از محصولات حصیربافی .دسته آویزهای سنتی دوراونتاش

طراحی دکوراسیون سنتی :

خرید صنایع دستی

برای طراحی دکوراسیون منزل سبک های مختلفی نظیر مدرن و کلاسیک و سنتی وجود دارد و شما می توانید با توجه به طرح وسایل منزل تان از بین این سبک ها دیزاین داخلی بی نظیر و متفاوتی را برای قسمت های مختلف منزل تان انتخاب نمایید.

همان طور که می‌ دانید برای پیاده سازی سبک سنتی در دکوراسیون داخلی باید پارامترهایی رعایت شود و هر سبک جزئیات و متعلقات خود را دارد. طبق مواردی که گفته شد افرادی که تمایل دارند به صورت تلفیقی از دو سبک مدرن و سنتی در کنار هم استفاده کنند از قوانین هر دو پیروی می کنند و نتیجه حاصل از کار آنها سبک انتقالی خواهد بود.

دکوراسیون سنتی برای بخش های مختلف منزل

در طراحی دکوراسیون سنتی اغلب وسایل قدیمی نظیر دیوارکوب و گلیم و سفال و آینه و شمعدان و سه تار و … به چشم می خورند همچنیین اگر شما تمایل دارید منزل تان طراحی داخلی سنتی داشته باشد بهتر است وسایل ضروری نظیر مبلمان و میز تلویزیون و پرده و فرش را از بین طرح های سنتی و قدیمی انتخاب نمایید همچنین برای تزیین میز جلو مبلی نیز می توانید از رومیزهای طرح دار و قدیمی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در اگر تمایل دارید دکوراسیون منزل تان را به سبک سنتی طراحی نمایید بهتر است از شلوغ کردن فضای داخلی منزل خودداری کنید و فضایی آرام و متعادل را در بخش های مختلف منزل خود ایجاد نمایید.

دکوراسیون سنتی ایرانی

گیاهان و گل های مختلف از مواردی هستند که نباید به هنگام طراحی دکوراسیون داخلی منزل از آن ها غافل شوید همچنین در فرهنگ ایرانی گل و گیاهان از عناصر اصلی در دکوراسیون خانه های ایرانی به شمار می روند از این رو بهتر است شما تعدادی گل و گیاه را تهیه کنید سپس آن ها را در بخش های مختلف منزل خود قرار دهید و از این طریق طراوات و شادابی را برای سالن پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه منزل تان به ارمغان بیاورید.حصیر در دکوراسیون

تزئین دیوار به سبک سنتی

یکی دیگر از فضاهایی که می تواند به سبک سنتی تزئین شود قطعا دیوارها هستند. دیوار بخش مهمی از هر فضا به حساب می آید . در مقاله تزئین دیوار با دیوارکوب سنتی یاد میگیریم چگونه دیوار منزل را چونه به سبک سنتی تزئین کنیم .

دیزاین آشپزخانه به سبک سنتی 

  • آشپزخانه های سنتی از نظر قابلیت و امکانات فرق زیادی با آشپزخانه های مدرن ندارند و برخی از آن ها دارای جدیدترین امکانات می باشند ولی ظاهر و معماری داخلی آن ها به صورت سنتی طراحی شده است که هر انسانی را به حس و حال زمان های گذشته می برد.
  • آشپزخانه سنتی در انواع سبک های مختلف ایرانی و رومی و اروپایی و … طراحی می شود که انتخاب هر یک از این سبک ها به سلیقه شخصی شما و تجهیزاتی که در دسترس دارید بستگی دارد.
  • کابینت ها مهم ترین اجزای یک آشپزخانه به شمار می رود و در فضای یک آشپزخانه سنتی نمی توان از کابینت های مدرن استفاده کرد بنابراین بهتر است شما کابینت های آشپزخانه را از بین طرح های روستیک و کلاسیک و ممبران و .. انتخاب نمایید.
  • انتخاب رنگی مناسب برای اجزای آشپزخانه و کابینت ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و در این سبک دیزاین داخلی آشپزخانه اغلب رنگ های آبی آسمانی و آبی فیروزه ای و سبز تیره و زرد و کرم به چشم می خورند. توجه داشته باشید که در سبک طراحی داخلی سنتی شما مجاز نخواهید بود از رنگ های پرانرژی و خاص استفاده کنید.
  • در فضای آشپزخانه سنتی بهتر است وسایل برقی خود را پنهان کنید همچنین می توانید هود آشپزخانه را در یک حفاظ چوبی زیبا قرار دهید و سایر لوازم برقی را هم درون کابینت ها بچینید.
  • اگر تمایل دارید فضای آشپزخانه سنتی و قدیمی به نظر می رسد بهتر است سبد سیب زمینی و پیاز را از بین مدل های حصیری انتخاب نمایید همچنین جانونی حصیری را می توانید روی کابینت ها قرار دهید. سرویس کفگیر و ملاقه را هم بهتر است چوبی انتخاب نمایید.
  • برای پوشاندن کفپوش آشپزخانه از فرش سنتی یا گلیم استفاده نمایید همچنین پرده های حصیری و چوبی نیز می توانند برای پوشاندن پنجره های آشپزخانه انتخابی مناسب و ایده آل به شمار روند.حصیر در دکوراسیون

ریشه های سبک طراحی داخلی سنتی :

طراحی داخلی سنتی به آرامی در پس زمینه زمزمه می کند در حالی که طراحان مدرن قرن از روش‌های جدید تولید و طراحی پس از جنگ برای تولید ،فرش ،دکوری های دیواری، مبلمان و اشیاء خانگی نوآورانه با استفاده از مواد جدید استفاده می‌کردند، طرفداران طراحی سنتی از همان روش‌های تولید برای ایجاد صندلی‌های کلاسیک استفاده می‌کردند.حصیر در دکوراسیون

طراحی سنتی امروز:

فقط به این دلیل که طراحی سنتی ریشه در سنت دارد به این معنی نیست که تغییر نمی کند و نباید با زمان تغییر کند. بسیاری از خانه های سنتی امروزی دارای عناصر مدرنی مانند جزایر آشپزخانه بزرگ و فضاهای با پلان باز هستند. طراحان کنونی احتمالاً قطعات معاصر، رنگ‌های جسورانه‌تر، و مبلمان و دکورهای قدیمی‌تر را اضافه می‌کنند تا یک ریف بر سبک کلاسیک ایجاد کنند که بسیاری آن را سنتی جدید می‌نامند. ترکیبی از طراحی سنتی و معاصر، سبک ترانزیشنال به یک دسته بندی دکوراسیون داخلی تبدیل شده است.

دکوراسیون ایرانی

ویژگی های کلیدی سبک طراحی داخلی سنتی

اگر به دنبال ریشه یابی سبک سنتی باشید باید بدانید که طراحی داخلی سنتی مربوط به دکوراسیون کلاسیک اروپایی می باشد و شباهت های بسیار زیادی با سبک کلاسیک دارد که برگرفته از سبک چیدمان دکوراسیون داخلی اروپایی‌ ها در سال‌های گذشته است. البته تفاوت‌ های جزئی با هم دارند که باعث می‌شود شما این دو سبک را از هم تمیز دهید. مانند تفاوت ها و شباهت هایی که بین سبک های معاصر و مدرن وجود دارد.

  • طراحی بر اساس سبک های گذشته است، اما اغلب با جزئیات کمتر تزئینی به پایان می رسد
  • اتاق ها به گونه ای تنظیم شده اند که کاربردی، مناسب خانواده و راحت باشند
  • فضاهای داخلی ممکن است شامل عناصر معماری سنتی مانند قالب گیری تاج و گلدان باشد
  • پالت های رنگی شامل رنگ های خنثی ظریف با استفاده کم از رنگ های پررنگ است
  • پوشش اتاق فقط با یک فرش یا گلیم کوچک تر از مساحت کف اتاق
  • دیوارها معمولاً با رنگ‌های خنثی رنگ‌آمیزی می‌شوند، اما ممکن است شامل کاغذدیواری‌های طرح‌دار ظریف در نقوش سنتی مانند گل‌دار، راه‌راه باشد.
  • منسوجات معمولاً خنثی یا با طرح‌های ظریف مانند کاغذ دیواری هستند و ممکن است شامل پنبه سنگین، پشم، مخمل، خز و ابریشم باشد.

ولی هنوز هم می توانید با توجه به تعریف هایی که از هر دو سبک شناخته اید آنها را از همدیگر تشخیص دهید.

یکی از اصلی ترین نشانه های سبک سنتی در طراحی داخلی استفاده از چوب در دکوراسیون است و اگر نگاه جزئی تری به مبلمان و معماری ساختمان داشته باشید جذب ظرافت و معماری خاص آن می‌شوید.

 خوشبختانه سبک سنتی کاملا انعطاف پذیر است و شما می توانید با هر عنصر داخلی که در فضا وجود دارد آنها را هماهنگ کنید تا در نهایت یک چیدمان دکوراسیون داخلی خاص و منحصر به فرد و در عین حال زیبا در فضای خانه خود داشته باشید.

نکات دکوراسیون داخلی سنتی :

  • به چیدمان مبلمان، اولویت دادن به تقارن و انسجام توجه کنید تا اتاق‌ها برای خانواده‌ها، دوست‌داشتنی و استفاده را آسان کنید.
  • پالت رنگی خنثی را انتخاب کنید که به نفع رنگ های خاکی یا جواهری باشد
  • به دنبال قطعاتی باشید که از نظر سبک و رنگ به طور هماهنگ با هم کار می کنند، اما به دنبال مجموعه های هماهنگ از همه چیز نباشید، در غیر این صورت ظاهر نمایشگاه مبلمان خواهید داشت.
  • از پاشیدن اشیاء عتیقه، قطعات معاصر یا آثار هنری قدیمی که با طراحی کلی هماهنگ است اما ابعاد بیشتری می بخشد نترسید.
  • از اثاثیه نرم و منسوجات با رنگ های ظریف، راه راه، گل و چهارخانه استفاده کنید.
  • نسخه های ساده و معاصر مانند لوستر کلاسیک، آویزهای دیواری، دیوارکوب ها را نصب کنید.
  • قالی‌های قدیمی به‌سبک ایرانی برای افزودن الگو و جذابیت به یک اتاق سنتی خوب عمل می‌کنند. انتخاب یک گلیم ایرانی بیش از حد رنگ شده در اینجا می تواند کمی مزیت را اضافه کند.
  • رنگ های چوبی گرم و غنی مانند گردو را برای مبلمان و لکه های تیره تر را برای کفپوش انتخاب کنید
  • از لوازم سنتی مانند رومیزی، شمعدان، ست‌های چینی و کتانی قدیمی استفاده کنید، اما به روشی دقیق ویرایش شده و عمدی استفاده کنید تا درهم و برهم و قدیمی به نظر نرسید.
  • سبک سنتی را به‌جای هدف نهایی، به عنوان نقطه عزیمت در نظر بگیرید، احساس آزادی در ترکیب عناصر غیر سنتی برای ایجاد فضای شخصی‌تر و خاطره‌انگیزترپارچه قلمکار

رنگ در دکوراسیون داخلی سنتی

در طراحی سبک سنتی معمولاً دیوارها با استفاده از رنگ های خنثی رنگ آمیزی می شوند تا همه توجه مخاطب به سمت مبلمان و وسایل تزیینی و دکوری باشد. پس بهتر است اگر قرار است تغییری روی رنگ های دکوراسیون داده شود آنها را معطوف به قطعات بزرگ و مبلمان کنید و از رنگ‌های مختلف مثل آبی، قرمز، قهوه‌ای و مشابه آن ها می توانید برای رومبلی و غیره استفاده کنید.

 از به کار بردن آثار هنری و عناصر سنتی برای چیدمان دکوراسیون سنتی غافل نشوید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید از رنگ‌ های پر انرژی و زنده در انتخاب وسایل استفاده کنید.

پارچه در دکوراسیون داخلی سنتی

در سبک سنتی ایرانی بیشتر پارچه ها رنگ های مات دارند و خیلی از آنها الگو های گلدار یا طرح‌ های ویژه‌ای دارند که معمولاً داماس و بته جقه ای جز طرح های پرطرفدار در پارچه های سبک سنتی ایرانی است که معمولاً این پارچه‌ ها جنس های غنیپارچه قلمکار و الیاف گرانقیمت دارند که یا ترمه یا ابریشم یا مخمل می باشند و هزینه نسبتا بالایی برای خرید و استفاده از آن ها مورد نیاز است و طراحان داخلی توجه ویژه‌ای به این پارچه ها دارند.

البته بهتر است تعادل را رعایت کنید و اگر برای قسمت رومبلی و پرده و غیره از پارچه های پر نقش و نگار و طرح دار استفاده می کنید، حتماً یک قسمت هایی را ساده‌تر در نظر بگیرید تا با برقراری تعادل زیبایی مد نظر شما در فضای دکوراسیون منزل برقرار شود.

ولی به طور کلی انتخاب طرح و نوع پارچه با شما و بر اساس سلیقه شماست و می توانید در این زمینه از طراحان داخلی و کارفرمای پروژه معماری داخلی هم کمک بگیرید.

ولی حتما قبل از هر چیزی میزان بودجه در دسترس را مشخص کنید تا هم خودتان و هم افرادی که وظیفه طراحی و بازسازی خانه و دکوراسیون داخلی منزل شما را بر عهده دارند بدانند که تا چه حد آزاد به انتخاب وسایل می باشند.

استفاده از سبد حصیری در دکوراسیون منزل

امروزه استفاده از محصولات و اکسسوری حصیری در چیدمان و دکوراسیون داخلی منزل رواج زیادی پیدا کرده است. دکوراسیون حصیری در واقع استفاده از محصولات و لوازم حصیری، مثل سبد حصیری، مبلمان حصیری و سایر محصولات حصیری در دکوراسیون داخلی منزل شما است. به کار بردن سبد حصیری و سایر اکسسوری حصیری در دکوراسیون داخلی منزل، تلفیقی از مدرنیته و طبیعت است که علاوه بر ایجاد چیدمان شیک منزل ، محیطی گرم و صمیمی ایجاد می کند.

عکاسی از حصیر

در دکوراسیون حصیری لزومی نیست کل لوازم و اکسسوریها را یکدست از حصیر انتخاب کنید بلکه با انتخاب و نصب تعدادی از وسایل حصیری مانند دیوارکوب ها، کپو، سبد حصیری، زنبیل حصیری، سفره حصیری و… می توانید یک دکور شیک و جذاب حصیری داشته باشید.

اکسسوری های حصیری از تنیده شدن الیاف طبیعی با توجه به پوشش گیاهی هر منطقه  ساخته می شوند .  صنایع دستی حصیری در شمال ، جنوب و غرب کشور رواج دارد و طی چند سال اخیر، دست سازه های حصیری جایگاه ویژه ای در دکورراسیون داخلی پیدا کرده است .

برای محصولات حصیری در مناطق جنوبی از برگ درخت خرما و ساقه های نی های باتلاقی ، در مناطق شمالی از ساقه برنج و ساقه های نی مردابی استفاده میکنند و در غرب کشور از شاخه های درخت ارغوان و بید (ارغوان بافی) .

مزیت مهم محصولات و لوازم حصیری این است که سازگار با محیط زیست هستند و جذب طبیعت میشوند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد