فواید ظروف مس برای بدن

آیا درباره فواید ظرف مسی برای بدن می دانید؟ ظرف غذا، یکی از مهمترین وسایلی است که در خانه برای خوردن و نوشیدن به آن نیاز داریم، اما چه باور کنید چه باور نکنید، ظروف مسی، دارای فواید سلامتی برای بدن است.
ظروف مسی

هر روز ،مردم برای خوردن و آشامیدن در منزل خود از ظروف غذا استفاده می کنند ؛ ظروف غذا شامل بشقاب، چنگال، قاشق، نعلبکی، لیوان، چاقو و دیگر ظروف مورد نیاز در آشپزخانه است.

در طول دهه های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند برخی از ظروف غذا وجود دارند، که واقعا برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد و متریال ها حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر برای بدن مضر هستند .

صنایع دستی مسگری یکی از صنایع دستی های ارزشمند محسوب می شود چه خوب است هنگام خرید صنایع دستی به فواید آن محصول هم پی ببریم.

فواید ظروف مسی برای بدن 2

فواید ظروف مس برای بدن| درباره مس :

مس، یک ماده معدنی ضروری در تمام بافتهای بدن است ؛ مس و آهن ،باعث تشکیل گلبول های قرمز می شوند. مس ،همچنین کمک می کند تا رگ های خونی، اعصاب، سیستم ایمنی بدن و استخوان ها سالم بمانند.

مس به طور طبیعی، در انواع خاصی از صدف ها، غلات کامل، سیب زمینی، میوه های خشک شده و سبزیجات سبز تیره یافت می شود. اکثر مردم در رژیم روزانه خود، به اندازه کافی مس دریافت می کنند. مقدار خاص دریافتی مس مورد نیاز روزانه افراد، بستگی به سن، جنس و وضعیت سلامتی آنها دارد ؛

مدلین پلاس، اعلام می کند که مقدار مناسب مصرف روزانه مس برای یک بالغ بالای 19 سال، 900 میکروگرم است ؛ مس در مقادیر زیاد، سمی می شود، گرچه میزان سم آن اندازه گیری و مشخص نشده است.

فواید استفاده از ظروف مسی:

علاوه بر خواصی که در بالا به آنها اشاره شد این عنصر جادویی فایده‌های دیگری هم برای بشر دارد، به طوری که دانشمندان مس را جزء مهم‌ترین، اصلی‌ترین و صد البته قدیمی‌ترین عناصر دسته بندی میکنند. بیایید در این باره بیشتر بدانیم:

فواید ظروف مس برای بدن| همان مواد غذایی، اما غذایی خوشمزه‌تر و سالم‌تر:

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از ظروف مسی کمک به شما در طبخ بهتر و سالم‌تر است. ظروف مسی به زیبایی ظاهری آشپزخانه و محیط خانه‌ي شما می‌افزاید. به علاوه با انتقال و هدایت یکنواخت گرما به شما در تهیه غذاهایی که به میزان بالایی حرارت نیاز دارند (مثل سس‌ها) کمک می‌کند و می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید. علاوه بر این به دلیل رسانایی فوق العاده مس غذا خیلی بهتر جا افتاده و سریع ترآماده می‌شود و هنگام سرخ کردن مواد غذایی خوراک شما تردتر و لذیذتر از همیشه می‌شود.فواید ظروف مسی برای بدن 2

فواید ظروف مس برای بدن |ایمنی و نکات مهم هنگام استفاده از ظروف مسی :

قابلمه های مسی که با موادی مانند قلع و استیل ضد زنگ ترکیب شده اند، می توانند شما را از مسمومیت مربوط به مس محافظت کنند. فلز ،به راحتی با برخی از غذاها حل می شود و مقدار زیاد آن می تواند باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

طبق گفته سازمان غذا و دارو، غذاهای اسیدی، سبب حل شدن مس از ظروف آشپزی به غذا می شود ، اگر از قابلمه ها و ماهیتابه های مسی محافظت نشده و ترکیب نشده با سایر فلزها استفاده می کنید، اسیدیته غذاها را مورد مطالعه قرار دهید.

فواید ظروف آشپزی مسی :

نه تنها قابلمه ها و تابه های مسی در آشپزخانه جذاب هستند، بلکه مس هدایت کننده و منتقل کننده عالی برای گرما است و برای پخت و پز در میزان بالا، بسیار عالی است ؛ آشپزها ،اغلب از قابلمه ها و ماهیتابه های مسی برای تهیه سس ها و غذاهایی که نیاز به دمای به شدت تحت کنترل دارند، استفاده می کنند.

قابلمه ها و تابه های مسی، معمولا با قلع یا استیل ضد زنگ پوشانده می شوند، بنابراین مصرف کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند ؛ انتقال گرمای عالی آن ،می تواند از طریق پوشش آن محافظت شود.

بدن خود را با کمک ظروف مسی دوست بداریم!

دومین کاربرد مس که برای همه‌ی ما حائز اهمیت بالایی است کمک به حفظ سلامت بدن و رشد ما است.کمبود مس مشکلات زیاد جسمی و در پی آن روانیی را به وجود می آورد. اگر مس به میزان کافی به بدن ما نرسد موجب احساس رخوت و خواب‌آلودگی و کسالت و دردهای مفصلی مداوم می‌شود. یکی از راه‌های تامین مس مورد نیاز بدن طبخ غذا در ظروف مسی یا بستن دستبندها و انگشتر های مسی است. همچنین طبخ غذا در این ظروف سبب کاهش کم‌خونی میشود زیرا مس از عناصر مهم در فرآیند خون سازی در ساختار بدن جانداران است. علاوه بر این پخت غذا در ظروف مسی باعث افزایش طول عمر میشود.

نظر متفاوت متخصصان طب سنتی در مورد ظروف مسی

اما در مورد مصرف از ظروف مسی برای آشپزی نظرات متفاوتی در کتب طب سنتی مطرح شده است.

  • اگر مس بیش از نیار بدن وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می کند همچنین تجمع مس در بدن موجب بروز تهوع و سر درد می شود.مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می کند و ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت غذا در آن صحیح نیست.
  • باید بدانیم در کتاب های مرجع طب سنتی استفاده از ظروف مسی به شدت منع شده است! ظروف مسی که تحت عنوان «نحاس» یاد شده، از مضرترین ظروف برای طبخ غذا عنوان شده است.
  • در کتاب تغذیه در طب ایرانی ، اسلامی ظروف مسی و روی به دلیل آزاد کردن این عناصر با ارزش به غذا باعث تاثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون ریز بدن می شوند یکی از مضرات ظروف مسی اکسید شدن آنهاست که بسیار خطرناک است و باید به موقع قلع اندود شود.
  • در کتاب «مفرح القلوب»، که شرح کتاب قانونچه در طب است(قرن هشتم هجری قمری)، حکیم محمد ارزانی، از بزرگترین حکمای طب ایرانی، می گوید:«طبخ طعام در انای نحاس (ظرف مسی) خوب نیست مخصوصا اگر مدت زمان پخت زیاد باشد و نیز غذا چرب و ترش باشد.

عادت ماهیانه را با مس شکست دهید!

از دیگر خواص استفاده از ظروف مسی سلامتی جسمی خانم‌ها نزدیک به دوران عادت ماهیانه و افزایش سرعت عملکرد مغز است. در گذشته ایران زمینیان با قرار دادن «حسوم» در غذا که نوعی کفگیر مسی است هنگام پخت غذا سبب آزاد سازی یون‌ها و جذب شدن‌شان توسط مواد غذایی میشدند و با این روش از کم خونی جلوگیری میکردند.

بهبود سلامت پوست و مو یکی از خواص ظروف مسی

مصرف غذا و نوشیدن آب با ظرف مسی باعث می‌شود تا بدن مقدار قابل توجهی مس جذب کند. این عنصر باعث می‌شود بدن شروع به ترمیم پوست‌های آسیب دیده کند. سلامت پوست و کاهش خشکی آن از مزایای وجود منبع غنی مس در بدن هستند. چرا که این عنصر سبب تولید سلول‌های پوست می‌شود.

همچنین مس باعث می‌شود که مقدار قابل ملاحظه‌ای ملانین در بدن فرد تولید شود. این ماده عامل مهمی در سلامت مو و رشد سریع آن است.

در مجموع می‌توان گفت مس کمک شایانی به جوانی افراد می‌کند. حفظ سلامت پوست و کمک به سفید نشدن مو خود نکات بسیار مهمی هستند که در زمینه‌ی جوان‌سازی افراد نقش ایفا می‌کنند. البته گفته می‌شود که مس تاثیر مهمی در درخشندگی و مانایی رنگ چشم فرد دارد.

پیشگیری از کم خونی به کمک ظروف مسی

عدم جذب آهن در بدن همواره سبب بروز مسائلی نظیر کم‌خونی می‌شود. هم‌چنین گاهی آهن جذب شده در کبد جمع می‌شود. مس به جذب این عنصر در بدن بسیار کمک می‌کند و حتی باعث پخش شدن آن از کبد در سراسر بدن می‌شود.

به این طریق مس می‌تواند سبب افزایش گلبول‌های قرمز و عدم ابتلا به کم‌خونی شود. به این ترتیب مصرف مس در شادابی و کاهش خستگی و همچنین بهبود سیستم گوارشی نقش به‌سزایی دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

قوای ایمنی بدن باعث پیشگیری از انواع بیماری‌ها می‌شود. در حقیقت پیش از ابتلا به هر نوع بیماری این سیستم نقش دفاع از بدن را در برابر حملات مختلف ویروس‌ها و باکتری‌ها بر عهده دارد. در ادامه چنان‌چه فرد دچار یک بیماری شود، تمرکز این سیستم بر پیشگیری از افزایش علائم و تلاش برای درمان فرد می‌باشد.

یکی از عناصری که در تقویت سیستم دفاعی بدن نقش مهمی دارد، مس است. لذا استفاده از ظروف مسی سبب می‌شود تا بدن با جذب مس کافی، از سیستم ایمنی مناسبی برخوردار باشد.

تضمین سلامت قلب به کمک ظروف مسی

یکی از عناصری که در داشتن خونی سالم ما را یاری می‌دهد، مس می‌باشد. مس باعث می‌شود تا کلسترول‌های بد از خون حذف شوند و در عوض کلسترول‌هایی که تهدیدی برای سلامتی تلقی نمی‌شوند، افزایش یابند.

همان‌طور که می‌دانید دلیل بروز اغلب بیماری‌های قلبی و عروقی همین کلسترول زیاد خون است. لذا مس می‌تواند تاثیر مستقیم و چشم‌گیری در سلامت قلب و این سیستم ایفا کند.

دیگر خواص ظروف مسی برای بدن

خواص مس تنها محدود به موارد بالا نمی‌شود. فواید دیگری نیز می‌توان برای این عنصر برشمرد که با به کار بردن ظروف مسی می‌توان به آن‌ها دست یافت. مواردی نظیر پیشگیری از بیماری‌های کلیوی که به دلیل کاهش مس بدن بروز می‌کنند.

اما آیا مس سراسر فایده است؟ یعنی هر چه بیشتر مس در بدن داشته باشیم سطح سلامت بدن‌مان بالا می‌رود؟ پاسخ به این سوال منفی‌ست. بیایید ببینیم که استفاده‌ی زیاد از ظروف مسی می‌تواند چه پیامدهایی به‌دنبال داشته باشد.

خواص نوشیدن آب در ظروف مسی

یکی از خواص ظروف مسی که به آن تاکید شده نوشیدن و نگهداشتن آب در این ظروف می باشد طبق تحقیقات انجام شده: نوشیدن و نگهداشتن آب در این ظروف به گواره بهتر و سوزاندن چربی های بدن کمک بسیار زیادی میکند و همچنین بخاطر مبارزه با رادیکال های آزاد مانع پیری زودرس خواهد شد و جذب آهن را بالا می برد.فواید ظروف مسی برای بدن

نظر ابن سینا در خصوص خواص ظرف مسی

جالب است بدانید که در ایران باستان و طب سنتی ما بهترین ظروف برای خوردن غذا ظرف های سفالی لعابدار و سنگی هستند، ظروف مسی مراجی گرم و خشک دارد که بوعلی سینا ظروف مسی را دو نوع میداند ظروفی : سرخ مایل به زرد و دیگری سرخ  که برای درمان زخم و بیماری ها بسیار مفید است.

آیا ظروف مسی مضر نیز هستند؟

ظروف مسی گاهی استعداد بالایی در زنگ زدن دارند، استفاده از ظروفی که دچار اکسید شده‌اند، می‌تواند باعث مسمویت افراد شود. سعی کنید در این ظروف غذاهای اسیدی و بسیار ترش را به مدت زیادی نگه ندارید. چرا که این مسئله سبب آسیب ظرف و به مرور زمان آسیب خودتان خواهد شد.

یادتان باشد برای شستن ظرف‌های مسی زیاد سیم ظرف‌شویی یا دیگر ابزاری که می‌تواند سبب ایجاد خراش شود استفاده نکنید. چرا که این مسئله نیز خود سبب ترکیب شدن این عنصر در غذا به مقدار زیاد می‌شود. نتیجه این مسئله بروز حالت تهوع و اسهال و همچنین استفراغ در افراد می‌باشد.

مصرف غذا در ظروف مسی اگر بیش ‌از حد باشد، موجب وارد شدن مس به بدن می‌شود و در دراز مدت موجب عوارضی مانند افسردگی، بی‌خوابی، بیش فعالی در کودکان و عوارض دیگر می‌شود. از طرفی هم کمبود مس در بدن، خود بیماری‌هایی ایجاد می‌کند؛ مانند تهی‌‌سازی و تخلیه اکسیژن در سلول‌ها، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم‌خونی، کم شدن آنسفالین‌های مغزی و توهم‌های شنوایی.

  • تقویت مو :
این فلز ،باعث تولید ملانین در بدن می شود که می تواند سلامت مو را بازگرداند و باعث رشد سریع مو شود.
  • کمک به طحال و کبد:
به عملکرد طحال و کبد ما کمک می کند، و همچنین به عملکرد مناسب چندین عضو دیگر نیز کمک می کند.
  • بهبود سلامت قلبی عروقی :
مقدار کمی از مس، می تواند انسداد شریانها را از بین ببرد و همچنین باعث جلوگیری از ایجاد پلاک هایی می شود که ،باعث انسداد رگ های خونی می شوند.
  • تحریک مغز :
مس می تواند ،بدن را برای تولید میلین تحریک کند ،که این باعث افزایش سرعت عملکرد مغز می شود.
  • تسکین و آرامش مفاصل:
یکی دیگر از فواید ظروف مس برای بدن این است که می تواند بیماری آرتروز را بهبود دهد و غضروفی را که باعث مشکلات مفصلی شده را بازسازی کند ، که به درمان مفاصل درد و تورم مفاصل ،کمک می کند.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد