آداب خرید کردن در مراکز خرید را می دانید؟

آداب خرید کردن در مراکز خرید را می دانید؟

هر کاری در زندگی دارای آدابی است مانند آداب غذا خوردن، آداب میهمانی گرفتن، آداب تلفن زدن، و … این باعث می شود با در نظر گرفتن یک سری قواعد برای خودمان کارها را به درستی و با درصد خطای پایین تری انجام دهیم. شاید برای شما جالب باشد که خرید کردن نیز دارای یک سری رفتارمخصوص به خود است و چه بسا که این آداب برای خرید کردن از مراکز خرید دارای اهمیت بیشتری است.

آداب‌ خرید ‌كردن

خرید کردن
لذت خرید كردن همواره در تقابل با زحمت پول درآوردن تلقی می‌شود، بسیاری افراد بویژه بانوان از خرید كردن لذت می‌برند و گاهی پول خرج كردن برای خرید اجناس و كالاهای ریز و درشت به یك عادت یا بهتر بگوییم اعتیاد تبدیل می‌شود. بر این اساس اغلب ما پس از خرید برخی كالاها به این نتیجه می‌رسیم كه اصلا به آنها نیاز نداریم یا خرید آنها برایمان ضرورت خاصی نداشته است. حتی خرید برخی كالاهای ضروری نیز اگر با دقت و وسواس كافی صورت نگیرد، چیزی جز احساس زیان یا پول دور ریختن برایمان به ارمغان نمی‌آورد.

خرید صنایع دستی

چند توصیه برای خرید

شكاك باشید: هر آنچه می‌بینید یا می‌شنوید را باور نكنید. زرق و برق اجناس پشت ویترین، در نگاه اول تضمینی بر كارایی و نیاز واقعی خریدار به تملك آنها نیست.
ـ اگر جنسی حراج شده به قیمت جدید آن توجه كنید و دوباره ارزیابی كنید كه آیا این قیمت جدید به صرفه است یا نه؟ برخی اجناس در قیمت حراج نیز به ارزش واقعی نمی‌رسند و خرید آنها نسبت به پولی كه می‌پردازید به صرفه نیست.
ـ‌ به تبلیغاتی نظیر بهترین «موقعیت خرید»، «اكازیون» یا «كمیاب» توجه نكنید و از بررسی و مقایسه غافل نشوید. خرید كردن بدون مقایسه قیمت و كیفیت همیشه اشتباه است.
ـ اجناس را به صرف آن‌كه قیمتش را مناسب می‌دانید یا از آن خوشتان آمده، نخرید. افزون بر آن اولین نفری نباشید كه یك جنس را بویژه در حراجی‌ها می‌خرید.
ـ برخی فروشندگان مهارت ویژه‌ای دارند كه اگر شما قصد خرید هم نداشته باشید، جنسی را كه اصلا به آن نیازی هم ندارید به قیمت بالا به شما می‌فروشند. مهارت آنها منفعت خودشان است و اگر به دنبال خرید موفق هستید، مهارت‌های خرید را در خودتان افزایش دهید. اولین گام، كسب آگاهی درباره جنسی است كه برای خرید آن تصمیم گرفته‌اید. بسیاری از افراد بدون آگاهی یا مشورت با آگاهان اقدام به خرید وسایلی نظیر دوربین عكاسی، گوشی تلفن همراه، لوازم منزل و… می‌كنند و معلوم است فروشنده جنسی را كه روی دستش مانده به آنها تحمیل می‌كند.
ـ‌ اغلب خریدهای نامتعارف و به درد نخور هنگامی صورت می‌گیرد كه فرد تحت تاثیر جمع خرید می‌كند. این جمع ممكن است دوستان و آشنایان همراه وی یا حتی غریبه‌هایی باشند كه در محل خرید حاضرند.
خرید کردن
Female customer buying clothes at retail store
ـ‌ هزینه‌های جانبی را فراموش نكنید. گاهی هزینه راه‌اندازی یك وسیله،‌ تمامی تخفیف‌ها را بی‌اثر می‌كند. درباره وسایل الكترونیكی و صوتی و تصویری نقش هزینه‌های بی‌حساب و كتاب را لوازم جانبی نظیر باتری، شارژر‌، مبدل‌ها و… به عهده دارند.
در میان برخی اصناف معروف است كه سود كار در لوازم جانبی است. این وسایل جانبی گاهی اجناسی غیرضروری هستند كه فروشنده با چرب‌زبانی پیشنهاد می‌كند و خریدار چون آگاهی كافی ندارد و از روی ترس یا برای پیشگیری از صدمات آن را می‌خرد.
ـ بازاریابان حرفه‌ای تلاش می‌كنند برای شما نیازی بیافرینند و چنین وانمود می‌كنند كه با خرید محصولات آنها برخی كمبودهای اصلی و اساسی زندگیتان برطرف می شود. مهارت برخی از آنها به حدی است كه خریدار گمان می‌كند از خواب غفلت بیدار شده و با خرید وسیله‌ای كه پیشنهاد می‌شود، زندگی جدیدی را آغاز خواهد كرد!
ـ فراموش نكنید كه با كمی بررسی و تعقل مبتكرانه می‌توانید پول كمتری خرج كنید و لذت بیشتری ببرید.
ـ در مقابل خرید اجناس غیرضروری مقاومت كنید تا برای تصاحب لوازم و خدمات ضروری پول كافی داشته باشید. با پول بیشتر می‌توانید لوازم ضروری با كیفیت‌تری بخرید و از این طریق هم مطلوبیت بیشتری كسب كنید و هم پس‌انداز بلندمدت داشته باشید.
ـ‌ دقت در خرید به معنای خسیس بودن نیست. هر كسی می‌تواند متناسب با درآمدش پول خرج كند و زندگی با كیفیتی داشته باشد. اما بی‌دلیل پول خرج كردن و در حقیقت پول هدر دادن نزد دیگران از ضعف شخصیتی و كمبود قدرت تعقل حكایت می‌كند.
خرید کردن
ـ‌ برخی افراد هنگامی كه استرس دارند یا حوصله‌شان سررفته برای خرید بیرون می‌روند. چنین احساسی به تناوب نزد اغلب افراد مشاهده می‌شود و در دنیای امروز به مشكلی عمومی با عنوان «اضطراب خرید» معروف است. اگر پول‌هایتان را دوست دارید این مشكل را در خودتان شناسایی كنید و برای مقابله با آن مهیا باشید. ارزش پول به این است كه به محض اراده قابل تبدیل به سایر اجناس است ولی پولی كه صرف خرید اغلب كالاها می‌شود دیگر چنین قدرتی در اختیار نمی‌گذارد. حتی خرید اجناسی كه ارزش ذاتی دارند مانند طلا، نقره، ‌اوراق بهادار و… نیز با ضررهای جزیی و گاهی هنگفت همراه است و با این شرایط باید گفت هیچ چیز جای پول را نمی‌گیرد.

وقتی به دنبال جایی برای پارک کردن ماشین خود هستید، مسابقه‌ای در کار نیست
پس می‌توانید ملاحظه سایر خودروها را هم بکنید. اگر کسی ماشینش را در جای پارکی که شما زیر نظر داشتید، پارک کند، درنهایت شما ناچارید جایی دورتر از در ورودی، ماشینتان را پارک کنید و چندین قدم بیشتر راه بروید و این پایان جهان نیست. اوقات خود را تلخ نکنید.

تحت هیچ شرایطی ماشینتان را در محل پارک توان‌یابان و محل پارک وسایل نقلیه اضطراری پارک نکنید
برای وقوع هر اتفاق ناخوشایندی فقط یک فرصت کافی است.

افرادی را که با کیسه‌های خرید و دستان پر به سمت ماشینشان می‌روند، دنبال نکنید
ممکن است آن‌ها قصد رفتن نداشته باشند و فقط برای گذاشتن کیسه‌های خرید خود در داخل ماشین به پارکینگ آمده باشند.

برای اعلام حضور در پارکینگ هرگز بوق نزنید
این صدای ناخوشایند در آن فضا آزاردهنده‌تر به گوش می‌رسد. کوچک‌ترین ماشین را هم که داشته باشید، آن‌قدر بزرگ هست که دیده شود.

هنگام ورود به مرکز خرید، اگر کسی در حال ورود یا خروج بود، می‌توانید در را برایش نگه دارید
این نشان‌دهنده ظرافت شما در رفتار با انسان‌هاست. حتی اگر «متشکرم» نشنوید.

 

هرگز مقابل در ورودی فروشگاهی توقف نکنید
به یاد داشته باشید سهم تمام حاضران در آن مرکز خرید از دیدن تمامی ویترین‌ها به یک اندازه است.

هنگام راه رفتن در مرکز خرید، با سرعت ثابتی گام بردارید
توقف ناگهانی شما می‌تواند باعث برخورد با دیگران شود.

به کودک تان درست رفتار کردن در مراکز خرید را بیاموزید
شاید مراکز خرید مکان خوبی برای تفریح کودکان در کنار مادر و پدرشان باشد، اما به این شرط که چگونه رفتار کردن در این محیط را آموزش دیده باشند و از همه مهم‌تر مادر و پدر قدرت کافی برای کنترل شیطنت‌های فرزندشان را داشته باشند. فرزندان تمام دنیا برای والدینشان عزیز هستند، ولی رفتار آزاردهنده هیچ کودکی قابل تحمل برای دیگران نیست.

به پیام‌هایی که عموما با تابلو‌های هشداردهنده مشخص شده‌اند، توجه کنید
این پیام‌ها ممکن است شما را از آوردن خوراکی به فروشگاه منع کند، یا از پرو کردن سه لباس به صورت هم‌زمان، در هر صورت اهمیت به این پیام‌ها نشان از دانش شما در آداب اجتماعی دارد.

با صدای بلند با تلفن همراه تان صحبت نکنید
صحبت کردن شما با تلفن همراه، آن هم با صدای بلند و طولانی، نه فقط همراهانتان، بلکه اطرافیانی را که در کنار شما در آن محدوده حضور دارند، آزار می‌دهد. فرستادن پیام در حال راه رفتن نیز از آن کارهایی است که هم می‌تواند موجب برخورد با دیگران شود و هم روی وجهه آداب‌دان شما تاثیر منفی بگذارد.

تن صدای خود را تنظیم کنید
به‌خاطر فضای موجود صدای شما به حالت اکو شنیده می‌شود. پس بسیار ناشایست است که در چنین مکان‌هایی نام افراد را فریاد بزنید. اگر به تلفن همراه هم دسترسی ندارید، از مسئولان حاضر در مرکز بخواهید تا نام همراهتان را در بلندگوهای مجموعه پیج کنند.

خرید کردن

در هنگام خرید فروشندگان را سوال پیچ نکنید
فروشندگان و کارکنان تمام فروشگاه‌ها حضور دارند تا شما را برای خریدی آسان و لذت‌بخش همراهی و راهنمایی کنند، ولی تردید شما درباره خریدتان یا جزئیات مربوط به چرایی و چگونگی انتخاب جنس مورد نظر به صورت مطلق به آن‌ها ارتباطی ندارد. خوب است فراموش نکنیم که زمان گردش و خرید کردن ما در واقع جزو ساعات کاری آن‌ها محسوب می‌شود.

اولین فاکتوری را که برای خرید دارید، همان ابتدا مطرح کنید
مثل کیفیت، اصلیت کالا و قیمت. این امر هم کار شما را آسان‌تر می‌کند و هم کار فروشندگان را.

در صف صندوق مراعات دیگران را کنید
اگر زیاد خرید کرده‌اید و در صف صندوق ایستاده‌اید، بد نیست نگاهی به پشت سرتان بیندازید تا اگر شخصی با یک یا دو جنس خریداری‌شده منتظر است، نوبت خود را به او بدهید.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد