شهر خور در خراسان

تهران- ایرنا- وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از موافقت رئیس‌جمهوری با تغییر نام شهر «خَرْوْ» به «خُور» در استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: مردم نام خور را که پایتخت آلوی ایران و جهان است، دوست دارند، نام قشنگی است، این موضوع را در دولت پی‌گیری می‌کنم./

خرید صنایع دستی

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی با انتشار فیلمی از سفر به استان خراسان رضوی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: پس از بازدید نیشابور با آقای رئیس‌جمهوری (آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی) در مورد تغییر نام رسمی خَرو به خور که مورد مطالبه مردم بود صحبت کردم؛ ایشان موافقت کردند.

فروش عمده صنایع دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه خور همان خوراسان و خراسان و پایتخت آلوی ایران و جهان تصریح کرد: آقای احسان ارکانی و خانم هاجر چنارانی نمایندگان مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی پیگیر موضوع بودند.

ضرغامی در فیلمی که منتشر کرده، دستان بانوی تولیدکننده محصولات کشاورزی را نعمت توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد: وقتی می گوییم خور مرکز آلوی جهان همین منطقه است که هر خانه آن یک کارگاه تولید محصولات کشاورزی است.

شهر خور در خراسانوی در گفت‌وگو با خبرنگاران می گوید: مردم نام خور را دوست دارند، نام قشنگی است، چرا قرائت‌های رسمی ما با قرائت‌های مردم باید فرق داشته باشد؟ موضوع تغییر خور را در دولت پی‌گیری می‌کنم.

بام های طلایی خور

ضرغامی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: در سفر به نیشابور به شهر خور رفتیم،‌ البته اسم رسمی آن خرو است ولی خور بهتره . مردم همین را می‌خواهند. اینجا شهر ملی آلوست، باغ های انبوه و پشت بام‌های طلایی رنگ فرآوری آن واقعا دیدنی است . منظر گردشگری آن فوق العاده است . آن هم با مردمی خونگرم و مهمان نواز.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: به همراه سرکارخانم چنارانی و آقای ارکانی تصمیمات خوبی گرفتیم . دیشب هم با آقای رئیس جمهور در مورد این تغییر نام صحبت کردم موافقت کردند. خود ایشان هم از ابتدا  خور می‌گفتند.نباید فاصله  بین قرائت رسمی با قرائت عرفی زیاد شود.»

منطقه زیبای خور در ۲۰ کیلومتری نیشابور واقع شده است و در بافت تاریخی آن می‌توان آثار تاریخی ایران را مشاهده کرد به طوری‌که آثار معماری صد سال پیش ایران در این بخش همچنان پابرجا است. خور را سرزمین کوچه‌باغ‌های افسانه‌ای،دره‌های سرسبز و رودهای پربار نیز می‌نامند. این شهر ییلاقی، از آبشارها و ارتفاعات سرسبزی نیز برخوردار است که آبشارهای رودمیان و ششو از جمله معروف‌ترین آنها است. دارای چهار محله خرو علیا، خرو سفلی، شهرک امام رضا(ع) و ساحل برج و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر پس از نیشابور است؛ این شهر به پایتخت آلو و لواشک معروف است که برای استقرار صنایع فرآوری این محصولات و صادرات آن، نیازمند سرمایه‌گذاری است

به گزارش ایرنا، خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز  بعد از طرح و پیگیری موضوع تغییر نام شهرستان بینالود توسط وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت، کمیسیون‌های تخصصی، دولت نام طرقبه – شاندیز را احیا و جایگزین بینالود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد