صنایع‌دستی در لرستان

۹۰ رشته صنایع‌دستی در لرستان وجود دارد

صنایع دستی بی نهایت زیبای استان لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: ۹۰ رشته صنایع‌دستی در استان وجود دارد.

عطا حسن‌پور امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیش از ۶ هزار صنعت‌گر در رشته‌های مختلف این حوزه مشغول به فعالیت هستند که دو هزار صنعت‌گر فعال داریم، دو هزار نیمه فعال و دو هزار صنعت‌گر نیز متاسفانه این هنر را کنار گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: ‌مهمترین مشکل صنعت‌گران و هنرمندان صنایع‌دستی ما تهیه مواد خام اولیه است، به عنوان مثال فلز ورشو مدت‌هاست که وارد ایران نمی‌شود و قلم‌زن‌های چیره‌دست ما ناگزیر هستند روی سینی‌های قدیمی قلم‌زنی کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: عمده صادرات صنایع‌دستی ما به‌صورت چمدانی است و متاسفانه هنوز بنگاه‌ها و تعاونی‌هایی که به شکل حجمی این محصولات را صادر کنند وجود ندارد و امیدواریم با ورود بخش خصوصی و معرفی شایسته صنایع‌دستی در لرستان از جمله گلیم، ماشته وصنایع سنگهای قیمتی و نیمه‌قیمتی لرستان و… به صادرات موفق و برندسازی درخوری از این ظرفیت‌ها برسیم.

حسن‌پور ادامه داد: تنها شهر ملی ما در زمینه معرفی صنایع‌دستی بروجرد است که تحت عنوان شهر ملی ورشو در سطح کشور برند محسوب می‌شود و با همت بیشتر اداره‌کل میراث‌فرهنگی و خود صنعت‌گران لرستانی مابقی رشته‌های صنایع‌دستی استان معرفی و برندسازی خواهند شد.

صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت های آنان در پاسخ به ضرورت های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است. انسان ها با توجه به خصوصیات فردی و نوع نیازهایشان، همواره در ستیزی دائمی با طبیعت به سر برده و با فعال نمودن ذوق و اندیشه و احساس، در صدد تغییر دادن و تصرف در ساخت طبیعت برآمده اند تا به جبران کمبودها و هر آنچه هستی آنها را از داشتن آن محروم کرده دست یابند. صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است. در استان لرستان صنایع دستی ثمره دست هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود آن را بر تار و پود گلیم و جاجیم نمود داده اند و یا با تلنگرهای چکش آن را حک می کنند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد