راهنمای سفر به دزفول + سوغات و آدرس مکان ها

راهنمای سفر به دزفول + سوغات و آدرس مکان ها

دزفول شهری کهن در استان خوزستان است که با وجود آثار باستانی بسیار، هر ساله گردشگرانی را به سوی خود می‌کشاند. یکی از شهرهای قدیمی ایران که قدمت آن به دوران هخامنشان باز می‌گردد، شهر دزفول در استان خوزستان است. دزفول از جاذبه‌های گردشگری زیادی اعم از طبیعی و تاریخی بهره‌مند است و همین امر موجب شده که هر ساله، مورد توجه مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور قرار گیرد.این شهر باستانی، دارای زمستان و پاییزی مدیترانه‌ای بوده که طبیعت سرسبزش از پایان زمستان تا آغاز بهار بسیار چشمگیر و تماشایی به نظر می‌رسد.

سفر به دزفول

خوب است بدانید، دزفول سی و یکمین شهر پر جمعیت ایران محسوب می‌شود که مساحتی برابر با 4،762 کیلومتر مربع دارد. گردشگرانی که در قالب تور خوزستان به این دیار سفر می‌کنند، می‌توانند علاوه بر تماشای آثار باستانی شهر دزفول، برای تجربه لحظاتی متفاوت سری به طبیعت سرسبز این سرزمین بزنند و از نظاره زیبایی‌هایی که اطراف رودخانه دز و کرخه نمایان است، لذت ببرند.

جمعیت مردم دزفول

جمعیت مردم دزفول، طبق آخرین سرشماری صورت گرفته ۲۶۴.۷۰۹ نفر تخمین زده شده ات.

دزفول دقیقا کجاست؟

دزفول - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دزفول دومین شهر بزرگ در استان خوزستان است. این شهرستان، از سمت شمال به استان لرستان، از سمت شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهارمحال و بختیاری، از غرب به شهرستان اندیمشک و شوش و از جنوب به شهرستان شوشتر و اهواز می‌رسد. از وسط شهر دزفول رود بزرگ دز می‌گذرد که دومین رودخانه پر آب کشور است. این شهر نجیب و مهربان، سال‌های سال در جریان جنگ ایران و عراق، خودش را سپر دفاع مردم ایران کرد و تا پای جان ایستاد تا گزندی به هموطنانش وارد نشود. به دلیل این فداکاری مردم، این شهر به نماد استقامت و پایتخت مقاومت ایران معروف شد.

بهترین زمان سفر به دزفول

مانند بیشتر شهرهای خوزستان، این شهر آب و هوای گرم و شرجی، تابستانی گرم و زمستانی مدیترانه‌ای دارد. ازآنجایی‌که دمای هوا در این شهر بسیار زیاد است، بهار و تابستان بسیار گرمی دارد. هرچند دزفول سرسبزترین شهر استان خوزستان است، به گفته محلی‌ها تا پایان آذرماه مردم این شهر از کولر استفاده می‌کنند. با این توضیح بهترین زمان سفر به دزفول، فصل زمستان و اوایل بهار است که هوا معتدل‌تر می‌شود.

اطلاعات دزفول

  • کد دزفول: ۰۶۱
  • فاصله از تهران: ۶۸۹ کیلومتر
  • مدت سفر زمینی: حدود ۸ ساعت
  • مدت سفر هوایی: یک ساعت و ۴ دقیقه
  • مدت سفر با قطار تا اندیمشک: کمتر از ۱۴ ساعت

جاهای دیدنی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب های آبی دزفول - سایت گردشگری ایران

منظور راهنمای سفر به دزفول از آسیاب‌های آبی این شهر، مجموعه‌ سازه‌های آبی در بستر روخانه‌ای می‌باشد. کاربرد این مجموعه در گذشته به عنوان بند و آسیاب بوده است. قدمت اکثر این آسیاب‌ها به زمان صفویان و قاجار باز می‌گردد. برای ساخت این آسیاب‌ها از مصالحی نظیر قلوه سنگ رودخانه‌ای و آجر با ملات ساروج استفاده شده است.

لازم به ذکر است که تنها بخشی از آسیاب‌ها باقی مانده است و همان قسمت‌ها در سه بخش از رود دز واقع شده‌اند؛ به این صورت که بخش اول آن در بالادست پارک ساحلی دز، بخش دوم آن‌ها در کنار پلی است که جدیدا در دزفول احداث شده است و هم‌چنین بخش سوم آن در کنار پل تاریخی دزفول قرار گرفته است.

  • رود دز

رودخانه دزفول

اگر دوست دارید در سفرتان از دیدن آبی صاف و زلال لذت ببرید، قدم زدن در حاشیه رود دز را از دست ندهید. دز یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور است که

 

از شمال دزفول وارد شهر می‌شود. کف و بستر این رودخاننه سنگی است و به همین دلیل هم همیشه آبی زلال و تمیز دارد. پارک‌های ساحلی مختلفی که در کنار این رود ایجاد یا احداث شده‌اند، فرصت گذران اوقاتی خوش در فضایی سرسبز را برای اهالی شهر و گردشگران فراهم می‌کنند. یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظه‌هایی که می‌توان در دزفول تجربه کرد، تماشای غروب رؤیایی این شهر در کنار رود دز است.

بقعه یعقوب لیث صفاری

بقعه یعقوب بلیث صفاری

بقعه یعقوب لیث صفاری یکی از مکان‌های مذهبی دزفول است. در این بخش از راهنمای سفر به دزفول، ابتدا اجازه دهید درباره شخصیت یعقوب لیث صفاری نکاتی بیان کنیم. وی بنیانگذار سلسله صفاریان است و پس از ۲۰۰ سال که از ورود اسلام گذشت، زبان پارسی را به عنوان زبان رسمی ایران معرفی نمود.

از دیگر اقدامات او برای آبادانی ایران این بود که تلاش زیادی کرد تا بخش‌هایی از کشور را از خلیفه عباسی بگیرد. در نهایت وی در شهر دزفول درگذشت و در همان شهر برای او بقعه‌ای ساختند که دارای گنبدی به شکل مخروط است. این بقعه در روستایی در جاده دزفول- شوشتر و در فاصه ۱۲ کیلومتری از دزفول قرار گرفته است.

  • دریاچه شهیون

قایقرانی در دریاچه شهیون دزفول
این دریاچه مکان بسیار خوبی برای قایق‌رانی و سایر تفریحات آبی است. قایق‌رانان روستای پامنار، در ازای گرفتن مبلغی، جای‌جای دریاچه را به شما نشان می‌دهند. اگر هم اهل هیجان باشید و دلتان بخواهد در یکی از جزیره‌ها چند ساعتی بمانید یا کمپ بزنید، شما را در محلی پیاده می‌کنند و طبق قول‌وقرار خودتان، روز بعد دنبالتان می‌آیند.

تفریحگاه ساحلی کله علی

تفریحگاه علی کله

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی دزفول، تفریحگاه ساحلی کله علی است که راهنمای سفر به دزفول، بازدید از این مکان را به تمامی مسافران و گردشگران این شهر، پیشنهاد می‌دهد. این رود با آب زلال و پاکی که دارد، هر ساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این تفریحگاه در حاشیه رود دز واقع شده است.

دره کول خرسون

دره کول خرسون

یکی از شگفت‌انگیزترین دره‌ها در شهر دزفول واقع شده است که به نام دره کول خرسون معروف است. برخی از قسمت‌های این دره بسیار باریک است و امکان اینکه دو نفر همراه هم از آن قسمت، عبور کنند وجود ندارد. راهنمای سفر به دزفول، دره کوه خرسون را یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر معرفی می‌کند.

در این دره، بخش‌هایی وجود دارد که دیوارهای دو طرف دره از بالا به هم برخورد کرده‌اند و شکل ترسناکی به خود گرفته است. دره کوه خرسون در نهایت به رودخانه دز راه پیدا می‌کند. اگر به سفرهای ماجراجویانه و هیجانی علاقه‌مند هستید، بازدید از این دره، گزینه بسیار مناسبی برای شماست.

خوشمزه‌های دزفول

یکی دیگر از نکاتی که راهنمای سفر به دزفول آن را مورد بررسی قرار داده است، غذاهای محلی و خوردنی‌های شهر دزفول است. خوشمزه‌های دزفول عبارت است از:

کلوچه خرمایی 

کلوچه خرمایی دزفولراهنمای سفر به دزفول به افرادی که به خرما، علاقه‌مند هستند، توصیه می‌کند که حتما در سفر خود به دزفول، طعم کلوچه خرمایی‌های خانگی این شهر را بچشند. ماده اصلی برای تهیه این کلوچه‌های نرم و خوشمزه، خرماست.

اهالی استان خوزستان با این نوع از کلوچه‌ها از مهمانان خود در مراسمات عروسی، تولد و حتی ختم پذیرایی می‌کنند. مواد مورد نیاز برای تهیه این نوع از شیرین شامل آرد، شیر ولرم، کره آب شده در دمای اتاق، سفیده تخم مرغ در دمای اتاق، خمیر مایه، نمک، شکر و … است.

آب پیازی خوزستان

یکی دیگر از غذاهای محلی دزفول، آب پیازی نام دارد. طعم غذای آب پیازی، ترش یا ملس و کمی تند می‌باشد. بافت این غذا مانند سوپ، سفت است. لازم به ذکر است که مردمان استان خوزستان برای تهیه این غذا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

طعم آب پیازی بسیار عالی است و اهالی دزفول، معمولا آن را با نان خرد شده و یا تخم مرغ، میل می‌کنند. پیاز، زردچوبه، روغن، رب انار، تخم مرغ، نمک، فلفل و دانه انار از مواد اصلی برای تهیه این غذای محلی به شمار می‌رود.

درشته

درشته که در میان اهالی دزفول به گمنه نیز معروف است، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان خوزستان محسوب می‌شود. راهنمای سفر به دزفول به مسافران و گردشگران این شهر جنوبی پیشنهاد می‌کند که حتما در سفر خود به دزفول، طعم آن را بچشند. مواد مورد نیاز برای تهیه درشته، بلغور گندم، کشمش، اب، پیاز، ادویه‌هایی اعم از ادویه کاری، فلفل و زردچوبه، وغن حیوانی و یا کره و نمک می‌باشد.

آش ماسوآ

یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار در شهر دزفول، آش ماسوآ نام دارد. البته در این قسمت از راهنمای سفر به دزفول، باید به این نکته اشاره کنیم که این غذا علاوه بر دزفول در استان لرستان و به ویژه در شهر بروجرد نیز طرفداران زیادی دارد و پخت آن در هر دوی این شهرهای نام برده شده، تقریبا شبیه یکدیگر است. جالب است بدانید که ماسوآ درواقع همان آش ماست، کشک یا دوغ است.

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا شامل پیاز، بلغور گندم، لوبیا سفید، کشک ساییده، سبزیجاتی اعم از تره، گشنیز و اسفناج، روغن گیاهی، سیر، نعنا خشک، نمک، فلفل و زردچوبه می‌باشد.

آش ارده

راهنمای سفر به دزفول، آش ارده را به عنوان یکی دیگر از غذاهای محلی دزفول معرفی می‌کند. این غذا برخلاف نامش، یک نوع پلوست که طرافداران خاص خودش را دارد. مردمان دزفول، اکثرا این نوع غذا را به همراه تربچه، سیلون و خاما سرو می‌کنند.

اگر علاقه‌مند به غذاهای با طبع گرم هستید، حتما در سفر خود به دزفول و به ویژه در سرما، این غذا را میل کنید. بانوان این شهر برای تهیه آش ارده از برنج، ماش، ارد، شیره خرما و نمک استفاده می‌کنند.

قلیه دزفولی

یکی دیگر از انواع غذاهای محلی دزفول، قلیه‌های این شهر می‌باشد که  برای پخت این غذا می‌توانید از آرام‌پز استفاده کنید. از جمله مواد لازم برای پخت قلیه دزفولی می‌توان به گوشت با چربی زیاد و بدون استخوان، نخود لپه شده، برنج، بلغور گندم، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، برگه زردآلو، رب انار، شکر، سیر و پیاز اشاره نمود.

لکونه

راهنمای سفر به دزفول به تمامی افرادی که به غذاهای اصیل شهرهای مختلف، علاقه‌مندند، چشیدن این غذا را توصیه می‌کند. برای تهیه این غذا از موادی اعم از آرد گندم، نخود لپه شده پخته، پیازچه به همران برگ، کشمش، روغن مایع، مایه خمیر، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود.

رستوران های دزفول کدامند؟

رستوران-های-دزفول-کدامند؟

در این قسمت از راهنمای سفر به دزفول به معرفی رستوران‌های این شهر خواهیم پرداخت. بهترین رستوران‌های دزفول عبارتند از:

کافه رستوران راز

اگر قصد دارید که به یکی از بهترین رستوران‌های شهر دزفول بروید و لحظات خوشی را برای خود در کنار دوستان و آشنایان خود به ثبت رسانید، پیشنهاد راهنمای سفر به دزفول به شما، مراجعه به کافه رستوران راز است.

فضای این رستوران، باز است و سبک غذاهایی که در آن طبخ می‌شو، ایرانی و سنتی می‌باشد. شما می‌توانید وعده‌های غذایی ناهار و یا شام خود را در این رستوران میل کنید.

رستوران شوادون

یکی دیگر از رستوران‌های واقع در شهر دزفول، رستوران شوادون نام دارد که راهنمای سفر به دزفول آن را به عنوان یک رستوران سنتی به مسافران و گردشگران این شهر معرفی می‌کند. اگر تصمیم دارید که برای خوردن یکی از وعده‌های غذایی خود به این رستوران مراجعه نمایید توجه داشته باشید که این رستوران تنها برای وعده‌های ناهار و شام به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد.

فست فود مکس

اگر از جمله افرادی هستید که به فست‌فود علاقه دارند، راهنمای سفر به دزفول به شما مراجعه به فست‌فود مکس را پیشنهاد می‌کند.

هتل های دزفول کدامند؟

هتل آوان

راهنمای سفر به دزفول، هتل آوان را هتلی سه ستاره معرفی می‌کند که دارای امکانات نسبتا خوبی است. هتل آوان در سال ۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسید، اما پس از آن دو دفعه در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۹۶ مورد بازسازی قرار گرفت.

از جمله امکانات این هتل می‌توان به این مورد اشاره نمود که تور یک روزه برای گشت و گذار در شهر دزفول برگزار می‌کند. این هتل دارای یک پارکینگی روباز و با طرفیتی محدود دارد.

سایر امکانات هتل آوان شامل لابی، اینترنت رایگان، تاکسی سرویس، صبحانه‌ی بوفه، کافی شاپ، لاندری، باغچه و تور گردشگری یک روزه می‌باشد.

این هتل از  نظر موقعیت مکانی بسیار مناسب است و در نزدیکی پارک بعثت و پارک ساحلی علی مالک واقع شده است. هم‌چنین فاصله کمی تا بازار کهنه دزفول دارد.

هتل جهانگردی دزفول

یکی دیگر از هتل‌های پیشنهادی راهنمای سفر به دزفول به مسافران و گردشگران این شهر، هتل ۳ ستاره چهانگردی می‌باشد. هتل جهانگردی دزفول در دو طبقه و شامل ۲۲ اتاق در سال ۱۳۷۰ بهره‌برداری شد و مجدد در شال ۱۳۹۴ برای بهبود ازائه خدمات به مسافران، بازسازی شد.

از جمله مزایای این هتل این است که دارای رستورانی با منوی متنوع غذایی است. هم‌چنین مقابل هتل یک سوپرمارکت، واقع شده است که همیشه پر است و می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن از طریق آن مهیا سازید.  پارکینگ این هتل نیز روباز است.

از دیگر امکانات این هتل می‌توان به پارکینگ، رستوران، روم سرویس، صبحانه، کولر اسپیلت، آسانسور، اتاق چمدان، تاکسی سرویس، وای‌فای و کافی‌شاپ اشاره نمود.

هتل روناش

اگر به دنبال هتلی با هزینه کم هستید، راهنمای سفر به دزفول به شما پیشنهاد می‌دهد که در سفر خود به این شهر به هتل روناش بروید. هتل روناش واقع در جاده ساحلی دزفول بوده و تنها ۱۷ اتاق دارد. این هتل در سال ۱۳۷۴ تاسیس و مجدد ۱۸ سال پس از آن بازسازی شد. از جمله مزایای این هتل که آن را از سایر هتل‌ها متمایز کرده است می‌توان به چشم‌انداز زیبای آن که رو به رود دز است، اشاره نمود.

سوغات و صنایع دستی دزفول


خرید صنایع دستی


یکی دیگر از بهترین بخش‌های راهنمای سفر به دزفول، آشنایی با سوغاتی‌ها و صنایع دستی این شهر است.

کپو بافی

راهنمای سفر به دزفول، کپو بافی را به عنوان یکی از معروف‌ترین صنایع دستی این شهر معرفی می‌کند. هنرمندان این صنعت برای تولید این صنایع دستی، ابتدا ساقه‌های نورس و جوان نخل را در اطراف ساقه‌های کرتک، پیچانده و سپس اقدام به تزئین کردن آن‌ها می‌کنند؛ هنرمندان صنعت کپو بافی با استفاده از کامواهای الوان رنگ و وارنگ، کارای تزئینی آن را انجام می‌دهند.

صنایع دستی حاصل از این هنر، شامل سینی، کاسه‌های حصیری، سبدهای درب دار و سبدهای بدون درب می‌باشد. در واقع کپو به گویش محلی مردم دزفول به معنای ظرفی ساخته شده از شاخ و برگ خرما و کرتک می‌باشد.


دزفول شهر ملی کپوبافی


سبد حصیری


صنعت خراطی

یکی از نکات مهمی که در راهنمای سفر به دزفول باید به آن اشاره کنیم این است که این شهر عنوان مهم‌ترین مرکز تولید محصولات خراطی کشور را از آن خود کرده است. قدمت این صنعت در میان اهالی دزفول، به سال‌های خیلی قبل برمی‌گردد. لازم به ذکر است که سازمانی جهانی یونسکو، مهر تائید بر محصولات حاصل از صنعت خراطی زده است. از جمله محصولات حاصل از صنعت خراطی می‌توان به گلدان‌های تزئینی، قلیان‌های تزئینی، مبلمان و دیگر ظروف هنری زیبا اشاره نمود.

قلم نی

یکی دیگر از صنایع دستی دزفول، ساخت قلم نی است. نکته قابل توجه در این قسمت از راهنمای سفر به دزفول این است که خوشنویسان کشور از قلم‌نی‌های شهر دزفول به عنوان بهترین قلم نی استفاده می‌کنند. از جمله ویژگی‌هایی قل نی دزفول می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دارای رنگ دانه است
  • صیقلی و ارتجاعی است
  • جنس آن چوبی نیست
  • ساخته شده از الیاف نخ مانند است
  • دارای استحکام بالاست

ساخت قلم نی در دزفول، قدمتی هزار ساله دارد. هنرمندان این صنعت برای ساخت قلم نی، مطابق یک سری نکات و اصول خاصی عمل می‌کنند. جالب است بدانید که بخش وسیعی از بازار قلم نی ایران و حتی دیگر کشورهای اسلامی به شهر دزفول، تعلق دارد و می‌توانید در سفر خود به دزفول برای آشنایان، دوستان و سایر اعضای خانواده خود که به هنر خوشنویسی علاقه‌مند هستند از آن به عنوان سوغات این شهر جنوبی استفاده نمایید.

از دیگر صنایع دستی که در راهنمای سفر به دزفول باید به آن‌ها اشاره کنیم صنایعی همچون ورشو سازی، مسگری، نمد مالی، گیوه بافی و جاجیم بافی است.


فروش عمده صنایع دستی


سوغات خوراکی دزفول | سفر به دزفول

از جمله سوغات خوراکی دزفول می‌توان به نواع کلوچه های خرمایی، کلوچه شکری، کلوچه نمکی، لوزی شکری، نان شیر، معجون کنجد، ارده، شیره (سیلون)، نان کنجدی، قرص نعناع و … اشاره کرد.

بازارها و مراکز خرید دزفول

بازار قدیم دزفول 

بازار قدیم دزفول

بازار قدیم دزفول | سفر به دزفول

اگر به بازارهای قدیمی شهرهای مختلف علاقه دارید، راهنمای سفر به دزفول به شما پیشنهاد می‌کند که در سفر خود به این شهر حتما سری به کهنه بازار دزفول بزنید. این بازار در گذشته، عنوان مهم‌ترین مرکز تجاری این شهر را داشته و هم‌چنان رونق خود را حفظ کرده است.

بازارهای مختلف این بازار قدیمی در شهرستان دزفول شامل صنایعی همچون ورشو سازی، مسگری، نمد مالی، گیوه بافی و جاجیم بافی است. در یکی از قسمت‌های این بازار سنتی در این شهرستان یک کاروانسرای جدید وجود دارد که داد و ستند در آن به صورت سنتی، صورت می‌گیرد. اگر قصد خرید صنایع دستی مردمان شهرستان دزفول رادارید حتما در سفر خود به دزفول به این بازار سنتی دزفول مراجعه نمایید.

از جمله صنایع دستی دزفول که در این بازار یافت می‌شود، می‌توان به آثار خراطی مانند شمعدان و قلیان‌های چوبی، سبدهای حصیری بافته شده از برگ درخت نخل که با کامواهای رنگی تزئین شده، سجاده‌های زیبا و زیراندازهای نمدی اشاره نمود.

 

بازار روز دزفول | سفر به دزفول

یکی دیگر از بازارهای سنتی که در شهر دزفول واقع شده است، بازار روز دزفول نام دارد. راهنمای سفر به دزفول معماری این بازار را به لحاظ زیبایی که دارد، خیره‌کننده توصیف می‌کند.

بازار شب دزفول | سفر به دزفول

راهنمای سفر به دزفول به مسافرانی که قصد خرید پوشاک از این شهرستان را دارند، پیشنهاد می‌کند که به بازار شب این شهر مراجعه نمایند. تنوع پوشاک این بازار بسیار زیاد است و افراد با سلایق مختلف می‌توانند، لباس متناسب با سلیقه خود را در این بازار پیدا کنند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد