کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟

کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟

کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟

کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟

تهران- ایرنا- جلسه شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی آذرماه ۱۴۰۰ تشکیل شد و ۱۳ شهر و ۲ روستا از ۸ استان کشور در فهرست شهرها و روستاهای ملی ثبت شدند و قرار است ۵۰ پرونده دیگر به زودی در این شورا بررسی شود.

به گزارش خبرنگار صنایع‌دستی ایرنا، با ثبت ملی روستاها و شهرهای صنایع‌دستی در واقع گام مهمی به سوی آشنایی با ظرفیت‌های حوزه صنایع‌دستی و برندسازی، رونق اقتصادی و شکوفایی فرهنگی این مناطق برداشته می‌شود و این ثبت ملی علاوه بر هویت‌بخشی و ایجاد تاثیر مثبت در زمینه جذب و تشویق بانوان، کارآفرینان و صاحبان هنر در این مناطق می‌تواند در دوران گذار از بیماری کرونا موجی از خوشحالی و امید را برای صنعتگران و مردم منطقه به همراه داشته باشد.

نباید فراموش کنیم که صنایع‌دستی نقش مهمی در تولید اشتغال و درآمدزایی دارند و چون یک صنعت پاک به حساب می‌آیند، رسیدگی به آنها ‌با توجه به ظرفیت‌های بی‌شمار کشورمان می‌تواند به توسعه اقتصادی هرچه بیشتر کمک کند. ایران سرشار از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی متنوع است به طوری که به گقته مسئولان وزارت میراث فرهنگی در تنوع محصولات صنایع‌دستی رتبه سوم را در دنیا دارد و اگر دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌بینیم بعضی شهرها در یک هنر خاص، شهرت ویژه‌ ای در جهان دارند. شهرها و روستاهایی که به‌واسطه صنایع‌دستی‌شان معرفی می‌شوند این ویژگی را دارند، یعنی به نام آن هنری که مخصوصشان است به ثبت می‌رسند.

جلسات شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی از سال ۱۳۹۶ در معاونت صنایع‌دستی آغاز شد. از ابتدای تشکیل جلسات شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی از سال ۱۳۹۶ تا کنون در مجموع ۶۷ شهر و روستای ملی در حوزه صنایع‌دستی ثبت شده‌اند که تنها در پنجمین جلسه این شورا که سال گذشته برگزار شد، شاهد ثبت ۱۳ شهر و ۲ روستای ملی صنایع‌دستی بودیم

کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟

ثبت ملی ۱۳ شهر و ۲روستای صنایع دستی در دولت سیزدهم

با توجه به اهمیت ثبت شهرها و روستاهای صنایع‌دستی، این موضوع در دولت سیزدهم نیز با جدیت دنبال شد و با توجه به تاکیدات سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پنجمین جلسه شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی آذر ماه ۱۴۰۰ نیز برگزار شد.

در این جلسه کارشناسی و تخصصی که با حضور معاون صنایع‌دستی وقت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسئولان استان‌های مختلف از جمله نمایندگان مجلس برگزار شد، پرونده ۱۳ شهر و دو روستا از ۸ استان کشور بررسی شد.

بر اساس آنچه در جلسه آذرماه ۱۴۰۰ گذشت شهرها  و روستاهای زیر منحصر به یک رشته صنایع دستی ثبت ملی شدند:

از استان آذربایجان‌غربی، شهر خوی شهر ملی «قالی ریزماهی»،

از استان خوزستان، شهر اندیکا شهر ملی «دستبافته‌های عشایری»،

رفیع به‌عنوان شهر ملی «بوریابافی»،

شوشتر به‌عنوان شهر ملی «احرامی‌بافی»،

از استان سمنان، شهر کلاته‌ خیج شهر ملی «دستبافته‌های سنتی»،

مهدی‌شهر به عنوان شهر «سوزن‌دوزی سنگسر»،

از استان قزوین، روستای اندج به‌عنوان روستای «گلیم الموت»

از استان مرکزی، تفرش به‌عنوان شهر ملی «تفرشی‌دوزی» ثبت شدند.

از استان کرمان شهر راور، شهر ملی «قالی‌بافی»،

شهربابک، شهر ملی «تراش فیروزه»،

کرمان شهر ملی «صنایع‌دستی»،

روستای قلعه‌گنج به‌عنوان روستای ملی «حصیربافی»،

از استان همدان، روستای داویجان به‌عنوان روستای ملی «مرواربافی»،

از استان یزد شهر اردکان «کاربافی»،

بافق به عنوان شهر ملی «حصیربافی»،

ثبت و معرفی شده و مسئولان اجرایی در این شهرها و روستاها به عنوان دبیران این مناطق، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حکم مسئولیت دریافت کردند.

بیشتر بخوانید

۳ طرح صنایع دستی و کشاورزی در اشنویه افتتاح شد

کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟

عزم جزم دولت سیزدهم در حوزه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی

با توجه به اهمیت ثبت ملی شهرها و روستاها در حوزه صنایع‌دستی در واقع می‌توان گفت اگر شهر و یا روستایی ملی و جهانی شد، باید همه مسئولان پای کار بیایند و تمام عزمشان را در زمینه دیده‌شدن ظرفیت‌های پنهان صنایع‌دستی جزم کنند. شاید برای همین است که در دولت سیزدهم علاوه بر این ۱۳ شهر و دو روستایی که سال گذشته در حوزه صنایع‌دستی ثبت ملی شده‌اند، قرار است پرونده ۵۰ شهر و روستای ملی صنایع‌دستی را بررسی و در صورت موافقت اعضای شورای راهبردی به تعداد شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اضافه شوند.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این نوید را می‌دهد و در همین باره می‌گوید: ۵۰ شهر و روستای ملی صنایع‌دستی دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی می گوید: ایده ثبت ملی شهرها و روستاهایی ملی صنایع‌دستی از ۱۳۹۶ به همت مدیران و کارشناسان این معاونت آغاز شد و در حال حاضر ۶۷ شهر و روستای ملی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند اما این عزم در دولت سیزدهم تقویت شده و ۵۰ پرونده جدید شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در جلسات تخصصی بررسی خواهد شد و نتایج آن به مردم و فعالان صنایع‌دستی اعلام می‌شود.

جلالی با بیان اینکه دولت سیزدهم به حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی توجه ویژه‌ای دارد، یادآور می‌شود: «خص رئیس جمهوری و نیز وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به این حوزه توجه ویژه‌ای دارند، برنامه‌های بسیار خوبی برای این حوزه تدارک دیده شده و به زودی شاهد نتایج خوب این برنامه‌ریزی‌ها خواهیم بود.

با صحبت‌های معاون صنایع‌دستی کشور به این نتیجه می‌رسیم که قرار است شاهد یک تحول عمیق در ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی باشیم. شهرها و روستاهایی که هر کدام دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند و توجه به آنها می‌تواند موجبات هرچه بیشتر رونق اقتصادی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید

تلگراف‌خانه تاریخی شهرستان جاسک احیا شود

کدام شهرها و روستاهای صنایع‌دستی ثبت ملی شدند؟

ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی پاسخ به مطالبه مردمی است

پویا محمودیان مشاور وزیر و معاون سابق صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، نیز معتقد است: هدف از ثبت‌ ملی شهرهای حائز شرایط در حوزه صنایع‌دستی پاسخ به مطالبه عمومی و مردمی و همچنین دیده‌شدن هنر دست هنرمندان در سطح ملی و بین‌المللی‌ است و سامان‌دهی تولید و ارتقای کسب و کارها، ایجاد زیرساخت‌ها و بازارهای جدید از اهداف بسیار مهم حوزه معاونت صنایع‌دستی کشور به حساب می‌آید.

محمودیان می گوید: مسائلی همچون ثبت ملی شهرهای نامزد صنایع‌دستی و معرفی آنها در سطح ملی و بین‌المللی، ارتقای کیفی محصولات صنایع‌دستی و مباحث فنی و تخصصی حوزه صنایع‌دستی بر عهده وزرات میراث‌فرهنگی است.

مجله صنایع دستی دوراونتاش | خرید صنایع دستی |

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد