آشنایی با رشته گلیم بافی

در این مطلب می خواهیم  به رشته گلیم بافی بپردازیم. یکی از معروف‌ترین و بهترین صنایع دستی که در ایران تولید می‌شود، گلیم دستباف است! این محصول طرفداران ایرانی و خارجی بسیار زیادی دارد و کالایی لوکس به عنوان سوغات و هدیه از ایران به شمار می آید . و معمولا به عنوان هدیه ای ویژه در مراسمات مهم از طرف سران کشور اهدا می شود .رشته گلیم بافی در ایران جز قدیمی ترین و باارزش ترین هاست چراکه نمایانگر هنر و ذوق و سلیقه ایرانیست . همچنین نقش چشمگیری در اقتصاد کشور داشته .رشته گلیم بافی

به گفته خبر گذاری ایرانا : با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده فرش و گلیم در جهان است که پیش از تحریم‌ها، بزرگترین صادر کننده نیز محسوب می شد، اظهار داشت: در چهار ماهه نخست سال جاری ۸۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۳۰۵ دلار برابر با ۲۰ هزار و ۸۸۶ تن فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادرشده است.و بخشی از صادرات کشور را نیز به خود اختصاص می دهد .

همچنین تا سال ۹۷ بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های ایران به آمریکا صادر می‌شد که این رقم در سال ۹۸ به صفر رسید،  خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، زلاندنو، بحرین، بلژیک، قطر، تایلند، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارک از کشورهای مقصد صادرات فرش، گلیم و گبه ایرانی هستند و در این میان افغانستان با ۱۸ میلیون و هفت هزار و ۴۹۷ دلار، عراق با ۱۷ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۵۵ دلار و پاکستان با پنج میلیون و ۴۲۱ هزار و ۳۷۳ دلار سه مقصد اصلی صادرات فرش های ایرانی بودند. منبع خبرگذاری ایرانا. رشته گلیم بافیراهنمای خرید گلیم

تاریخچه گلیم :

گلیم از کهن ترین زیراندازهای بشر و شاید اولین زیرانداز  برای انسانهای بدوی می باشد چون سابقه بافندگی ادوار ماقبل تاریخ تا حدود شش هزار سال قبل از میلاد را نشان می دهد که حاکی از ریسندگی و تبدیل الیاف  پشم به نخ است .

در ایران نخستین نشانه های وجود پارچه مربوط به چهارهزارسال قبل از میلاد می باشد از حفریات انجام شده در شوش بدست آمده است.سابقه گلیم نیز به همین دوران مربوط می شود چون حدود شش تا هشت هزار سال قبل از میلاد دامپروری در مصر ،آسیای میانه ،هند،چین واروپا رواج می یابد و پوست گوسفند به عنوان بالاپوش و زیر انداز زیلو مورد استفاده قرار می گرفته است از این دوران چیزی نمی گذرد که انسان پویا و سازنده ریسیدن و بافتن پشم را آغاز می کند.

گلیم ابتدا به عنوان نوعی زیراندازو در عین حال بالاپوش بکار می رفته است و با توجه به دارهای گلیم بافی رایج در در میان عشایر و مقایسه آن با دستگاههای بافندگی که هنوز هم در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می گیرد به علت پیشرفته تر بودن دستگاه های ساده بافندگی  نسبت به گذشته می توان استنباط نمود که شروع گلیم بافی قبل از پیدایش پارچه بافی بوده است و حدس زده می شود که هر دو صنعت از مسند بافی که از طیف طبیعی بوده وپیدایش زودتری داشته مایه گرفته است. رشته گلیم بافیراهنمای خرید گلیم

گلیم در آغاز به عنوان وسیله ای برای محافظت بدن از سرما بکار گرفته می شده است .و هنوز هم در میان عده ای از قبائل ساکن در افخانستان ،افراد قبیله نوعی گلیم صد در صد پشمی روی دوش می اندازند و در موقع استراحت یا خواب نیز از همان گلیم به عنوان بالاپوش استفاده میشود . با تکامل و رواج تدریجی بافندگی وبافت پارچه های گوناگون گلیم مقام خود را بدست آورد .

گلیم های ابتدایی ساده بدون نقش وبا رنگ خود پشم تهیه می شد ولی به مرور زمان قریحه متنوع انسانها با دیدن رنگهای مختلف پشم ها باعث به وجود آمدن تنوع  شکلها در گلیم شد و این خود زمینه ای برای رنگرزی  ونقش آفرینی آشکارانه در گلیم قرار گرفت البته هنوز هم در ایلات منطقه قشقایی گلیم هایی با رنگ طبیعی ناشی از رنگ پشم و نشاًت گرفته از طبیعت و فطرت بافنده بافته می شود.

کهن ترین قطعه گلیم جهان بقایای گلیمی است که در جزیره آناتولی بدست آمده است و متعلق به شش هزار سال قبل از میلاد می باشد و قدیمی ترین گلیم ایرانی است که آن متعلق به سه هزار سال پیش از میلاد و در منطقه غرب ایران می باشد.گلیم دارای بافت ساده و از نخ های تار وپودی که یک در میان از زیر و روی یکدیگر گذشته تشکیل  یافته  گویا ایرانیان این بافت را از مردم چین فرا گرفته اند و به سلیقه و میل خود تغییراتی را در آن داده اند. رشته گلیم بافی

گلیم چه کاربردی دارد؟

این محصول می‌تواند برای تزئین دکوراسیون منزل و خانه به کار رود. شما نمی‌توانید هیچ ایرانی خوش ذوقی را پیدا کنید که در خانه خود از گلیم برای تزئین کردن آن استفاده نکرده باشد!

ما می‌توانیم به‌جای استفاده از انواع موکت و فرش برای کف خانه خود، از گلیم برای زیباترکردن آن استفاده کنیم. گلیم به واسطه این که دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبایی است، می‌تواند در خانه ما حال و هوای فرهنگ ایرانی را به رخ بکشد.

در واقع اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنیم که سبک دکوراسیون آن به صورت مدرن بوده با کمک محصولات گلیم بافی، می‌توانیم دو سبک دکوراسیون سنتی و مدرن را با یکدیگر تلفیق کنیم. در این مطلب سعی می‌کنیم با ارائه توضیحاتی در رابطه با محصولات گلیم بافی و کاربردهای آن به شما برای خرید این محصولات کمک کنیم. راهنمای خرید گلیم

انواع محصولات گلیم بافی | رشته گلیم بافی

محصولات گلیم بافی می‌توانند انواع و شکل‌های مختلفی داشته باشند، اما رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

● گلیم دستباف پشمی، محصولی با شهرت بالا در جهان

یکی دیگر از محصولات زیر مجموعه گلیم بافی، گلیم دستباف پشمی است که جدا از شهرت جهانی، یکی از ارزشمندترین صنایع دستی معروف ایرانی به شمار می‌آید. این محصول سنتی و کلاسیک از جنس پشم رنگ‌ریزی شده تهیه می‌شود. هر منطقه از این محصول دارای طرح و نقشه مخصوص به خود است و معمولاً از طبیعت اطراف فرد بافنده الهام گرفته می‌شود.

شما می‌توانید برای خرید گلیم دستباف ایرانی مورد نظر از دوراونتاش به بخش مربوطه مراجعه کنید.

● گلیم ورنی، محصولی شبیه به فرش

یکی دیگر از محصولات گلیمی که می‌توان آن را تهیه کرد، گلیم ورنی دستباف است. محصولاتی که بدون نقشه طراحی می‌شوند. این محصولات بدون پرز شباهت زیادی با فرش دارند و شما می‌توانید در فروشگاه دوراونتاش انواع گلیم ورنی در طرح‌ها و رنگ بندی‌های مختلف را تهیه کنید.

شما می‌توانید از این محصولات برای فرش اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و یا حتی اتاق کودک استفاده کنید. گلیم‌های ورنی معمولاً در دو سایز 80 * 120 و 150 * 100 تولید می‌شوند. شما می‌توانید برای خرید گلیم ورنی دستباف به بخش مربوطه مراجعه کنید.راهنمای خرید گلیم

● احرامی دستباف، یک تیر و چند نشان!

احرامی محصولی دستباف است که شباهت زیادی با گلیم داشته و می‌تواند به عنوان زیرانداز استفاده شود. احرامی بافی در استان‌های جنوبی ایران بیشتر رواج دارد. برای احرامی بافی از پشم و پنبه معمولاً استفاده می‌کنند به صورتی که معمولاً با ترکیب دو رنگ این کار انجام می‌شود.

احرامی دستباف از ارزش هنری زیادی برخوردار بوده و در سایزهای متنوعی یافت می‌شود. رشته گلیم بافی

خرید صنایع دستی

● کیف‌های گلیمی، محصولاتی جذاب و مطابق با روز دنیا

کیف‌های گلیمی بهترین انتخاب برای یک استایل و سبک پوشش ایرانی هستند. این محصولات زیبا که به تازگی در بین جوانان ایرانی رایج شده‌اند در اکثر جاهای ایران تولید و بافته می‌شوند. کیف‌های گلیمی موجود در بازار ایران می‌توانند در انواع مختلفی باشند مثل کیف دوشی، کوله پشتی، ساک، کیف کمری، کیف نگهداری لوازم آرایشی و مینی بگ اکسسوری.

نظر شما در مورد محصولات رشته گلیم بافی چیست؟ شما از کدام یک از این محصولات تابه‌حال استفاده کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

صنعت گلیم بافی؟

چه کاربردی دارد؟

انواع محصولات آن کدام است!

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد