هنرمندان صنایع دستی باید با بیمه خداحافظی کنند؟

هنرمندان صنایع دستی باید با بیمه خداحافظی کنند؟

به نقل از خبرگذاری ایسنا :

dorontash handicrafts news

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی که در ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شده بود، جزییات معافیت بیمه‌ای قالیبافان و شاغلان صنایع دستی را اعلام کرده بودند. این جزییات که باعث نگرانی هنرمندان و کارشناسان شده بود، با تأیید نهایی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس باعث شد تا وحشت خداحافظی با بیمه به دل هنرمندان راه یابد.

 به گزارش ایسنا، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود، به شورای نگهبان ارسال شد و مورد تأیید این نهاد قرار گرفت. یکی از مواردی که در این لایحه هنرمندان صنایع دستی را نگران کرده، جزییات معافیت بیمه‌ای قالیبافان و شاغلان صنایع دستی بود که با توجه به این جزییات، از ابتدای سال ۱۴۰۱ معافیت‌های کامل بیمه‌ای در خصوص “بیمه‌شدگان بدون کارفرما” در سازمان تأمین اجتماعی از جمله مشمولان قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی به ارزیابی آزمون وسع توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و قرار گرفتن در چهار دهک اول درآمدی منوط خواهد شد.

عده‌ای از هنرمندان و کنشگران صنایع دستی معتقدند که با تصویب این بند قانون توسط شورای نگهبان، هنرمندان باید با بیمه به عنوان یکی از حمایت‌های دولت از فعالان صنایع دستی و قالیبافان خداحافظی کنند.

حجت‌الله مرادخانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه با تایید این خبر، چنین واکنش نشان داد: «امیدوارم مسئولان صنایع دستی که در سال‌‍‌های اخیر مدام با آمارسازی وضعیت صنایع دستی و فعالانش را مطلوب نشان می‌دادند، امروز پاسخی برای وضع ایجاد شده داشته باشند.»

نیما ذاکری سعید ـ هنرمند صنایع دستی ـ پیش از آن‌که این جزییات به تصویب شورای نگهبان برسد، در این باره به ایسنا گفته بود: «این طرح اگر به این شکل که توصیف شده اجرا شود، به ضرر همه است و بیمه کسانی که جزو چهار دهک اول درآمدی نباشند، قطع خواهد شد. مشکلی که وجود دارد این است که آمارهای نادرست باعث شده تا توهم خوب بودنِ وضع هنرمندان شکل بگیرد و قوانینی که در آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از هنرمندان حمایت می‌کرد، برداشته شوند.»

هیاس حسینی، هنرمند و مدرس شیشه‌گری نیز در گفت‌وگویی با ایسنا درباره به تصویب رسیدن این بند قانونی اظهار کرد: «مطالبه‌گرها چه کردند که انتظار دارند مدیران برای آن‌ها کاری انجام دهند؟ تا زمانی که مشخص نشود هنرمند به چه کسی گفته می‌شود، نمی‌توان کاری از پیش برد. سوال من این است که تشکل‌های صنایع دستی چرا نتوانستند تا الان کاری انجام دهند؟»

شهرام امیری، هنرمند دیگر صنایع دستی و استاد محصولات چوبی نیز این‌باره به ایسنا گفت: «چرا معاونت صنایع دستی از این لایحه دفاع نکرده است؟ هنرمندی که با دستانش کار می‌کند چطور باید هم ثابت کند که جزو چهار دهک اول است و هم، شأن خودش را حفظ کند؟  شاید ۱۰ سالی است که ما مسئول دلسوزی برای صنایع دستی نداریم و معاون صنایع دستی هم به جای این‌که به فکر هنرمندان باشد، بیشتر به فکر مقامش است.»

بیمه یکی از مشکلات پررنگ در حوزه صنایع دستی محسوب می‌شود که حتی پیش از به تصویب رسیدن جزییات این لایحه نیز هنرمندان دغدغه آن را همواره همچون باری بر دوش کشیده‌اند. با تصویب شدن این بند قانون، اما به نظر می‌رسد این بار حتی از گذشته سنگین‌تر شده و حتما تبعاتی برای هنرمندان این حوزه به دنبال خواهد داشت.

ایسنا همچنان آمادگی دریافت اظهارات مقامات مسؤول صنایع دستی درباره معافیت کامل بیمه‌ای هنرمندان صنایع دستی را دارد.

فروشگاه صنایع دستی دوراونتاش

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد