سوغات و صنایع دستی شهرهای شمالی

وقتی صحبت از استان مازندران می‌شود در کنار چشم‌اندازهایی مثل دریا، جنگل و کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده صنایع دستی ارزشمند این استان هم جایگاه ویژه‌ای در بین گردشگران دارد. در تمام شهرهای ایران صنایع دستی گوناگونی وجود دارد که با آداب‌ورسوم آن شهر مرتبط است. تهیه سوغاتی و یادگاری از شهرهای مختلف یکی از بخش‌های جذاب سفر است و صنایع دستی آن شهر یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید.

سوغات شهرهای شمالیبرای اکثر مسافران، خرید کردن از فروشگاه های سوغاتی و بازارها، خود به عنوان یک جاذبه گردشگری یا تفریح به شمار می روند. بسیاری از مسافران شهرهای شمالی با هدف خرید سوغاتی های مختلف، شهرهای مازندران را انتخاب می کنند. گشت و گذار در بازارهای محلی، مراکز خرید و تماشای سوغات شمال بسیار لذت بخش است. اگر تصمیم دارید لحظات خاطره انگیز را در سفر خود به شمال تجربه کنید و سوغاتی های معروف بخرید، سفر به مازندران را به شما پیشنهاد می دهیم.

سوغات و صنایع دستی ارمنستان + بازارهای محلی

شیرینی‌های مازندران

کلوچه: کلوچه یکی از شناخته‌شده‌ترین سوغاتی‌های شمال ایران است که همه ما با آن آشنا هستیم. کلوچه، نوعی نان شیرینی به شمار می‌رود که از آرد گندم، شکر و روغن در تهیه آن استفاده می‌کنند. با اضافه کردن پودر نارگیل، گردو، شکلات و … می‌توان کلوچه هایی با طعم‌های مختلف طبخ کرد.

کوکی: کوکی هم نوعی کلوچه است که از نظر ظاهر و روش طبخ تفاوت‌هایی با کلوچه دارد. کوکی فاقد مغز است؛ اما بر روی آن از چیپس‌های شکلاتی استفاده می‌شود.

زیتون

با شنیدن اسم زیتون اکثراً به یاد بهشت ایران، شهر رودبار می افتیم. حتماً در حین مسافرت به شهرهای شمالی مغازه‌های بسیاری را دیده‌اید که قفسه‌هایشان پر از زیتون بوده است. همین نشان می‌دهد که زیتون چقدر در میان مردم محبوب است. زیتون از سوغاتی‌های پرطرفدار شمال است که در تمامی شهرهای این منطقه با کیفیت عالی پیدا می‌شود؛ البته لازم به ذکر است که هیچ زیتونی به مرغوبی زیتون رودبار نیست و این شهر یکی از صادرکنندگان زیتون و همچنین تولیدکننده بهترین زیتون خاورمیانه به شمار می‌رود. زیتون‌های شمال در دو رنگ سیاه و سبز به فروش می‌رسند که چندان فرقی باهم ندارند فقط زیتون سیاه روغنی‌تر است.

  • صنایع دستی و سوغات ایتالیا

ویدئو سوغات شمال

  • ترشیجات شمال

امکان ندارد به شمال رفته باشید و با دیدن انواع ترشی‌ها و لواشک‌های رنگارنگ در مسیر شهرها و داخل خود شهرها آب دهانتان راه نیفتاده باشد! بدون شک شمال ایران از بهترین تولیدکنندگان ترشی در سراسر کشور است. این امر به این دلیل است که شمال ایران منطقه‌ای غنی از  باغ‌های مرکبات است، تمام‌ ترشی‌ها اعم از لواشک، بادمجان ترشی، سیرترشی، هفته‌بیجار، لیته، ترشی مرکبات، ازگیل و… توسط زنان شمالی تهیه می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از شمالی‌ها انواع میوه‌ها را خشک می‌کنند و به گردشگران می‌فروشند. اگر مزه‌های ترش و ملس را دوست دارید به هیچ عنوان ترشیجات شمال را فراموش نکنید!

سوغات و صنایع دستی کشورهای عربی

  • برنجک

برنجک یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های مازندران است که در زبان محلی به آن بادونه (بهاردانه) نیز می گویند. این شیرینی همانطور که از نامش پیداست از برنج تهیه می‌شود. این شیرینی یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین شیرینی‌های این منطقه است و در زمان‌های قدیم در بسیاری از مراسم‌ها مانند عروسی، حنابندان و پاتختی تهیه و سرو می‌شد. این شیرینی می‌تواند یک انتخاب خوشمزه در لیست سوغات شما باشد.

  • آب دندون

آب دندون همان نان برنجی شمالی است که بیشتر در آمل پیدا می‌شود. جالب است بدانید نام این شیرینی به دلیل ترد بودن زیاد آن، آب دندون نام گرفته است زیرا به محض اینکه آنرا در دهان قرار می‌دهید آب می‌شود. این شیرینی اکثراً در ابعاد کوچک تهیه می‌شود. البته نوعی دیگر از این شیرینی وجود دارد که ابعاد بزرگتری داشته و توسط بانوان شمالی تهیه می‌شود و اکثراً به عنوان هدیه در مراسم عروسی بکار می‌رود. آب دندون از آرد برنج نرم شده، کره یا روغن جامد، تخم مرغ، پودر قند، هل و وانیل ساخته می‌شود. بسته به سلیقه بعضی اوقات روی آن را نیز با تخم خرفه تزیین می‌کنند.

  • نان کوهی

نان ییلاقی (کوهی) در لیست شیرین‌های خاص و متفاوت شمال ایران قرار دارد و بیشتر در ییلاقات مازندران تهیه می‌شود. این نان می‌تواند یک سوغات دلپذیر، یک میان وعده خوشمزه برای کودکان و یا یک انتخاب باسلیقه برای سفره افطار در ماه مبارک رمضان باشد. این نان بر خلاف آب دندون بسیار نرم و طعمی شیرین دارد. در تهیه نان کوهی از آرد، تخم مرغ، ماست، شیر، نمک و شکر و روغن استفاده می‌شود. البته بسیاری بسته به سلیقه شخصی خود از مواد دیگری برای تهیه این شیرینی استفاده می‌کنند.

سوغات گیلانانواع کلوچه و کوکی های خوشمزه

تصور نمی‌کنیم جزء آن دسته از افرادی باشید که میانه خوبی با خوردن کلوچه و کوکی های خوشمزه شمال نداشته باشد! به راستی چه کسی است که بتواند به سادگی از زیبایی و طعم دلپذیر کوکی و کلوچه های شمال عبور کند؟ خوردن کلوچه و کوکی همراه با یک فنجان چای یا قهوه برای صبحانه یا عصرانه می ‌تواند ذائقه شما را تغییر دهد. برای تهیه و آماده سازی انواع کلوچه شمال و انواع کوکی های خوشمزه از سوغات شمال، بهترین مواد اولیه استفاده می‌شود تا کیفیت این خوراکی ها همواره حفظ گردد.

یکی از مواردی که در ثبت سفارش و خرید انواع کلوچه و کوکی از فروشگاه رهام حائز اهمیت است این که وقتی شما محصولات مورد نظر خود را در تعداد دلخواه سفارش می ‌دهید، در بسته بندی های استاندارد آماده سازی می شود تا در راه رسیدن به مقصد آسیبی نبینند. از هر کدام از شهرهای ایران که باشید می توانید کلوچه و کوکی های خوشمزه را از این فروشگاه سفارش دهید.

خرید کلوچه و کوکی به عنوان معروف ترین و محبوب ترین سوغات شمال، مورد علاقه تمام سنین قرار دارد؛ به خصوص کودکان به این خوراکی ها اشتیاق بیشتری نشان می دهند. خوردن کلوچه و کوکی در طول روز می ‌تواند به عنوان یک میان وعده، انرژی لازم را برای انجام کارهای روزانه فراهم کند. پیشنهاد می کنیم این خوراکی های خوشمزه را برای مصرف خانواده خود تهیه کنید. حتی می توانید آنها را سفارش دهید و برای دوستان همکاران و آشنایان خود به عنوان معروفترین سوغات شمال ارسال نمایید.

صنایع دستی مازندران انواع ترشیجات و لواشک

ام ترشیجات محلی و لواشک، همیشه به دنبال نام معروف ترین سوغات شمال آورده می شود. اگر به شهرهای شمالی سفر کرده باشید، در مراکز خرید و بازارهای محلی حتماً فهرست کاملی از لواشک های محلی و ترشیجات محلی را دیده ‌اید. با شنیدن نام این خوراکی های جذاب و فریبنده، بی شک، دهانتان آب می ‌افتد! این یک اصطلاح است و به این اشاره دارد که با خوردن ترشی و لواشک، ذائقه شما به شدت تحریک می شود.

در فروشگاه رهام به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان سوغات شمال می توانید انواع ترشیجات محلی و لواشک محلی و حتی انواع لواشک فانتزی را خریداری کنید.

حصیربافی

کلاه، سبد، زنبیل، زیرانداز و دیگر وسایلی که با حصیر بافته شده‌اند، اولین چیزهایی هستند که در بدو ورود به استان مازندارن توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند و معمولا به‌عنوان سوغات شمال خریداری می‌شوند. هنرمندان مازندرانی این وسایل حصیری را با استفاده از گیاهان خودروی باتلاق‌ها و آب‌بندان‌ها مانند «گاله» و «واش» و به کارگیری چوب، نی و علف‌هایی به نام «وران» و «سازیر» می‌سازند. آن‌ها بعد از اتمام فصل بهار این گیاهان را از آب‌بندان می‌برند و خشک می‌کنند.

حصیربافی یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی استان مازندران است که بیشتر در غرب استان، به‌خصوص در شهر رامسر رواج دارد. حصیربافی از آن دسته هنرهای دستی است که آثار آن را می‌توان در تمام شهرهای ایران دید. محصولات حصیربافی در گذشته به‌عنوان لوازم ضروری خانه‌ها مورد استفاده بودند؛ در حالی که امروز بیشتر جنبه دکوری و تزئینی دارند. در استان مازندران کماکان از نوعی حصیر به نام «کوب» به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط

سفالگری

هنر سفالگری با قدمتی از چند هزار سال قبل از پراکندگی جغرافیایی بالایی برخوردار است و ظروف سفالین کشف شده در غارهای ایران با عمری بیش از هفت هزار سال گواه قدمت این هنر دستی هستند. سفالگری در هر گوشه از ایران دیده می‌شود و مردم مازندران نیز از قدیم مشغول ساخت ظروف سفالی برای خانه‌های خود بودند؛ زیرا خاک رس به‌وفور در این منطقه یافت می‌شود. هنرمندان مازندرانی امروز نیز در کارگاه‌های متعدد با استفاده از هنر خود و گل پخته ظرف‌های زیبایی می‌سازند که در فروشگاه‌های صنایع دستی به فروش می‌رسند.

نمدمالی

مدمالی یکی از صنایع دستی قدیمی استان مازندران است. نمد مالی در ایران چند هزار سال قدمت دارد؛ اما تاریخ و مکان پیدایش دقیق آن مشخص نیست. در این هنر دستی، طی فرآیند نمدمالی با استفاده از الیاف پشمی به‌همراه آب محصولاتی چون کلاه، کوله، کلمد، دوش‌نمد و فرش‌های نمدی تولید می‌شوند. جالب است بدانید که نمد را نمی‌بافند و آن را با فشار دست یا پا روی ترکیب الیاف و آب تولید می‌کنند. نمد مالی در بیشتر مناطق مازندران رونق دارد؛ اما بیشتر در منطقه کجور و روستاهای اطراف رامسر دیده می‌شود.

ماده اصلی نمد، پشم گوسفند در رنگ‌های طبیعی مانند سفید و سیاه و قهوه‌ای است و برای نقش‌اندازی آن از پشم‌های رنگ شده شیمیایی استفاده می‌کنند. تهیه نمد بر اساس دو خاصیت پشم است؛ خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن. در واقع زمانی که پشم در حرارت مرطوب مجعد می‌شود و الیاف آن درهم می‌روند، پوسته‌ها اجازه نمی‌دهند که الیاف دوباره از هم باز شوند و این به‌هم پیچیدگی، بافت نامنظمی را تولید می‌کند. ساخت یک قطعه نمد یک روز به طول می‌انجامد و معمولا چند نفر روی آن کار می‌کنند.

پارچه بافی

پارچه بافی یکی از شاخه‌های نساجی و از هنرهای دستی قدیمی استان مازندران است که در نقاط مختلف استان انجام می‌شود. هنرمندان پارچه‌باف در گذشته با ریسیدن نخ، پارچه‌های نخی، ابریشمی و پشمی تولید می‌کردند و با آن پارچه‌ها لباس‌های مختلف می‌دوختند. در استان مازندران پارچه‌های نخی، لطیف، خنک و تابستانه با نام «شمد»، پارچه‌های ابریشمی با نام «الیجه» و پارچه‌های پشمی با نام «چوغا» و «باشلق» مشهور هستند. در این منطقه از پارچه‌های ابریشمی برای دوخت کت زنانه، از پارچه‌های پشمی برای دوخت پالتو و از شمد به‌عنوان پتو استفاده می‌شود.

نساجی سنتی شاید امروز کمی عجیب به نظر برسد؛ اما در گذشته زنان و مردان زیادی با هنر و خلاقیت خود، با دست پارچه می‌بافتند؛ پارچه‌هایی که امروز جز صنایع دستی و سوغاتی‌های استان مازندران به شمار می‌آیند. پارچه‌های دستباف در استان مازندران با دستگاه‌های مخصوصی بافته می‌شوند. در ابتدا از دستگاه‌های دووردی و چهاروردی استفاده می‌شد. این دستگاه‌ها به مرور زمان جای خود را به دستگاه‌های ژاکارد دستی، تک فاز و سه فاز دادند. رامیان در استان مازندران یکی از مراکز مهم پارچه‌های ابریشمی محسوب می‌شود.

جوراب بافی

جوراب بافی یکی از صنایع دستی رایج و بومی استان مازندران به‌خصوص در روستای «صالحان» و روستای آلاشت، از توابع سوادکوه است. برای بافت جوراب در این منطقه از پشم  گرفته شده از گوسفند بدون رنگ آمیزی استفاده می‌شود.

جوراب چکمه‌ای یا گردن بلند و گردن کوتاه با نقوش مختلف از انواع جوراب‌های تولیدی استان به شمار می‌آیند. جوراب بافی در استان مازندران با دستگاه جوراب‌بافی یا با دست انجام می‌شود و شما می‌توانید انواع آن‌ها را در بازارچه‌های سنتی و محلی روستاها و شهرها پیدا کنید. جوراب‌های دست باف برای زمستان پاپوش‌های مناسبی هستند.

جارو بافی

جارو بافی یکی از صنایع دستی کهن و ارزشمند شهر امیرکلا با قدمتی از ۱۰۰ سال قبل است

جارو بافی یکی از صنایع دستی کهن و ارزشمند شهر امیرکلا (با قدمتی از ۱۰۰ سال قبل)، یکی از شهرهای مهم استان مازندران است؛ شهری که میراث‌دار بزرگ‌ترین شعرا و اندیشمندان است و صنایع دستی و سنتی بسیاری دارد. هنرمندان محلی امیرکلا برای بافت جارو که در زبان بومی با نام «سازه» شناخته می‌شود، با ظرافت زیاد و هنرمندانه ساقه‌های جارو را در کنار هم می‌چینند. آن‌ها در قسمت سکان دسته از انواع سیم‌های ظریف استفاده و قسمت تاج جارو را با نخ‌های پلاستیکی در رنگ‌های شاد و متنوع درست می‌کنند؛ رنگ‌هایی که نشات گرفته از روحیه با نشاط مردم این منطقه است.

چنته

چنته یا توبره نوعی کیف دسته‌دار است که مراحل تولید آن به مراحل تولید جاجیم شباهت زیادی دارد. روستای لفور از توابع سوادکوه از مراکز تولید چنته است و به همین دلیل این صنایع دستی را با نام چنته لفور می‌شناسند. در گذشته چوپان‌ها برای حمل وسایل خود از چتنه استفاده می‌کردند و این هنر دستی قدمت زیادی در استان مازندران دارد. چنته با دستگاهی به نام کرک‌چال تولید و در آخر پس از دوردوزی، با گل‌های کاموایی، مهره های تزئینی و خرمهره تزئین می‌شود.

گلیم بافی

گلیم بافی از آن دست هنرهای دستی است که در بیشتر شهرهای ایران رونق دارد و استان مازندران نیز از این قضیه مستثنی نیست. گلیم‌های شهرها و روستاهای مختلف ایران را با توجه به نقوش آن‌ها می‌توان تشخیص داد. نقوش گلیم در استان مازندران بیشتر به‌شکل هندسی و الهام گرفته از طبیعت هستند و در بافت آن‌ها اغلب از رنگ‌های تند و شاد مانند قرمز، نارنجی، کرم، سبز و سرمه‌ای استفاده می‌شود. گلیم با دستگاه‌ گلیم بافی بافته می‌شود و با توجه به نوع و طرح آن دستگاه آن نیز تغییر می‌کند. گلیم ساده‌باف، گلیم چرخی‌باف و گلیم سوزنی از انواع دستگاه‌های گلیم بافی هستند.

گلیم ورنیجاجیم بافی

جاجیم یکی از دست بافته‌های مهم روستاییان استان مازندران است و معمولا از آن به‌عنوان زیرانداز، پشتی، سجاده رختخواب پیچ، مفرش، پتو، وریه کرسی و غیره استفاده می‌شود. هنر جاجیم بافی در بیشتر روستاهای استان مازندران از جمله روستای متکازین از توابع بخش هزار جریب بهشهر (بخش دودانگه شهرستان ساری)، آلاشت سواد کوه، کجور، نوشهر و کلاردشت چالوس رواج دارد.

جاجیم در روستای کوهستانی متکازین توسط زنان بافته می‌شود و مردان تنها در مرحله تهیه پشم نقش دارند. در بافت جاجیم این منطقه پس از بافت حاشیه، نقش‌اندازی آغاز می‌شود؛ به این کار به اصطلاح، «گل» نیز می‌گویند. نقوش مورد استفاده بسیار متنوع هستند و در میان آن‌ها می‌توان به چهار گل، خشتی، پنجه‌ای، گل آفتابگردان و  آفتاب تیره اشاره کرد. حاشیه جاجیم نیز با طرح مثلث دندانه‌دار پر می‌شود.

قالی بافی

قالی‌بافی یکی از هنرهای کمتر شناخته شده در استان مازندران است و قالی کلاردشت، ناشناخته‌ترین صنایع دستی مازندران به شمار می‌آید. قالی کلاردشت به‌دلیل درشت بافت بودن و رج شمارهای ضعیف به قالی خرسک نیز مشهور است و بیشتر در روستایی به نام مکارود برای صادرات به کشورهای اروپایی بافته می‌شود. طرح‌ها و نقوش این قالی از جمله نقش جنگلی، صندوقی، رودبارکی، مجمه‌ای، گل سینی، عینکی، چخماقی، رسولی، شمله، خرکی، شکری، سیخ کبابی و مزلقان از خلاقیت ذهن قالی‌باف شکل می‌گیرند و به همین علت، قالی کلاردشت یکی از محصولات خاص و منحصربه‌فرد این منطقه است. رنگرزی نمونه‌های اصیل قالی کلاردشت به‌صورت سنتی انجام می‌گیرد.

صنایع دستی کردستانسوهان کنجدی یا پشت زیک

یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین سوغات استان مازندران، یک شیرینی قدیمی با نام پشت زیک است. این شیرینی، طعم و عطر دلپذیری دارد و در میان مردم مازندران به سوهان‌کنجدی نیز شهرت یافته است. در تهیه این شیرینی، شکر، کنجد و عسل گردو کره زعفران حل استفاده شده است. زمانیکه یکی از شهرهای مازندران را برای سفر انتخاب می‌کنید، می‌توانید از خوردن سوهان‌ کنجدی به همراه یک فنجان چای گرم لذت ببرید.

 شیرینی آغوزنون

  • اگر به دنبال یک خوراکی خوشمزه و مقوی هستید که آن را به عنوان سوغات استان مازندران خریداری کنید و به شهرتان ببرید، می‌توانید شیرینی آغوزنون را انتخاب کنید. این شیرینی در شکل ظاهری شبیه به نان‌های محلی است. برخی از مردمان محلی در مازندران برای تهیه این شیرینی از کنجد نیز استفاده می‌کنند. شیرینی آغوزنون سرشار از عناصر مغذی نظیر فسفر، کلسیم و آهن است.
  • در برخی از نواحی مازندران برای تهیه این شیرینی از گردو نیز استفاده می‌کنند. شیرینی آغوزنون بهترین خوراکی در جشن‌های بومی و محلی مازندرانی است؛ به ویژه در شب یلدا این شیرینی در سفره‌های خانه‌ها نیز دیده می‌شود. اگر به مازندران سفر کردید و قصد خرید سوغات استان مازندران را داشتید، حتماً این شیرینی را در ذهن داشته باشید.
  • شیرینی رشته به رشته

    دیگر از معروف‌ترین سوغات استان مازندران، نوعی شیرینی شبیه به رشته‌های پشمک می‌باشد، اما اندکی ضخیم‌تر است. شیرینی رشته به رشته یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی مازندران است. برای تهیه این شیرینی از گردو، آرد برنج، روغن، پودر قند و هل استفاده می‌شود. حتماً این شیرینی را در سفر به مازندران، امتحان کنید.

     شیرینی کماج

    یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغات استان مازندران که شبیه به کلوچه معمولی است، شیرینی کماج نام دارد. البته طعم و مزه این شیرینی با کلوچه کاملاً متفاوت است. برای تهیه شیرینی کماج از شکر، آرد برنج، زعفران، تخم مرغ، وانیل، زردچوبه، گلاب و شکر استفاده می‌شود. نحوه تهیه این شیرینی در مازندران شهرت دارد. شیرینی کماج در بسته‌بندی‌ها می‌تواند یک انتخاب عالی برای خرید سوغات مازندران باشد.

     نان ییلاقی یا نان کوهی

    سوغاتی تهران

    قماق مازندران

    یکی دیگر از انواع سوغات مازندران که نوعی شیرینی خوشمزه است، قماق نام دارد. این شیرینی، فاقد شکر است بنابراین بسیاری افراد به آن علاقه دارند. هنگام صرف صبحانه، خوراکی خوشمزه قماق مازندران در میان مردم محلی مورد توجه قرار گرفته است.

     عسل کوهی

    یکی از انواع سوغات استان مازندران که می‌توانید با سفر به این منطقه خریداری کنید، عسل کوهی است. عسل‌هایی که در مراتع طبیعی و کوهستان‌های استان مازندران تولید می‌شوند، عسل اصل بوده و خواص درمانی و خوراکی بالایی دارد.

    صنایع دستی مازندران انواع شربت و مربا

    خوراکی‌های خوشمزه که جزء سوغات استان مازندران هستند، فقط منتهی به شیرینی‌ها نمی‌شوند؛ انواع شربت و مربا را که به صورت محلی تهیه می‌شوند، می‌توانید در بازارهای مازندران پیدا کنید. مربای بهار نارنج محبوب‌ترین مرباهای این استان است مورد توجه مسافران قرار دارد.

     

     

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد