آموزش چرم دوزی در منزل + ویدئو

آموزش چرم دوزی برای کسانی که در این زمینه بی‌تجربه‌اند و آشنایی قبلی با این هنر ندارند شاید در نگاه اول بسیار چالش‌برانگیز و دشوار به نظر برسد. منتها واقعیت امر آن است کههنر چرم دوزی آن‌قدرها هم پیچیده نیست. اگر با نکات و مسائل اساسی مرتبط با این کار آشنا شوید، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن وسایل مختلف مثل کیف‌پول، کمربند، جاکارتی و نظایر اینها را از جنس چرم درست کنید. کافی است ابزارهای لازم برای چرم دوزی را بشناسید و بدانید که برای درست‌کردن وسایلی نظیر آنچه گفته شد چه مراحلی را دنبال کنید.آموزش چرم دوزی

ویدئو آموزش چرم دوزی در منزل

هنر چرم دوزی یکی ازشاخه های صنایع دستی ایران میباشد که تاریخچه بسیار طولانی در ایران دارد.
امروزه هنر چرم دوزی یکی از پرطرفدارترین هنرها جهت درآمدزایی به شمار میرود.
ایرانیان جزو اولین تولید کنندگان چرم در دنیا شناخته میشوند. و از سه هزار سال پیش به تولید چرم پرداخته اند. این تاریخ بسیار باارزش توسط باستان شناسان از روی آثار بجامانده از دوران قبل از میلاد مسیح تخمین زده شده است. چرم دوزی یکی ازمعروف ترین و محبوب ترین صنایع دستی ایران است.
آثار بجامانده نشان میدهد از حدود 1500 سال قبل از میلاد مسیح ایرانیان از پوست برای تهیه لباس، کفش، زره، جنگ افزار و … استفاده میکردند.آموزش چرم دوزی

تاریخچه چرم دوزی

تاریخچه این هنر به دوران ماقبل از تاریخ و باستان یا بعبارتی 400000 سال قبل میرسد. عصر سنگ یکی از طولانی ترین دوره های تاریخ بشر بوده است. زمانی که انسان اولیه بدنبال شکار برای غذا بود، متوجه شدند که نگهداشتن گوشت حیوانات کار بسیار دشواری است چرا که سریعامتعفن میشد و یا خشک میشد و انعطاف خود را از دست میداد.
انسان های اولیه دریافتند که پوست حیوانات میتواند برای محافظت گزینه مناسبی باشد. و این ایده را میتوان سرآغاز استفاده از چرم دانست.

هنر چرم دوزی یک از هنر های پر طرفداریست که می توانید به راحتی با آن کسب درآمد کنید. اگر دوست دارید این هنر را به صورت اصولی یاد بگیرید ابتدا باید با وسایل مورد نیاز اولیه آشنا شوید که برای شروع کار با ید آنها را تهیه کنید. در این مقاله تمام وسایل مورد نیاز برای شروع کار در آموزش چرم دوزی را به شما معرفی کرده ایم که باید برای شروع کار آن را تهیه کنید. آموزش چرم دوزی

ابزار چرم دوزیآموزش چرم دوزی

  • تیغ موکت بری

با این که ممکن است بتوانید با یک قیچی تیز هم انواع چرم را ببرید، یک تیغ کاغذ بُری یا موکت بری چند منظوره همیشه برش تمیزی بر روی چرم تان ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این که با این ابزار الگوهای تان یک مرتبه برش می خورند، این امکان هم برای تان مهیا می شود که هنگام زدن برش ها، دید بهتری نسبت به چرم تان داشته باشید.

  • درفش دسته چوبی

یک درفش دسته چوبی خوش ساخت و ارگونومیک که بتوانید نوک آن را مطابق با نیاز های پروژه تان به راحتی عوض کنید، برای کار با چرم لازم است. دسته درفش را طوری انتخاب کنید که حداقل یک ضلع آن صاف باشد، طوری که وقتی آن را روی سطح کار می‌ گذارید، نغلتد و از شما دور نشود. درفش های نوک الماسی بسیار کاربردی هستند. آن ها یک سوراخ کوچک به شکل x در چرم ایجاد می کنند که اجازه عبور کوک ها را می دهد و باعث می شود تا مواد دور سوراخ دور نخ تان را کیپ کنند و ظاهری بی عیب و نقص به وجود بیاورند.آموزش چرم دوزی

  • سوزن دوخت چرم

هنگام دوختن چرم به یک سوزن قوی و بلند نیاز است که بتواند به راحتی از دو لایه عبور کند. سوزن ‌های دوخت چرم با اینکه حتما باید محکم باشند، اما لازم نیست تیز باشند. بیشتر اوقات آن ها را از حفره های از پیش سوراخ شده عبور می‌ دهید. سه سوزن با طول ها و اندازه چشمی های متفاوت ، برای اکثر پروژه های چرم دوزی کافی است.

  • نخ مصنوعی

هنگام دوخت با چرم، از یک نخ مصنوعی پیوندی استفاده کنید. این نخ ها قوی تر و پر کاربردتر از همتایان طبیعی شان است. نخ نایلونی پیوندی یک نخ مخصوص قوی است و در هر دو نوع مومی و بدون موم موجود است ( نخ آغشته به موم اغلب هنگام کار با چرم نرم ، چسبندگی بیشتری ایجاد می کند).

  • دستگاه پانچ

سوراخ‌کن‌ های چرمی در اندازه ‌ها، عرض‌ ها و شکل ‌های مختلف موجود هستند. پانچ ‌های کوچک‌ تر برای ایجاد سوراخ‌ هایی که از قبل برای عبور نخ زده می شوند، فوق العاده هستند، در حالی که پانچ های بزرگ‌ تر می‌ توانند به راحتی سوراخ‌ هایی به اندازه سوراخ یک بند ساعت یا کمربند ایجاد کنند. شما می توانید از پانچ هایی که سوراخ های طرح دار دارند برای جلوه بهتر طرح تان استفاده کنید.

  • پتک

برای وارد کردن فشار به ابزار مختلفی که روی چرم تان به کار می برید، از یک پتک چند سر استفاده کنید. پتک برای سوراخ کردن یا ایجاد شیار کاربرد است. در واقع ، هر زمان که لازم بود به ابزارتان فشار وارد کنید تا به چرم ضربه وارد شود، می توانید از پتک استفاده کنید. همیشه هنگام کار با چرم از یک پتک پلیمری یا پلاستیکی به جای چکش فلزی استفاده کنید تا به موادتان آسیب نرسانید.

  • گیره پا اسبی چوبی

بسیار مهم است که پروژه تان را در حین کار ثابت نگه دارید . پس وجود یک گیره واقعا ضروری است. صنعتگران با تجربه می توانند خودشان با تکه های چوب و چند پیچ و مهره یک گیره پا اسبی بسازند. البته نمونه های آماده نسبتا ارزان این وسیله هم در بازار در دسترس است.

  • اریب بُر چرم

با این که اریب وار بریدن لبه های چرم در حرفه چرم دوزی بیشتر جنبه تزئینی دارد، اما می توان از این ابزار برای ایجاد شیار جهت دوخت راحت تر و دقیق تر چرم استفاده کرد . برای شروع، دو سایز آن را تهیه کنید.

  • چسب

حتی اگر بخواهید هنگام دوخت کارتان، چرم را به طور موقت در کنار هم نگه دارید، چسب می تواند یک ماده واقعا مفید باشد. حتما برای پروژه های تان از چسب هایی استفاده کنید که فرمول ایمنی برای چرم دارند. ابته چسب های مختلفی در فروشگاه های رنگ ابزار و صنایع دستی وجود دارند که با چرم سازگارند.

  • تشک برش

هنگام ایجاد برش یا بریدن لبه های چرم، با یک تشک برش پلاستیکی محکم از سطح کارتان محافظت کنید. از این تشک مشبک که درجه بندی هم هست می توان به عنوان یک ابزار اندازه گیری و خط کش استفاده کرد.

  • شیار زن

وقتی که لازم است برای تعیین مسیر دوخت یا پرداخت لبه یک شیار صاف ایجاد کنید، شیارزن ابزاری است که باید در دسترس داشته باشید. شیار زن های مخصوص چرم یک قطعه فلزی برای هدایت لبه دارند ( که اغلب قابل برداشتن هستند )، تا تضمین شود که شیارها مستقیم هستند و می توانید فشاری که روی چرم اعمال می کنید را کنترل کنید.

  • کاتر غلطکی

اگر پروژه چرمیِ خود را با دست می دوزید، از یک کاتر غلطکی چرم استفاده کنید تا قبل از ایجاد سوراخ با درفش و دوخت با نخ و سوزن ، فاصله کوک ها حدودا مشخص شود.

آموزش چرم دوزیآموزش چرم دوزی با دست 

۱. طراحی و تهیه الگو

اولین گام در آموزش چرم دوزی طراحی و تهیه الگوست. پیشنهادمان این است که برای انجام این کار از کاغذهای شطرنجی استفاده کنید که هم طراحی الگو در آنها ساده‌تر است و هم آنکه از بابت اندازه‌گیری‌ها کارتان را ساده‌تر خواهند کرد. پس از آنکه الگوی موردنظر را روی کاغذ شطرنجی طراحی کردید و کشیدید، کاغذ را روی تکه‌ای مقوای ظریف (مثل مقوای بسته‌بندی کورن‌فلکس‌ها و نظایر این محصولات) بچسبانید که دوام بیشتری داشته باشد و بتوانید بعدها هم در صورت نیاز از آن استفاده کنید. الگوهای متعددی برای محصولات چرمی در اینترنت وجود دارند که می‌توانید برای شروع کار از آنها استفاده کنید.

خرید صنایع دستی

۲. انتخاب چرم

وقتی الگوی موردنظر برای چرم دوزی را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب چرم می‌رسد. چرم‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در دسترس‌اند. می‌توانید بسته به سلیقه و صلاحدید خود، با توجه به وسیله‌ای که می‌خواهید درست کنید، از میانشان انتخاب کنید.

چرم نسبتا گران است. توصیه می‌کنیم برای انتخاب از میان انواع مدل‌ها و رنگ‌ها خوب وقت بگذارید و انتخابی هوشمندانه داشته باشید. برای خرید چرم ترجیحا بهتر است حضوری به فروشگاه چرم‌فروشی مراجعه کنید. این‌طور می‌توانید از نزدیک و به‌دقت رنگ و طرح انواع مدل‌های چرم‌ها را بررسی کنید.

چرم‌ها را معمولا بر اساس وزن می‌فروشند. هرچه وزن چرم کمتر باشد، ضخامت کمتری هم خواهد داشت. در فهرست زیر می‌توانید وزن مناسب برای درست‌کردن انواع وسایل چرمی مشاهده کنید:

  • ۲ تا ۳ اونس برای کیف پول چرمی (هر اونس تقریبا معادل با ۲۸ گرم است)؛
  • ۴ تا ۵ اونس برای کیف چرمی؛
  • ۸ اونس به بالا برای چیزهایی مثل کمربند که ضخامت بیشتری دارند.

بهتر است از خریداری چرم‌های خیلی ظریف برای درست‌کردن چیزهایی مثل کیف پول خودداری کنید، چون به‌سرعت فرسوده خواهند شد و شکل‌وشمایل اصلی‌شان را از دست می‌دهند.

۳. برش چرم با توجه به الگوهای از پیش تهیه‌شده

ایجاد برش از مراحل کلیدی و مهم در بحث آموزش چرم دوزی است. کیفیت محصول نهایی نیز تا حدود زیای وابسته به دقت عمل و ظرافتی خواهد بود که در این مرحله از کار به خرج می‌دهید.

با استفاده از خودکار حرارتی نشانه‌گذاری یا خودکار معمولی چرم الگو را روی چرم بکشید. سپس، با کمک کاتر یا هر وسیله دیگری که برای این منظور تعبیه کرده‌اید، شروع به ایجاد برش بر روی چرم کنید. توصیه می‌کنیم پیش از آنکه به سراغ پروژه‌های بزرگ‌تر بروید، کمی تمرین کنید و روی تکه‌های کوچک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر چرم برش بزنید تا کمی دستتان راه بیفتد و مهارت بیشتری در این کار پیدا کنید. هرچه تمیزتر برش بزنید، کناره‌های چرم ظاهر زیباتری خواهند داشت.

برای برش خطوط صاف از خط‌کش استفاده کنید و برای برش خطوط منحنی از چیزهایی مثل سکه یا کاسه. برای برش‌زدن چرم از قیچی مخصوص هم می‌توانید استفاده کنید که البته کمی دشوارتر است و نیاز به تمرین و مهارت بیشتر دارد. تیزبرها و چاقوهای چرم دوزی که تیغه منحنی دارند برای تازه‌کارها انتخاب‌هایی ایدئال‌اند. نکته فوق‌العاده مهمی که نباید از یاد ببرید تیزکردن چاقو، قیچی یا هر چیز دیگری است که برای ایجاد برش بر روی چرم می‌خواهید از آن استفاده کنید.

۴. دوختن کناره‌های چرم روی یکدیگرآموزش چرم دوزی

حساس‌ترین و احتمالا دشوارترین مرحله در بحث آموزش چرم دوزی شیوه دوختن کناره‌های چرم روی یکدیگر است. برای این منظور از تکنیکی استفاده می‌شود به‌نام «دوخت بخیه» (saddle-stitching) که کمی مهارت می‌خواهد. اگر آشنایی قبلی با آن نداشته باشید، بهتر است پیش از شروع به انجام این کار چند ویدئوی آموزشی راجع‌به چگونگی انجام آن ببینید.

روش کار به این صورت است که ابتدا با استفاده از شابلون یا هر وسیله دیگری که تهیه کرده‌اید نقاطی را که روی چرم باید سوراخ شوند مشخص می‌کنید (نقاطی که با فواصل مساوی از یکدیگر قرار می‌گیرند). سپس با استفاده از دو ابزار سنبه و مشته (یا چکش) شروع به سوراخ‌کردن این نقاط می‌کنید. کناره‌ها را روی یکدیگر قرار دهید. ترجیحا بهتر است بین دو لایه چسب بزنید تا هنگام دوخت‌ودوز مشکلی از بابت تکان‌خوردن آنها وجود نداشته باشد. سپس سوزن را نخ کنید و کار دوخت‌ودوز را آغاز کنید.

۵. پرداخت و رنگ‌زدن کناره‌های چرم

پرداخت و رنگ‌زدن مرحله آخر در بحث آموزش چرم دوزی است. راهکارهای مختلفی برای این منظور در دسترس دارید. بسته به سلیقه و صلاحدید خود می‌توانید از هریک که مایل باشید استفاده کنید. در ادامه مراحل پیاده‌سازی یکی از این راهکارها را شرح خواهیم داد:

  • سنبه اریب‌زن چرم را بردارید و آن را صاف و مستقیم روی کناره‌ها بکشید؛
  • کاغذ سنباده نه‌چندان زبری را بردارید و با فشار اندک آن را روی کناره‌ها بکشید؛
  • رنگی دقیقا هم‌رنگ با چرمی که برای کار انتخاب کرده‌اید تهیه کنید، پارچه‌ای از جنس برزنت یا پشم را در آن فروکنید و آن را روی کناره‌ها بکشید تا کاملا با چرم هم‌رنگ شوند (اجباری برای رنگ‌کردن کناره‌ها نیست و اگر شکل فعلی آنها را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از انجام این کار صرف‌نظر کنید)؛
  • پس از آن نوبت به پرداخت و جلادادن کناره‌ها می‌رسد. برای انجام این کار کافی است اندکی کناره‌ها را با آب نم‌دار کنید و سپس، پارچه‌ای برزنتی روی آنها بکشید تا تیره‌تر و براق‌تر شوند؛
  • در پایان، هم پارچه برزنتی دیگری را آغشته به موم کنید و روی کناره‌ها بکشید.

اگر مایل باشید، هنگام رنگ‌زدن کناره‌های چرم، می‌توانید از زمینه‌های رنگ تیره‌تر یا روشن‌تر نسبت به رنگ چرم اصلی استفاده کنید که اگر با سلیقه انتخاب شوند، ظاهر خوشایند و زیبایی به محصول نهایی خواهند داد.

این بود آموزش چرم دوزی در ۵ مرحله مهم و اساسی که باید بدانید. در ادامه مطلب، به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید با توجه به آنچه تاکنون آموختید، ۳ محصول جالب و کاربردی از چرم درست کنید.

 

آموزش مرحله‌به‌مرحله درست‌کردن کیف مثلثی کوچک جیبیآموزش چرم دوزی

الگویی را که قرار است از روی آن این کیف مثلثی جیبی را درست کنید در تصویر زیر می‌بینید. ذوزنقه‌ای که می‌توان سه مثلث با اندازه‌های مساوی در آن ترسیم کرد:

  • سه مثلث هم‌اندازه را مثل آنچه در تصاویر زیر می‌بینید روی هم برگردانید؛
  • نقطه‌ای را که قرار است تبدیل به قفل کیف جیبی شود با مداد مشخص کنید و آن را سوراخ کنید (تصویر یکی‌مانده به آخر)؛آموزش چرم دوزی
  • مثل آنچه در تصویر آخر می‌بینید، دو شکل مثلثی را روی هم بگذارید و کناره‌های این دو را به یکدیگر بچسبانید؛
  • با گیره مثلث‌ها را متصل به یکدیگر نگه دارید و یک شب آن را رها کنید تا خشک شود؛
  • روز بعد پیچ قفل‌مانندی را که از قبل تهیه کرده‌اید به سوراخ قسمت پایینی کیف جیبی (دو مثلثی که روی هم چسبانده شدند) متصل کنید و از آن برای باز و بسته کردن کیف استفاده کنید.

آموزش چرم دوزی

 

مراحل دوخت کیف چرم دایره ایآموزش چرم دوزی

۱. اندازه این مدل کیف به سلیقه شخصی شما بستگی دارد و می توانید این مدل کیف چرم را در هر اندازه ای که تمایل دارید بدوزید.
۲. برای دوخت کیف چرم می توانید دو دایره را به صورت هم سایز به کمک بشقاب یا کاسه و یا با کمک پرگار و مداد روی چرم رسم نمایید و برش بزنید.
۳. روی یکی از دایره ها جای زیپ را به کمک کاتر ایجاد کنید توجه داشته باشید که جای زیپ را باید به فاصله دو سانت از لبه دایره ایجاد نمایید و ارتفاع آن نیز باید یک سانت باشد همچنین این زیپ به عنوان درب کیف استفاده می شود بنابراین باید در بالای کیف قرار بگیرد.

۴. در این مرحله از مراحل چرم دوزی، باید کمی ظرافت به خرج دهید و دور تا دور شکاف زیپ را به کمک چسب به چرم بچسبانید توجه داشته باشید که چسب کمک می کند تا در زمان دوخت زیپ در جای خودش ثابت بماند و جا به جا نشود.

5. دور تا دور کیف را چسب بزنید سپس دو لایه دایره ای برش زده شده را روی یکدیگر بچسبانید.

آموزش چرم دوزی

6. دور تا دور زیپ را به کمک چرخ خیاطی بدوزید.

۷. دور تا دور کیف را چرخ کنید.

۸. برای دوخت دسته کیف می توانید بند چرمی را به زیپ کیف متصل نمایید.

۹. توجه داشته باشید که این کیف را می توانید به راحتی در منزل بدوزید و در مهمانی ها و مجالس از آن استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

مراحل دوخت کیف چرمآموزش چرم دوزی

۱. از الگوی زیر پرینت بگیرید توجه داشته باشید که اندازه ها به سانتی متر می باشند.آموزش چرم دوزی

۲. الگو را در قسمت پشت چرم کپی کنید و با کمک خودکار ژله ای دور تا دور الگو را بکشید و بعد از انتقال دادن الگو روی چرم به کمک قیچی یا کاتر چرم را ببرید.

۳. بعد از اینکه الگو کیف را از روی چرم در آورید ابتدا دور تا دور کار را سنباده بکشید و سپس آن را سوراخ کنید. توجه داشته باشید که فاصله سوراخ ها باید از لبه کار نیم سانت باشد و فاصله هر سوراخ تا سوراخ بعدی نیز باید به اندازه نیم سانت در نظر گرفته شود. اگر تمایل دارید این کیف را با نخ تریشه بدوزید باید فاصله ها را یک سانت در نظر بگیرید.

 

۴. در این مرحله از چرم دوزی تریشه را از درون سوزن مخصوص رد نمایید.

 

۵. بعد از سمباده زنی دیواره کیف با کمک برش های نیم سانتی لبه های دیواره را چرت بزنید تا بتوانید

آموزش چرم دوزی

به راحتی به تکه پشت و جلوی آن را وصل کنید.

۶. دیواره کیف را ابتدا به تکه جلویی کیف بدوزید.

 

۷. این مدل روش دوخت را ادامه دهید و توجه داشته باشید که تریشه ها پیچ نخورند.

 

۸. دوخت پشت کار را به صورت زیر انجام دهید و محکم کاری را در دوخت این مدل کیف چرم فراموش نکنید.

 

۹. در این مرحله از دوخت کیف چرم، لبه جلویی کیف را برگردانید و با زدن یک کوک آن را محکم نمایید.

۱۰. قسمت پشت کیف را به همین صورت بدوزید.

آموزش چرم دوزی

۱۱. در این مرحله دوخت تکه نگهدارنده کیف که بیشتر دارای جنبه تزیینی است را انجام دهید.۱۲. دوخت بندهای کیف را هم به صورت زیر انجام دهید.

 

آموزش کیف چرم دست دوز برای لب تاپ
این مدل کیف را می توان خیلی ساده و سریع درست کرد و به عنوان کیف لپ تاپ مورد استفاده قرار داد، البته استفاده از آن به عنوان کیف دستی معمولی نیز کاربرد دارد.

 

آموزش چرم دوزی

 

 

 

 

 

 

ویدئو آموزش ساخت کیف پول چرمی

ویدئو ساخت جا سوئیچی چرمی

ویدئو ساخت کاور گوشی موبایل چرمی

ویدئو ساخت کیف دستی چرم دوزی

نمونه هایی از کارهای چرم دوزی

چرم دوزی

چرم دوزی

چرم دوزی

چرم دوزی

چرم دوزی

چرم دوزی

چرم دوزی

چرم دوزی

سوالات متداول آموزش چرم دوزی

هزینه چرم دوزی برای شروع چقدر است؟

تعداد لوازم مورد نیاز برای کار چرم دوزی با دست کم بوده و از قیمت پاییینی نیز برخوردار می‌باشند. این کار نیاز به دستگاه خاصی نداشته و شما می‌توانید فقط با تهیه چند ابزار ساده و ارزان و همینطور مقدار کمی چرم، کار خودتان را آغاز کنید. برای مکان کار و تولید، نیازی به اجاره محلی نداشته و در همان گوشه اتاقتان می‌توانید محصولات چرمی خود را تولید کنید. در مورد اجاره جا برای ارائه محصولات برای فروش نیز باید گفت که محصولات چرمی فروش بالایی داشته و نیازی به اجاره مکان ندارید و می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام آنها را به فروش برسانید. در کل باید گفت که کسب درآمد با چرم دوزی بسیار آسان بوده و شما با سرمایه‌ای تقریبی ۳ میلیون تومان، می‌توانید روی شروع کار چرم دوزی حساب باز کنید.

برای شروع کار چرم دوزی به چه چیزهایی نیاز دارم؟

علاوه بر ابزار چرم دوزی و چرم که در قسمت بالا به آن اشاره شد، انتخاب یک آموزش باکیفیت و مدرس باتجربه می‌تواند جزو اولین گامهای شما در این راه باشد. افتخار ما این است که با تهیه آموزش‌های منسجم و گام به گام توسط اساتید مجربمان، شما را به سوی هدفتان سوق دهیم و در تمامی مراحل مانند یک دوست و همکار کنار شما باشیم. نکته مهم دیگر این است که شما پس از آموزش انگیزه خود را از دست ندهید. ما شور و انگیزه را با ایجاد سایت و پیج اینستاگرامی پرطرفدار و قرار دادن محتواهای چرمی جذاب در میان کارآموزانمان شعله ور نگه می‌داریم.

آیا چرم دوزی سخت است؟ و بعد از دیدن آموزش آن را کامل یاد می‌گیرم؟

آموزش چرم دوزی کاویان چرم کاملا ساده توضیح داده شده و شما با هر سطح سنی و سوادی آن را کامل یاد خواهید گرفت. هیچ نکته‌ای نمانده که برای یادگیری چرم دوزی شما عزیزان جا انداخته باشیم؛ همینطور تمام این نکات به صورت صریح و شفاف و بدون زیاده‌گویی گفته شده تا آموزش برای همه قابل فهم باشد.

بازار کار چرم در ایران

چرم دوزی در جهان در سالهای اخیر یکی از مهمترین صنایع کشورهای پیشرفته اروپایی بوده است. اما این صنعت در ایران مغفول مانده و جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و تنها به چند برند معروف نظیر چرم مشهد، نوین چرم و مارال چرم و … محدود شده است. این صنعت پتانسیل زیادی برای رشد در کشورمان داشته و هر کسی در آن وارد می‌شود، دست خالی بر نمی‌گردد. برای شروع بازاریابی چرم دست دوز خود، می‌توانید در ابتدای کار از محصولات کوچکی مثل جاکارتی، کیف پول، کیف لوازم آرایش، کیف‌های دوشی کوچک و جامدادی شروع کنید؛ زیرا پروسه تولید این محصولات کوتاه‌تر است و شما می‌توانید برای فروش آنها از بازاریابی سرد مثل فروش در دیجی کالا، شبکه‌های اجتماعی، سایتهای مرتبط، دیوار، شیپور و بازاریابی گرم مثل بازاریابی خانوادگی، دوستان و اطرافیان نزدیک استفاده کنید. این مراحل باعث می‌شود که به درآمد اولیه چرم دوزی برسید و قدمهای بعدی را برای تاسیس کارگاه کوچک و خرید دستگاه و استخدام نیرو بردارید. تمام این مراحل مستلزم برداشتن اولین گام، یعنی شروع چرم دوزی می‌باشد.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد