آموزش کار با رزین

آموزش کار با رزین

آموزش کارکردن با رزین می تواند در راه اندازی یک کسب و کار تازه لازم باشد. در شیمی پلیمر و علم مواد، در هنر رزین کاری رزین یک ماده جامد یا بسیار چسبناک با منشا گیاهی یا مصنوعی است که به طور معمول به پلیمرها تبدیل می شود.

هنر رزین چیست

رزین ها معمولا مخلوطی از ترکیبات آلی هستند.گیاهان برای مزایای محافظتی خود در پاسخ به آسیب رزین ترشح می کنند. رزین گیاه را از حشرات و عوامل بیماری زا محافظت می کند. رزین‌ها طیف گسترده‌ای از گیاه‌خواران، حشرات و عوامل بیماری‌زا را با هم اشتباه می‌گیرند، در حالی که ترکیبات فنلی فرار ممکن است عواملی مانند پارازیتوئیدها یا شکارچیان گیاه‌خوارانی را که به گیاه حمله می‌کنند جذب کنند.هنر رزین کاری

بیشتر رزین های گیاهی ازدرخت ها تشکیل شده اند. اجزای خاص عبارتند از آلفا پینن، بتا پینن، دلتا-3 کارن و سابینن، درختهای تک حلقه ای لیمونن و ترپینولن، و مقادیر کمتری از سسکوی درختهای سه حلقه ای، لانگفیولن، کاریوفیلن و دلتا کادینن. برخی از رزین ها همچنین حاوی نسبت بالایی از اسیدهای رزینی هستند. از طرف دیگر رزین ها فرار کمتری دارند و در میان سایر ترکیبات از دیترپن ها تشکیل شده اند

کلمه “رزین” در دنیای مدرن تقریباً به هر جزء مایعی که به لاک سخت یا روکش مینا مانند تبدیل می شود، اطلاق می شود. یک مثال لاک ناخن است. به برخی از “رزین های ریخته گری” و رزین های

ویدئو آموزش هنر رزین کاری

مواد رزین
انواع رزین
کاربرد رزین
نکات ضروری ظروف رزینی
لوازم مورد نیاز رزین کاری
اموزش تکنیک و ساخت رزین کاری
نکات ساخت ظروف غذایی رزینی
کاربرد رزین در منزل

مصنوعی (مانند رزین اپوکسی) نیز نام “رزین” داده شده است.

آموزش کار با رزین و ناوع مختلف آن

رزین کاری انواع مختلفی دارد که در ادامه به چند نمونه از آن می پردازیم.

آموزش کار با رزین گیاهی:

رزین‌های گیاهی برای تولید لاک‌ها، چسب‌ها و مواد لعاب‌کننده مواد غذایی ارزشمند هستند. آنها همچنین به عنوان مواد اولیه برای سنتز سایر ترکیبات آلی ارزشمند هستند و اجزای تشکیل دهنده بخور و عطر را فراهم می کنند. قدیمی ترین استفاد

 

شناخته شده از رزین گیاهی مربوط به اواخر عصر حجر میانه در آفریقای جنوبی است، جایی که از آن به عنوان چسب برای قطعه کردن ابزار سنگی استفاده می شد.

آآموزش کار با رزین مصنوعی

بسیاری از مواد از طریق تبدیل رزین های مصنوعی به جامد تولید می شوند. نمونه های مهم بیسفنول دی گلیسیدیل اتر است که رزینی است که با افزودن سخت کننده به چسب اپوکسی تبدیل می شود. سیلیکون ها اغلب از رزین های سیلیکونی از طریق ولکانیزاسیون در دمای اتاق تهیه می شوند. رزین‌های آلکیدی در رنگ‌ها و لاک‌ها استفاده می‌شوند و با قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا سخت یا سخت می‌شوند.

آموزش هنر رزین

چقدر درباره هنر رزین اطلاعات دارید؟ آیا می دانید هنر رزین را در چه کارهایی می توان اجرا کرد ؟ برای اینکه کار خود را گسترده کنید بهتر است بدانید هنر رزین در جاهای مختلف کاربرد های مختلفی دارد.

  1. تولید رنگهای ساختمانی و صنعتی
  2. کارهای هنری
  3. صنایع لنج سازی
  4. تولید لوله های جی آر پی
  5. تولید کامپوزیت
  6. مصارف پزشکی
  7. انواع عایقهای الکتریکی
  8. صنایع ساختمانی
  9. صنایع چوب
  10. صنایع نظامی
  11. مجسمه سازی
  12. تولید انواع چسب ها.

هرآنچه که درباره کارهای رزینی باید بدانید

علاقه به تنوع و متفاوت بودن در سرشت هر انسانی وجود دارد. رزین ماده تازه متولد شده دنیای صنعت این روزها به بازار ظروف نیز راه یافته است. ظروف رزینی جز جدیدترین و زیبا ترین محصولاتی هستند که جهت متفاوت بودن و برخورداری از جذابیت می توانید در خانه خود داشته باشید. این ظروف در شکل ها، طرح ها و رنگ های مختلف و با بالا ترین کیفیت ساخته می شوند و تجربه یک میزبانی حرفه ای را برایتان به ارمغان خواهند آورد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این ظروف چگونه ساخته می شوند؟ استفاده از آن ها برای سلامت انسان مضر است؟ نحوه شست و شو آن ها به چه صورت است؟

ظروف رزینی چگونه ساخته می شود؟

ظروف رزین یخود نیز دارای انواع مختلفی هستند. چرا که رزین ها دارای انواع مختلفی هستند و از طرفی ترکیب آن ها با چوب و دیگر متریال باعث می شود تا انواع مختلفی از ظرف های رزینی ساخته شود.

رزین ها ترکیب طبیعی و یا مصنوعی هستند که در آب حل نمی شود و تنها حلال آن ها را می توان الکل و یا اسید دانست. جهت ساخت آنها ماده دیگری به رزین تحت عنوان هاردنر افزوده می شود که موجب سخت شدن آن میشود. ترکیبات دیگری نیز به آن افزوده می شود که با توجه به شرایط استفاده آن تقسیم بندی و طبقه بندی شده است. سپس آن ها را در شرایط خاصی قرار می دهند که به موجب آن سخت می شود. در نهایت ظروف زیبایی خلق می شود که متقاضیان بسیاری دارند و طرح های فوق العاده آن همگان را شگفت زده می کند. ظروف رزین

ظروف رزین

ظروف رزین

ظروف رزین

ظروف رزین

خرید صنایع دستی

آیا ظروف رزینی را می توان در خانه درست کرد؟

جواب این سوال مثبت است. بله شما می توانید در صورت تمایل ظروف رزینی را در خانه بسازید اما باید آموزش ساخت ظروف رزینی را پشت سر گذاشته باشید و همچنین ابزار و مواد لازم جهت ساخت آن را داشته باشید. نکات مهمی که برای ساخت ظروف رزینی در منزل باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • ابتدا باید قابل مناسب خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که قالب شما به هر شکل و اندازه ای که باشد ظرف شما هم به همان شکل اندازه خوواهد شد. همچنین مواد خود را با اندازه قالب درست کنید که در وسط کار ماده کم نیاورید.
  • رزین مناسب با نیاز خود را تهیه کنید. رزین انواع مختلفی دارد که عبارتند از: رزین فنولیک، پلی اورتان، اپوکسی، پلی آمید، پلی استر، وینیل استر و … انتخاب آن بستگی به معیار شما دارد. رزین گیاهی نیز نمونه دیگری از آن است که بهترین آن همان شیره درخت کاج می باشد.
  • دمای محیط را مد نظر داشته باشید تا برای ترکیب مواد و همچنین خشک کردن آن ها با مشکلی مواجه نشوید.
  • وسایل مورد نیاز برای جدا سازی قالب، حباب گیری و … را اماده داشته باشید.
  • برای ترکیب رزین، هاردنر، رنگ و … حتما از ترازو استفاده کنید تا مقدار دقیق را با یکدیگر ترکیب نمایید.
  • اگر می خواهید ظرف خود را به صورت دسته دار و یا پایه دار و … بسازیداکسسوری های آن را اماده داشته باشید. اکسسوری های برنجی که در دو رنگ طلایی و نقره یا موجود هستند بهترین پیشنهاد برای شما خواهند بود.

آیا کار با رزین سلامتی ما را تهدید می کند؟

بسیاری از افراد این نگرانی را دارند که آیا استفاده از این ظروف به خاطر مواد به کار گرفته شد جهت ساخت، می تواند سلامت آن ها را تهدید کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رزین ها انواع مختلفی دارند. یک نمونه از آن دارای مجوز سازمان غذا و دارو است که می توان به عنوان مصارف غذایی نیز از آن استفاده کرد.

این رزین در ایران به سختی یافت می شود و البته قیمت بالایی نیز دارد اگر بتوانید از آن تهیه کنید می توانید انواع لیوان و بشقاب و … را بسازید و مورد استفاده قرار دهید. اما نمونه هیا دیگر این ماده این مجوز را ندارند و به همین خاطر استفاده از آن ها برای مصارف روزمره و سرو غذا چندان توصیه نمی شود. این ظروف بیشتر جنبه تزئینی و دکوری دارند که برای مهمانی ها و پذیرایی ها مناسب تر هستند. برای مثال از میوه خوری ها، سینی ها، کشکول ها و … می توانید استفاده کنید تا خطری سلامت شما را تهدید نکند.

شست وشو ظروف رزینی به چه صورت است؟

نگران شستن این ظرف ها نباشید، چرا که همانگونه که در بالا ذکر کردیم این مواد در آب حل نمی شود و همچنین شوینده های مختلف نیز تاثیری در آن ندارند و به درون این ماده نفوذ نمی کنند. پس می توانید به راحتی آن ها را بشویید و حتی درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.

ظروف رزینی چینی بخریم با چوبی؟

ظروف رزینی در ترکیب با چوب و چینی ساخته می شود. از نظر ظاهری هر کدام از آن جذابیت خاص خود را دارند و به لطف همین جذابیت طرافرادان مختص خود را دارند. اما اگر برای انتخاب هر بین این دو دچار شک هستید بهتر از قبل از خرید به یک سری نکات آگاه باشید.

ظروف رزینی چینی وزن سبک ترین نسبت به نمونه های رزینی و چوبی دارند، اما به خاطر داشته باشید که چوب بخش از طبیعت است و وجود آن احساس آرامش مطلقی را برایتان به ارمغان می آورد. از نظر مقاومت نیز امکان شکستن نمونه چوبی بسیار کم تر است. از نظر قیمت نیز نمونه چینی قیمت ارزان تری دارند و مقرون به صرفه تر هستند.

قیمت ظرف های رزین اپوکسی و دیگر رزین ها

ظروفی که با این مواد ساخته می شود با توجه به کیفیت، رزین به کار گرفته شده، نوع رنگ، طرح، اندازه و … انواع گوناگونی دارند که هر یک از ان ها نیز از قیمت متفاوتی برخوردار است. انتخاب آن بستگی به سلیقه شما، نیازتان و البته بودجه ای که برای خرید کنار گذاشته اید دارد. اما اگر قصد خرید دارید کیفیت را زیر پای قیمت نگذارید و یک نمونه با کیفیت و زیبا خریداری نمایید تا بتوانید در طولانی مدت به راحتی از آن ها استفاده نمایید و از زیبایی آن ها لذت ببرید.

رزین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در لغت به معنای صمغ است؛ در واقع یک ماده چسبناک است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی موجود است. رزین اپوکسی یک نوع رزین مصنوعی است که در دنیا به عنوان مناسب‌ترین این ماده برای کارهای هنری شناخته می‌شود. این نوع رزین ویژگی‌های بسیار مناسبی برای استفاده در کارهای هنری دارد که یک از آن‌ها سفت شدن آن در مجاورت هوا و بدون نیاز به کوره است. رزین اپوکسی از چسبندگی بالا و مقاومت شیمیایی در برابر اسیدها و بازها برخوردار است.

یکی از ویژگی‌های خوب آن  برای استفاده در هنر رزین به ویژه ساخت لوازم دکوری، امکان پاک کردن راحت آلودگی و چربی‌ها از سطح آن است. همچنین این ماده قابلیت جلادهی دارد و می‌توان پگمنت‌های رنگی را به آن اضافه کرد.

زمینه‌های آموزش کار با رزین

هنر رزین کاری کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله ساختمان، کشتی سازی و هواپیماسازی دارد. اما از هنر آن می‌توان به سبک‌های مختلف بهره برد. نقاشی با رزین، ساخت جواهرات، ساخت لوازم تزئینی که اغلب با حشرات و گیاهان طبیعی انجام می‌شود، ساخت میز رزینی و ساخت لوازم دکوری از پرطرفدارترین سبک‌های استفاده از رزین است. نکته بسیار  جالب این است که می‌توان هنر رزین را روی سطح‌های مختلف از جمله چوب، شیشه، فلز، پلکسی گلس، بتن و غیره انجام داد. البته سطح جاذب یا سوراخ و نیز بوم برای کار با زرین مناسب نیست.

لوازم مورد نیاز برای آموزش کار با رزین

  • انواع رزین: رزین انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کار می‌توان از آن استفاده کرد. از رزین اپوکسی غلیط در قاب‌های چوبی و فلزی و همچنین ساخت زیورآلات و از رزین اپوکسی رقیق برای طرح‌های سه بعدی استفاده می‌شود.
    کریستال سرورنیک نیز نوعی دیگر از این ماده است که در هنر رزین بکار گرفته می‌شود و تفاوت آن با رزین اپوکسی، خاصیت گرانروی کمتر آن است که حالت محدب کمتری به خود می‌گیرد.
  • هاردنر: رزین در دمای محیط به صورت مایع است و برای سفت، شفاف و صاف شدن آن از ماده‌ای به نام هاردنر استفاده می‌شود.
  • پگمنت‌ها رنگی: برای انجام هنر رزین به رنگ نیز نیازداریم که این رنگ‌ها به سه دسته پودری، مایع و خمیری وجود دارند.
    این رنگ‌ها را باید در هنگامی که مخلوط رزین و هاردنر هنوز مایع هستند، به مخلوط اضافه کرد.
  • قالب گیر رزین: برای این که یک سازه هنری سه بعدی داشته باشیم، به قالب‌هایی نیاز داریم که در جنس‌های مختلف موجود هستند.
    قالب‌های سیلیکونی از انواع بسیار انعطاف پذیر است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب‌های لاتکسی نوع دیگری هستند
    که برای استفاده از آن نیازمند نسبت هاردنر بیشتری هستیم. علاوه بر این‌ها می‌توان از قالب‌های پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف و
    همچنین قالب‌های موجود در منزل مثل جایخی استفاده کرد.
  • روان کننده: روان کننده‌ها در هنر رزین کمک می‌کنند تا رزین به قالب نچسبد.
    البته قالب سیلیکونی نیاز به روان کننده ندارد اما قالب‌های پلاستیکی به یک روان کننده نیاز دارند تا سطح قالب کمی چرب شود. برای قالب‌های لاتکسی از مایع ظرفشویی به عنوان روان کننده استفاده می‌کنیم و اجازه می‌دهیم کار خشک شود و سپس رزین را در قالب می‌ریزیم.

پیمانه اندازه‌گیری، دستکش، سشوار، قاشق و ظرف برای مخلوط کردن نیز مورد نیاز است. برای خشک کردن رزین به دستگاه نیاز نیست و این ماده در مجاورت با هوا خشک می‌شود.ظروف رزین

تکنیک‌های آموزش کار با رزین

از این هنر می‌توان به صورت‌‌های مختلف استفاده و یا حتی با دیگر هنرها تلفیق کرد. شاید برخی هنر رزین را تنها به ساخت زیور آلات محدود می‌کنند که در واقع این طور نیست و کار با رزین فراتر از آن رفته است.

لایه محافظ عکس

رزین یک پوشش عالی برای عکس‌ها و ثبت خاطرات است. کافی است یک لایه محافظ مانند سیلر یا چسب چوب روی عکس بکشید تا جوهر عکس با رزین ترکیب نشود. پس از خشک شدن محافظ می‌توانید رزین را روی کار بریزید.

قطعات معلق در رزین

این تکنیک بسیار جذاب و محبوب است و از آن در زیور آلات و هم در لوازم دکوری استفاده فراوان می‌شود. برای این کار قطعات کوچکی را به نسبت ابعاد کار، مانند گیاه خشک، سکه، ترافل‌های رنگی و غیره را با رزین مخلوط کرد و در قالب ریخت.

کار روی سطح صاف

یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های کار با رزین، کار روی سطح صاف و صیقلی است که اغلب روی آن نقاشی کار می‌شود. در این تکنیک قطعه‌های مختلف مسطح مانند میز، زیر لیوانی، تابلو، سینی و غیره را با یک لایه رزین می‌پوشاند. نقاشی روی زمین می‌تواند این کار را تکمیل کند

آیا امکان ساخت ظروف غذا با رزین اپوکسی وجود دارد؟

نوعی رزین اپوکسی در دنیا تولید می‌شود که گواهی استفاده غذایی دارند به این معنی که خطری برای سلامت انسان ندارند و اگر  مواد غذایی مثل دیوان بشقاب زیر بشقابی چینی و غیره مشکلی ایجاد نخواهد شد

ولی متاسفانه این نوع رژیم در ایران در دسترس عموم متقاضیان نیست و قیمت بسیار گزافی دارد در هر حال پیشنهاد من این است که برای ساخت ظروف غذایی از رزین اپوکسی که گواهی استفاده موادغذایی ندارد را استفاده نکنید برای کار با رزین اپوکسی از دستکش های لاتکس استفاده کنید دستکش های لاتکس به دلیل جنس خاص آنها مشکلی در استفاده از رزین خواهند داشت و به دلیل اینکه فرمت دست را به خود می گیرند بهترین گزینه برای کار با رزین اپوکسی هستند.

اما دستکش های پارچه ای را به هیچ عنوان مناسب برای کار با رزین اپوکسی و هاردنر نمی‌دانم برای اینکه اگر رزین اپوکسی به آنها گذاشته شد پاک کردن آنها بسیار سخت است و شما باید با تینر فوری ۲۰۰۰۰ آن را پاک کنید و یا از شوینده های مخصوص رزین اپوکسی استفاده کنید که تاثیر منفی روی آن پارچه خواهد گذاشت پس بنابراین از دستکش لاتکس استفاده کنید

کاربرد رزین در منزل

شایددر گذشته استفاده ازالمان های دکوراسیونی در طراحی داخلی منزل رواج داشت که امروزه دیگر از آن وسایل استفاده ای نمی شود.شاید جالب باشد بدانیدکه یکی از موادی که امروزه در طراحی داخلی کاربرد فراوانی پیدا کرده  وسایل رزین کاری اپوکسی است که به وسیله آن انواع تابلو و اکسسوری ها تزیینی و انواع  ظروف پذیرایی و مدل های مختلف میز و صندلی و میز را با هنر حیرت آوری خلق می کنند. وسایل و مبلمان ساخته شده با رزین امروزه محبوبیت بسیار زیادی دارند.رزین اپوکسی در جهان به عنوان رزین مناسب برای کارهای هنری و دست‌ساز شناخته می‌شود.

آموزش رزین کاری

آموزش رزین کاریاهمیت رزین اپوکسی در دکوراسیون داخلی

محصولات رزینی دارای عوارض سمی خطرناک بسیار کمی بوده و در محیطی با تهویه مناسب به‌ راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. رزین اپوکسی در مقایسه با رزین پلی‌استر با وجود این که بسیار گران‌تر است، اما در پروژه های خانگی مناسب‌تر است. بعد از اینکه رزین اپوکسی روی یک سطح ریخته و خشک شود، سطحی شفاف و صیقلی روی کار حاصل می‌شود و محصولی زیبا بوجود خواهد آمد.

کاربرد رزین اپوکسی در صنایع چوبی

همانطور که می دانید یکی از محصولاتی که از قدیم  همواره با بشر همراه بوده چوب می‌باشد. امروزه از مشتقات چوبی فرآورده‌هایی ساخته اند که در عین اینکه کاربردی آسان‌تر از چوب طبیعی دارد اما زیبایی و محبوبیت آن را بدست نیاورده است. محصولاتی ساخته شده از چوب‌های کهنه و قدیمی و بلا استفاده برای ساختن دکور، هنری در شاخه‌ی معماری و دکوراسیون طبیعی به حساب می‌آید. دکوراسیون چوب و رزین اپوکسی که به وود گلس معروف می باشد یکی از زیباترین و جدیدترین نوع دکور امروزه به حساب می اید.

کاربرد رزین در دکوراسیون داخلی

رزین اپوکسی ماده ای است که در هنر بسیار کاربرد دارد. رزیین اپوکسی با توجه به مقاومت بالایی که در برابر واکنش با مواد اسیدی و باز دارد و همچنین زیبایی و جلوه بسیار مناسب آنها، در محیط های متفاوت مورد استفاده قرار میگیرند. از مهم ترین کاربردهای اپوکسی رزین  در طراحی داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ساخت ظروف رزینی| آموزش کارکردن با رزین

نوعی رزین اپوکسی در دنیا تولید می‌شود که گواهی استفاده غذایی نیز دارند؛ به این معنی که خطری برای سلامت انسان ندارد و اگر داخل آن مواد غذایی سرو شود، مثل لیوان و بشقاب و…، مشکلی ایجاد نخواهد شد.ظروف رزینی یکی از لاکچری ترین ظروفی می باشد که امروزه بانوان به آن علاقه بسیاری دارند و در بازار با قیمت های بالایی به فروش می رسد.شما علاقه مندان عزیز به کار با رزین اپوکسی می توانید با ساخت و تولید ظروف از رزین اپوکسی به درآمد بالایی از این طریق دست پیدا کنید.

 

 

ساخت تابلو رزین آبستره

از تکنیک رزین آبستره در ساخت زیورآلات رزینی و ساخت میزهای رزینی با طراحی های آبستره همچنین ساخت ظروفی نظیر سینی و میز سرو میوه و شیرینی می توان استفاده نمود. بسیاری از هنرمندان با استفاده از تکنیک رزین آبستره تابلوهای هنری زیبایی را خلق کرده اند که چشم هر تماشا کننده ای را به خود خیره می کند.

ساخت میز زمین | آموزش کار با رزین

یکی از وسایل جالب و شگفت انگیز دکوراسیون داخلی که با رزین و چوب ساخته شده، میز زمین است. این میز از ترکیب رزین و چوب درخت 55 هزار ساله کائوری در کشور نیوزیلند ساخته شده است. طراحی این میز به گونه ای می باشد که شکل سیاره زمین است. جالب است بدانید که تکه های چوبی نمادی از قاره ها  بر زمین هستند و رزین بین تکه های چوب نیز نمایانگر اقیانوس هایی است که فضای بین قاره ها را دربر گرفته اند. زیبایی این میز خارق العاده تفاوت بین دو بافت متضاد رزین شفاف و چوب تیره است که کنار هم قرار گرفته اند.

عکس رزین کاری

هنر رزین کاری

هنر رزین کاری

رزین

رزین

رزین

ساخت رزین

هنر رزین کاری

هنر رزین کاری

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد