آموزش قالی بافی در منزل

در این مطلب قصد داریم به آموزش قالی بافی در منزل بپردازیم. یکی از مهمترین تجهیزات و کالاها که از گذشته تا کنون اهمیت ویژه‌ای در زندگی انسان داشته است ، فرش  و محصولات نساجی می‌باشد ؛ زیرا استفاده از این وسایل در ایجاد حس آسایش و آرامش انسان کمک شایانی می‌کند. حال در این بین یکی از بی‌نظیرترین و پرطرفدارترین انواع فرش ، فرش‌های دستباف هستند که جزو محصولات کهن ایرانی نیز به شمار می‌روند.آموزش فرش بافی

فرش از جمله صنایع دستی معروف و ومحبوب در تمام دنیا است . اگر قصد خرید صنایع دستی نفیس ایران را دارید فرش فاخرترین آن هاست .

ویدئو آموزش قالی بافی در منزل

اگرچه بسیاری از مشاغل در گذشته از رونق خوبی برخوردار بوده اند اما این روزها شاهد هستیم که به فراموشی سپرده شده اند یا مانند سابق سهم مهمی در جذب و جلب بازار ندارند.بافتن فرش دستباف یکی از مشاغلی است که نه تنها با رکود مواجه نشده بلکه بعنوان شغل اول و منبع درآمد مهم افراد است.

رشته قالی بافی در ایران

تا چندي پيش در ايران به هنر بسيار ظريف و زيبا‎ي فرش تنها به صورت يك حرفه نگاه مي‎شد؛ هنري كه نسل به نسل به صورت سنتي و استاد- شاگردي منتقل مي‎گرديد. به عبارت ديگر كمتر كسي در اين زمينه مطالعه، تحقيق و پژوهش انجام داده بود و يك مركز دانشگاهي براي آموزش، حفظ و حراست و پيشرفت اين هنر اصيل ايراني و سرمايه ملي وجود نداشت.

اما خوشبختانه در دهه هفتاد به همت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، رشته كارشناسي فرش در برخي از دانشكده‎هاي هنر مراكز آموزش عالي ارائه گرديد؛ رشته‎اي كه مي‎تواند موجب رشد و اعتلاي هنر و صنعت فرش كشورمان گردد.در اين رشته دانشجو درباره تاريخچه فرش، جامعه شناسي فرش، انواع بافت، ابزار بافت، طراحي، رنگ و الياف فرش اطلاعات لازم را به دست مي‎آورد.آموزش فرش بافی

موقعيت شغلي در ايران :

در كشور ما، هيچ كالايي از نظر ارزش افزوده مشابه فرش نيست. زيرا از يك سو، مواد اوليه فرش در ايران تهيه مي‎شود و از سوي ديگر، فرش دست‎بافت ايراني در بازارهاي جهاني داراي ارزش مادي بسيار زيادي است.به همين دليل در حال حاضر، بسياري از مراكز خصوصي و دولتي هستند كه به دنبال فارغ‎التحصيلان اين رشته مي‎گردند كه در زمينه طرح، رنگ و بافت مهارت و خلاقيت داشته باشند.

عده‎اي از فارغ‎التحصيلان نيز به عنوان مشاور بازرگانان فرش فعاليت مي‎كنند يا خودشان در زمينه توليد فرش يا صادرات فرش سرمايه‎گذاري كرده و در اين زمينه فعاليت مي‎كنند و بالاخره تعداد قابل توجهي نيز اين هنر را در مراكز كار و دانش آموزش مي‎دهند.آموزش فرش بافی

ماهیت رشته فرش

فرش یک هنر بسیار زیبا است که توسط دستانی بسیار توانا خلق می شود. در گذشته این هنر به صورت یک حرفه نگاه می شد و نحوه انتقال دانش این حرفه به صورت نسل به نسل بود. اما این رشته چند سالی است وارد دانشگاه های ما شده و هدف از ارائه این رشته پرورش متخصصانی با دید علمی به صنعت فرش است. فارغ التحصیلان رشته فرش در نهایت به کارشناسانی برای ارزیابی و کنترل کیفیت فرش تبدیل می شود تا از سقوط رتبه جهانی فرش ایران جلوگیری کنند.

مراحل بافت فرش دستبافآموزش فرش بافی

  • فراهم آوردن مواد اولیه
  • مهیا نمودن دار قالی بافی و چله کشی
  • نقشه خوانی
  • کوجی بندی
  • زنجیر بافی
  • گلیم بافی
  • گره زدن
  • بافت و تهیه نقشه

آموزش قالی بافی در منزل | فراهم آوردن مواد اولیه

  • نخ های پشمی (خامه) یا ابریشمی
  • نخ چله کشی (از جنس پنبه ، پشم  یا  ابریشم)
  • پود کلفت و نازک
  • تهیه نقشه مورد نظر.

آموزش فرش بافیمهیا نمودن دار قالی بافی و چله کشی

چله کشی بر دو طریق است: فارسی و ترکی که این مرحله یکی از مهمترین بخش ها در مراحل تولید فرش به شمار می آید و لازم است به درستی توسط استاد کارانجام شود.به نخ هایی که روی دار قالی نصب می شوند چله گفته می شود. بعضی از افراد فقط به شغل چله کشی مشغول هستند.

 

نقشه خوانی

نقشه خوانی یکی از مهمترین مهارت‌های قالی بافی می‌باشد به‌گونه‌ای که برای طراحی هر نقشی بر روی دار قالی، لازم است ابتدا بافنده تبحر کافی در زمینه نقشه خوانی در قالی‌بافی را داشته باشد تا بتواند از روی نقشه‌ای که به وی ارائه می‌شود آنچه خواسته شده را پیاده کند. همچنین یکی از مهمترین کار‌ها در قالی‌بافی چله‌کشی می‌باشد که انجام این عملیات نیاز مبرمی به نقشه خوانی دارد.آموزش فرش بافی

کوجی بندی

استفاده از یک چوب گرد که ابتدا و انتهای آن شیار داشته باشد. کوج روی دار قالی ها بسته میشود ودر ابعاد نسبتا بزرگ و مخصوصا فارسی باف ضرورت دارد.از کوج برای تنظیم چله و کوبیدن پود استفاده میشود.

مهارت و توانی در گره زدن قالی

بدلیل سختی کاری که در قالیبافی وجود دارد به طور حتم لازم است بدانید که چه مهارت‌هایی برای قالی بافی لازم است. شناخت انواع قالی‌ها و تشخیص انواع آن از یکدیگر، جزء مهمترین توانایی‌های قالیبافی است که این امر با آشنایی و شناخت انواع گره در قالی‌بافی ممکن می‌شود.آموزش فرش بافی

شناخت مواد اولیه قالی بافی

مواد اولیه مصرفی ازجمله نخ یکی دیگر از مواردی است که باید فرد قالیباف از آن اطلاع کامل داشته باشد. دقت داشته باشید به طور کلی می‌توان گفت فرش‌های دستباف از نخ‌های ابریشم، کرک، پشم و الیاف طبیعی بافته می‌شود. فرش‌هایی که تمام آن از ابریشم باشد به فرش دستباف تمام ابریشم مشهور هستند و فرش‌هایی که در بافت آن از پشم استفاده شود به فرش‌های پشمی معروف می‌باشد.

شناخت اصول قیچی زدن پرز‌های فرش

دیگر مرحله مهمی که جزء مهارت‌های لازم برای قالی‌بافی به شمار می‌رود تا باید بدانید چه مهارت‌هایی برای قالی بافی لازم است، قیچی زنی است. این امر به گونه‌ایست که بافنده پس از اتمام یک رج برگشته و به صورت کاملاً حرفه‌ای اضافه پرز‌ها را با قیچی‌های مخصوص برش می‌دهد تا سطحی یک دست و صاف به وجود آید. حال اگر در اینجا با اصول قیچی زنی آشنایی کامل نداشته باشید امکان خراب شدن طرح و نقش وجود دارد.

آموزش فرش بافیچگونه پود نازک و ضخیم را بکوبیم؟

بعد از تمام شدن چله کشی، وسط چله یک ضربدر ایجاد میشود؛که محل برخورد تنه های پشت و جلو میشود.

بعد از زدن زنجیره داخل فرش پود ضخیم با  پودکش از زیر این ضربدر و پود نازک با دفه از بالای ضربدر باید کوبیده شود.

حتما دقت کنید اگر پود ضخیم و یا نازک در وسط کارتمام بشود، باید حتما آن را از ته قطع کنید، و سر آن ها را در بین چله ها یا به پشت فرش منتقل کنید.

چون بعد از بافت و پرداخت فرش این نخ ها از روی فرش مشخص می شوند و سبب کاهش ارزش فرش می شود.


سه ماده اولیه به نامهای تار، پود و پرز در بافت قالی مشارکت دارند

۱. تار عبارت از رشته‏‌های موازی عمودی است که از پنبه، پشم و یا ابریشم تشکیل شده است.
 
۲. پود عبارت از رشته‌‏های موازی افقی است که از بین رشته‏های تار می‏گذرد. جنس پود نیز ممکن است از پنبه، پشم و یا ابریشم باشد.
 
۳. پرز عبارت از گوشت قالی می‏باشد که سطح خارجی قالی را می‏پوشاند و به‌وجود آورنده طرح و رنگ‏های مختلف می‏باشد. پرز نیز ممکن است از پشم، کرک و یا ابریشم باشد.

تار، پود و پرز در بافت قالی

تار و پود قالی‏ها در بیرجند معمولاً از نخ پنبه ‏تابیده شده است که به آن “ریس” می‏گویند و پرز از نخ پشم (خامه) است. نخ ابریشم نیز در برخی از قالی‏ها و در بعضی از نقاط قالی به‌ویژه در سرترنج‌‏ها و لچکی‏ها به منظور زیبائی به‏کار می‏رود. این قالی‏ها به قالی‏های گل ابریشم موسوم می‏باشند. گاهی از مواد دیگری مانند مو به جای پنبه در تار و پود و از کرک به جای پشم در پرز قالی استفاده می‏شود. ولی از نظر مقاومت و اقتصادی بودن ترکیب نخ پنبه در تار و پود و پشم در پرز قالی از سایر مواد بهتر، بادوام‌تر و متداول‌تر است.

بهترین پشم، پشم بهاره می‏باشد که از روی بدن حیوان زنده چیده شود. این پشم‏‌ها دارای طول بیشتری می‏باشند. پشم‏‌های دباغی شده که با استفاده از مواد قلیائی از روی پوست جدا می‏شود، برای قالیبافی مناسب نیست. با توجه به اینکه گوسفندان بر روی خاک‌های خشک و مرطوب و بر روی گیاهان می‏خوابند پشم آنها فوق‌‌العاده کثیف و چرب می‏باشد. از این رو برای اینکه پشم‏‌ها کاملاً تمیز شوند اولاً باید اجزای اضافی آنها حذف گردد، ثانیاً چربی آنها گرفته شود و ثالثاً برای اینکه به طور یکنواخت رنگ پذیر باشند، سه بار مورد شستشو قرار گیرند. یک بار قبل از پشم چینی و بار دیگر پس از پشم چینی و بعد از ریسندگی و با رسوم پس از رنگرزی که رنگ‏‌های جذب نشده شسته شوند.آموزش فرش بافی

برای شستشوی پشم و نخ باید از شوینده‌‌های خاصی استفاده گردد که خاصیت قلیائی نداشته باشند. نوع پشم به کار رفته برای پرز باید از یک ضخامت متوسط انتخاب شود. از پشم فرفری و مجعد نباید استفاده گردد (پشم‏‌های مجعد حالت فنری ندارند و بر روی هم می‏خوابند).


آموزش قالی بافی در منزل | مواردی که کمک می کند تابلو فرش بی عیب داشته باشیم

(1) سالم و بدون عیب بودن دار و ابزار ها.

(2) چله کشی باید بدون نقص و دقیق باشد.

(3)  مواد اولیه شما باید متناسب با بافت و رج شمار فرش مورد نظر باشد.

(4)  از مواد اولیه مرغوب استفاده کنید.

(5)  مواد اولیه رنگرزی شده باید با کیفیت باشد.

(6) رعایت نکات فنی بافتی همانند: کوتاه گره زدن، کنترل ارتفاع فرش، کنترل کوبیدن پود نازک و ضخیم و … .

آموزش قالی بافی در منزل | برپا کردن یک دار قالی 

اولین نکته‌ای که باید در بافت فرش به آن توجه کنید، استفاده از دار قالی سالم و بدون نقص است. دار قالی زیربنای اصلی کار شما برای بافت تابلوفرش است. با انتخاب یک دار قالی سالم و مناسب، از بروز مشکلات بسیار در طول بافت تابلو فرش پیشگیری کنید.

در برپا کردن دار قالی توجه داشته باشید:

  • راست‌روها و تیرک‌های سر و زیر دار باید مقاوم باشند تا خم نشوند یا نشکنند.
  • باید پیچ‌های مناسب در محل اتصالات دار استفاده شوند. این پیچ‌ها باید روغن‌کاری و روان شده باشند.
  • تیرک‌های دار قالی باید کاملا عمود بر زمین باشند و لق نزنند.
  • محل نشستن بافنده باید مناسب باشد و برای راحتی و سلامت بافنده مشکل ایجاد نکند.
  • در تمامی مراحل نصب دار قالی باید تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید و از تجهیزات مناسب استفاده کنید تا دچار صدمه نشوید.

آموزش قالی بافی در منزل | انجام چله‌ کشی درست و یک‌دست در بافتن تابلو فرش

چله‌ کشی نیز از کارهای زیربنایی برای بافتن تابلو فرش است که اهمیت بسیاری دارد. چله‌کشی دشواری‌های خاص خود را دارد و انجام این کار برای افراد کم‌تجربه سخت است. با توجه به حساسیت و اهمیتی که چله‌ کشی در بافت تابلو فرش دارد، مسئولیت انجام این کار را به متخصص این کار بسپارید.

چله‌ کشی باید دقیقا در وسط دار قالی انجام شود و حالت تقارن به وجود آورد. این کار باعث می شود سنگینی چله‌ها به یک سمت منتقل نشود. هم‌چنین کشش نخ‌ها در کل عرض دار باید به صورت یکنواخت و مساوی انجام شود. انجام چله کشی بدون وقفه موجب می شود تا احتمال وجود خطا در این زمینه کاهش پیدا کند.آموزش فرش بافی

آموزش قالی بافی در منزل | انجام پودکشی صحیح

پس از پایان چله‌کشی، مراحل مقدماتی بافت تابلو فرش شروع می شود. یکی از مراحل مهم در بافت تابلوفرش، پودکشی پودهای ضخیم و نازک است. انجام پودکشی به شیوه‌های فارسی و ترکی مرسوم است. در شیوه فارسی از انگشتان دست برای رد کردن پود ضخیم استفاده می‌شود در حالی که در شیوه ترکی، این کار با استفاده از سیخ پودکشی صورت می‌گیرد.

پود نازک همه چله‌ها را دور می‌زند و تارهای زیر و روی چله را مرتب می‌کند و باعث استحکام تابلوفرش می‌شود. پودکشی ضخیم و نازک باید با دقت بالا انجام شود تا تابلو فرش ساختار درستی پیدا کند.

شناخت ابزار قالی بافی

ابزار قالی بافی کدامند؟

کدام ابزار را برای بافتن فرش دستباف نیاز داریم؟در زیر به چند ابزار مهم برای شروع قالیبافی میپردازیم.

دفه یا دفتین چیست؟

وسیله ای با دسته عمدتا چوبی و سر شانه های فلزی می باشد.از دفتین برای کوبیدن و درهم تنیدن گره ها استفاده می شود.وسیله ای کاربردی و در عین حال سنگین وزن که کار با آن چندان آسان هم نیست. معمولا زمانی که بافت قالی به نیمه برسد از دفتین سنگین تر استفاده می کنند.

کاردک چیست؟

بعد از گره زدن ، برای بریدن سر خامه‌ فرش (درفرشبافی به نخ های پشمی مورد استفاده برای پرزهای فرش می گویند که از دو لایه تشکیل شده اند)های اضافه از کاردک استفاده می‌شود.کاردک دارای یک تیغه فلزی است که یک طرف آن تیز شده و طرف دیگر آن دسته‌ای چوبی و سبک است.

قیچی چیست؟

بعد از یک یا دو رج گره زدن با قیچی پرزهای اضافی را می برند.(رج چیست؟ تعداد گره ها در طول و عرض فرش را گویند)

شانه فرش یا دارق چیست؟

شانه دارای دندانه‌های فلزی با فاصله منظم و دسته چوبی و یا فلزی است. وزن آن در حدود نیم کیلو بوده و برای کوبیدن و قرار گرفتن پود در بین تارها بعد از هر رج استفاده می شود.

یکی از مشکلات رایج در بافت فرش ، پایین و بالا زدگی بافت است.گاهی اوقات بعضی از قسمت های کار به‌طور تکه ای بالازدگی یا پایین زدگی پیدا می کند ،این پدیده می تواند بخاطر نازک یا کلفت بودن بعضی از نخ ها به‌وجود بیاید و گاهی هم ممکن است بخاطر فاصله کمتر و یا بیشتر تارها از هم ،یعنی تراکم زیاد ویا کم تارها از یکدیگر باشد. این ایرادات را چگونه برطرف کنیم؟آموزش فرش بافی

آموزش قالی بافی در منزل | برای جلوگیری از پایین زدگی بافت فرش، کدام نکات را باید رعایت کنیم؟

  1. دفتین را بیش از حد و خیلی محکم نکوبید
  2. چله ها بیش از حد استاندارد (توسط پیچ های سر دار) سفت نشده باشند.
  3. نباید تراکم چله ها ، کم شود (یعنی چله ها بازتر از حد استاندارد کشیده شده نباشند همچنین عرض کار بیش از اندازه مشخص شده نشود)
  4. پود کلفت و پود نازک هردو به صورت مرتب در هر رج ، به کار رفته باشند.

آموزش قالی بافی در منزل | برای جلوگیری از بالا زدگی بافت فرش، کدام نکات را باید رعایت کنیم؟

  1. دفتین را آرام و کمتر از حد استاندارد نکوبید
  2. چله ها شل نباشند (لازم است به‌صورت یکنواخت ، آن ها را از طریق پیچ های سر دار سفت کنید)
  3. تراکم چله ها زیاد نشوند (در واقع عرض کار کمتر از اندازه خواسته شده نباشد)
  4. پود نازک را خیلی سفت و خشک نکشید.(در غیر این صورت هر چقدر دفتین بزنید رج بعدی پایین‌تر نخواهد رفت)آموزش فرش بافی

  برای انجام قالیبافی در منزل به چه امکاناتی نیاز دارم

برای یادگیری و یا استفاده از مهارت قالیبافی به امکاناتی نیاز دارید که از همان ابتدا باید آن‌ها را تهیه کنید. این ابزارآلات به این شرح است:

دار قالی

هر فرشی در ابتدا روی یک چهارچوب ساخته می‌شود. دار یا دستگاه قالی این چهارچوب است که در دو نوع دار افقی و دار عمودی وجود دارد و از اصلی‌ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی است. دار افقی معمولاً روی زمین قرار داده می‌شود و فضای بیشتری را اشغال می‌کند و شاید برای کسانی که مشکل کمر درد دارند مضر باشد، اما دار عمودی به صورت‌ایستاده و تکیه داده شده به دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضای اشغال می‌کند و به طور کلی استفاده از آن برای دوران آموزش و یا حتی بعد از آن راحت‌تر است. معمولاً برای افرادی که شروع به یادگیری این هنر اصیل ایرانی کرده‌اند دار عمودی با ابعاد کوچک ( معمولاً ۴۰*۴۰ سانتی‌متر) استفاده می‌شود.

چله

بعد از اینکه دار قالی را تهیه کردیم حال نوبت به چله کشی است. چله همان تار‌هایی است که فرش روی آن بافته می‌شود. چله فرش مهم‌ترین بخش کار است، زیرا اگر درست و اصولی نصب نشده باشد فرش آن ظرأفت لازم را ندارد. امروزه بیشتر از نخ چله پنبه‌ای استفاده می‌شود در صورتی که در گذشته بیشتر این نخ‌ها از جنس ابریشم و پشم بوده است.

خامه فرش و نقشه

در قالی بافی نخ‌هایی از جنس پشم و یا ابریشم را که دور تاری گره می‌خوردند و در نهایت بدنه و به اصطلاح گوشت فرش با خواب فرش را تشکیل می‌دهند، خامه می‌گویند. مراحل تبدیل پشم به نخ خود نیاز به توضیح بیشتری دارد اما برای هنرجویانی که می‌خواهند تازه دستی در این هنر داشته باشند، نخ‌هایی با جنس‌های مرغوب و رنگ‌های متنوع وجود دارد که در بازار می‌توانند تهیه کنند.

درباره نقشه فرش نیز پیشنهاد می‌ک نیم برای شروع از نقشه‌های ساده‌تر و خلوت‌تر استفاده کنید تا دستتان به مرور راه بیوفتد. در نقشه‌های سنتی باید نسبت به طرحی که دارید خودتان خامه تهیه کنید ولی در نقشه‌های کامپیوتری هر رنگ کد مخصوص خود را دارد و همراه نقشه می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

قلاب قالی بافی

قلاب وسیله‌ای آهنی برای سوا کردن و پیش کشیدن تار و گره زدن خامه است.

دفه

کوبیدن گره‌ها و پود‌های فرش توسط وسیله‌ای آهنی و سنگینی به نام دفه صورت می‌گیرد. دفه شکل‌های مختلفی دارد و ممکن دسته آن پلاستیکی، چوبی و یا از جنس فلز تیغه‌هایش باشد که همگی در نهایت یک کار را انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای قالیبافی محسوب می‌شود.

کاردک یا چاقو

از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای قالی بافی می‌توان به کاردک یا چاقو قالی بافی اشاره کرد. برای بریدن نخ‌های گره شده و استفاده از رنگ‌های دیگر، چاقو مورد استفاده قرار می‌گیرد.آموزش فرش بافی

قیچی قالی بافی

برای بریدن پرز‌های اضافی بعد از یک یا دو رج گرده زدن نیاز به قیچی تیز و محکمی است.

برای بافت قالی به طور حرفه‌ای وسایلی که در بالا نام بردیم جز ابزار اولیه و ضروری شروع فرش بافی است. فرقی نمی‌کند که بخواهید آموزش بافت قالی را ببینید یا می‌خواهید کارتان را شروع کنید. در هر صورت این وسایل سرمایه کاری شما محسوب می‌شوند و نیاز است که آن‌ها را تهیه کنید. دار قالی معمولاً با توجه به اندازه قالی مشخص می‌شود همچنین نخ قالیبافی نیز با توجه به نوع قالی و نقشه‌ای که کار می‌کنید تهیه می‌شود، چله نیز نوعی نخ است که باید همیشه در اختیار داشته باشید. باقی وسایلی که از آن‌ها نام بردیم وسایلی است که می‌توانید سالیان سال از آن‌ها استفاده کنید.

چند نمونه از قالی قالی بافی ایرانی

سوالات متداول آموزش قالی بافی در منزل

برای کار در منزل قالیبافی از کجا باید شروع کنم

برای این که بتوانید کار قالیبافی را در منزل آغاز کنید، ابتدا باید این مهارت را بیاموزید. شما می‌توانید در کلاس‌های مربوط به دوره‌های قالیبافی و تابلوفرش بافی شرکت کنید. همچنین اگر در دوره‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کرده باشید می‌توانید با دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای معتبر به راحتی استخدام شوید.

چرا قالی بافان از نقشه استفاده می‌کنند؟

حرفه قالیبافی در ایران یکی از حرفه‌های بسیار قدیمی است، اما همچنان معلوم نیست که خاستگاه اصلی قالب بافی و فرش و منطقه است اما قطعاً فرش‌های دستباف ایرانی بسیار مشهور و همچنان حرف نخست را در جهان می‌زنند. در هر منطقه از ایران قالی‌ها با انواع الگو‌ها، روش‌ها و طرح‌ها بافته می‌شوند ولی تقریباً در روش اصلی بافت آن‌ها به هم شباهت دارد.

چگونه نقشه قالی طراحی می‌شود

برای کشیدن نقشه قالی، ابتدا نقاش طرح کلی را می‌کشد و سپس آن را روی یک صفحه شطرنجی منتقل می‌کند و این صفحه بر روی یک قطعه تخته چوبی چسبانده می‌شود تا قالیباف بتواند آن را بر روی میله یا کوجی دار قالی قرار داده و نقشه را بخواند، هر خانه از صفحه شطرنجی که نام بردیم به معنای یک گره است با این حساب، قالیباف با نگاه کردن به نقشه رج به رج می‌داند که باید چه رنگ خامه‌ای را در کجا، گره بزند و به این ترتیب نقشه قالی پیش خواهد رفت. البته این روشی که برای نقشه کشی قالی، توضیح دادیم کم کم دارد منسوخ می‌شود و جای خود را به طراحی و چاپ‌های نرم‌افزاری داده است ولی روند کار تقریباً مانند گذشته است.

دستمزد قالی بافی در منزل و روش محاسبه آن

به طور کلی دو روش برای کسب درآمد از قالی بافی وجود دارد، ما نمی‌خواهیم بگوییم کدام یک از این دو روش برای شما بهتر می‌باشد زیرا این موضوع متناسب با روحیه شخصی و شرایط شما می‌تواند متغیر باشد، ما فقط درآمد‌ها و شرایط را برای شما بیان می‌کنیم و تصمیم گیرنده اصلی شما می‌باشید:

چگونه کار قالیبافی پیدا کنم؟

برای این که بتوانید از مهارت قالیبافی به درآمد برسید باید یک رزومه کاری تهیه کنید. همه مهارت‌های خود را در آن شرح دهید و آن را برای آگهی استخدام‌هایی که نیاز به قالیباف یا فرشباف داشته‌اند ارسال کنید. همچنین می‌توانید برای آگهی استخدام استخدام بافنده تابلو فرش نیز رزومه ارسال کنید، البته اگر مهارت بالایی در بافت تابلو فرش‌های با کیفیت داشته باشید.

درامد بافنده فرش در منزل چقدر است؟

درامد بافنده‌های فرش متفاوت است و متناسب با حرفه‌ای یا مبتدی بودن شخص کمی تغییر کند که در این مقاله توضیحات کافی داده شده است.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد