آموزش مکرومه بافی 

مکرومه بافی چیست؟

در این مطلب می خواهیم آموزش مکرومه بافی را بگوییم. مکرومه بافی (Macrame) زیردسته هنرهای بافتنی است که با استفاده از گره های متفاوت شکل های زیبا خلق میشود. گره ها مستقیم با دستان شما زده میشوند و از هیچ وسیله جانبی همچون میله یا قلاب استفاده نمیشود.

این هنر محدود نیست و امروزه شاهد ترکیب آن با هنرهای دیگر هستیم و به راحتی میتوان با تکنیک های دیگر آن را ترکیب کرد و اشیا زیبا خلق کرد.

آموزش مکرومه بافی

ویدئو آموزش مکرومه بافی در منزل

تاریخچه مکرومه بافی

مکرومه بافی در زمان های قدیم در کشورهای عربی با نام مقرمه رواج داشته است . و اکنون با گسترده شده سبک دکوراسیون بوهو علاقه مندان خود را در سراسر دنیا پیدا کرده است. ریشه کلمه مکرومه انگلیسی است و دراصل مکرمه خوانده است که به اشتباه مکرومه تلفظ می شود.

این هنر هیچگاه از بین نرفته بلکه امروز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و تکنیک های جدید و همچنین تکنیک های ترکیبی زیادی نیز به وجود آمده است.

اگر به فکر خرید صنایع دستی متفاوت و مدرن هستید و قصد دکور کردن منزل تان را دارید. مکرومه گزینه ای مطمعن برای اینهاست.

وسایل مورد نیاز مکرمه بافی

  • نخ مکرمه یا ریسمان و نخ کنفی
  • حلقه‌ها و چوب‌های نصب
  • مهره‌های چوبی برای تزیین
  • قیچی

آموزش مکرومه بافی ساده

همه متخصصاتی که آموزش مکرومه بافی را ارائه می‌دهند می‌گویند که می‌توانید هر چیزی از بند کفش گرفته تا یک طناب را برای مکرومه بافی گره بزنید، اما اگر می‌خواهید از طناب‌های مخصوص مکروه بافی استفاده کنید، توصیه می‌شود که با انواع طناب پیچ خورده پنج میلی‌متری شروع کنید. این نخ، دروازه ورود به اموزش مکرومه بافی است، زیرا خیلی ضخیم و دست و پا گیر نیست، اما خیلی نازک هم نیست که به مهارت‌های حرکتی بسیار ماهرانه‌ای نیاز داشته باشد. گره‌های دقیق‌تر، اما نیاز به زمان بیشتری دارند. برای مثال در صورت امکان به دنبال طنابی با پایه نخی باشید، چون کمی نرم‌تر و لطیف‌تر است و روی دست‌ ملایم‌تر است و گره زدنش هم آسان‌تر است.

ما برای معرفی اولین متریال بین لوازم مکرومه بافی هم از کلمه نخ استفاده کردیم و هم طناب. فرق نخ با طناب این است که طناب معمولاً از رشته‌های زیادی تشکیل شده است که به هم تابیده یا بافته شده‌اند، و بسیاری از مکرومه بافان ترجیح می‌دهند از طناب بافته‌شده استفاده کنند زیرا خط صافی دارد. بسیاری هم طناب پیچ خورده را دوست ندارند، چون حواسشان را بسیار پرت می کند. درواقع بعضی مکرومه بافان بیشتر متوجه پیچش می‌شوند تا خود گره.

همچنین آویزهای مکرومه بافی شده اغلب دارای لبه‌های حاشیه‌دار هستند، و اگر می‌خواهید آن لبه‌ها صاف (به جای فرفری) آویزان شوند، توصیه می‌شود به جای طناب از نخ استفاده کنید. از آنجایی که طناب از رشته‌های زیادی تشکیل شده است، وقتی طناب را باز می‌کنید، چون به شدت پیچیده است، با لبه‌های موج‌دار اعصاب‌خوردکن مواجه می‌شوید. هرچند شما می‌توانید هر دو متریال را در یک پروژه بگنجانید. همچنین، از آنجایی که نخ مانند طناب پیچانده نمی‌شود، واقعاً به گره اجازه می‌دهد خود به خود برجسته شود بدون اینکه تحت‌الشعاع سایر بافت‌ها قرار گیرد.

شکل‌سازی با حلقه فلزیآموزش مکرومه بافی

برای ساخت آباژور یا آویز دیواری دایره‌ای، باید کار خود را روی حلقه فلزی بچسبانید. البته کاربرد حلقه‌های فلزی خیلی بیشتر از این حرف‌هاست، چون مثلا شما با کوچکترین حلقه‌ها حتی می‌توانید اکسسوری‌های خیلی ریز را درست کنید و با بزرگ‌ترینشان می‌توانید آویزهای دایره‌ای را در سطح یک تابلوی مکرومه بافی شده خیلی بزرگ، طراح کنید. قبل‌ترها یعنی در دهه هفتاد الی هشتاد در ایران اصولا کار مکرومه بافی بر اساس همین حلقه‌ها شکل می‌گرفت و تقریبا گوشه هر خانه‌ای یک آویزِ مکرومه‌بافی‌شده می‌دیدید، همچنین بسیاری از افراد هم از این حلقه‌ها به‌عنوان نگه‌دارنده گلدان استفاده می‌کردند. اموزش مکرومه بافی بدون یادگیری این آویزهای نوستالژیک مطمئنا لطفی ندارد پس حتما یکی از این آویزها را برای خانواده خودتان ببافید.

آموزش مکرومه بافی از پایه

شیوه استفاده از سنجاق

شما می‌توانید اشیاء مسطح، مانند زیر لیوانی و نشانک‌ها را با استفاده از تکنیک‌های گره‌زنی مکرومه بسازید، فقط موقع کار بهتر است چند تا سنجاق برای نگه داشتن بخشی از بافت‌های این قطعات، دم دستتان باشد. اصولا هم سنجاق برای کار مکرومه بافی، خیلی مفید است، چون بعضی وقت‌ها شما می‌توانید به جای گره زدن از آنها استفاده کنید تا کل رشته‌ها با همدیگر قاطی نشود و مثلا بعدا دوباره بیایید سراغ کار و کار گره زدن را از سر بگیرید. سنجاق‌ها خیلی وقت‌ها می‌توانند مثل یک نشانه هم عمل کنند و شما مثلا بخشی از کار را سنجاق بزنید تا یادتان بماند که در کدام نقطه چه گرهی زده‌اید

روش استفاده از مهره‌های رنگی

مهره‌های رنگی چه چوبی و چه پلاستیکی، یک بافت به آویز مکرومه شما اضافه می‌کنند هرچند شما باید مطمئن شوید سوراخ مهره به اندازه کافی بزرگ است تا با طناب انتخابی شما مطابقت داشته باشد. بسیاری از مهره‌های موجود در بازار کوچک هستند، بنابراین به جای مهره زدن به مکرومه، می‌توانید مقداری نخ بردارید و دانه‌های کوچک‌تری را به قسمت بیرونی آنچه می‌سازید، بدوزید. شما همچنین می‌توانید مهره‌های چوبی بدون رنگ بخرید و سپس می‌توانید آن‌ها را طوری رنگ کنید که با هر احساسی که می‌خواهید مطابقت داشته باشد.

سیم‌های مسی

بعضی از مکرومه بافان دوست دارند بعض از قطعات را از گلدان‌ها و طلسم‌های قدیمی گرفته تا شیشه های مربایی که در آن گل قرار داده‌اند، به مکرومه خود اضافه کنند. در این بین استفاده از سیم‌های باریک مسی که استقامت زیادی دارند به آنها کمک می‌کند که کار را محکم کنند، بی این‌که مثلا آن سیم توی چشم بزند هرچند قطعاً می‌توانید افرادی را پیدا کنید که کارشان را با طناب می‌پیچند تا متریال‌ها را در سراسر قطعه ثابت نگه دارند.

آموزش مکرومه بافی مدرن

آموزش این طرح زیبای مکرومه با گره پایهآموزش مکرومه بافی

آموزش مکرومه بافی

برای شروع روش سر انداختن طناب یا نخ  رو ببینین.آموزش مکرومه بافیآموزش مکرومه بافی آموزش مکرومه بافیآموزش مکرومه بافی

می بینین که چهار تا رشته طناب آویزونه،آموزش مکرومه بافی

دو تا رشته وسطی رو کنار هم به سمت پایین،

رشته چپ رو به سمت راست و رشته راست رو به سمت چپ بیارین

 رشته سمت چپ رو، از رو بیارید سمت راست

و از زیر رشته سمت راستی رد کنین

رشته سمت چپ رو از زیر دو تا رشته وسطی، و از روی رشته سمت راستی رد کنین

 دو تا رشته چپ و راستی رو بکشین

اینجوری اولین گره ساخته میشه.آموزش مکرومه بافی

همین گره رو تکرار کنید تا جایی که طول طناب اجازه می ده…

اسم این گره ” گره مربعی”یا ” گره مار کبراست ”آموزش مکرومه بافی

اگه توی یک جهت بافت گره رو انجام بدین کار شروع می کنه به پیچ خوردن.

اسم این گره و بافت ” گره پیچی “هست!

اموزش مکرومه بافی سبک بوهو

انواع گره در مکرومه و نحوه گره زنی

گره مربعی متناوب :

این گره مکرومه یک نوع طرح الماس شکل به وجود می آورد و برای شکل گیری مکرومه های پهن و گسترده تر مورد استفاده قرار می گرد. برای این گره به حدود ۸ ردیف طناب احتیاج دارید و لازم است که در آغاز با استفاده از ۴ نخ وسطی یک گره مربعی بزنید و بعد با نخ های خارجی در هر سمت یک گره مربعی ایجاد نمایید تا این طرح شکل گیرد.

گره پایه :

این گره همانطور که از نامش مشخص می باشد یک گره مهم و اصلی به حساب می آید و به طور معمول برای آغاز کار از آن استفاده می گردد و نخ را بر روی پایه محکم و ثابت نگه می دارد. به منظور گره زنی یکی از بخش های انتهایی طناب را بر روی پایه به صورت حلقه در آورید و بعد از روی نخ آن را مجددا به قسمت پشت پایه ببرید و از قسمت بالای پایه به طرف جلو هدایت نمایید و از زیر حلقه شکل گرفته عبور دهید. در صورت نیاز بخش انتهایی آن را کاملا محکم و یکدست نمایید.

گره مربعی :

با دفعات زیاد گره زنی منظم این گره پشت سر هم یک نوار بافتنی متراکم به وجود می آید.

گره مارپیچی :

با این نوع گره یک نوع طرح مارپیچی به وجود می آید. گره را همچون گره مربعی آغاز می کنید و به راحتی مرحله اول را تعداد دفعات زیادی تکرار می کنید. با ادامه یافتن کار گره شما آغاز به چرخیدن می کند.

گره سرلارک

گره سر لارک از گروه گره نصبی و یک گره فوق العاده ساده است که برای اتصال نخ به میله رولپلاک، حلقه یا حتی نخ دیگری استفاده می شود. می توان آن را رو به جلو یا رو به عقب گره زد. در اینجا نحوه گره زدن هر دو آمده است.

برای ایجاد گره سرلارک طول نخ را اندازه بگیرید و ببرید. نخ را از وسط تا کنید و انتهای آن را به هم نزدیک کنید.

حلقه تا شده را جلوی رولپلاک بالا بیاورید، سپس پشت رولپلاک پایین بیاورید. در حالی که حلقه به سمت پایین است، دو سر بند ناف را از داخل حلقه بکشید.

انتهای آن را به سمت پایین بکشید تا گره محکم شود، مطمئن شوید که هر دو انتها یکدست هستند.

گره سرلارک معکوس:

طول نخ را اندازه بگیرید و ببرید. نخ را از وسط تا کنید.

حلقه تا شده را پشت رولپلاک بالا بیاورید، سپس جلو و جلوی رولپلاک پایین بیاورید. در حالی که حلقه به سمت پایین است، انتهای نخ را به سمت بالا و از طریق حلقه بکشید.

انتهای آن را به سمت پایین بکشید تا گره محکم شود، مطمئن شوید که هر دو انتها یکدست هستند.

گره های مربعی و گره نیمه مربعی:

گره های مربعی و نیمه مربعی در انواع گره های نخ مکرومه همه کاره هستند که تقریباً در هر الگوی از آنها استفاده خواهید کرد. این دسته از گره ها با چهار نخ ساخته می شوند: دو نخ بیرونی به نام نخ کار، دور دو نخ میانی به نام نخ پرکننده

گره نیم مربع:

دو تکه نخ را برش دهید و آنها را به یک رولپلاک چوبی با گره سر خرطومی وصل کنید. اکنون چهار رشته نخ خواهید داشت.

برای ایجاد گره نیم مربع نخ کار سمت چپ را روی دو نخ  پرکننده و زیر نخ کار سمت راست بیاورید.

نخ کار سمت راست را زیر دو نخ پرکننده و روی نخ کار سمت چپ بالا بیاورید. گره را محکم کنید.آموزش مکرومه بافی

گره نیمه مربع سمت راست برعکس گره نیمه مربع قبلی است. نخ کار سمت راست را روی دو نخ پرکننده و زیر نخ سمت چپ بیاورید.

نخ کار سمت چپ را زیر دو نخ پرکننده و روی نخ سمت راست بالا بیاورید. گره را محکم کنید.

گره مربع:

هر گره مربعی از دو گره نیم مربعی ساخته می شود که یکی پس از دیگری کار می شود. گره مربعی که به آن گره مربعی سمت چپ نیز می گویند.

یک گره نیمه مربع سمت چپ و سپس یک گره نیمه مربع سمت راست کار کنید.

گره مربع رو به راست:

یک گره نیمه مربع سمت راست و سپس یک گره نیمه مربع سمت چپ کار کنید.

مارپیچ نیمه گره:

گره مارپیچ دنباله ای از گره های نیم مربعی است که یکی پس از دیگری انجام می شود. اطمینان حاصل کنید که تمام گره های نیم مربعی به یک سمت هستند.

این دسته سوم از گره ها طرح های زیبایی ایجاد می کنند اما برای مبتدیان می تواند کمی پیچیده تر باشد.

گره دو نیم بند که به آن گره میخک نیز می گویند.

می توان آن را برای ایجاد خطوط افقی، عمودی و حتی مورب در قطعات مکرومه گره زد.

دو نیمه با اتصال افقی:

گره دیگری با نخ مکرومه دو نیمه با اتصال افقی است. یک ردیف گره افقی دوتایی نیم بند، ردیف برجسته در سراسر کار شما ایجاد کرده است. هر گره افقی دو نیمه اتصال از دو گره نیمه ساخته شده از همان نخ کار.

طرز بافت مکرومه بافی آموزش مکرومه بافی

گره دو ضلعی مورب:

گره های دوتایی مورب شباهت زیادی به گره های دوتایی افقی دارند، با این تفاوت که ردیف گره ها به جای افقی، به صورت مورب قرار می گیرند.آموزش مکرومه بافی

عمودی دو نیم گره:

یک گره دوتایی عمودی از دو نیم گره ساخته می شود. برای ساختن گره های دوتایی عمودی، از یک نخ کار برای ایجاد گره های دوتایی نیم بند در سرتاسر پرکننده چندگانه استفاده کنید.

در نهایت یک سری گره داریم که برای اتمام کار استفاده میشوند.

گره اور هند(Overhand):

گره روی دست اغلب برای جلوگیری از باز شدن انتهای یک نخ استفاده می شود. از گره های روی دست نیز می توان برای بستن دو نخ در پایین یک قطعه استفاده کرد.آموزش مکرومه بافی

گره بسته بندی:

از یک گره بسته بندی برای محکم کردن گروهی از نخ استفاده کنید. می توانید از این گره در ابتدا یا انتهای یک پروژه استفاده کنید.

نخ را به طول بلند ببرید. (بعداً آن را به اندازه کوچک کنید.)

گروهی از نخ ها را که باید بسته شوند جمع کنید. انتهای تا شده نخ کار را به قسمتی که می خواهید بپیچید پایین بیاورید.

نخ کار را دور تارهای گروه بندی شده بپیچید. نخ کار را از حلقه عبور دهید و انتهای دیگر را بکشید تا محکم شود.آموزش مکرومه بافی

 

مکرومه بافی طرح برگ

برای انجام این کار به لوازمی همچون نخ کتانی ۵ میلی متری، برس، قیچی خیاطی و اسپری ثابت کننده پارچه یا استیفنر احتیاج دارید.

مراحل آموزش :

به منظور ایجاد این نوع طرح که در اندازه متوسط می باشد. نخ موردنظر را در اندازه و تعداد زیر برش بزنید.

  • یک عدد نخ با سایز ۸۰ سانتی متری برای قسمت مرکز برگ (A)
  • ۱۰ تا ۱۲ عدد نخ ۳۵ سانتی متری برای قسمت بالای برگ (B)
  • ۸ تا ۱۰ عدد نخ ۳۰ سانتی متری برای قسمت وسط برگ (C)
  • ۶ تا ۸ عدد نخ ۲۵ سانتی متری برای قسمت انتهایی برگ (D)

در گام اول مطابق تصویر ارائه شده رشته نخ ۸۰ سانتی متری را از بخش وسط تا بزنید و بر روی یک صفحه بگذارید. بعد از آن یک رشته نخ ۳۵ سانتی متری را نیز تا بزنید و حلقه سر آن را زیر نخ مرکزی بگذارید. بعد از آن یک نخ (B) دیگر را نیز از قسمت وسط تا زده و از حلقه (B) رد کنید و از سمت دیگر از زیر قسمت انتهایی باز نخ عبور دهید و سپس بکشید تا دو نخ (B) در نخ مرکزی به یکدیگر قفل شوند.آموزش مکرومه بافی

پس از انجام این کار وارد ردیف بعدی نخ ها شوید و همچون گره ای که زدید یک گره ایجاد نمایید تا وقتی که رشته نخ های (B) به اتمام برسند. سپس نخ ها در اندازه (C) را گره زده و زمانی که آن ها به اتمام رسیدند باید شروع به استفاده از نخ های اندازه (D) کنید.آموزش مکرومه بافی

باید به این نکته دقت نمایید که از هر طرفی که بافت را آغاز نمودید بایستی به طور مرتب جهت را تعویض نمایید. به طور مثال در صورتی که نخ افقی را برای بار اول از چپ به راست گذاشتید نخ بعدی را از سمت راست به چپ باید ببندید.آموزش مکرومه بافی

رشته های نخ را حتما باید به سمت بالا فشار داده تا کاملا سفت و محکم شوند. قسمت پایین رشته وسطی نخ (A) را با یک دست خود گرفته و با دست دیگرتان رشته های نخ را به طرف بالا فشار بدهید. بعد از اتمام کار قسمت کناره نخ ها را به طرف پایین کشانده تا به قسمت انتهایی نخ وسطی (A) برسند.آموزش مکرومه بافی

بعد از آن قسمت حاشیه آن را با کمک قیچی اصلاح و تمیز نمایید. این عمل نه فقط در تشکیل برگ کمک کرده بلکه برس زنی و باز کردن رشته ها را نیز راحت تر می کند. به هر اندازه رشته ها کوتاه تر باشند عمل برس زنی راحت تر انجام می گیرد.

در گام بعدی آموزش مکرومه بافی بعد از قیچی زدن برگ را بر روی یک سطح سفت بگذارید تا از برس حیوانات برای باز کردن آن بتوانید استفاده نمایید. برس به هر سطحی که حالت ظریف و یا چوبی مانندی دارد صدمه خواهد زد به همین خاطر توصیه می شود از یک کارتن مقوایی صاف استفاده نمایید. همچنین باید گفت در صورتی که شانه زنی را از طرف رشته مرکزی یعنی (A) و از بالا آغاز کنید مناسب تر می باشد.

برای انجام مرحله بعدی به ثابت کننده و سفت کننده نخ احتیاج دارید. با توجه به این که نخ های باز شده بسیار نرم می باشند اگر آن ها را برداشته به صورت آویزان در می آیند و حالت برگ به خود نمی گیرند. به همین خاطر چند بار اسپری استیفنر بزنید و حدود چند ساعت منتظر بمانید تا رشته های باز شده نخ مقداری سفت گردند.آموزش مکرومه بافی

در مرحله پایانی به هر صورتی که می خواهید دور اطراف برگ را قیچی بزنید.

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با آموزش مکرومه بافی به صورت کامل آشنا شده باشید و نهایت استفاده را از آن برده باشید و با کمک و یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل این طرح زیبای مکرومه را درست کرده و از هنر دست خود لذت ببرید.

آموزش مکرومه بافی

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد