آموزش دوخت روتختی

ویدئو آموزش دوخت روتختی

در این مطلب می خواهیم آموزش دوخت روتختی را بگوییم .امروزه در سراسر جهان، استفاده از سرویس کاور و لحاف یکی از مرسوم ترین و راحت ترین گزینه ها می باشد. بطوریکه در هتل های لوکس و خانه ها به وفور از لحاف کاور دار استفاده می شود. دلیل این موضوع، تمیز و مرتب بودن پتو و ملحفه می باشد.آموزش دوخت روتختی

یکی از وسایل لازم برای داشتن خوابی با آرامش و اسوده پتو می‌باشد که به نوعی روانداز نیز می گویند. اگر شما هم دوست دارید روتختی متناسب خود را داشته باشید، بهتر است به فکر دوختن روتختی برای خودتان باشید، روتختی ها تخت را شیک تر و زیباتر نشان می دهند.

دوختن روتختی مانند دوختن کاور مبلمان منزل، دوختن لحاف و تشک و درست کردن بالش، به هنر خیاطی شما بستگی دارد اگر شما از افرادی هستید که به خیاطی علاقمندید  و از داشتن روتختی شخصی لذت می برید. بهتر است با ما همراه باشید تا با نحوه دوختن روتختی آشنایی پیداکنید، برای دوختن یک روتختی شما به چند وسیله نیاز دارید‌ که در این جا بیان می کنیم :

وسایل مورد نیاز جهت دوخت روتختی +  آموزش دوخت روتختی

۱_ابتدا پارچه شیک با اندازه های تخت خود بخرید. پارچه‌های راحت و خوش رنگ را انتخاب کنید، برای دوختن  آسان روتختی 2 تا پارچه ( ملحفه تخت) برای تخت خود بخرید.

سعی کنید پارچه ای را انتخاب کنید که سپس بتوانید آن را با ماشین لباسشویی شسته و خشک کنید. ترکیبات پنبه ای، پشمی یا اکریلیک همگی پارچه های محبوب برای روتختی می باشند و به خوبی می توانید این پارچه را شسته و خشک کنید .

۲_ما به شما پیشنهاد می کنیم که از چرخ خیاطی برای دوختن روتختی استفاده کنید تا خیاطی کردن برای شما راحت تر انجام شود. دوختن روتختی با دست روزها طول می کشد و بیشتر وقت شما را می گیرد همچنین بسیار گیج کننده خواهد بود، مخصوصآ زمانی که شما بیش از 5 متر پارچه برای دوخت دارید.

برای دوخت یک روتختی شما به نخ، سوزن، سنجاق، سوزن ته گرد، قیچی، پارچه و سایر مواد خیاطی نیاز دارید. در ساخت روتختی به چیزی به عنوان « الیاف طبیعی و مصنوعی » یا  «پرکننده روتختی »هم نیاز دارید، که داخل پارچه قرار می گیرد.

بیشتر این روکش‌های تخت برای داشتن ظاهری ضخیم‌ و نرم‌ مورد استفاده قرار می گیرند. تا روتختی شما نرم و سبک باشد سعی کنید از پرکننده های استفاده کنید که زیاد روتختی شما را سنگین نکند و قابل شستشو باشد .

خرید صنایع دستی

اندازه و برش پارچه

نحوه دوختن روتختی، برای این که بتوانید به آسانی خیاطی کنید و یک روتختی بدوزید ابتدا، تختی را که می خواهید از آن استفاده کنید و رو تختی را برای استفاده روی این تخت نیاز دارید‌ را اندازه بگیرید. سپس تصمیم بگیرید که می‌خواهید طرف‌ها چقدر آویزان شوند و آن را به لبه‌های چپ، راست و پایین اضافه کنید، سپس ۲ سانت را برای جای درز بگذارید. سپس بعد از اندازه گیری باید از قیچی یا کاتر چرخشی و خط کش برای برش پارچه به اندازه مناسب استفاده کنید.

برای جلوگیری از نخ کش شدن پارچه ابتدا لبه های پارچه را بدوزید، پارچه‌ها را به اندازه کافی برای راحتی دوخت پهن کنید. برای این که درز درست در وسط پارچه قرارنگیرد، اندازه گیری اصلی از بالا به پایین را به یک سوم تقسیم کرده و جای درز را به هر یک اضافه کنید تکه های پارچه را به هم بدوزید. آموزش دوخت روتختی

لایه های راحتی را سنجاق کرده

پارچه های بالا و پایین، سمت راست کنار هم قرار دهید و تمام لبه های پارچه را سنجاق ته گرد بزنید. دور تا دور پارچه و جای درز ها را یک نیم سانت با سوزن ته گرد محکم کنید .

دهانه پارچه را بدوزید

پارچه را به سمت راست چرخانده و گوشه ها را به شکل مثلث در آورید. سپس سوزن ته گرد ها را از درزها در بیاورید و باز کنید. الیاف وکرک های لحاف را فشار دهید تا همه جای روتختی یک دست شود و کرک ها و پرکنده های لحاف و روتختی یک طرف جمع نشود، درز باز شده را بدوزید. در امتداد دهانه با جای درز 1/8 سانتی بدوزید تا بسته شود، ابتدا و انتها را کوک بزنید.

برای حفظ لایه چسب ها آن ها را روی پارچه سنجاق کنید

از سنجاق های ته گرد برای حفظ لایه چسب ها در کنار هم استفاده کنید یا از کوک های بسیار بزرگ برای چسباندن لایه ها استفاده کنید. این کار باعث می شود لایه چسب ها جا به جا نشوند و دوخت به آسانی صورت بگیرید، چراکه اگر لایه ها جا به جا شوند وقت شما را می گیرند .

شروع به دوختن روتختی کنید

برای درست کردن روتختی لایه های پارچه روتختی را به صورت دستی بهم کوک بزنید، برای این دوخت ها شما باید از یک سوزن بسیار کوچک استفاده می کنید، اما هنگام دوخت و محکم کردن پارچه روتختی و الیاف های آن ها روتختی هارا به طور دستی با سوزن های بزرگ مانند سوزن های  لحاف دوزی می دوزند. برای اطمینان از دوخت دقیق ممکن است به علامت گذاری خطوط روی پارچه نیاز داشته باشید.

برای دوختن روتختی بهتر است از نخ دوک که برای لحاف دوزی می باشد استفاده کنید و همچنین از سوزن های لحاف دوزی که سوزنی نسبتاً بلند با ضخامت زیاد که برای دوخت لحاف از آن استفاده می شود استفاده کنید. سوزن لحاف دوزی در دو سایز 8 و 10 در بازار موجود است. از نخی استفاده کنید که با پارچه رنگی شما همخوانی داشته باشید تا برجسته شود. اگر روتختی ها که با دست دوخته شده اند را نمی پسندید، می توانید روتختی مدنظر خود را با چرخ بدوزید.

دوخت کاور لحاف روتختی آموزش دوخت روتختی

مرحله اول دوخت و تکمیل ملحفه کشدار یا کاور تشک

۲۱۵ سانتی متر از پارچه را برش بزنید و  سپس چهار گوشه پارچه را روی هم قرار دهید. یک مربع ۲۵ در ۲۵ سانت از چهار گوشه پارچه جدا کنید، تا بتوانیم با چرخ خیاطی سردوز پنج نخ ساسون های دقیق ایجاد کنید. با این مرحله، ملحفه ها کاملا روی تشک های ۱۶۰ در ۲۰۰ فیکس می شوند. برای اینکه لبه های پارچه رها نشود، باید با چرخ کش دوزی، تمام لبه های کاور تشک یا محافظ تشک را کش دوزی کنید. این امر کمک می کند تا پارچه به راحتی از سطح تشک جدا نشود و بعد از خوابیدن دیگر نیازی به منظم کردن ملحفه یا کاور تشک نداشته باشید.

مرحله دوم : دوخت روبالشی زیپ دار و لبه دار

برای اینکه پارچه دور ریز نشود و روبالش های شیک تری بدوزید، باید ۱۸۰ سانت پارچه را برش بزنیم تا بتوانیم ۴ عدد روبالش خوش نقش و نگار تهیه کنید. وقتی پارچه را به چهار قسمت تقسیم کردیم باید از زیپ های ۵۰ سانتی مرغوب برای این کار استفاده کنید تا در اثر مصرف به راحتی پاره نشود. روبالش ها به نظر من نقش اصلی و مهم در زیبایی روتختی و کاور تشک ایفا می کند و اگر روبالش ها ناهماهنگ باشند از زیبایی ست روتختی کاسته می شود.

مرحله سوم : دوخت لحاف روتختی دونفره

اگر پارچه ما شما از دو طاقه مختلف باشد، باید ۲۴۰ سانتی متر از یک طرح و ۲۴۰ سانتی متر از طرح دیگر برش بزنید. تا بتوانیم یک لحاف روتختی دورو ایجاد کنید. ابتدا پارچه را به صورت یک کیسه تولید می‌ کنید و با سردوز پنج نخ پارچه رو میدوزید. سپس الیاف را روی دولای پارچه قرار میدهیم و دوباره لبه‌ های الیاف را به لبه های پارچه میدوزید. سپس پارچه را پشت و رو کرده تا الیاف بین پارچه ها قرار گیرد. حالا دهانه باز مانده پارچه را بدوزید و در نهایت دور تا دور لحاف روتختی را بدوزید.

در این روش، روتختی بسیار شیک و تمیز دوخته می شود و به هیچ عنوان الیاف لحاف خراب نمی شود و مقاومت روتختی در برابر شستشو های زیاد نسبت به مدل های دیگر بیشتر می شود.

آموزش دوخت روتختی کودک

لوازم مورد نیاز جهت دوخت تشک خواب نوزاد

الیاف برای پر کردن تشک

پارچه در طرح دلخواه

بند قیطون

الگو

الگوی تشک خواب نوزاد را طبق اندازه های نوشته شده در شکل زیر روی کاغذ الگو پیاده کنید.

الگو را روی پارچه بگذارید.

جای برش را روی پارچه مشخص کنید.

و پارچه را برش بزنید.

بعد از برش دور تشک را کوک بزنید.

محل دوخت در تصویر زیر با رنگ قرمز مشخص شده است.

و دور کار را که با کوک  مشخص کرده اید را چرخ کنید.

 

قسمت های هلالی شکل را چرت دهید.

 

دور تشک را به این صورت نوار اریب قرار دهید.

 

نوار اریب را بین ۲ درز قرار داده و از ۱ میل از هر طرف از نوار اریب را بدوزید.

 

و به این صورت نوار اریب را دور کار دوخت بزنید.

 

برای پر کردن داخل تشک از الیاف استفاده کنید.

 

فاصله بالشت دور تشک خواب نوزاد را تا جای خواب اندازه زده و با سنجاق مشخص کنید.

 

داخل تشک را پر کرده و فاصله بین تشک و بالشت دور تشک را با سنجاق مشخص کنید.

 

و بدوزید.

 

بعداز پر کردن داخل تشک جای دوختهای وسط تشک را نیز با سنجاق مشخص کرده و دوخت بزنید.

 

و وسط تشک را به این صورت بدوزید.

بعد ازدوخت وسط تشک بالشت دور آنرا پر کنید.

 

دوخت تشک خواب نوزاد تا اینجای کار به شکل زیر است.

 

 

بعد از پر کردن بالشت ،قسمتی که باز بود را با سنجاق گرفته و بدوزید.

 

قسمت جلوی تشک را نیز نوار اریب بدوزید.

و بند قیطون را از داخل نوار اریب که به کناره هادوخته بودید رد کنید.

(پشت کار تشک خواب نوزاد )

 

(جلوی کار سبد خواب نوزاد )

 

و بعد بند را می کشیم.

و بند را به این صورت گره میزنیم

تشک خواب کودک آماده شد.

انواع مدل روتختی

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد