تهران، پایتخت ایران که مسافران آن را به عنوان شهر پر دود و ترافیک می شناسند، برخلاف باور بسیاری افراد نه تنها دارای جاذبه های گردشگری فراوان است بلکه سوغاتی ها و صنایع دستی ارزشمندی دارد.

اغلب مسافرهای تهران برای خرید کردن ، پاساژ های شهر را انتخاب می کنند و بدون شناخت و آشنایی با بهترین سوغات این شهر، چمدان خود را با خرید لباس های مختلف پر می کنند.

خرید صنایع دستی

استان تهران به دلیل شرایط پایتخت بودن و به عنوان مرکز توجهات از پتانسیل اقتصادی به شدت بالایی بر خوردار است به همین دلیل هر ساله تعدادی بیشتری از افراد به تهران و شهر های اطراف برای زندگی، کار و پیشرفت مهاجرت میکنند.

برای همین بیشتر افرادی که در تهران زندگی میکنند بومی این شهر نیستند و از هر قشر جامعه در این شهر فعالیت دارند .

اگرهریک از افرادی که از شهر های مختلف ایران مهاجرت میکنند دارای هنر های خاصی باشند(صنایع دستی،تعمیرکاری،متخصص درزمینه آی تی وشبکه های دیجیتالی و…) میتوانند از آن کسب درآمد کنند و در حین همین کسب درآمد اطلاعات و هنرهای خاص خودشون را انتقال بدهند از شهری به شهر دیگر و برای همین است که تهران شهری است متعلق به همه مردم با هر استعداد، هنر و اعتقادی .

قالی بافی

قالی و قالیچه از صنایع دستی مردم استان تهران است. در مناطق روستایی استان تهران کارگاه‌های قالی‌بافی بسیاری وجود دارد و مردم این مناطق قالی‌های دست‌بافت زیبایی با نقش‌ها و طرح‌های متنوع می بافند که بیشتر طرح های آنان مربوط به طبیعت می باشد.

 

صنایع دستی کردستان

چرم های نقاشی شده سوغات یادگار قاجاری ها

سوغاتی ارزنده ای که یادگار به جا مانده از دوران قاجار در این شهر است و جزو صنایع دستی معروفی است که مخصوص شهر تهران است. بعد از نقاشی روی چرم، نقاشی و طراحی روی پارچه هم در میان صنعت گران تهران رواج پیدا کرد. در کل می توان گفت که تهران یه شهر عالی برای خرید انواع و اقسام صنایع دستی است. چون اطراف این شهر بزرگ پر شده از شهر ها و روستاهایی که هر کدام صنعت مخصوص خودشان را دارند و تولیداتشان را برای فروش به بازارهای تهران می اورند. در نتیجه گزینه های متفاوتی برای خرید صنایع دستی مختلف پیش رویتان دارید.

صنایع دستی چرم

شیشه گری فوتی

هنر شکل‌دادن به شیشه است. هنرمند در این هنر، ابتدا ماده شیشه را حرارت می‌دهد تا نرم و نیمه مایع شود ؛ سپس به وسیلهٔ دستها یا ابزار مخصوص یا دمیدن اشکال زیبایی را با آن پدید می‌آورد.شیشه گری

صنایع دستی شیشهملیله سازی

ملیله سازی از محبوب ترین صنایع دستی تهران است. هنر ملیله سازی، هنر کار با فلزاتی مثل طلا، نقره و مس است که آن‌ها را با دقت و ظرافت به صورت مفتول‌های باریک در می آورند و مفتول های آماده شده را در قالبی که از قبل طراحی شده به وسیله انبرهای ظریف فرم داده و نقش اندازی کرده و با حرارت دادن و با استفاده از جوش نقره به هم متصل می کنند.هنر ملیله کاری

جاجیم

اگر طرفدار سوغاتی های ماندگار هستید، به شما خرید جاجیم های منحصر به فرد فیروزکوه را پیشنهاد می کنیم. فیروزکوه که در منطقه ی کوهستانی استان تهران قرار گرفته، یکیاز بهترین مراکز دامپروری منطقه محسوب می شود و از لحاظ تولید پشم یکی از  مهم ترین مراکز کشور است. جاجیم های فیروزکوه از لحاظ نقش و جنس کیفیت فوق العاده ای دارند و می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای خرید سوغات باشند.صنایع دستی کردستان

معرق سنگ

هنر شکل‌دادن به شیشه است. هنرمند در این هنر، ابتدا ماده شیشه را حرارت می‌دهد تا نرم و نیمه مایع شود ؛ سپس به وسیلهٔ دستها یا ابزار مخصوص یا دمیدن اشکال زیبایی را با آن پدید می‌آورد.

چاپ باتیک

چاپ روی پارچه که با نام چاپ باتیک شناخته می‌شود یکی دیگر از صنایع دستی تهران به شمار می‌رود. برای تولید این صنایع دستی زیبا طرح‌های مختلف را بر روی پارچه با استفاده از رنگ‌های طبیعی بدست آمده از انار، زردچوبه و اسپرک و قالب‌های مخصوص ایجاد می‌کنند.چاپ پارچه

معرق کاری

مرصع کاری (مخراج کاری)

مرصع کاری یا مخراج کاری یکی از شاخه های صنایع دستی سنگی تهران محسوب می شود. مرصع به معنی آنچه با جواهر تزئین شده و هنر مرصع کاری به نشاندن جواهر(سنگهای قیمتی ونیمه قیمتی)بر روی ظروف، زیور آلات و اشیاء تزئینی دیگر می گویند.

نمد مالی

از جمله صنایع پرپشینه دیگری که در مناطق روستایی استان تهران رواج داشته ولی در حال حاضر تقریباً منسوخ شده صنعت نمدمالی است. این حرفه که در گذشته گروه کثیری از ساکنان مناطق روستایی استان تهران به ویژه سکنه روستایی طالقان, ورامین و عشایر اسکان یافته در شهر ری و شهریار به آن اشتغال داشته اند به علت پائین بودن میزان تقاضا و دشواری کار و بالا رفتن قیمت مواد اولیه در سالهای اخیر کلیه دست اندرکاران خود را از دست داده و هم اینک فقط تعداد معدودی از عشایر هنگامی که به مراتع حومه سد لار (در منطقه شمیرانات) کوچ می کنند مقدار محدودی نمد برای مصارف شخصی تولید می نمایند.

در روستای کش (از توابع طالقان) هنوز نشانه هایی از تولید این محصول به چشم می خورد و نمدمالان در صورت دریافت سفارش گاهی اقدام به تولید نمی کنند. در منطقه امامزاده جعفر (از توابع ورامین) که در گذشته یکی از عمده ترین مناطق تولید نمد در استان تهران بود از چند سال قبل به این سو فعالیت ها رو به کاهش گذاشته است.نمدمالی

 

رودوزی و منجوق دوزی در تهران

رودوزی و منجوق دوزی را نه تنها در صنایع دستی تهران که در دیگر نقاط کشور نیز می‌توان دید. به هنر تزیین کردن و زیباتر کردن پارچه، رودوزی گفته می‌شود. منجوق دوزی نیز در دسته رودوزی قرار دارد. در کنار آن، سوزن‌دوزی، آینه دوزی، پولک‌دوزی و پته دوزی نیز جزو انواع رودوزی محسوب می‌شوند. تعداد زیادی از هنرمندان عزیزمان در تهران و به این حرفه مشغول هستند.

صنایع چوبی در تهران

می‌توان صنایع دست ساز چوبی را نیز به‌عنوان شاخه‌ای دیگر از صنایع دستی در تهران نام برد. انواع وسایل چوبی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را می‌توانید در بازارهای تهران پیدا کنید. گرچه برای مبدا و منشا آن بهتر است به استان زیبای کردستان و شهر سنندج بزنید.

چاپ باتیک در تهران

چاپ باتیک به معنای چاپ بر روی پارچه است. یک شاخه‌ی هنری که در شهرهایی از جمله تهران و تبریز رایج است. انواع طرح‌ها با رنگ‌های مختلف بر روی پارچه پیاده‌سازی می‌شوند.

در کنار اینها صنایع دستی دیگری نیز در تهران وجود دارند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به نمدمالی، زیلوبافی، تابلو فرش، جاجیم بافی، ورنی بافی، خراطی و قلم‌زنی اشاره کرد.چاپ باتیک سنتی

  • سوغات تهران: تمامی این صنایع دستی که گفته شد در لیست بهترین سوغاتی تهران قرار دارند.

کدام صنایع دستی در تهران پررونق است؟ چرا؟

هر کدام از صنایع دستی استان تهران، طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد. اما اگر به دنبال صنایع دستی رایج تهران هستید که می‌توان به هنرهای شیشه‌گری، قالی‌بافی، معرق شیشه، صنعت چرم، صنایع دستی چوبی اشاره کرد. دلیل آن نیز درآمدزایی زیاد این شاخه‌ها از نظر جذب مشتری است. جدیدا نیز شاخه صنایع دستی مدرن به انواع دسته بندی صنایع دستی تهران اضافه شده است.

 خرید صنایع دستی تهران

اگر قصد خرید صنایع دستی تهران را دارید بهترین مکان برای دسترسی به کالاهای دست ساز و هنری باازارچه عودلاجان از این پس یک بازار دائمی صنایع دستی در قلب پایتخت خواهد بود؛ بازاری که کارشناسان گردشگری کمبودش را در سطح کلان شهر تهران به شدت احساس می کردند. اما از این پس تهران دارای یک بازار صنایع دستی بسیار زیبا و غنی در دل بازار تاریخی شهر خواهد بود.

نمایشگاه صنایع دستی در تهران

در تهران هر ساله نمایشگاه ملی صنایع دستی برگذار می شود و با استقبال چشمگیری نیز مواجه می شوند . نمایشگاه صنایع دستی تهران در سال 1402 در محل دائمی نمایشگاه ها با حضور صنعتگران و هنردوستان برگذار شد.

زیلوبافی

در منطقه ورامین بافت زیلوهای نامرغوب و ارزان قیمت رواج بالنسبه گسترده ای دارد به طوری که در قشلاق داودآباد, باقرآباد, گرگ تپه, قرچک و خیرآباد زیلوبافی دایر است و گروهی از تولیدکنندگان غیربومی با بهره گیری از دستگاههای بافندگی دستی سرگرم کار هستند.صنایع دستی های ثبت ملی

سفالگری و سرامیک سازی

قسمتهای جنوبی سلسله جبال البرز به ویژه بخشهای جلگه ای استان (نظیر دشت ورامین و ری) که حاصل رسوبات آبرفتی رودخانه های جاجرود و کرج است دارای طبقات رسی است که همین مسئله موجبات رشد و رونق صنعت سفالگری و آجرپزی در این ناحیه را از سالهای پیش باعث شده و وجود کوره های متعدد آجرپزی در این ناحیه را از سالهای پیش باعث شده و وجود کوره های متعدد آجرپزی در حومه ری و ورامین دلیل خوبی بر مرغوبیت خاک در این منطقه جهت سفالگری می باشد.

صنایع دستی سفال چین

تولیدات عموماً بدون لعاب هستند ولی به لحاظ مرغوبیت خاک منطقه دارای شفافیت و ویژگی خاصی هستند. اما در شهر تهران کارگاههای متعدد سفالگری و نیز هنرمندان سفالگر بسیاری که آثارشان را به ویژه از طریق گالری ها و نمایشگاهها به فروش می رسانند و در دو سالانه های سفالگری هم شاهد آثار باارزش آنان هستیم به فعالیت می پردازند.

مطالب مرتبط

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد