سوغات و صنایع دستی ارمنستان + بازارهای محلی

سوغات و صنایع دستی ارمنستان + بازارهای محلی

کشور کهن ارمنستان با تاریخ و فرهنگی غنی صنایع دستی و هنری متعددی دارد که می توان به عنوان سوغاتی‌های ارمنستان از آن استفاده کرد، اما علاوه بر این سوغاتی‌های سنتی که معمولا بازتابی از فرهنگ و آداب و رسوم در ارمنستان است، این کشور تولیدات خوب و با کیفیت دیگری نیز ارائه داده که نه تنها کم ارزش نیستند بلکه به عنوان هدیه ای زیبا و ارزشمند می توانید به عزیزانتان هدیه دهید؛ اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید ولی همچنان نمی دانید که از این کشور چه سوغاتی بخرید و آن‌ها را از کجا تهیه کنید یا سوالاتی دیگر از این دست دارید با ما همراه شوید چون می خواهیم لیستی از بهترین سوغاتی‌های ارمنستان را در اختیارتان قرار دهیم تا خرید راحت‌تری داشته باشید.صنایع دستی ارمنستان

خرید صنایع دستی و سوغاتی یکی از جذابیت‌های سفر است چون به واسطه آن مجبور می شوید در شهر و مراکز خرید گشت و گذاری داشته باشید و با روزمرگی‌های مردم بیشتر آشنا شوید.

سوغات ارمنستان را بشناسید

کشور ارمنستان که از کشورهای همسایه شمالی ایران است، هر ساله گردشگران زیادی از ایران دارد. این کشور چشم اندازهای گردشگری ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در بسیاری از شهرهای این کشور مراکز خرید وجود دارند، این مراکز خرید بسیار لاکچری هستند، و در برخی از محله ها دارای مراکز سنتی می باشند. شما می توانید در اینگونه از مراکز با صنایع دستی این کشور و خوراکی های محلی آن آشنا شوید. بهترین مکان های دیدنی ارمنستان از جاذبه های فرهنگی و تاریخی هستند. این کشور با پیشینه تاریخی خود مقصد بسیاری از گردشگران است.

جواهرات ارمنی

جواهرات ارمنستان می‌توانند یکی از بهترین سوغات ارمنستان برای عزیزانتان باشند. این جواهرات تنها تکه‌ای از طلا و نقره نیستند. اگر به جواهرفروشی‌های ارمنستان بروید، خودتان تفاوت جواهرات ارمنستان را با بقیه جواهرات خواهید دید. هر تکه و المان به کار رفته در این جواهرات تاریخچه و معنی و مفهوم خاص خود را دارند. طبیعتا با توجه به جنس جواهرات قیمتشان نیز شاید اندکی بالا باشد، ولی در ارمنستان جواهراتی با قیمت معمولی و مناسب نیز یافت می‌شود.

سوغات و صنایع دستی ارمنستانصنایع دستی استانبول + بازار سنتی

فرش ارمنی | Armenian carpet

با این که فرش های ارمنی با فرش های ایرانی خودمان قابل مقایسه نیستند اما کیفیت خیره‌ کننده و نقش های زیبا و رویایی فرش‌ های ارمنی مطمئنا چشم شما را خیره می نماید. در ارمنستان بسیاری از نواحی آن به بافت فرش شهرت دارند که می توان از آن ها به فرش‌های ایجوان Idjevan، دلیجان Dilijan و قره‌ باغ  Karabakh اشاره نمود که البته از خودشان هم می توان خرید

صنایع دستی ارمنستان

مربای گردوی ارمنستان

اگر از علاقه مندان به سوغاتی های خوراکی در این کشور هستید، می توانید مربای گردوی این منطقه را خریداری کنید. این سوغاتی بسیار پرطرفدار است. طعم بی نظیر و ویژه این نوع از مربا موجب شده، بسیاری از مسافران این محصول را خریداری نمایند. مربای گردوی ارمنستانی طعمی مانند مربای آلبالو دارد، و رنگ آن زرشکی است. این مربا بسیار بی نظیر و خوشمزه می باشد. شما می توانید، در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه های این کشور این نوع مربا را خریداری نمایید. مرغوب ترین نوع این مربا در روستای گارنی و روستای گقارت می باشد.

صنایع دستی و سوغات ایتالیا

شکلات و قهوه ارمنستان

جالب است بدانید این کشور لقب بهترین تولید کننده شکلات را در دنیا دارد. بسیاری از علاقه مندان در سفر به این کشور سعی دارند، سوغاتی های مرغوب و با کیفیت خریداری کنند، به ویژه سوغاتی های برند در این کشورها طرفداران زیادی دارند. این کشور دارای بهترین برندهای قهوه و شکلات می باشد، که می توانید در فروشگاه ها و کافه ها آن را خریداری کنید. در شهر ایروان چنین سوغاتی های برند وجود دارند، در این شهر بهترین برندهای قهوه و شکلات وجود دارند. شما با سفر به ایروان می توانید با مکان های دیدنی ایروان بیشتر آشنا شوید.

صنایع دستی ارمنستانخاچکار ارمنستان

خاچکار از دیگر صنایع‌دستی قدیمی و سوغات ارمنستان است که در فارسی به آن چلیپا سنگ می‌گویند. خاچکار در حقیقت تکه‌ سنگ‌های کوچکی هستند که بر روی آن‌ها طرح صلیب حک شده است. در کشور ارمنستان این سنگ‌ها مقدس هستند. خاچکار اما برای گردشگران به یکی از نمادهای محبوب از کشور ارمنستان تبدیل شده‌ است. نخستین خاچکارها را می‌توان در گورستان‌های باستانی و با ابعاد بزرگ دید که خود به یکی از دیدنی‌های باستانی این کشور تبدیل شده‌اند.

صنایع دستی ارمنستان

سوغات و صنایع دستی ارمنستان + بازارهای محلیسوغات و صنایع دستی کشورهای عربی

صنایع دستی ارمنستان

صنایع دستی در هر ملتی نشان دهنده بخش مهمی از فرهنگ آن می باشد. با توجه به اینکه در ارمنستان صنایع دستی قدمتی دیرینه دارد، موجب گسترش صنعت توریستی شده است. در این کشور فروشگاه های مختلفی در حال خدمت رسانی به گردشگران می باشند، و اینگونه از صنایع دستی را به فروش می رسانند. چلیپا نمونه پرطرفداری از صنایع دستی و سوغاتی های این کشور می باشند. لوازم دکوری، هنرهای دستی و … نمونه دیگری از صنایع دستی جذاب و پرطرفدار هستند. در اغلب این صنایع دستی سنگ به کار رفته است، که اغلب جنبه تزئینی و دکوری دارد.

جواهرسازی، طلاسازی، هنرهای سنتی و … در میان علاقه مندان و گردشگران طرفداران زیادی دارند. قدمت صنایع دستی در این کشور بسیار طولانی است، و بخش مهمی از فرهنگ این مناطق را تشکیل می دهد. شما علاقه مندان می توانید در بسیاری از فروشگاه های این کشور این دسته از صنایع دستی را خریداری کنید. علاوه بر صنایع دستی غذاهای محلی نیز در این مناطق هواداران زیادی دارند این غذاهای محلی ساخته دست می باشند.

خرید لباس در ارمنستان

یکی دیگر از تجربه های جدی و جذاب در کشور ارمنستان خرید از فروشگاه های لباس این کشور می باشد. در این کشور برندهای لباس مطرحی است، که می توانید از آن ها خریداری کنید. این برندهای مشهور دارای قیمت های مناسبی نیز می باشند. برندهای اسکادا، ناف ناف، موتیوی و … از مشهورترین برندهای پوشاک می باشند. اگر می خواهید در کشور ارمنستان سوغات خریداری کنید، می توانید از این فروشگاه های لباس اجناس بخرید.

سوغات و صنایع دستی اهواز + عکس

سفالینه‌ های ارمنستان

سفال از صنایع دستی قدیمی این منطقه است که امروزه به شکل ظروف سفالی، تابلوها، مجسمه‌ها به کار می رود؛ مردم ارمنستان با کمی خلاقیت طراحی‌هایی مانند نقشه کشور یا نماد‌های مذهبی خود روی سفال پیاده  کرده اند و به شکل زیورآلات، بشقاب تزئینی، مجسمه تولید می کنند؛ این سفال‌ها نیز می توانند سوغاتی نفیس و ارزنده و البته با قیمتی ارزان باشند، اگر طرفدار سوغاتی‌های سنتی این چنینی هستید می توانید در اکثر مغازه‌های سطح شهر یا بازار‌ها پیدا کنید.

 صنایع دستی ارمنستان دودک

دودک ساز سنتی ارمنستان است که قدمتی بالغ بر یک هزار سال دارد. این ساز چوبی که درحقیقت یک نی است، می‌تواند گردشگران را وسوسه به خرید کند تا آواز ارمنی را همراه با خود به خانه بیاورند.

 صنایع دستی ارمنستان دست سازه‌ های چوبی ارمنستان

در بازار ارمنستان با دست سازه ای چوبی متنوعی رو به رو می شوید که در غالب گردنبند، مجسمه، بشقاب، تابلو و … به نمایش گذاشته شده اند، نجاران ماهر ارمنی نقش‌هایی برجسته از نماد‌های این سرزمین مانند کوه آرارات، صلیب، تصاویر کلیساها و … را روی این چوب‌ها حک کرده اند؛ هر کدام از این کالاها در حالی که می تواند وسیله ای کاربردی باشد، نمادی از ارمنستان نیز در خود دارد.

صنایع دستی کردستان

فرش و قالیچه ارمنستان

فرش به تنهایی کالایی ارزشمند و نفیس است خصوصا اگر به صورت دستباف بافته شده باشد، فرش‌های ارمنستان با طراحی خاص از نخ‌های طبیعی و ابریشمی توسط هنرمندان ارمنی بافته می شود که می تواند اثر هنری بی مانندی باشد؛ در گذشته این فرش‌ها در زندگی مردم ارمنستان نه تنها به صورت کفپوش بلکه به صورت تابلو فرش، دیوار کوب، پتو، پشتی و … استفاده می شده اما امروزه بیشتر جنبه تزئینی دارد؛ فرش‌ها کالاهای گران قیمتی هستند و به علاوه حجم زیادی از چمدان شما را اشغال می کنند؛ پس اگر می خواهید از ارمنستان فرش سوغاتی بیاورید باید پول بیشتری در نظر بگیرید به اضافه اینکه چمدانی جدا برای حمل آن تهیه کنید.

صنایع دستی ارمنستانمیوه‌ های خشک و لواشک‌ های میوه ای ارمنستان

یکی از سوغاتی‌های خوشمزه هر کشوری می تواند غذاها و خوراکی‌های محلی آن‌ها باشد، غذاهای سنتی ارمنی و همین طور تنقلاتشان از بهترین هدایاییست که می توانید برای عزیزانتان به همراه بیاورید؛ ارمنستان به سرزمین زردآلو و هلو‌های خوشمزه شهرت دارد و آن‌ها این میوه را به صورت خشک شده یا لواشک برای میان وعده خود تهیه می کنند، پس پیشنهاد می کنم در سفر به ارمنستان مزه بی نظیر این میوه‌ها و خشکبار را از دست ندهید.

 

گاتا

گاتا نوعی نان محلی ارمنی است که‌ با ترکیب خوشمزه ای از آرد، کره و شیر تهیه شده و در انواع مختلف آن موادی مانند گردو، کشمش و … اضافه می شود، نان گاتا بین مردم ارزش زیادی دارد و فستیوالی به همین نام دارند که در جشنی ارزش نان گاتا را گرامی میدارند، البته در ارمنستان به خوراکی‌ها اهمیت زیادی داده می شود و از آنجایی که آن‌ها مردم بسیار خوش خوراکی هستند و اگر نگاهی به فستیوال‌های آن‌ها بیاندازید حتما جشنواره‌های زیادی از مواد خوراکی را خواهید دید.

صنایع دستی مازندران + سوغات محلی

عروسک‌های چوبی و پارچه‌ای

عروسک‌های چوبی و پارچه‌ای از دیگر سوغات ارمنستان به شمار می‌رود که به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی این کشور شناخته می‌شود. این عروسک‌ها عموما با بدنی کاموایی و سری پارچه‌ای ساخته می‌شوند. اجزا و موهای عروسک نیز از نخ است. لباس این عروسک‌ها به طرح لباس‌های سنتی زنان ارمنی است. پیراهن‌های بلند با کمربند نگین‌دار، کلاهک‌های پولکی و روسری از نماد‌های این عروسک‌ها محسوب می‌شود. عروسک‌های چوبی و پارچه‌ای این منطقه می‌تواند سوغات محبوبی برای کودکان و حتی تزئینات خانه باشد.

صنایع دستی ارمنستاندست سازه‌هایی به شکل انار

انار نمادی از سرزمین مردم ارمنستان است و شما در بازار‌ها معمولا دست سازه‌هایی به این شکل زیاد پیدا می کنید؛ گردنبندها، مگنت‌های آهنربایی برای درب یخچال، پیکسل و گل سینه، تابلوهای نقاشی و حتی انارهای خشک شده از سوغاتی‌های سنتی این کشور محسوب می شوند.

بازار ها و جاهای دیدنی ارمنستان

ورنیساژ(Vernissage)

از دیرباز تاکنون، صنعت‌گران ارمنی به خاطر شاهکارها و خلاقیتشان تحسین شده‌اند. ورنیساژ بازاری در فضای باز است که در مرکز ایروان قرار دارد. اگر در این مرکز خرید به‌دنبال صنایع دستی و هنرهای این منطقه بگردید، به صحت این حقیقت را پی می‌برید. این هنرها شامل ظروف سفالی نقاشی‌شده، قلاب‌دوزی و گلدوزی، حکاکی روی سنگ و چوب، فرش و چلیپاسنگ‌های سنتی (چلیپاسنگ یا به زبان محلی‌ها خاچکار، نوعی سنگ است که روی آن تصویر صلیب حک شده است)، نقره‌جات، اشیای ساخته شده از شیشه (مانند بدلیجات، گلدان و غیره) و بسیاری اشیای زیبای دیگر است.

 صنایع دستی ارمنستان موزه هنری کافسجیان (Cafesjian Museum)

مرکز هنری کافسجیان یا به قول محلی‌ها «آبشار» (به خاطر طراحی آبشار مانند آن) یکی از مکان‌هایی است که در ایروان باید ببینید، به‌خصوص اگر طرفدار هنر مدرن هستید. شما می‌توانید باغ مجسمه‌های کافسجیان قدم بزنید سپس برای خرید و دیدن آثار هنری به سراغ طبقه اول موزه بروید. علاوه‌بر آثار پر نقش‌ونگار، کتاب، آثار هنر پاپ، و ظروف سفالین نیز دیده می‌شوند. این‌جا می‌توانید صنایع اصیل ارمنی را ببینید و بخرید، صنایعی چون عروسک‌های دست‌ساز، جواهرات بی‌نظیر، نمادهای ملی، آویزهای تزئینی چوبی، وسایل تزئینی منزل، و خیلی چیزهای دیگر. اگر وقت کافی برای خرید نداشتید، می‌توانید وسایل مورد علاقه خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

گالری هنری دالان

دالان (به معنای مسیر میان ساختمان‌ها و خیابان) قدیمی‌ترین مغازه ایروان است که در خیابان آبوویان (Abovyan) قرار دارد. دالان یکی از دنج‌ترین و صمیمی‌ترین مغازه‌های توریست‌پذیر، برای خرید سوغات با قیمت‌های متفاوت است. این مکان دارای مجموعه‌ای از جواهرات و کالاهای دست‌ساز است. آهنرباهایی که روی آن‌ها عکس آرارات، ایروان، خاچکار یا چلیپاسنگ، انار، انگور است، یادگاری‌های کوچکی هستند که با هر مقدار پولی که در جیب داشته باشید می‌توانید این وسایل را انتخاب کرده و بخرید.

علاوه‌بر صنایع دستی می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه ارمنستان را انتخاب کنید.

برای خرید زردآلوهای خشک‌شده (همان قیسی) خوشمزه به سوپرمارکت‌ها مراجعه کنید. میوه‌های تازه و خشک‌شده دیگری نیز وجود دارند که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

آشپزی ارمنی شهرتی جهانی دارد و از قدیمی‌ترین آشپزی‌ها به حساب می‌آید. پنیرهای محلی و چای‌هایی از گیاهان کوهی می‌تواند از انتخاب‌های شما باشد.

سوسیس‌های محلی خوشمزه‌ای نیز وجود دارند که باستورما (Basturma) نامیده می‌شود. این سوسیس از گوشت گاو تهیه می‌شود. به این صورت که ادویه بسیار زیادی به گوشت می‌زنند و اجازه می‌دهند تا در معرض هوا خشک شود.

بازار سورمالو|Surmalu Market

بازار سورمالو یکی از بهترین بازارهای محلی ارمنستان، با مساحتی نه چندان زیاد است. بازار سورمالو با وجود کوچک بودن مکانی مناسب برای خرید ارزان و اقتصادی است. چراکه شما در این بازار میتوانید انواع کالاها را با قیمت عمده خریداری کنید.

اگر قصد خرید کیف و کفش، پوشاک، لوازم خانگی و مواد غذایی را دارید (چه به صورت خرد، و چه به صورت عمده) حتما به بازار سورمالو بروید. این بازار به دلیل قرارگرفتن در نزدیکی میدان جمهوری معمولا شلوغ و مملو از جمعیت است.

ساعت کاری : از ساعت 10 صبح تا 7 عصر

آدرس : ارمنستان، ایروان، خیابان آرشاکونیاتس، مرکز خرید سورمالو

بازار بنگلادش|Bangladesh Market

بازار بنگلادش که برخی از افراد محلی آن را با نام “بازار مالاتیا” هم میشناسند، یکی از قدیمی ترین بازارهای محلی ارمنستان است.

در بازار بنگلادش هر آنچه را نیاز دارید با هزینه کمتر اما با کیفیت مناسب میتوانید بخرید. بنگلادش بازاری با حال و هوای بازارهای سنتی است؛ که در آن انواع میوه ها و سبزیجات، لوازم خانگی برقی مانند جاروبرقی، تلویزیون، یخچال و …، انواع لباس و کیف و کفش در غرفه های جداگانه به فروش میرسند. همچنین اگر خرید فرش های ماشینی را در برنامه تان دارید، به انتهای این بازار بروید، تا انواع فرش های رنگارنگ این بازار را با کیفیت مناسب و قیمت ارزان بخرید.

اگر قصد رفتن به این بازار را دارید باید بگوییم که بازار بنگلادش در تمام روزهای هفته به جز شنبه ها باز است.

ساعت کاری : از ساعت 10 صبح تا 6 عصر

آدرس : ارمنستان، ایروان، بازار بنگلادش

بازار گوم|Gum Market

اگر در طول سفرتان به ارمنستان دنبال خوردن خوراکی های خوشمزه و تازه هستید، حتما زمانی را برای دیدن بازار گوم اختصاص دهید. در این بازار انواع نان لواش محلی تازه، سبزیجات معطر، ترشی های خوشمزه و شیرینی های تازه محلی به فروش میرسند. همچنین در بازار گوم، انواع میوه های خشک را که یکی از بهترین سوغاتی های ارمنستان هستند، میتوانید در بالاترین سطح کیفیت بخرید.

بازار گوم به دلیل اینکه در زمان جنگ ارمنستان همچنان فعال بوده و به تامین نیازهای مردم رسیدگی میکرده، در بین ارامنه بسیار محبوب است. بازار گوم یکی از بهترین بازارهای محلی سرپوشیده ایروان است که به بازار “پاک شوکا” هم شهرت دارد.

ساعت کاری : از ساعت 10 صبح تا 6 عصر

آدرس : ارمنستان، ایروان، خیابان خوریناتسی (Khoryenatsi)، بازار گوم

 صنایع دستی ارمنستان میدان گارگین نژده|Garegin Nzhdeh Square

میدان گارگین نژده دومین میدان بزرگ ارمنستان است، که در سال 1959 میلادی راه اندازی شد. این میدان از دو جهت برای خرید کردن بسیار خوب است. ابتدا اینکه میدان گارگین نژده به خیابان هایی وصل میشود که در آنها مراکز خرید ارزان قیمت وجود دارند.

همچنین در زیر این میدان ایستگاه متروی گارگین نژده و سالن “مترو تئاتر” وجود دارد؛ که میتوانید ضمن خرید کردن از مغازه های موجود در ایستگاه مترو از این سالن تئاتر هم دیدن کنید.

آدرس : ارمنستان، ایروان، میدان گارگین نژده

 

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد