صنایع دستی استانبول + بازار سنتی

صنایع دستی ترکیه بین هزاران توریستی که هرساله از سراسر دنیا به این کشور سفر می کنند، بسیار معروف هستند. همچنین ترکیه کشوری است که شهرهای توریستی معروف دارد و هر ساله پذیرای هزاران توریست از سراسر دنیا است. این کشور زیبا و پرجاذبه، طبیعت زیبا و آب و هوایی لذت بخش و دلنشین دارد.استانبول همیشه به عنوان یک شهر توریستی ترکیه به شمار می آمد و شاید توریستی ترین شهر در کشور ترکیه می باشد. هر ساله بسیاری گردشگر از سراسر دنیا به شهراستانبول آمده و یکی از عوامل جذب توریست در استانبول خرید صنایع دستی شگفت انگیز استانبول می باشد. در ایران نیز بسیاری از گردشگرهاتور استانبول را یکی از تورهای مسافرتی محبوب خود میدانند.

بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول

صنایع دستی استانبول

در صنایع دستی استانبول می توان آثار فرهنگ و تمدن غنی این کشور از سال های دور و زمان حکومت عثمانی را دید. این محصولات هم ارزش فرهنگی بالایی دارند و هم به دلیل زیبایی و شکل خاص خود، برای تزیین و دکوراسیون می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

استانبول یکی از شهرهای ترکیه می باشد که جاذبه های دیدنی تفریحی و فرهنگی بسیار زیادی دارد از دلایل علاقه مندی افراد بسیار زیاد به جاذبه های دیدنی استانبول و سفر به استانبول می توان صنایع دستی استانبول را نام برد. صنایع دستی استانبول دست کم از صنایع دستی کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور ما ندارد و از لحاظ تنوع بسیار زیاد و متفاوت می باشند در ادامه بهتر است با برخی از آنها و مراکز فروش و خرید در استانبول آشنا شوید.

راهنمای سفر به استانبول + جاهای تاریخی

فرش ترکیه |صنایع دستی استانبول

استانبول شهری مرکزی در قلب ترکیه با صنایع دستی بسیار زیاد که توجه همه جانبه افراد بسیار زیادی را جذب کرده است. اولین صنایع دستی استانبول  را میتوان فرش و فرش بافی نامید با اینکه ایران را مهد تمدن فرش بافی میدانیم اما کشور ترکیه با بافت فرش های بسیار نفیس و جالب و جذاب که در گذشته برای خانه‌های هر شخص به صورت خصوصی طراحی شده و توسط خانم آن خانه بافته می ‌شد شناخته می‌شود.

اکنون فروشگاه های بسیار زیادی وجود دارد که فرشهای سنتی و دستی را به فروش میگذارد و شما به عنوان سوغات و خرید برای منزل خود از استانبول می توانید یکی از صنایع دستی استانبول که بسیار زیبا جذاب و مشهور در سطح دنیا میباشد را خریداری کرده و به منزل خود بیاورید که یکی از سوغاتی های عالی می باشد که شما می توانید در منزل خود پهن کرده و انواع گوناگون در رنگ ها و مدل های متفاوتی از آن را تهیه کنید. البته همانطور که می دانید صنعت ماشین شدن فرش ها و طرح ها و رنگ های گوناگون و متفاوتی پدید آورده است اما هنوز هم فرش‌ هایی به صورت دستی تولید می‌شوند که جایگاه خاص و ویژه‌ای دارند.

صنایع دستی استانبولسرامیک و کاشی ترکیه | صنایع دستی استانبول

هنر کاشی و سرامیک ترکیه که در آناتولی آغاز شد، در دوران سلجوقی به ویژه  عثمانی به بالاترین سطح تکنیک و زیبایی رسید. شاخه های دیگر سرامیک، به هنر کاشی کاری، تولید آجر و کاشی، گروه بندی می شود.

کاشی و سرامیک ایزنیک

در قرن 17، Iznik تبدیل به یک مرکز تولید کاشی های مهم امپراتوری عثمانی شد. در نقوش این کاشی ها از حیواناتی مانند پرنده، ماهی، خرگوش و سگ، چهره های انسان و کشتی نیز اغلب استفاده می شد.یکی از مشخصه ترین مهم کاشی و سرامیک Iznik در قرن شانزدهم رنگ قرمز است که به آبرنگ سفید به غیر از سبز، فیروزه ای ، سیاه و سفید اضافه شده است. مرجان های قرمز رنگ یکی از واضح ترین عناصر این سبک سرامیکی در قرن شانزدهم است.

کاشی و سرامیک کتهیا

بعد از ایزنیک، Kütahya مهمترین مرکز تولید سرامیک در عثمانی بود. این صنایع دارای پیشینه طولانی هستند که به دوران باستان باز می گردند. در کویته، سرامیک با همان اشکال کاشیIznik از اوایل قرن 15 تولید شد. به دلیل وجود خاک رس زیاد در این منطقه سرامیک اینجا مقادیر زیاد خاک رس با طرح هلنی، رومی و بیزانسی  ساخته شد، و روش های سنتی این هنر هنوز هم استفاده می شود.

کاشی و سرامیک Canakkale

از پایان قرن هفدهم تا اول قرن بیستم Canakkale منطقه تولید آثار هنری معتبر و زیبا بود. سرامیک ساخته شده از خمیر قرمز ضخیم تر و خمیر بژ به رنگ نارنجی، با گلهای سبز، قهوه ای، کثیف و زرد تزیین شده اند. رنگ های قهوه ای نارنجی، نارنجی، زرد، آبی و سفید بر اساس لعاب شفاف استفاده می شد. کوزه، گلدان ، بشقاب، لیوان  سرامیک های رایج بودند .

صنایع دستی استانبولظرف های شیشه استانبول

شاید تاکنون ظرف های شیشه ای بسیار زیبا و جذاب با رنگ های متفاوت و متنوع را دیده باشید و سوال کرده باشید چگونه این ظروف در ترکیه به این فراوانی می‌باشد که چگونه این ظرف ها با این ظرافت خاص ساخته می شود. آیا کارخانه خاصی برای ساختن آنها وجود دارد باید به اطلاع شما برسانیم که یکی دیگر از صنایع دستی ظرف های شیشه ای می باشد.

صابون ترکیه

یکی از بهترین صنایع دستی ترکیه ، صابون ترکیه است. این صابون برای مردم خود ترکیه محبوبیت زیادی دارد. صابون ترکیه با روش های سنتی و قدیمی که در فرهنگ ترکی وجود داشته تهیه می شود و کاربرد آن بیشتر در حمام های سنتی این کشور است. این صابون ها از نظر کیفیت و اثر فرقی با صابون های شیمیایی که امروزه رایج هستند ندارند.

صابون سنتی ترکیه در پاکسازی و لایه برداری پوست بسیار موثر عمل می کند. از مزایای دیگر این صابون می توان به این مورد اشاره کرد که به پوست آسیبی نزده و حتی موجب نرمی بیشتر آن می شود. یک نکته مهم در استفاده از صابون ترکیه این است که برای اثر بهتر باید حدود 10 دقیقه بر روی پوست بماند.

سنگ تراشی در ترکیه | صنایع دستی استانبول

از دیگر صنایع دستی ترکیه می توان به هنر سنگ تراشی اشاره کرد ، که با زحمت فراوان و پشتکار بالا به خلق اثار زیبای هنری و جان بخشیدن به سنگ ها می انجامد . این شاخه از هنر در زندگی امروزی ، مانند گذشته رواج ندارد . و از هنر سنگ تراشی بیشتر در زیور الات استفاده می شود . با این حال ، امروزه هنر سنگ تراشی را می توان در زمینه هایی چون سنگ قبر تا سازه های معماری یافت .

سوغات و صنایع دستی کشورهای عربی

حوله ترکی

حوله ترکی جز معروف ترین صنایع دستی ترکیه محسوب می شود. این حوله سنتی که محبوبیت زیادی داشته و جز پرفروش ترین صنایع دستی ترکیه قرار می گیرد، از مراکز خرید مختلف در ترکیه قابل تهیه است. این حوله ها با وجود آن که نازک هستند، آبگیری بسیار خوبی داشته و در طرح ها و رنگ های مختلف به فروش می رسند.

صنایع دستی استانبولمنبت کاری در ترکیه

نجاری یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ، با زیر شاخه های جانبی ان مانند کنده کاری ، منبت کاری ، زین سازی و سینه سازی حوزه کاربرد بسیار وسیعی دارد . در ترکیه تعداد زیادی از اثاری که تا به امروز باقی مانده اند و زیباترین نمونه های نجاری را شامل می شوند ، را می توان یافت . منبت کاری یکی از ظریف ترین و پر زحمت ترین هنرهای دست انسان است نمونه های این هنر زیبا را می توان در مساجد ترکیه که مربوط به دوره سلجوقی است مشاهده کرد .

طلا کاری ( تذهیب ) در ترکیه

مجموعه از نقش های بدیع و زیباست که نقاشان و هنرمندان برای هر چه زیباتر کردن کتب مذهبی ، فرهنگی ، تاریخی ، دیوان اشعار و قطعه های زیبای خط به کار می بردند . هنر تذهیب با استفاده از طلا است و امروزه نمی توان ان را به طور گسترده انجام داد زیرا شغلی بسیار گران است . در این هنر از نقوش گل و نقوش متقارن بیشتر استفاده می شده است .

ظروف مسی ترکیه

هنر مس در ترکیه که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد می‌رسد، هنوز زنده و پابرجاست. فرآوری مس یکی از صنایع دستی ترکیه است و قرن‌هاست که در مرکز دنیزلی وجود دارد. این هنر، کار آهنگری فلز مس و تبدیل آن به اقلام مختلفی است که عموماً در آشپزخانه استفاده می‌شود. هنر ساخت ظروف مسی به‌عنوان پیشرفته‌ترین هنر در منطقه دیده می‌شود. صنعتگران مس ترکیه نه‌تنها ظروف آشپزخانه بلکه آثار هنری مانند لامپ، فانوس و سایر وسایل دکوری را نیز تولید می‌کنند. هنر ساخت ظروف مسی هنوز هم با این وسایل جایگاه خود را در زندگی مردم حفظ کرده است.

صنایع دستی استانبولمرمرکاری در ترکیه

هنر مرمرکاری که یکی از صنایع دستی ترکیه است و اوازه ان فراتر از مرزهای کشور ترکیه است را می توان به اصطلاح نقاشی روی اب بیان کرد . سنگ مرمر که با روش ها و تکنیک های کاربردی خود یک هنر دستی منحصر به فرد است ، شاخه بسیار جالب از هنرهای باستانی است ، که هم در داخل کشور ترکیه هم در خارج از ان همیشه مورد استقبال قرار گرفته است . به همین دلیل دوره های اموزشی زیادی برای یادگیری ان در ترکیه برگزار می شود و محبوبیت خود را در بسیاری از علاقمندان در هر سنی حفظ کرده است .

صنایع دستی استانبولظروف شیشه‌ای ترکیه

شیشه‌کاری یکی دیگر از صنایع دستی ترکیه است که در طول قرن‌ها تکامل‌یافته است. شیشه‌های رنگی در مدل‌ها و اشکال مختلف توسط سلجوقیان ساخته شد. در امپراتوری عثمانی، پس از فتح استانبول، این شهر به مرکز شیشه‌کاری تبدیل شد. اولین تولید شیشه به‌صورت مهره برای چشم بد توسط صنعتگران متخصص در استان ازمیر انجام شد. بیش از یک تکنیک در هنر شیشه‌سازی وجود دارد. اما اساساً این هنر به‌عنوان هنر پردازش شیشه، شکل دادن به شیشه یا اضافه کردن رنگ بر روی اشیاء شیشه‌ای شناخته می‌شود.

گلدوزی ضربدری در ترکیه

هنر دوخت و دوز ضدربدری که سالهات رواج دارد یکی از شاخه های هنری است که به عنوان یک میراث فرهنگی از مادر بزرگ ها به نوه هایشان منقل شده است . این هنر زیبا که نیازمند تلاش و صبر و حوصله زیادی می باشد ، دوخت با نخ های رنگی روی پارچه مخصوصی با نام اتامین است . از این هنر زیبا در طراحی و تولید البسه توسط طراحان خوش ذوق دیده می شود .

چرم ترکی، استخوان در ترکیه

طبقه بندی صنایع دستی که از چرم، خز، شاخ و استخوان ساخته شده است، طبق مواد مورد استفاده و هدف استفاده آنها است. انواع دیگر صنایع دستی که می توانند به این دسته اضافه شوند عبارتند از: ساخت کفش های چرم معتبر و دستمال سفره، دستبند، عروسک ها، ظروف و صنایع دستی پشم.

صنایع دستی و سوغات ایتالیا

معرفی محصولات چوبی در کشور ترکیه

محصولات چوبی ترکیه در طول دوره سلطنت آناتولی پیشرفت کرده  است. چوب کاری دارای خصوصیات منحصر به فرد خود است و برای اولین بار به منظور نیازها و نه زیبایی شناسی مورد استفاده قرار گرفت. حکاکی روی چوب در دوره سلجوقی در معماری مورد استفاده قرار گرفت و بعدا در دوره عثمانی در معماری و اشیای روزانه مورد استفاده قرار گرفت. درختانی که برای حکاکی استفاده می شوند عبارتند از گردو، سیب، گلابی، سدر، آبنوس و چوب کریستال و به عنوان تکنیک های تزئیناتی مانند تزئین، نقاشی، کاندکاری، حکاکی های ریختنی استفاده می شود.

مسگری در ترکیه

یکی دیگر از شاخه های صنایع دستی که قدمتی هزار ساله دارد مسگری که به دلیل صنعتی شدن جوامع بشری ، نسل جوان اشنایی چندانی با ان ندارد هنر مسگری است . در ترکیه ای قدیم برای تولید وسایل تزئینی به ویژه ظروف اشپزخانه کاربرد فراوان داشته است .

صنایع دستی استانبولحکاکی در ترکیه

به عبارت دیگر هنر حکاکی ، چسباندن کاغذ های نازک به روی یکدیگر و کنده کاری نقوش بر روی ان است . برای انجام این هنر نیاز به ابزارهای ظریف برای برش و کنده کاری می باشد . این هنر در زمان عثمانی هم از سوی مردم و هم از سوی درباریان امپراطوری عثمانی مورد پسند و توجه فراوانی قرار گرفت . با وجود اینکه این هنر ، امروزه چندان متداول نیست اما علاقمندان خود را دارد و بسیاری از توریست ها ، گردشگران و مردم بومی ترکیه از خرید ان ، مخصوصا به عنوان سوغاتی استقبال می کنند .

صحافی در ترکیه

وقتی از صحافی نام برده می شود ، ممکن است در ابتدا فعالیتی مانند صحافی کتاب در ذهن بسیاری از افراد زنده شود که می توان گفت چندان هم اشتباه نیست . این هنر قدمتی چند هزار ساله دارد که نوشته ها و اثار ان زمان را با جلدهای محافظ برای جلوگیری از پراکندگی و اسیب دیدگی انها انجام می داده اند . در امپراطوری عثمانی عموما از پوست گوسفند ، بز یا غزال برای پوشش کتب استفاده می شده است . علاوه بر این با نخ ابریشم یا طلا ، با تکنیک های مختلف و خاص تزیین ، مزین می شد . البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه چاپ ، امروزه این هنر مانند گذشته رایج نیست.

هنر مینیاتوری در ترکیه

هنر مینیاتور که به جرات می توان ان را از متداول ترین صنایع دستی نام برد ، که با پذیرش اسلام در این منطقه پیشرفت فراوانی داشته است . در ان زمان کسانی که هنر مینیاتور را انجام می داده اند ، نککاش نامیده می شدند . چرا که عموما در اثار خود چشم اندازی از رویدادهای اجتماعی داشتند . هنر مینیاتور نیاز به خلاقیت و ظرافت استاد نککاش داشته و نام استاتید بزرگی در تاریخ این کشور به چشم می خورد .

سفالگری در ترکیه

هنر سفالگری که مبتنی بر شکل دادن به خاک رس با روشی بسیار خلاقانه است ، در گذشته کاربرد فراوانی برای تهیه ظروف در منزل داشته است . اما امروزه این هنر زیبا بیشتر به عنوان سوغاتی ارزشمند ترجیح داده می شود . از این رو ، اگر چه هنر سفالگری مانند گذشته رواج ندارد ، اما می توان ادعا کرد که سفال همچنان یکی از بخش های بسیاری از خانه ها است . به همین دلیل است که حرفه سفالگری در بسیاری از مناطق ترکیه پررونق است و تلاش برای انتقال این هنر ارزشمند به نسل های جدید ادامه دارد و تنوع در شکل محصولات و رنگ بندی های زیبا ان تبدیل به سوغاتی ارزشمند می کند .

تور دوزی در ترکیه

هنر تور دوزی با تکنیک های مختلف با نخ های رنگی و طرح های متنوع به همراه ابزارهایی مانند قلاب و شاتل ، بسیار شبیه به هنر بافندگی است . این هنر بین زنان بیشتر رایج بوده است . از گلدوزی برای تزئین پرده ، لبه های رختخواب ، زیور الات و البسه استفاده می شود . نقش هایی معروفی از قدیم به یادگار مانده که می توان به عنکبوت ، لانه غاز ، راه اهن و مشت نام برد .

گلیم ترکیه‌ای

گلیم ترکی یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین صنایع دستی این کشور است که معمولاً به عنوان روکش کوسن و بالش از آنها استفاده می کنند. گلیم های ترکی با طرح ها و رنگ‌بندی های زیبایی که دارد، چشم هرکسی را به خود جذب می کند. عده ای بر این باورند که تمامی گلیم های موجود در بازار، ماشینی هستند و دیگر گلیمی که دستی بافته شود به این راحتی در بازار یافت نمی شود. اما شما می توانید با کمی جستجو در بازارها، مخصوصاً بازارهای قدیمی ترکیه، گلیم ترکی دستباف پیدا کنید.

صنایع دستی استانبول

بافندگی در ترکیه

با توجه به سبک زندگی عشایری ، ترکان عشایر برای تولید اقلامی مانند چادر ، لباس ، فرش و قالی از بافندگی استفاده فراوانی میکردند . در حقیقت می توان از بافندگی به عنوان یکی از ریشه دارترین صنایع دستی نام برد . هنر بافندگی که بی شک هزاران سال است در شگل گیری فرهنگ و پوشش انسان در طول تاریخ تاثیرات بسزایی داشته است ، که باید این هنر ارزشمند را به نسل های اینده منتقل کنیم . برای این منظور ، پروژه نقشه پارچه بافته ترکی که زیر نظر امینه اردوغان ، همسر رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان اجرا شد ، تا گام بسیار مهمی برای زنده نگه داشتن فرهنگ بافندگی ترکیه باشد . بر این اساس ، برای انتقال ریشه تاریخ بافندگی به ایندگان ، پارچه های محلی تولید شده با روش های سنتی تحت حفاظت و حمایت قرار گرفته  است . همچنین این موضوع در نظر گرفته شده که با حمایت از پروژه مذکور ، روش های بافت محلی و طرح های اصیل این پارچه ها به صنعت ، این پروژه بسیار سودمند خواهد بود و به توسعه محلی و دیپلماسی فرهنگی کمک بسزایی می کند . از مهمترین جاذبه های هنر های دستی ترکیه می توان گلیم و فرش ترکی اشاره کرد که در بین گردشگران ، طرفداران زیادی پیدا کرده است .

صنایع دستی استانبولبازار صنایع دستی استانبول

استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان را در خود جای‌داده است. بازار بزرگی که در قرن پانزدهم ساخته‌شده، تقریباً 55000 مترمربع وسعت دارد و بیش از 3000 مغازه و غرفه را در خود جای‌داده است. بازار صنایع دستی استانبول نمادی فرهنگی است و صدها سال است که خانه هزاران تاجر و صنعتگر بوده است. گم‌شدن در رنگ و فرهنگ بازار بزرگ ترکیه یک تجربه واقعاً مسحورکننده است. هزاران غرفه و مغازه کوچک اقلام منحصربه‌فرد دوران گذشته و صنایع دستی ترکیه را به نمایش می‌گذارند. بازار بزرگ استانبول یک مکان تاریخی فوق‌العاده است که نه‌تنها می‌توانید در آن خرید کنید، بلکه روز خوبی را با قدم زدن در خیابان‌های پرجنب‌وجوش آن، در میان مغازه‌های رنگارنگ و بوی جذاب ادویه‌ها اسپری کنید.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد یا محمت دوم بنا شد. او که فاتح استانبول بود دستور داد بازار را بر روی ویرانه‌های یک بازار از دوران امپراطوری بیزانس بسازند. در آن زمان، فقط منسوجات و جواهرات در بازار فروخته می‌شد. با قدرت گرفتن حکومت عثمانی، بازار استانبول هم رونق گرفت. انواع کالاها مانند ادویه، صندل، ظروف و … در این بازار داد و ستد می‌شدند. بازار بزرگ استانبول در قرن ۱۷ به اوج رونق خود رسید. بازار بزرگ استانبول در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و ارتباط اصلی بین شرق و غرب بود. می‌توان گفت این بازار در قرن ۱۷ میلادی قطب اقتصادی مدیترانه شناخته می‌شد.

بازار‌ها همیشه جزو ارکان اصلی برای اداره یک حکومت بودند برای همین بازار بزرگ استانبول با وجود فراز و نشیب‌های بسیار پا بر جا ماند. وقتی در دهه ۹۰ میلادی، دولت ترکیه بر صنعت توریسم تمرکز کرد، به تعداد مغازه‌های بازار بزرگ هم اضافه شد. بسیاری از این مغازه‌ها فروشنده کالاهای جذاب برای گردشگران می‌باشند. برای مثال کالاهایی مانند صنایع دستی، سوغات مخصوص استانبول و … گرداشگران را برای خرید تشویق می‌کنند.

بخش‌های بازار بزرگ استانبول

ابتدا باید بگوییم که بازار بزرگ دارای ۴ درب ورودی است. نام خیابان‌ها با نوع کالای مغازه‌ها شناخته می‌شود برای مثال بازار کفش فروش‌ها، بازار فرش فروش‌ها و … همچنین از آنجایی که بازار سرپوشیده است، حتی در هنگام روز، نور خورشید به میزان زیادی به آن راه پیدا نمی‌کند. مهم‌ترین بخش‌های بازار استانبول را در ادامه نام می‌بریم:

کیف و کفش

انواع کیف و کفش‌های مدرن و سنتی در بازار بزرگ استانبول به فروش می‌رسند. اگر در این بازار کمی جستجو کنید می‌توانید کفش‌های سنتی مربوط به دوران عثمانی و سلجوقی را هم بیابید.

پوشاک چرم طبیعی

یکی از مشهور‌ترین پوشاک چرم دست‌دوز متعلق به کشور ترکیه است. بخشی از بازار بزرگ استانبول به فروش کفش و لباس چرم طبیعی اختصاص دارد.  برخی از این اجناس دست دوز و برخی صنعتی می‌باشند.

قالی و قالیچه

در بخشی از بازار بزرگ استانبول می‌توانید قالی و قالیچه‌های سنتی و مدرن ترکیه را مشاهده کنید. بسیاری از این قالی‌ها دست بافت است که در شهر‌ها و روستاهای اطراف استانبول بافته می‌شوند. هنر قالیبافی در ترکیه، پیشینه بسیار طولانی دارد.

ادویه و داروهای گیاهی

ادویه‌های ترکی طرفداران زیادی دارند همچنین می‌توانید ادویه‌های هندی و عربی را در بازار بزرگ استانبول بیابید. علاوه بر این‌ها انواع دمنوش‌های ترکی هم در بازار بزرگ استانبول یافت می‌شوند. نکته جالب توجه درباره بخش ادویه‌ها این است که قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی می‌رسد.

عتیقه و آنتیک

جذاب‌ترین بخش بازار بزرگ استانبول مربوط به عتیقه و آنتیک است. در مغازه‌های این بخش می‌توانید انواع وسایل عتیقه را مشاهده کنید. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید تماشای اشیای قدیمی لذت بخش است.

بخش صنایع دستی و سوغات

در این بخش از بازار بزرگ استانبول، انواع صنایع دستی کشور ترکیه به فروش می‌رسند. کالاهایی مانند گلیم، تذهیب، مینیاتور، وسایل چوبی، خوشنویسی و… در بخش صنایع دستی دیده می‌شوند. همچنین فروشگاه‌های کوچک و بزرگی در این بخش قرار دارند که بدلیجات، اشیاء تزیینی و… عرضه می‌کنند که به عنوان سوغاتی مناسب می‌باشند.

خرید از بازار بزرگ استانبول

فروشندگان بازار بزرگ استانبول از جمله سمج‌ترین فروشندگان دنیا می‌باشند. اگر برخی از فروشندگان متوجه شوند پول همراه دارید یا می‌خواهید سوغاتی بخرید، به شما برای خرید اصرار می‌کنند تا بالاخره مجاب شوید. در این بازار بزرگ می‌توانید حسابی چانه بزنید و تخفیف بگیرید. در‌ واقع تخفیف گرفتن از فروشندگان بازار بزرگ استانبول بسیار مرسوم است. اگر با قیمت فروشنده موافق نبودید به راحتی فروشگاه را ترک کنید. همان‌ طور که در بخش‌های ابتدایی اشاره کردیم، بازدیدکنندگان این بازار شامل توریست‌ها و اهالی محلی می‌باشند. اگر دوست دارید با فرهنگ شهر استانبول آشنا شوید حتما سری به بازار بزرگ استانبول بزنید.

چه زمانی به بازار بزرگ استانبول برویم؟

با اینکه بازار بزرگ استانبول سرپوشیده است با این حال باید بدانید که شرایط آب و هوایی بر بازار تأثیر دارد. برای مثال در فصل تابستان که هوای استانبول شرجی و گرم است، هوای بازار آزار‌دهنده می شود. همچنین در مواقعی که بارندگی شدید باشد، معابر بازار بزرگ پر از آب می‌گردند.

بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ استانبول ماه‌های ژوئن، می، سپتامبر و اکتبر می‌باشند.

اگر بخواهید سوغاتی‌های با قیمت مناسب تهیه کنید، بازار بزرگ استانبول گزینه مناسبی است.

ساعات کاری بازار بزرگ استانبول

همه روزه از ۹ صبح تا ۹ شب

بازار در روزهای تعطیل رسمی دایر نمی‌باشد.

آدرس بازار بزرگ استانبول

استانبول، منطقه فاتح، محله بایزید

بهترین سوغات استانبول

استانبول را می‌توان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و مد ترکیه تعریف کرد. بسیاری از مراکز خرید مدرن و با کیفیت جهانی، مغازه‌های سنتی و بازارهای محله‌ای در استانبول وجود دارد. در استانبول فرصت‌های خرید مناسب با هر بودجه‌ای وجود دارد. اگر می‌خواهید در استانبول سوغاتی بخرید، مکان‌هایی مانند بازار بزرگ و بازار ادویه مملو از مغازه‌ها و غرفه‌هایی است که همه‌چیز می‌فروشند. در ادامه، بهترین سوغاتی‌ها را برای خرید در استانبول به شما معرفی خواهیم کرد.

سوغاتی ترکیه

مسلماً یکی از معروف‌ترین چیزها برای خرید در ترکیه، شیرینی‌های ترکی است که می‌توانید از سفر به خانه بیاورید. در بازار بزرگ استانبول می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه ترکی زیادی پیدا کنید. اگر طعم غذاهای ترکی را در طول سفر خوددوست دارید، یک توصیه صمیمانه این است که وقتی به خانه آمدید، ادویه‌جات بخرید تا دوباره از آن لذت ببرید. اگر به دنبال وسایل خانه ترکی هستید که به‌عنوان سوغات نیز استفاده می‌شود، بشقاب‌ها، کاسه‌ها یا لیوان‌های سرامیکی سنتی چیزهای فوق‌العاده‌ای برای خرید در ترکیه هستند. ست‌های قهوه کوپر در ترکیه بسیار مورداستفاده و معروف هستند. توصیه می‌کنم به سراغ یکی از این‌ها بروید، زیرا یکی از سوغاتی‌های کاربردی ترکیه است. فرش‌های ترکی که به فرش‌های آناتولی نیز معروف هستند، سوغاتی شگفت‌انگیزی هستند، بااین‌حال، خریداران باید باهوش باشند، زیرا برخی از بازارها نسخه‌های تقلبی و ماشینی می‌فروشند.

فروش صنایع دستی ایران در ترکیه

تورم و رکود جهانی بازار بهتری را برای صنایع دستی ایران در کشورهای آسیایی و عربی خارج از بازار ایران ایجاد کرده است. آثار شاخه‌های مختلف هنر سنتی ایران ازجمله فیروزه کوبی، قلمکاری، خوشنویسی، میناکاری و فرش ایرانی در برخی از فروشگاه‌های استانبول برای فروش وجود دارند. در برخی از نمایشگاه‌های ترکیه نیز نمونه‌های زیبایی از صنایع دستی سنتی ایران برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و هدف از آن معرفی صنایع دستی ما به مردم دیگر کشورها است. در کنار صنایع دستی ایران، نقاشی‌هایی در وصف آثار تاریخی ایران نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.صنایع دستی استانبول

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد