آشنایی با رشته گرافیک در دانشگاه و بازار کار آن

آشنایی با رشته گرافیک در دانشگاه و بازار کار آن

رشته گرافیک و گرافیک کامپیوتری (Computer graphics) از قدیمی‌ترین رشته‌های دانشگاهی است. بازار کار رشته گرافیک خوب است و بستگی به پشتکار هنرآموز دارد.

رشته گرافیک

رشته گرافیک یکی از رشته‌های قدیمی و متنوع است که چندین سال است در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها برای برای تحصیل وجود دارد. می‌توان گفت با توجه به تنوع شاخه‌هایی که این رشته دارد فرد دانش آموخته در صورتیکه خلاقیت و پشتکار بالایی داشته باشد می‌تواند در زمینه‌های مختلفی شروع به کار کند. برای آشنایی بیشتر با این رشته پرطرفدار با ما همراه باشید.

خرید صنایع دستی

معرفی رشته گرافیک رایانه ای

گرافیک رایانه‌ای یا گرافیک کامپیوتری (Computer graphics) یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های علوم رایانه است که به ترسیم، تغییر، و کار با تصاویر به شیوه‌های محاسباتی و رایانه‌ای اقدام می‌نماید. گرافیک رایانه‌ای یکی از پرجاذبه‌ترین و وسیع‌ترین کاربردهای رایانه‌هاست. بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های ساخت پویانمایی دوبعدی و سه‌بعدی، شبیه‌سازی‌های محاسباتی و پردازش تصاویر را می‌شود به‌ عنوان چند نمونه نام برد. درواقع گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل‌ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنگ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی و عکاسی آشنا می‌شوند.

بازار کار در ایران

فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ میتوانند داشته باشند و تبلیغات‌ فقط قسمتی از آن است و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و تبلیغ از هر نوعی در حیطه‌ دانش‌ متخصص گرافیک یا ارتباط تصویری است.طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. به طور کلی اگر دوست داشته باشید بدانید باید بگوییم که در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.

دروس این دوره

دروس عمومی

دین و زندگی (2)

تربیت بدنی (2)

عربی (1/2)

زبان خارجی(2)

ریاضی(2)

ادبیات فارسی(2)

زبان فارسی(2)

جغرافیای عمومی و استان

آمادگی دفاعی

دروس تخصصی

طراحی (1)

مبانی هنرهای تجسمی

تاریخ هنرایران

کارگاه چاپ دستی (1)

خوشنویسی، عکاسی (1)

دروس عمومی

دین و زندگی(3)

تربیت بدنی (3)

عربی(2/2)

تاریخ معاصر ایران

دروس تخصصی

تاریخ هنرجهان

کارگاه گرافیک

مبانی تصویرسازی

عکاسی (2)

علم مناظر و مرایا

مبانی و کاربرد رایانه

پایه و اصول صفحه آرایی

خط در گرافیک

طراحی(2)

کارآموزی (1)

شرایط ورود به رشته گرافیک

  • داشتن معدل 16 یا بالاتر در کارنامه سال اول
  • داشتن علاقه و انگیزه لازم به تحصیل در رشته گرافیک
  • توانایی های لازم

     هنرجویان در هنگام ورود به رشته گرافیک باید این ویژگی ها را داشته باشند:

    • دید هنری
    • طراحی را در سطوح ابتدایی
    • علاقه واقعی به این رشته
رشته های پردرآمد هنر

رشته های هنر

همه چیز درباره رشته گرافیک: بازارکار، آینده شغلی، درآمد، دانشگاه های برتر

یکی از رشته های جذاب و پرطرفدار هنر، رشته گرافیک است. علاقه مندان به این رشته از دو طریق هنرستان و کنکور هنر می توانند وارد این رشته شوند. اگر شما هم علاقه مند به این رشته هستید، خوب است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا بیشتر درباره این رشته، بازارکار، درآمد آن آشنا شوید.

همان طور که میدانید، مشاوران تحصیلی اپلیکیشن جامع کنکور مدت هاست، به معرفی رشته های دانشگاهی گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی می پردازند، اما به دلیل تسهیل در تصمیم گیری انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور هنر، تصمیم به معرفی رشته های این گروه آزمایشی نیز گرفته است.

ماهیت رشته گرافیک

طراحی گرافیک به عنوان طراحی ارتباطات نیز شناخته می شود. طراحان گرافیک تصاویر بصری را با استفاده از قلم و کاغذ، و یا نرم افزارهای رایانه ای ایجاد می کنند. این طراحان از محیط اطراف ایده می گیرند تا بتوانند آثاری برای آگاهی دادن یا جذب مشتری خلق کنند. این رشته به در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته ارائه می شود. افراد علاقه مند به این رشته می توانند در هنرستان وارد این رشته شوند و بعد از قبولی در کنکور فنی و حرفه ای، وارد مقطع کاردانی شوند. این افراد بعد از اتمام مقطع کاردانی وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته این رشته می شوند.

graphics designer

راه دیگر برای ورود به رشته گرافیک، شرکت در کنکور هنر است. کنکور هنر با کنکور فنی و حرفه ای تفاوت دارد. داوطلبان با شرکت در کنکور هنر بر اساس وضعیت خود، رتبه و در نظر گرفتن دیگر شرایط می توانند نسبت به انتخاب این رشته در مقطع کارشناسی و کاردانی اقدام کنند. البته به نفع شما است که در مقطع کارشناسی پیوسته قبول شوید.

آیا تحصیل در رشته گرافیک سخت است؟

کار در حوزه گرافیک به همان اندازه که برای اطرافیان جذاب و زیبا به نظر می رسد، شاید برای دانشجویان آن رشته آنطور نباشد. زیرا این حرفه با تمام کاربردهایی که دارد، بسیار پر استرس است. به دلیل رشد بسیار سریع این صنعت، داوطلبان ملزم به یادگیری فناوری ها جدید، نرم افزارهای جدید هستند، تا بتوانند با ارائه ایده های جذاب، احساسات طرف مقابل را جذب کنند. اگر فرد واقعا علاقه مند به این رشته باشد و سختی های این رشته را می پذیرد، تا آینده خوبی داشته باشد. در قسمت های پایینی مطلب درباره بازارکار این رشته و درآمد آن بیشتر صحبت می کنیم.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته گرافیک

بیشتر افراد تا صحبت از طراح گرافیک می شود، در ذهنشان فردی آرام و مدام در حال طراحی تصور می کنند. طراحان گرافیک شخصیت متمایز از سایر افراد دارند. این افراد بسیار دارای ذوق هنری و خلاقیت هستند. برخلاف تصور مردم جامعه، طراحان گرافیک اغلب افرادی ماجراجو، برونگرا، مشتاق، با اعتماد به نفس و قاطع هستند. بخش بزرگی از کار یک طراح گرافیک و توجه به نیازهای مشتری است. برای درک و مدیریت انتظارات و انتقادات مشتری ، مهارت های ارتباطی بسیار خوبی لازم است.

برای اینکه یک طراح گرافیک باشید لازم نیست که یک هنرمند شگفت انگیز باشید، اما باید بتوانید طرح ها و نقاشی های اساسی را روی کاغذرشم کنید. طرح ها و نقاشی های شما باید بتواند ایده های شما را به شخص دیگری منتقل کند. اگر احساس ضعف در رسم طرح ها دارید، نگران نباشید، به مرور و با تمرین این مشکل رفع می شود.

مهمترین نرم افزارهای گرافیکی

همانطور که گفتیم برای موفقیت در کار و توانایی انجام طیف وسیع‌تری از مشاغل، باید بر اساس حیطه فعالیت خود، به کار با یک یا چد نرم‌افزار گرافیک مسلط باشید و با بقیه نرم‌افزارها نیز آشنایی پیدا کنید. برخی از مهمترین نرم‌افزارهای کار یک گرافیست را برایتان لیست کرده‌ایم.

  • Photoshop
  • Flash
  • Corel
  • Premiere
  • Illustrator
  • Fireworks
  • InDesign
  • Visio
  • 3D Studio MAX

کنکور گرافیک

دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد، می‌توانند از دو روش وارد رشته گرافیک در دانشگاه شوند:

  • تحصیل در رشته گرافیک شاخه هنر در فنی و حرفه‌ای و شرکت در کنکور فنی حرفه‌ای بعد از اتمام دیپلم
  • تحصیل در یکی از رشته‌های شاخه نظری (ریاضی، تجربی، انسانی) و شرکت در کنکور هنر

گرافیک جزو زیرگروه ۱ کنکور هنر است که ضرایب دروس ان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

درک عمومی هنر درک عمومی ریاضی و فیزیک ترسیم فنی خلاقیت تصویری و تجسمی خلاقیت نمایشی خلاقیت موسیقی خواص مواد
۴ ۱ ۱ ۴ ۱ ۱ ۱

آزمون عملی گرافیک

پذیرش دانشجو در این رشته نیمه متمرکز است یعنی مصاحبه حضوری و آزمون عملی دارد. برای شرکت در آزمون عملی باید مجددا ثبت نام کرده و هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید. داوطلبانی که در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت این رشته قرار می‌گیرند باید در آزمون عملی با ضریب ۴ شرکت کنند.

رشته گرافیک بدون کنکور

در دوره‌های کاردانی و کارشناسی، دانش‌آموزان می‌توانند برای این رشته در دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و دانشگاه غیر انتفاعی ثبت نام کنند. پذیرش بدون کنکور رشته گرافیک بر اساس سوابق تحصیلی،‌یعنی نمره و معدل دوره دوم متوسطه انجام می‌شود. تحصیل در دوره بدون کنکور دانشگاه‌ها با پرداخت شهریه است.

ابزار و وسایل مورد نیاز برای گرافیک

هنرآموزان رشته گرافیک به وسایل و لوازم خاصی برای طرح زدن نیاز دارند که بر اساس علایق شخصی، گرایش و زمینه فعالیت می‌توانند کمی تخصصی‌تر باشند. برخی از این وسایل را در ادامه آورده‌ایم.

  • دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی
  • گواش
  • قلمو
  • مقوا آبرنگ
  • مدادرنگی
  • پاستل
  • ماژیک رنگی
  • رنگ روغن
  • مقوای ایرانی و خارجی
  • مداد طراحی
  • وسایل طبیعی برای طراحی مانند چوب
  • ورقه فلزی

رشته عکاسی

دروس رشته گرافیک در هنرستان

دانش‌آموزان این رشته در ۲ سال هنرستان، مجموعا ۲۶ واحد عمومی و ۳۹ واحد تخصصی (تئوری و عملی) را می‌گذرانند.

دروس عمومی گرافیک در هنرستان دین و زندگی ۲ و ۳، تربیت بدنی ۲ و ۳، عربی ۱ و ۲، تاریخ معاصر ایران، زبان خارجی ۲، ریاضی ۲، ادبیات فارسی ۲، زبان فارسی ۲، جغرافیای عمومی و استان، آمادگی دفاعی
دروس تخصصی گرافیک در هنرستان مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنر ایران، کارگاه چاپ دستی ۱ و ۲، خوشنویسی، تاریخ هنر جهان، کارگاه گرافیک، مبانی تصویرسازی، عکاسی۱ و ۲، علم مناظر و مرایا، مبانی و کاربرد رایانه، پایه و اصول صفحه‌آرایی، خط در گرافیک، طراحی ۱ و ۲، کارآموزی

دروس رشته گرافیک در دانشگاه

دوره کارشناسی رشته گرافیک در دانشگاه واحد درسی دارد که دانشجویان معمولا طی ۴ سال (۸ ترم) می‌گذارنند. جدول دروس کارشناسی گرافیک را در ادامه مشاهده می‌کنید.

دروس عمومی متون اسلامی، تربیت بدنی، زبان فارسی، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، تاریخ اسلام، اخلاق اسلامی، معارف اسلامی، زبان عمومی، جمعیت و تنظیم خانواده، کارآفرینی
دروس پایه مبانی هنرهای تجسمی،‌هنر در تاریخ، هنر و تمدن اسلامی، کارگاه طراحی پایه سطح یک، ۱ کارگاه عکاسی پایه، کارگاه عکاسی رنگی، کارگاه چاپ، هندسه مناظر و مرایا، کارگاه حجم‌سازی، آشنایی با رشته‌های هنری معاصر، انسان طبیعت طراحی، تجزیه و تحلیل و نقد تجسمی
دروس اصلی خوشنویسی و طراحی حروف، کارگاه چاپ دستی، کارگاه تصویر سازی یک، تاریخچه کتابت کارگاه عکاسی تخصصی، تصویر متحرک
دروس تخصصی کارگاه ارتباط تصویری سه – پوستر، کارگاه ارتباط تصویری سه – بسته‌بندی، کارگاه چاپ دستی چاپ‌های ماشینی، کارگاه تصویرسازی عمومی، تجزیه و تحلیل و نقد آثار ارتباط تصویری، کارگاه ارتباط تصویری دو، طرح عملی جامع، طرح رساله نهایی
دروس اختیاری آشنایی با کامپیوتر، هنر در دنیای کودکان، حکمت و هنر اسلامی، آشنایی با هنرهای سنتی، هندسه نقوش در صنایع دستی، تبلیغات شهری، طراحی صفحات وب، طراحی دکوراسیون داخلی

گرایش های گرافیک

رشته هنر در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۵ گرایش مختلف است که به صورت تخصصی‌تر روی طراحی و تولید محتوای تصویری کار می‌کنند.

گرایش پوستر و نشانه

در این شاخه با صفحه‌آرایی کتاب و مجله، عکاسی، انواع رسانه و مدیریت مراکز و سازمان‌های هنری آشنا می‌شوید.

گرایش تصویرسازی

تصویرسازی برای نقاشی‌های چاپی (کتاب، مجلات، روزنامه‌ها) یا مجلات آنلاین که حاوی یک پیام برای مخاطب هستند.

گرایش چاپ و دسته بندی

آشنایی با روش‌های چاپ و نقوش سنتی در این شاخه اهمیت زیادی دارد.

گرایش گرافیک تزیینی و محیطی

در این شاخه از گرافیک، زیباتر کردن محیط و فضای جامعه و شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گرایش گرافیک رایانه ای

در این شاخه دانشجویان به کمک استفاده از انواع نرم‌افزارها تصاویر جدیدی خلق می‌کنند یا تغییراتی را در آن‌ها به وجود می‌آورند.

آینده تحصیلی در رشته گرافیک

علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد گرافیک در گرایش‌های مختلف آن ادامه تحصیل بدهند. البته بعد از فارغ‌التحصیل شدن از مقطع کارشناسی این رشته، در مقاطع کارشناسی و دکترا اجازه شرکت در رشته‌های دیگر مجموعه هنر را هم دارید:

  • طراحی صنعتی
  • پژوهش هنر
  • هنرهای اسلامی
  • تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی

بازار کار رشته گرافیک

گرافیست کسی است که بر مینای سفارشی که به او می‌دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده‌ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. فارغ‌التحصیلان این رشته در مقاطع مختلف با بازار کار وسیع و متنوعی روبرو هستند که البته همگی به نوعی با طراحی و تصویر سر و کار دارند. حقوق و درآمد رشته گرافیک نیز بستگی به زمینه شغلی، میزان تحصیلات، تجربه و تبحر شما به عنوان یک گرافیست دارد. از مزیت‌های این رشته این است که به دلیل نوع مشاغل آن، ساعت کار متنوع و شناوری دارد و یک گرافیست می‌تواند هم به صورت تمام وقت یا پروژه‌ای کار کند و حتی چند شغل داشته باشد.

شغل های گرافیک

به عنوان یک گرافیست می‌توانید در زمینه‌ها و شغل‌های متعددی فعالیت کنید و از سطح طراح به کارشناس یا مدیریت در مشاغلی برسید که برخی از آن‌ها عبارتند از موارد زیر:

  • طراح تصویر کتاب، مجلات و روزنامه‌ها
  • طراحی تصاویر مجلات و کسب و کارهای آنلاین
  • کار در حوزه تبلیغات و تولید تصاویر پوستر، بروشور و بنرهای تبلیغاتی
  • فعالیت در صدا و سیما و حوزه رسانه
  • تولید تیزرهای تبلیغاتی
  • همکاری یا محیط زیست و شهرداری برای طراحی فضای شهری و زیباسازی شهر
  • طراحی لوگو و نشانه
  • طراحی فونت و ابزارهای مختلف کار با نرم‌افزارهای گرافیکی
  • کار در حوزه چاپ و بسته‌بندی
  • کار در حوزه موشن‌گرافی و اینفوگرافی
  • حوزه طراحی و چاپ روی پارچه، پوشاک، شیشه، چینی، کاغذ، کاشی
  • کار در حوزه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UX و UI)
  • آموزش در آموزشگاه‌ها
  • تدریس در هنرستان یا دانشگاه

جایگاه رشته گرافیک

در دنیای امروز گرافیک به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر تجارت تبدیل شده است. کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ از ارتباط بصری یا گرافیک برای معرفی و تبلیغ محصولات خود و همچنین برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند. یک طراحی خوب توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند و مشتری را به خرید محصول مورد نظر ترغیب می‌کند.

گرافیک نقش مهمی ا در موفقیت تجارت‌های بزرگ و کوچک دارد و می‌تواند باعث افزایش فروش محصولات شود. در نتیجه می‌توان گفت رشته گرافیک یا ارتباط بصری نقش مهمی را در رونق اقتصادی ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر قلمرو رشته گرافیک به سرعت گسترش یافته است. حرفه گرافیک علاوه بر جنبه تبلیغاتی، دارای جنبه‌های اجتماعی و بشردوستانه نیز است. این دیدگاه در زمینه گرافیک، مسئولیت‌های طراحان را بیشتر کرده است. طراحان و گرافیست‌ها نقش بسیار مهمی را در توسعه جوامع و آگاهی‌سازی مردم دارند.

امروزه طراحان با استفاده از خلاقیت ذهنی، ضمن نشان دادن توانایی خود به دنبال ایجاد آگاهی در مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی هستند. گرافیک همیشه نقش مهمی را در زندگی افراد جامعه داشته است زیرا بر هویت فرهنگی، ساختارهای اجتماعی، اقتصاد و توسعه فرهنگی تأثیر می‌گذارد. گرافیک با رشته‌های بسیار زیادی ارتباط دارد، از معماری گرفته تا ارتباطات، مهندسی، فناوری مرتبط با رایانه و حتی مطالعات معاصر در انسان شناسی و مردم شناسی. رشته گرافیک در ایجاد زندگی بهتر برای مردم نقش بسیار مهمی داشته است.

همه چیزهایی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم مانند یک روزنامه، یک فنجان، یک ماشین، نقشه، کامپیوتر، تجهیزات پزشکی، علامت راهنمایی رانندگی و بسیاری از موارد دیگر توسط یک طراح یا گرافیست خلق شده است. تصور کنید که در یک شهر خارجی در تعطیلات هستید و هنگام رانندگی گم می‌شوید. اگر در شهر خود بودید، می‌توانستید متوقف شوید و از کسی درخواست کنید که شما را راهنمایی کند. اما سوال پرسیدن و راهنمایی خواستن در یک شهر یا کشوری که افراد در آن به زبان دیگری صحبت می‌کنند بی فایده است زیرا شما به آن زبان تسلط ندارید و نمی‌توانید با این افراد ارتباط کلامی برقرار کنید. درعوض، می‌توانید با استفاده از نشانه‌ها، تابلو‌ها و علائم مسیر خود را پیدا کنید.

در این داستان، تقریبا به طور کامل از طریق ارتباط تصویری یا گرافیک توانستید مسیر درست را پیدا کنید. امروزه گرافیک به یک پدیده بین‌المللی تبدیل شده است که تعداد بسیار زیادی از کشورهای در حال توسعه را تحت تأثیر قرار داده است. طراحی و گرافیک نقش مهمی را در روند توسعه فرهنگی و اجتماعی دارد. هند، چین، آفریقای جنوبی و برزیل نمونه‌های موفقی از کشور‌هایی هستند که به نظر می‌رسد طراحی و به طور کلی رشته گرافیک یک روش و ابزاری مؤثر برای پیشرفت اجتماعی و فرهنگی آنان بوده است.

رشته گرافیک و گرایش‌های آن در پیشرفت کشورها نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است و در زمینه‌های ترویج آموزش عمومی، بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست بسیار تاثیر گذار بوده است. رشته گرافیک دارای ارزش فرهنگی بسیار بالایی در جوامع مختلف است. رشته گرافیک در هر کشوری متاثر از سنت‌ها، قومیت، تنوع زبان، عقاید و سیستم‌های ارزشی است. گرافیک می‌تواند باعث ترویج هویت فرهنگی کشورها شود و فرهنگ کشورهای مختلف را به یکدیگر معرفی کند. بنابراین رشته گرافیک دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در جامعه است.

زبان تحصیلی رشته گرافیک

همانطور که می‌دانید زبان تحصیل در کشور‌های مختلف، متفاوت است. برای دانشجویان بین‌المللی زبان تحصیل یکی از عوامل مهم در انتخاب دانشگاه است. بیشتر دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی تسلط دارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند در یکی از کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا، انگلیس و کانادا ادامه تحصیل دهند و از دانشگاه‌های یکی از این کشور‌ها در رشته مورد علاقه خود پذیرش دریافت کنند.

اکثر دانشجویان بین‌المللی به غیر از زبان انگلیسی به زبان خارجی دیگری تسلط ندارند و به همین دلیل شانس تحصیل در دانشگاه‌های برتر اروپا و آسیا را از خود سلب می‌کنند. بهتر است بدانید که بسیاری از دانشگاه‌های جهان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. بنابراین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند در اکثر دانشگاه‌های معتبر جهان به زبان انگلیسی تحصیل کنند. اما در مقطع کارشناسی زبان تحصیل معمولا زبان تکلم آن کشور است.

برای مثال زبان تحصیل در دانشگاه‌های کشور آلمان، در مقطع کارشناسی زبان آلمانی است، در صورتیکه زبان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های این کشور، انگلیسی است. البته برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی نیز دوره‌هایی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند تا دانشجویان بین‌المللی بتوانند به راحتی در دانشگاه‌های کشور ترکیه تحصیل کنند. البته دوره‌هایی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند شهریه بالاتری دارند. دانشجویان باید برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های معتبر، مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشند. البته برخی از دانشگاه‌ها بدون مدرک زبان نیز دانشجو می‌پذیرند.

رشته های پردرآمد هنردانشگاه‌های برتر رشته گرافیک

نشریه QS هر سال برترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های مختلف را معرفی می‌کند. رتبه‌بندی QS نشان می‌دهد که کدام دانشگاه‌های جهان در کدام رشته‌ها برتر هستند و به همین دلیل این رتبه‌بندی بسیار حائز اهمیت است. دانشجویان بر اساس رتبه‌بندی QS می‌توانند با دانشگاه‌های برتر جهان در رشته خود آشنا شوند. رشته گرافیک یا ارتباط تصویری جزو رشته‌های مرتبط با هنر و طراحی است. QS در سال ۲۰۲۲ اسامی بهترین دانشگاه‌های هنر و طراحی در جهان را معرفی نمود. در ادامه به بررسی دانشگاه‌های برتر هنر و طراحی می‌پردازیم.

کالج سلطنتی هنر

کالج سلطنتی هنر RCA یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه هنر و طراحی جهان است. این دانشگاه برای پنج سال متوالی به عنوان برترین دانشگاه هنر و طراحی جهان برگزیده شده است. دانشگاه RCA در سال ۱۸۳۷ در لندن تاسیس شده است. کالج سلطنتی هنر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های متنوعی را برای علاقه‌مندان به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. در واقع این دانشگاه در مقطع کارشناسی دانشجو نمی‌پذیرد. این دانشگاه دارای ۴ دانشکده اصلی است که عبارتند از:

  • دانشکده معماری
  • دانشکده هنر و علوم انسانی
  • دانشکده ارتباطات و دانشکده طراحی.

کالج سلطنتی هنر (RCA) در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های ارتباط تصویری (گرایش ارتباط تجربی)، ارتباط تصویری (گرایش طراحی گرافیکی) و ارتباط تصویری(گرایش تصویرسازی) را ارائه می‌دهد. این دوره‌های کارشناسی ارشد دو ساله هستند. ارائه نمونه کار برای اخذ پذیرش از کالج سلطنتی هنر در این رشته‌های تحصیلی بسیار مهم است.

آزمون آزمون ورودی ندارد، مصاحبه دارد.
زبان تحصیل انگلیسی، آیلتس ۶ به بالا یا تافل ۸۰ به بالا
هزینه تحصیل حدود ۲۰۰۰۰ پوند در سال برای دانشجویان خارجی (دانشجویان بین المللی که موفق به اخذ پذیرش شده‌اند باید برای محفوظ نگه داشتن یک صندلی در دانشگاه برای خود، مبلغ ۲۰۰۰ پوند را در همان ابتدا به حساب دانشگاه واریز کنند.)
تاریخ ددلاین ۲۰ نوامبر (تاریخ ددلاین هر سال توسط سایت دانشگاه اعلام می‌گردد.)
تحصیل در کالج سلطنتی هنر

دانشگاه هنر لندن

در سال ۲۰۲۱ بر اساس رتبه‌بندی QS دانشگاه هنر لندن(UAL) به عنوان دومین دانشگاه برتر جهان در حوزه هنر و طراحی معرفی شد. UAL دارای درجه علمی بسیار بالایی است و به همین دلیل هر ساله دانشجویان زیادی برای ورود به این دانشگاه با یکدیگر رقابت می‌کنند. دانشگاه هنر لندن جزو بزرگ‌ترین دانشگاه‌های هنر و طراحی در جهان است که بیش از ۱۹۰۰۰ دانشجو دارد. دانشجویان بین‌المللی بسیار زیادی در این دانشگاه و در رشته‌های مختلف هنری تحصیل می‌کنند. این دانشگاه دارای شش دانشکده اصلی است.

دانشکده‌های UAL عبارتند از: کالج هنر کمبرول، سن مارتینز مرکزی، دانشکده هنر چلسی، کالج ارتباطات لندن، کالج مد لندن، کالج هنر ویمبلدون. دانشگاه هنر لندن رشته گرافیک و گرایش‌های آن را در مقاطع مختلف ارائه می‌دهد.

برخی از این رشته‌ها عبارتند از:

  • کارشناسی طراحی ارتباط گرافیکی
  • کارشناسی گرافیک و طراحی رسانه‌ای
  • کارشناسی تصویرسازی و رسانه‌های بصری
  • کارشناسی ارشد تصویر سازی
  • کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی
  • کارشناسی ارشد طراحی ارتباط گرافیکی
  • کارشناسی ارشد تصویرسازی و رسانه‌های تصویری
  • دوره ارتباط تصویری در مقطع تحصیلات تکمیلی به همراه صدور گواهینامه
  • دوره دیپلم تحصیلات تکمیلی ارتباط تصویری
آزمون آزمون ورودی ندارد. برای دوره کارشناسی ارشد مصاحبه دارد.
زبان تحصیل انگلیسی، کارشناسی: آیلتس ۶ به بالا، کارشناسی ارشد: ۶٫۵ به بالا
هزینه تحصیل ۲۲۹۲۰ پوند در سال (پرداخت ۲۰۰۰ پوند به عنوان پیش پرداخت برای محفوظ نگه داشتن یک صندلی در دانشگاه هنر لندن پس از اخذ پذیرش از این دانشگاه)
تاریخ ددلاین ۱۵ ژانویه  برای دوره‌های کارشناسی، تاریخ ددلاین برای مقاطع تحصیلی تکمیلی متغیر است.
دانشگاه هنر لندن

دانشکده طراحی پارسونز

دانشکده طراحی پارسونز در سال ۱۸۹۶ و در شهر نیویورک آمریکا تاسیس شده است. این دانشگاه جزو دانشگاه‌های برتر هنر و طراحی در کشور آمریکا است. در رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۰ دانشکده طراحی پاسونز توانست رتبه سوم را در میان برترین دانشگاه‌های هنر و طراحی جهان کسب کند.

این دانشگاه، هنرمندان و طراحان بزرگی را تعلیم داده و از این رو دارای اعتبار علمی بسیار بالایی است. اساتید این دانشگاه در رشته خود متخصص هستند و برای انتقال اطلاعات به دانشجویان از روش‌های نوین تدریس استفاده می‌کنند. این دانشگاه رشته‌های متنوع و بسیار زیادی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. تنها داوطلبانی که دارای سوابق تحصیلی بسیار خوبی هستند و معدل بالایی دارند موفق به اخذ پذیرش از این دانشگاه می‌شوند.

دانشگاه طراحی پارسونز رشته گرافیک را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه نمی‌دهد؛ اما برخی از زیرمجموعه‌ها و رشته‌های مرتبط با آن مانند تصویرسازی، مطالعات طراحی، طراحی ارتباطات را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند.

آزمون ندارد، برای مقطع کارشناسی ارشد مصاحبه دارد.
زبان تحصیل انگلیسی، آیلتس ۷، تافل ۹۲
هزینه تحصیل ۴۶۸۲۰  دلار در سال
تاریخ ددلاین مقطع کارشناسی: ۱ نوامبر، ۱۵ ژانویه، ۱ آوریل مقطع کارشناسی ارشد: ۲ ژانویه
دانشگاه طراحی پارسونز

مدرسه طراحی رود آیلند

مدرسه طراحی رود آیلند RISD در سال ۱۸۷۷ در منطقه رود آیلند تاسیس شد. RISD یکی از معتبرترین دانشگاه‌های هنر و طراحی در ایالت متحده آمریکا و در سراسر جهان است. مدرسه طراحی رود آیلند یک کالج خصوصی است و تنها دانشجویان مستعد می‌توانند به این مدرسه طراحی ورود یابند. مدرسه طراحی رود آیلند جزو اولین موسسات هنر و طراحی در ایالت متحده آمریکا است و سابقه‌ای طولانی در حوزه تدریس دانشگاهی در رشته‌های هنر و طراحی دارد. این مدرسه دارای بیش از ۲۵۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیلی است.

بسیاری از جمعیت دانشجویان مدرسه طراحی رود آیلند را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. این مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف انواع رشته‌های هنری و گرایش‌های مختلف رشته طراحی را ارئه می‌دهد، مانند: طراحی گرافیک و تصویر‌سازی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.

آزمون آزمون SAT یا ACT برای مقطع کارشناسی، برای مقطع کارشناسی ارشد مصاحبه دارد.
زبان تحصیل انگلیسی، آیلتس ۶٫۵ به بالا یا تافل ۹۳ به بالا
هزینه تحصیل ۵۳۵۷۸ دلار در سال
تاریخ ددلاین (متغیر) ۱ نوامبر و ۱ فوریه برای دوره کارشناسی، ۱۰ ژانویه برای دوره کارشناسی ارشد
مدرسه طراحی رود آیلند

دانشگاه آلتو فنلاند

دانشگاه آلتو فنلاند در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد. این دانشگاه از طریق به هم پیوستن سه دانشگاه مشهور در شهر هلسینکی فنلاند به وجود آمد. دانشگاه آلتو فنلاند دارای بیش از ۱۸۰۰۰ دانشجو از سراسر جهان است. هدف اصلی این دانشگاه پیشرفت کشور فنلاند در تمام حوزه‌های علمی، فناوری و هنر است. دانشگاه آلتو فنلاند جزو دانشگاه‌های معتبر جهان است. بر اساس رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۰ این دانشگاه جزو ده دانشگاه برتر در رشته‌های هنری و طراحی شناخته شده است.

مدارک علمی و تحصیلی این دانشگاه بسیار معتبر است و دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به سرعت در رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند. دانشگاه آلتو دارای شش دانشکده است. دانشکده‌های دانشگاه آلتو عبارتند از: دانشکده مهندسی، دانشکده بازرگانی، دانشکده مهندسی شیمی، دانشکده علوم، دانشکده مهندسی برق و دانشکده هنر، طراحی و معماری.

در این دانشگاه اکثر دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. بنابراین داشتن تسلط بر زبان انگلیسی یکی از شروط اخذ پذیرش از این دانشگاه است. این دانشگاه رشته طراحی ارتباط تصویری را در مقطع کارشناسی ارشد مختلف ارائه می‌دهد. این دوره آموزشی یک دوره دو ساله است.

آزمون ندارد. در مقطع کارشناسی ارشد مصاحبه دارد.
زبان تحصیل انگلیسی، آیلتس ۶٫۵ به بالا یا تافل ۹۲ به بالا
هزینه تحصیل ۱۵۰۰۰یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان غیر اروپایی
تاریخ ددلاین ۳ ژانویه
دانشگاه آلتو فنلاند

مدرسه مؤسسه هنر شیکاگو

موسسه هنر شیکاگو (SAIC) در سال ۱۸۶۶ تاسیس شده است و جزو یکی از مدارس خصوصی معتبر در ایالت متحده آمریکا است. SAIC یکی از برترین دانشگاه‌های هنر و طراحی در آمریکا و در سراسر جهان است. موسسه هنر شیکاگو هنرمندان موفق زیادی را پرورش داده است و از این رو دارای اعتبار بین‌المللی بسیار زیادی است. طبق رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۰ موسسه هنر شیکاگو جزو ده دانشگاه برتر هنر و طراحی جهان است.

این موسسه کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل هر سال دانشجویان زیادی برای ورود به موسسه هنر شیکاگو با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. احتمال اخذ پذیرش از این موسسه بسیار پایین است زیرا SAIC هر سال تنها به تعداد معدودی از دانشجویان نخبه پذیرش اعطا می‌کند. موسسه هنر شیکاگو رشته طراحی ارتباط تصویری را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد.

آزمون ندارد. در مقطع کارشناسی ارشد مصاحبه دارد.
زبان تحصیل انگلیسی، کارشناسی ارشد: آیلتس ۷ به بالا یا تافل ۹۶ به بالا
هزینه تحصیل ۴۹۳۱۰ دلار در سال مقطع کارشناسی و ۵۰۸۷۰ دلار در سال مقطع کارشناسی ارشد
تاریخ ددلاین ۱ دسامبر
موسسه هنر شیکاگو

موسسه پرت

موسسه پرت در سال ۱۸۸۷ در شهر بروکلین تاسیس شد. موسسه پرت جزو موسسات برتر آموزشی در زمینه رشته‌های هنری و طراحی است. تمرکز اصلی این موسسه بر روی پروژه‌های عملی و کار‌های تحقیقاتی است. موسسه پرت رشته‌های متنوع زیادی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. داوطلبانی که قصد دارند از این دانشگاه در مقطع کارشناسی پذیرش بگیرند باید در یکی از آزمون‌های SAT یا ACT شرکت کنند و نمره قابل قبولی را در این آزمون‌ها کسب نمایند.

داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل هم می‌تواند شانس اخذ پذیرش دانشجویان را بیشتر کنند. موسسه پرت برای ارزیابی دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نمرات اخذ شده در آزمون GRE را ملاک قرار می‌دهد. این دانشگاه با به کارگیری متد‌های آموزشی نوین، هنرمندان، طراحان و پژوهشگران موفقی را پرورش می‌دهد. این دانشگاه رشته‌های طراحی گرافیک، تصویر سازی، عکاسی دیجیتال، انیمیشن‌سازی دیجیتال و بسیاری از گرایش‌های دیگر رشته گرافیک را ارائه می‌دهد.

آزمون شرکت در آزمون SAT یا ACT برای مقطع کارشناسی، شرکت در آزمون GRE برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مصاحبه دارد.
زبان تحصیل انگلیسی، آیلتس ۶٫۵ یا تافل ۷۹
هزینه تحصیل ۵۱۸۷۰ دلار در سال مقطع کارشناسی و ۳۳۹۸۴ دلار در سال مقطع کارشناسی ارشد
تاریخ ددلاین متغیر (۲۵ نوامبر، ۵ ژانویه)
موسسه پرت

مقاطع تحصیلی در رشته گرافیک

در این بخش نیاز دیدیم که به‌طور کلی مقاطع مختلف تحصیلی این رشته را جداگانه در زیر بررسی نماییم.

کارشناسی گرافیک

دوره کارشناسی گرافیک (ارتباط تصویری) یک دوره سه یا چهار ساله است. در این دوره دانشجویان با مفاهیم اساسی و بنیادی رشته گرافیک آشنا می‌شوند و متشکل از دروس نظری و عملی است و دانشجویان باید هم در امتحانات پایان‌ترم و هم در آزمون‌های عملی، دانش و مهارت خود را به نمایش بگذارند. در دوره کارشناسی گرافیک دانشجویان یاد می‌گیرند چگونه از طریق تولید پیام‌های بصری، اطلاعات و ایده‌های مختلف را به مخاطب انتقال دهند.

دانشجویان با هر دو روش طراحی سنتی و مدرن آشنا می‌شوند و می‌آموزند که چگونه یک زبان بصری تولید کنند. زبان بصری به دانشجویان این امکان را  می‌دهد که در رسانه‌های دیجیتال، فیزیکی و آنالوگ کار کنند. این زبان بصری گسترده، شامل تایپوگرافی و تولید تصویر است. دوره کارشناسی گرافیک شامل آموزش در زمینه‌های طراحی گرافیک، انیمیشن سازی، عکاسی و سایر موضوعات هنری و فنی است.

برنامه درسی رشته گرافیک به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا با مباحثی همچون طراحی، عکاسی، تولید تصاویر دیجیتالی و طراحی صفحات وب آشنایی پیدا کنند. اساتید در دوره کارشناسی گرافیک نحوه کار با نرم افزارها و تکنیک‌های طراحی را به دانشجویان آموزش می‌دهند. در این برنامه، دانشجویان با تاریخچه و اصول رشته گرافیک آشنا می‌شوند و از پیشرفت در زمینه‌های فناوری فیلم و طراحی گرافیکی مطلع می‌شوند، یاد می‌گیرند چگونه به درستی از اصطلاحات فنی ارتباطات بصری استفاده و از این طریق با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

برنامه کارشناسی گرافیک می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا استعداد‌های هنری خود را توسعه دهند و همچنین آن‌ها را برای ورود به دنیای تجارت آماده می‌کند. دانشجویان رشته گرافیک یاد می‌گیرند که چگونه از طراحی گرافیک و هنر دیجیتال برای ساخت محصول، آرم‌های تجاری، لوگو و انیمیشن‌های گرافیکی استفاده کنند. ممکن است در این دوره مهارت‌های دانشجویان در زمینه‌های فناوری رایانه و مفاهیم طراحی دیجیتال گسترش پیدا کنند.

برخی از واحد‌های درسی دوره کارشناسی گرافیک

  • تاریخ ارتباط تصویری
  • طراحی گرافیک
  • تایپوگرافی
  • تصویرسازی
  • رسانه دیجیتال
  • تولید محصول
  • تصاویر متحرک
  • عناصر هنر دیجیتال
  • طراحی وب سایت

کارشناسی ارشد گرافیک

معمولا دوره کارشناسی ارشد رشته گرافیک دوره‌ای دو ساله است. در دوره کارشناسی ارشد دانشجویان به صورت عمیق‌تری با مفاهیم گرافیک و ارتباط تصویری آشنا می‌شوند. اکثر واحد‌های درسی دوره کارشناسی ارشد گرافیک، عملی هستند. دانشجویان رشته گرافیک باید در دوره کارشناسی ارشد روی پروژه‌های عملی بسیار زیادی کار کنند تا مهارت‌های خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهند.

تنها دانشجویانی که در رشته گرافیک یا یکی از رشته‌های مرتبط مدرک کارشناسی خود را اخذ کرده‌اند می‌توانند در دوره کارشناسی ارشد گرافیک ثبت‌نام کنند. دانشجویان گرافیک در دوره کارشناسی ارشد می‌توانند در شاخه‌های مختلفی از این رشته تحصیل کنند و در یک تخصص خاص از رشته گرافیک تحصیلات خود را ادامه دهند. برنامه‌های کارشناسی ارشد در رشته گرافیک به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های طراحی خود را کامل کنند، توانایی‌های رهبری خود را پرورش دهند، تخصص مورد علاقه خود را دنبال کنند و تحقیقات بصری و نظری در مباحث مرتبط با گرافیک انجام دهند.

این برنامه‌ها به دانشجویان آموزش می‌دهد تا ایده‌ها و اطلاعات مورد نظرشان را به صورت بصری ارائه دهند. همچنین دوره کارشناسی ارشد گرافیک به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای ورود به مشاغل مدیریتی، تحقیقاتی یا آموزشی را پرورش دهند. دوره کارشناسی ارشد گرافیک بر مواردی همچون مهارت حل مسئله، توانایی شرکت در کار گروهی و طراحی در سطح پیشرفته تمرکز دارد. در برنامه کارشناسی ارشد گرافیک، دانشجویان در زمینه‌های عکاسی دیجیتال، رسانه‌های تصویری، تصویر سازی و طراحی گرافیک آموزش می‌بینند.

در این دوره دانشجویان باید در سمینارهای مرتبط با رشته گرافیک شرکت کنند و به کار در استودیو و مطالعه دروس نظری بپردازند. در دوره کارشناسی ارشد گرافیک دانشجویان باید در سال آخر تحصیلی یک پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند. برخی از دانشگاه‌ها به جای پایان‌نامه، از دانشجویان می‌خواهند که یک پروژه عملی ارائه دهند.

برخی از دروس مهم دوره کارشناسی ارشد گرافیک

  • تئوری رنگ و روش‌های طراحی
  • حل مسئله و ارتباط تصویری
  • طراحی مفهومی و گرافیکی
  • تایپوگرافی
  • توسعه نمونه کارها

دکتری گرافیک

دوره دکتری گرافیک، دو تا پنج ساله طول می‌کشد. به طور کلی دانشگاه‌های معدودی رشته گرافیک را در مقطع دکتری ارائه می‌دهند اما دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند در یکی از گرایش‌ها و یا رشته‌های مرتبط با رشته گرافیک مدرک دکتری خود را اخذ کنند.

برخی از دوره‌های دکتری مرتبط با رشته گرافیک عبارتند از: دوره دکتری طراحی بصری، دوره دکتری طراحی گرافیک، دوره دکتری رسانه، دوره دکتری فرهنگ و ارتباطات، دوره دکتری ارتباطات، دوره دکتری طراحی و هنر، دوره دکتری هنر‌های رسانه‌ای و … در این برنامه‌ها دانشجویان با مباحثی همچون ارتباطات اجتماعی، طراحی گرافیک، طراحی بصری، تصویرسازی و … آشنا می‌شوند.

تنها دانشجویانی که در رشته گرافیک یا یکی از رشته‌های مرتبط به آن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند می‌توانند در دوره‌های دکتری این رشته شرکت کنند.

دروس دوره دکتری گرافیک یا رشته‌های مرتبط

  • روش‌های پژوهش
  • رویکردهای تدریس
  • مطالعات ارتباط جمعی
  • تئوری ارتباط جمعی
  • ارتباط دیداری

داشتن مدرک دکتری در یکی از رشته‌های مرتبط با رشته گرافیک می‌تواند به دانشجو کمک کند تا استعداد و خلاقیت خود را بهتر بیان کند و مهارت‌های هنری و فنی خود را بهبود بخشد. در دوره دکتری دانشجویان می‌توانند یاد بگیرند که چگونه اطلاعات را به روشی جذاب ارائه دهند و آنها را به شکلی قانع‌کننده‌تر جلوه دهند و همچنین ممکن است دانش جدیدی در مورد چگونگی ترکیب عناصر مانند رنگ و شکل به دست آورند.

اکثر فارغ‌التحصیلان دوره دکتری گرافیک موقعیت‌های شغلی دانشگاهی مانند تدریس در کالج‌ها و دانشگاه‌ها را دنبال می‌کنند. آنها همچنین ممکن است به عنوان یک مدیر یا متخصص در یک محیط صنعتی یا تجاری مشغول به کار شوند. به طور خلاصه، دوره دکتری گرافیک به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که دوره‌های پیشرفته طراحی و ارتباط بصری را طی کنند و تحقیقات عمیقی را در یک زمینه خاص مانند ارتباط تصویری انجام دهند.

دانشجویان دوره دکتری گرافیک موظف هستند در پایان دوره تحصیلی یک پایان‌نامه جامع و کامل در یک زمینه تحقیقاتی ارائه دهند و از پایان‌نامه خود در مقابل اساتید دفاع کنند.

گرایش‌های رشته گرافیک

رشته گرافیک دارای گرایش‌ها و زیر مجموعه‌های بسیار زیادی است. تمام گرایش‌ها و زیر‌مجموعه‌های رشته گرافیک نقاط مشترک زیادی با یکدیگر دارند و همچنین بسیاری از این رشته‌ها دارای دروس مشترک هستند. دانشجویان رشته گرافیک می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در یکی از گرایش‌های این رشته تحصیلات خود را ادامه دهند.

برخی از گرایش‌ها و زیر مجموعه‌های رشته گرافیک عبارتند از: تصویرسازی، طراحی وب، طراحی گرافیک، هنر و طراحی، طراحی محصول، طراحی بصری، طراحی ارتباطات، طراحی ارتباط بصری. در ادامه به بررسی برخی از گرایش‌ها و زیر مجموعه‌های رشته گرافیک می‌پردازیم.

طراحی بصری

طراحی بصری، تاثیر تصاویر، عکاسی، تایپوگرافی، فضا، چیدمان و رنگ را در جذابیت ظاهری محصولات و کارکرد آنها در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند از این طریق میزان رضایت کاربران این محصولات را افزایش دهد. برای کمک به طراحان در دستیابی به این هدف، طراحی بصری اصول متنوعی از جمله وحدت و پیوستگی اجزا، فضا، تعادل، تضاد، مقیاس و … را در نظر می‌گیرد.

طراحی بصری به عنوان رشته تحصیلی، از ترکیب دو رشته رابط کاربری (UI) و طراحی گرافیکی به وجود آمده است. به همین ترتیب، طراحی بصری با پیاده‌سازی استراتژیک تصاویر، رنگ، قلم‌ها و سایر عناصر بر زیبایی‌شناسی یک محصول و مواد مرتبط با آن متمرکز است. یک طراحی بصری موفق که علاوه‌بر تضمین توجه به بعد کاربردی محصول به جنبه زیبایی شناختی آن نیز توجه می‌کند و باعث جذب کاربران و مشتریان بیشتر می‌شود. همچنین طراحی بصری باید باعث ایجاد علاقه و حس اعتماد در مشتری نسبت به محصول طراحی شده شود.

طراحی بصری موضوعات زیادی را در خود جای داده است که طراحان باید از آن استفاده کنند، از تفاوت در تفسیرهای فرهنگی از رنگ قرمز، استفاده مناسب از فضای سفید، تا تابوهای جهانی مانند تنظیم عناصر قرمز در پس‌زمینه‌های آبی. با در نظر گرفتن چگونگی شکل‌گیری یا ترکیب عناصر بصری برای پرداختن به اصول طراحی‌های بصری، طراحان می‌توانند یک تجربه کاربری مناسب را برای مشتریان آن محصول ایجاد کنند. از این رو، جزئیات ناچیز در زیبایی‌شناسی یک محصول می‌تواند نقش مهمی در طراحی تجربه کاربر داشته باشد.

تصویرسازی

تصویرسازی، یک نقاشی یا اثر چاپی هنری است که نمای بصری یک متن مکتوب است که ممکن است دارای جنبه ادبی یا تجاری باشد. از نظر تاریخی، تصویرگری کتاب و تصاویر مجله و روزنامه‌ها اشکال غالب این نوع از هنرهای تجسمی بوده‌اند، اگرچه تصویرگران نیز از مهارت‌های گرافیکی خود در زمینه‌های پوستر، تبلیغات، هنر انیمیشن‌سازی و … استفاده کرده‌اند.

انواع تصویرسازی

“گرافیک اطلاعات” آموزشی (به عنوان مثال کتاب‌های درسی علمی)

ادبیات (به عنوان مثال کتاب‌های کودکان)

بازی‌های مجازی و کتاب

رسانه‌ها (مجلات ، مجلات ، روزنامه‌ها)

و گرافیک تجاری (پوسترهای تبلیغاتی ، نقطه فروش، بسته‌بندی محصول)

بسیاری از این تصاویر با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی رایانه‌ای از قبیل Adobe Illustrator ، Photoshop و CorelDRAW طراحی و ساخته شده‌اند. تصویرسازی غالبا با صنعت چاپ و نشر و تبلیغات مشارکت داشته است.

رشته‌های مرتبط با گرافیک

رشته گرافیک یا ارتباط تصویری با بسیاری از رشته‌های هنری ارتباط دارد. افرادی که در رشته گرافیک تحصیل می‌کنند مهارت‌های بسیاری را می‌آموزند. بسیاری از این مهارت‌ها مرتبط با رشته‌های دیگر است از این رو یک دانشجوی گرافیک علاوه بر مطالعه دروس خود، دروس مربوط به رشته‌های دیگر را نیز مطالعه می‌کند.

بسیاری از رشته‌ها مانند رشته‌های طراحی گرافیگ، هنر‌های تجسمی، تصویر سازی، طراحی فناوری، عکاسی، هنر تجارت و تبلیغات، ارتباط دیجیتال و چند رسانه‌ای، طراحی بسته‌بندی یا محصول، طراحی ارتباطات، گرافیک رایانه‌ای، هنرهای استودیویی با رشته گرافیک نقاط مشترک زیادی دارند و جزو رشته‌های مرتبط با رشته گرافیک (ارتباط تصویری) محسوب می‌شوند.

در ادامه به معرفی برخی از این رشته‌های مرتبط می‌پردازیم.

  • طراحی گرافیک
  • هنر‌های تجسمی
  • گرافیک رایانه‌ای

بسیاری از افراد رشته گرافیک (ارتباط تصویری) را با رشته طراحی گرافیک اشتباه می‌گیرند. این دو رشته دارای نقاط مشترک زیادی هستند اما تفاوت‌های بسیار زیادی نیز با یکدیگر دارند و دو رشته مجزا هستند. طراحی گرافیک هنری هدفمند است. طراحی گرافیک شامل یک برنامه خلاقانه و منظم برای حل یک مشکل یا دستیابی به اهدافی خاص و منحصر به فرد، با استفاده از ابزاری همچون تصاویر، نمادها یا حتی کلمات است.

طراحی گرافیک از طریق طرح‌های تصویری و متنی و با استفاده از تایپوگرافی، تصاویر، رنگ و فرم پیام‌هایی هدفمند را به مخاطبان انتقال می‌دهد. طراحی گرافیک با تلفیق فن‌آوری، زیبایی شناسی و تفکر خلاق پیامی بصری را خلق می‌کند و با استفاده از آن با ذهن مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. طراحی گرافیکی می‌تواند از طرح‌های مبتنی بر تصویر شامل عکس، آرم و نماد، یا طرح‌های مبتنی بر حروف چاپی مانند فونت و متن یا ترکیبی از هر دو روش استفاده کند.

هنرهای تجسمی گونه‌ای از هنر هستند که آثاری بصری را خلق می‌کنند، از جمله  نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی، صنایع دستی، عکاسی، فیلم‌سازی و معماری. در هنرهای تجسمی، هنرهای کاربردی دیگر از جمله طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، طراحی مد، طراحی داخلی و هنر تزئینی گنجانده شده است.

هنرهای تجسمی به گروهی از هنرها گفته می‌شود که حس بینایی افراد را برانگیخته می‌کند. هنر‌های تجسمی از طریق ارتباط بصری با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند. رنگ، نور، خط، بافت، اندازه، شکل و … بخشی از عناصر کاربردی در رشته هنرهای تجسمی هستند. گرافیک رایانه‌ای روش تولید تصاویر با کمک رایانه است. امروزه، گرافیک رایانه‌ای یک فناوری اصلی در عکاسی دیجیتال، فیلم، بازی‌های رایانه‌ای، نمایشگرهای تلفن همراه و رایانه‌ها و بسیاری از برنامه‌های تخصصی دیگر است. رشته گرافیک رایانه‌ای زیر شاخه رشته علوم کامپیوتر است.

برخی از مباحث گرافیک رایانه شامل طراحی رابط کاربری، رندر، پردازش هندسه، انیمیشن رایانه، گرافیک بردار، مدل‌سازی سه بعدی، طراحی GPU، پردازش تصویر، عکاسی محاسباتی، هندسه محاسباتی و … است. به طور کلی گرافیک رایانه‌ای به معنی ترسیم تصاویر بر روی صفحه کامپیوتر است.

واحد‌های درسی مشترک

رشته گرافیک یا ارتباط تصویری با رشته‌های بسیار زیادی ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد. رشته گرافیک به عنوان یک رشته هنری و فنی دارای نقاط مشترک بسیار زیادی با رشته‌های دیگر است. همچنین این رشته دارای گرایش‌های متنوعی نیز است.

رشته گرافیک با رشته‌های زیادی دروس مشترک دارد. برخی از این رشته‌ها عبارتند از: رشته طراحی گرافیک، تصویرسازی، هنر و طراحی، هنر‌های استودیویی، طراحی بصری، طراحی محصول، هنر‌های تجسمی، طراحی فناوری، عکاسی، هنر تجارت و تبلیغات، ارتباط دیجیتال و چند رسانه‌ای، طراحی بسته‌بندی، طراحی ارتباطات، گرافیک رایانه‌ای و بسیاری از رشته‌های دیگر. تمامی این رشته‌ها دارای واحد‌های درسی مشابه و مشترک هستند.

داشتن واحد‌های درسی مشترک بین رشته‌های مختلف نشان‌دهنده ارتباط نزدیک این رشته‌ها با یکدیگر است. دانشجویان رشته گرافیک علاوه بر مطالعه دروس تخصصی خود باید دروس مشترک رشته گرافیک با رشته‌های دیگر مانند تصویر‌سازی را نیز مطالعه کنند زیرا یک دانشجوی گرافیک باید در تمام زمینه‌های هنری مهارت داشته باشد.

مبانی هنرهای تجسمی اصول علمی ارتباط و تبلیغات
روش‌های پیشرفته چاپ کارآموزی
کارگاه طراحی پایه کارگاه عکاسی پایه
هندسه کارگاه چاپ
کارگاه حجم سازی تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی
آشنایی با هنر در تاریخ آشنایی با رشته‌های هنری معاصر
هندسه مناظر کارگاه عکاسی رنگی
انسان طبیعت طراحی کارگاه تصویرسازی
کارگاه ارتباط تصویری کارگاه چاپ دستی
کارگاه خوشنویسی و طراحی حروف تصویر متحرک
کارگاه تخصصی عکاسی طرح عملی جامع
تجزیه تحلیل و نقد آثار تصویرسازی کارگاه ارتباط تصویری (صفحه آرایی)
کارگاه طراحی کارگاه تصویر متحرک
دروس مشترک رشته گرافیک با رشته‌های هنری دیگر

آزمون‌های مرتبط با رشته گرافیک

بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان برای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف آزمون ورودی برگزار می‌کنند. برخی از دانشگاه‌ها آزمون ورودی مختص به خود را دارند. اما برخی دیگر از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های آمریکا برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آزمون‌های SAT یا ACT را ملاک ارزیابی دانشجویان قرار می‌دهند. داوطلبانی که  قصد تحصیل در رشته گرافیک را دارند و تمایل دارند برای دوره کارشناسی گرافیک در یکی از دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کنند باید در یکی از این آزمون‌ها شرکت کنند و نمرات قابل قبولی در این آزمون‌ها کسب نمایند.

اکثر دانشگاه‌های معتبر جهان برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، نمرات آزمون GRE را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند. دانشجویانی که نمره بهتری را در آزمون GRE کسب کرده باشند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری خواهند داشت.

بنابرای دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در رشته گرافیک در یکی از دانشگاه معتبر جهان ادامه دهند بهتر است در این آزمون شرکت کنند و عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. در ادامه به بررسی هر یک از این آزمون‌ها می‌پردازیم.

آزمون SAT

آزمون SAT یکی از آزمون‌های ورودی معتبر دانشگاهی در کشور آمریکا است. دانش آموزان آمریکایی باید پس از پایان دوره متوسطه و برای ورود به دانشگاه‌های این کشور در یکی از آزمون‌های SAT یا ACT شرکت کنند و نمره قابل قبولی را در این آزمون‌ها کسب نمایند. در آزمون SAT مهارت‌های ریاضی، خواندن و نوشتن و مقاله‌نویسی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پاسخ به بخش مقاله‌نویسی این آزمون اختیاری است.

بخش ریاضی این آزمون شامل مباحثی همچون هندسه، احتمال، جبر و … است. بخش خواندن و نوشتن شامل سوالات درک مطلب، جمله‌بندی، لغات و … است. بخش مقاله نویسی هم شامل نوشتن یک مقاله کوتاه درباره یک موضوع خاص است. مدت زمان پاسخگویی به سوالات این آزمون حدود سه ساعت و پنجاه دقیقه است.

آزمون ACT

آزمون ACT یکی دیگر از آزمون‌های استاندارد برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا است. آزمون ACT دارای پنج بخش است که عبارتند از: ریاضی، خواندن، زبان انگلیسی، علوم و نوشتن. پاسخ به بخش نوشتاری این آزمون اختیاری است. البته برای ورود به برخی از دانشگاه‌های آمریکا پاسخ به سوالات بخش نوشتاری الزامی است. بخش ریاضی آزمون ACT شامل مباحثی همچون آمار، هندسه، جبر و … است.

بخش خواندن شامل سوالات درک مطلب است و بخش زبان انگلیسی شامل مباحثی همچون ساخت جملات، اصول نگارشی، لغات و … است. بخش علوم نیز ترکیبی از سوالات مربوط به دروس مختلف است. مدت زمان پاسخگویی به این آزمون سه ساعت و پنجاه و پنج دقیقه است. این آزمون برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ طراحی شد و هدف آن این بود که جایگزین آزمون SAT شود.

آزمون GRE

آزمون GRE یک آزمون تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان باید برای ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این آزمون شرکت نمایند زیرا بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان دانشجویان را بر اساس عملکرد آن‌ها در آزمون GRE ارزیابی می‌کنند. آزمون GRE دارای سه بخش است: استدلال کلامی، استدلال کمی و نوشتن. بخش استدلال کلامی توانایی درک مطلب، خلاصه کردن متون و مهارت‌های کلامی را ارزیابی می‌کند.

بخش استدلال کمی شامل مباحث همچون، جبر، احتمال، هندسه، تجزیه تحلیل داده‌ها و … است. بخش نوشتن نیز مهارت نوشتاری دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون GRE سه ساعت و چهل و پنج دقیقه است.

هزینه تحصیل در رشته گرافیک

گرافیک یکی از رشته‌های جذاب هنری است که هر ساله دانشجو زیادی به خود جذب می‌کند. افرادی که در رشته گرافیک برای دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام می‌کنند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند که آیا ذوق هنر، خلاقیت و استعداد را دارند یا خیر. بنابراین یکی از شرایط پذیرش در دانشگاه‌های بین‌المللی مصاحبه است. هم‌چنین نمره قبولی در تافل یا آیلتس می‌تواند در پذیرش متقاضیان بسیار تاثیرگذار باشد.

میزان هزینه تحصیل در رشته گرافیک با توجه به نوع دانشگاه و کشوری که در آن تحصیل می‌کنند بسیار متفاوت است. اما با توجه به آمار گرفته شده میانگین هزینه تحصیلی در رشته گرافیک در دانشگاه‌های برتر بین‌المللی می‌تواند ۲۰۰۰۰ دلار در سال باشد. هم‌چنین لازم به ذکر است که بعضی از دانشگاه بورسیه تحصیلی داشته و به برخی از دانشجویان تعلق می‌گیرد. برخی از این بورسیه‌ها می‌توانند کل هزینه تحصیلی را پوشش دهند و بعضی دیگر تنها قسمتی از هزینه تحصیلی را می‌توانند تامین کنند.

هم‌چنین برای اخذ بورسیه از دانشگاه‌های بین‌المللی مدارکی لازم است که شامل موارد نام برده می‌شوند مانند: معدل بالا، استعداد درخشان، سابقه کاری یا رزومه عالی، نمره زبان بیشتر از ۶٫۵ ، هم‌چنین اخذ نمره بالا در آزمون  GRE می‌تواند شانس افراد را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش دهد.

اخذ پذیرش در رشته گرافیک

رشته گرافیک یکی از زیرشاخه‌های رشته هنر است و برای بسیاری از طرفداران هنر بسیار جذاب است. امروزه در بازار کار نیاز مبرمی به گرافیست‌ها وجود دارد. اما برای پذیرش در یک دانشگاه معتبر لازم است که شرایط ویژه آن دانشگاه را مورد بررسی قرار داد. یکی از عواملی که باید به آن توجه داشت این است که پذیرش در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در رشته گرافیک دارای هزینه‌های بالایی هستند که متقاضی باید از تمکن مالی قوی برخوردار باشد. البته دانشجویان مستعد می‌توانند حین تحصیل در کشور خارجه به کار پاره‌وقت مشغول شوند.

هم‌چنین مهارت در زبان انگلیسی یکی از عوامل مهم در پذیرش رشته گرافیک است. متقاضیان در رشته گرافیک باید از مهارت کافی در زبان انگلیسی برخوردار باشند. هم‌چنین داشتن رزومه و سابقه کاری نیز در اخذ پذیرش متقاضیان بسیار موثر است. متقاضیان در این رشته باید  مهارت‌ لازم را از برنامه‌های گرافیکی کسب نموده باشند زیرا در آزمون ورودی بسیاری از دانشگاه‌های معتبر میزان مهارت افراد را در این زمینه مورد بررسی قرار می‌دهند.

به علاوه یکی از مهم‌ترین عامل برای اخذ پذیرش در رشته گرافیک مصاحبه است. متقاضیان باید با مهارت زبان و آگاهی کافی از رشته مورد نظر خود در مصاحبه نمره خوبی کسب نمایند.

بورسیه تحصیلی رشته گرافیک

سابقه تحصیلی درخشان کلید اخذ بورسیه تحصیلی هستند. بورسیه تحصیلی تنها به دانشجویان مستعد، سخت‌کوش و خلاق تعلق می‌گیرد. بورسیه‌های تحصیلی انواع گوناکونی دارند. برخی از بورسیه‌های تحصیلی فقط هزینه‌های تحصیل و یا بخشی از آن را پوشش می‌دهند و برخی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را تامین می‌کنند.

بسیاری از دانشجویان نخبه و مستعد نمی‌توانند از عهده مخارج سنگین تحصیل و زندگی در کشور‌های خارجی برآیند و به همین دلیل به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر هستند. پروسه اخذ بورسیه تحصیلی بسیار پیچیده است. همچنین شرایط اخذ بورسیه در دوره‌های تحصیلی مختلف، متفاوت است. برای اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی رشته گرافیک داوطلبان باید دارای ریز نمرات خوب و معدل بالا در مقاطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی باشند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی بسیار مشکل است و تنها دانشگاه‌های معدودی در جهان در مقطع کارشناسی برای رشته گرافیک بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند. مدرک زبان یکی دیگر از عوامل مهم در اخذ بورسیه برای تمام مقاطع تحصیلی است. داوطلبانی که دارای مدرک زبان آیلتس یا تافل هستند شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی دارند. داشتن نمره بالا در آزمون آیلتس یا تافل می‌تواند شانس دانشجویان را برای اخذ بورسیه تحصیلی چند برابر کند.

دانشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان برای رشته گرافیک در مقاطع تحصیلی مختلف بورسیه تحصیلی در نظر می‌گیرند. برای مثال موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) برای دانشجویان بین‌المللی که در یکی از دانشگاه‌های آلمان در رشته گرافیک تحصیل می‌کنند، بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است. این بورسیه تحصیلی تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد.

درآمد و حقوق رشته گرافیک در ایران

این افراد با توجه به اینکه در چه زمینه های مشغول باشند، کارمند باشند و یا تمام وقت کار کنند، میتوانند درآمد های متفاوتی داشته باشند. افرادی که به عنوان گرافیست در یک شرکت و یا آژانس تبلیغاتی مشغول به کار می شوند، معمولا حقوقی بر اساس وزارت کار دریافت می کنند و در صورتی که پروژه شرایطی مانند اضافه کاری و تعطیل کاری را داشته باشد، بر حقوقشان اضافه می شود. اما افرادی که به صورت فریلنسر کار می کنند و خودشان پروژه دریافت می کنند، طبق توافق خود با کارفرما حقوق دریافت می کنند و معمولا اگر این افراد زرنگ باشند و پشتکار داشته باشند، میتوانند درآمدی بیشتر از یک کارمند را کسب کنند. میانگین درآمد این افراد می تواند بین 2میلیون تا 5 میلیون باشد.

دانشگاه های برتر رشته گرافیک در ایران

براساس اطلاعات موجود در دفترچه سال 99 منتشر شده در سایت سازمان سنجش این رشته در آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺘﺮان آﻣﻞ-ﺗﻮﺣﻴد، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺘﺮان ﺑﺠﻨﻮرد -اﺳﻼﻣﻲ اﻧﻘﻼب، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺘﺮان ﺧﻮاﻧﺴﺎر، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺘﺮان ﺳﻨﻨﺪج، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺘﺮان ﺳﻴﺮﺟﺎن، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺘﺮان ﻗﻢ، آﻣﻮزﺷﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي دﺧﺘﺮان ﻣﻴﺒﺪ، داﻧﺸﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﭘﺴﺮان ﺷﻤﺎره ﻳﻚ ﺗﻬﺮان  -اﺳﻼمی، داﻧﺸﻜﺪه ﻓﻨﻲ و ﺣﺮﻓﻪ اي  دﺧﺘﺮان ﺗﻬﺮان-ﺷﺮﻳﻌﺘﻲ ارائه می شود.

بازار کار و آینده شغلی رشته گرافیک در دنیا

طراحی گرافیک یک حرفه عالی برای افرادی است که متفکران خلاق هستند و از هنر ، فناوری و ارتباطات لذت می برند. نیازهای طراحی در هر صنعتی وجود دارد، بنابراین طراحان گرافیک فرصت های زیادی برای انجام طیف وسیعی از پروژه های جدید و هیجان انگیز دارند. این نیز می تواند یک حرفه بسیار پربار باشد ، زیرا طراحان گرافیک می توانند تاثیر آثار خود را در دنیای واقعی مشاهده کنند.

طراحی گرافیک یک ابزار مهم بازاریابی است و طراحی خوب سبب ایجاد ارزش افزوه به محصول می شود. با این حال ، تقاضا برای طراحان گرافیک بسته به صنعت متفاوت است. دفتر آمار کار ایالات متحده گزارش می دهد که فرصت های شغلی طراحان گرافیک در صنعت نشر رو به کاهش است. با این حال ، در طراحی سیستم های کامپیوتری و خدمات مربوطه ، انتظار می رود با ادامه حضور بیشتر شرکت های دیجیتالی ، نیاز به طراحان گرافیک افزایش یابد.

رشته گرافیک در کشور‌های مختلف

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در یکی از کشور‌های خارجی ادامه دهند باید به دقت شرایط تحصیل و زندگی در آن کشور را بررسی کنند. هزینه تحصیل و زندگی در برخی از کشور‌ها مانند آمریکا بسیار بالا است و تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی توانایی تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور‌هایی مانند آمریکا را ندارند. از طرفی برخی از کشور‌های دیگر مانند کشور‌های اروپایی با کم کردن هزینه‌های تحصیل شرایط بسیار بهتری را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی به وجود آورده‌اند.

توجه به فرهنگ کشور‌های مختلف نیز بسیار مهم است زیرا دانشجو قرار است به مدت چند سال در آن کشور تحصیل و زندگی کند. بنابراین دانشجویان باید با توجه به وضع مالی و روحیات خود کشوری مناسب را برای تحصیل در مقطع دانشگاهی انتخاب کنند تا بعدا دچار پشیمانی نشوند. در ادامه به بررسی رشته گرافیک در کشور‌های مختلف جهان می‌پردازیم.

رشته گرافیک در آمریکا

در طی چند سال گذشته، تحصیل در ایالات متحده آمریکا به عنوان محبوب‌ترین مقصد برای دانشجویان بین‌المللی شناخته شده است. دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به طور شگفت‌انگیزی دانشجویان بین‌المللی خود را پشتیبانی می‌کنند. مدارک تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا در سراسر جهان دارای اعتبار علمی بسیار بالایی هستند. در آمریکا فرصت‌های تحصیلی و کاری خارق‌العاده‌ای وجود دارد و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به خوبی از این فرصت‌ها استفاده کنند.

دانشگاه‌های آمریکا یک محیط ایده‌آل را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند. اکثر دانشگاه‌های معتبر آمریکا رشته گرافیک را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند. شهریه دانشگاه‌های آمریکا معمولا بسیار بالاست. میانگین هزینه تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های آمریکا حدود ۵۰۰۰۰ دلار در سال است. البته هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف آمریکا متفاوت است. میانگین هزینه زندگی یک دانشجو در کشور آمریکا به صورت ماهیانه حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره بها خوابگاه ۸۰۰ دلار در ماه
هزینه خورد و خوراک ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه
هزینه حمل و نقل عمومی ۳۸ تا ۱۰۰ دلار در ماه
هزینه تحصیل در رشته گرافیک در آمریکا

رشته گرافیک در انگلستان

کشور انگلستان دارای بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های هنری مانند رشته گرافیک است. بسیاری از دانشگاه‌های کشور انگلستان رشته گرافیک را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های کشور انگلستان دارای رتبه علمی بسیار خوبی هستند. انگلستان دارای مؤسسات آموزش عالی بیشماری است و این موسسات هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی را از سراسر جهان جذب می‌کنند.

دانشگاه‌های انگلستان دارای درجه علمی بسیار بالایی هستند و مدارک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور در سطح جهانی به رسمیت شناخته می‌شوند. سیستم آموزش عالی در انگلستان سال‌ها پایه و اساس استاندارد‌های آموزش عالی در سایر کشورها بوده است. دانشجویان بین‌المللی با تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان مهارت‌های لازم برای موفقیت در رشته تحصیلی خود را کسب خواهند کرد.

هزینه تحصیل و زندگی در انگلستان بسیار بالاست. معمولا دانشگاه‌های انگلستان شهریه‌های سنگینی را از دانشجویان اخذ می‌کنند. میانگین هزینه تحصیل در رشته گرافیک در کشور انگلستان ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ پوند در سال است. ممکن است شهریه برخی از دانشگاه‌های انگلستان بیشتر از این مقدار باشد. میانگین هزینه زندگی یک دانشجو در انگلستان حدود ۱۰۰۰ پوند در سال است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بهای خوابگاه ۱۳۵ تا ۳۴۰ پوند در هفته (۱۶۵.۴۸ تا ۴۱۶.۷۷ دلار)
خورد و خوراک ۲۰۰ پوند در ماه (۲۴۵.۱۶ دلار)
حمل و نقل عمومی ۶۰ پوند در ماه (۷۳.۵۵ دلار)
هزینه تحصیل در رشته گرافیک،در انگلستان

رشته گرافیک در کانادا

در طی چند سال گذشته تعداد دانشجویان بین‌المللی در کانادا به طرز چشمگیری افزایش یافته است. کانادا نیز یکی دیگر از مقاصد تحصیلی محبوب در بین دانشجویان است. یکی از مهمترین دلایلی که دانشجویان بین‌المللی کشور کانادا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های این کشور است. دانشگاه‌های کشور کانادا از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند.

سیستم آموزشی دانشگاه‌های آمریکا بسیار مدرن و به روز است. اکثر دانشگاه‌های معتبر کانادا رشته گرافیک را با بالاترین کیفیت آموزشی ارائه می‌دهند. کانادا یک کشور چند ملیتی است و از این رو مکانی مناسب برای تحصیل و زندگی دانشجویان بین‌المللی است. هزینه تحصیل و زندگی در کشور کانادا به‌صرفه‌‌تر از کشور‌هایی مانند امریکا و انگلستان است. میانگین هزینه تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های کشور کانادا حدود ۲۰۰۰۰ دلار در سال است. میانگین هزینه زندگی دانشجویی در کانادا ۱۵۰۰ دلار در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بها خوابگاه ۶۰۰ دلار در ماه
خورد و خوراک ۲۵۰ دلار در ماه
حمل و نقل عمومی ۷۰ دلار در ماه
هزینه تحصیل در رشته گرافیک، در کانادا

رشته گرافیک در استرالیا

کشور استرالیا یکی از محبوب‌ترین کشور‌های انگلیسی زبان برای تحصیل در مقطع دانشگاهی است. استرالیا بزرگترین جزیره جهان و ششمین کشور بزرگ جهان است. تقریبا ۳۰٪ از مردم ساکن استرالیا مهاجران هستند که این امر بر تنوع فرهنگی این کشور تأثیر می‌گذارد. بالا بودن تنوع فرهنگی در استرالیا یک مزیت بزرگ برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

شش شهر استرالیا جزو ۴۰ شهر برتر جهان شناخته شده‌اند. همچنین کشور استرالیا یکی  از امن‌ترین کشور‌های جهان است. علاوه بر بالا بودن کیفیت زندگی، کیفیت تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا نیز بسیار بالا است. دانشگاه‌های استرالیا از تراز علمی بسیار خوبی برخوردار هستند. استرالیا یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان را دارد. زبان تحصیل در کشور استرالیا، انگلیسی است.

رشته گرافیک یکی از رشته‌های مهم تحصیلی در استرالیا است. بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا رشته گرافیک را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند. هزینه تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های استرالیا به طور میانگین ۳۰۰۰۰ دلار استرالیا در سال است. همچنین میانگین هزینه زندگی یک دانشجو در استرالیا حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار استرالیا در ماه است.

اجاره بها خوابگاه ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار استرالیا در ماه (۲۷۸.۱۸ تا ۶۹۵.۴۴ دلار آمریکا)
خورد و خوراک ۲۵۰ دلار استرالیا در ماه (۱۷۳.۸۶ دلار آمریکا)
آحمل و نقل عمومی ۹۵ تا ۱۹۵ دلار استرالیا در ماه (۶۶.۰۷ تا ۱۳۵.۶۱ دلار آمریکا)
هزینه تحصیل در رشته گرافیک، در استرالیا

رشته گرافیک در ایتالیا

ایتالیا کشوری پیشرو در زمینه از آموزش عالی است. کشور ایتالیا نه تنها به دلیل چند ملیتی بودن بلکه به دلیل داشتن چندین دانشگاه برتر دولتی و خصوصی جزو بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. دانشگاه‌های ایتالیا دارای شهرتی جهانی هستند و بهترین امکانات تحصیلی و آموزشی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. به علاوه دانشگاه‌های ایتالیا در طول تحصیل از دانشجویان پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا رشته گرافیک و گرایش‌های آن را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند.

زبان تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی، زبان ایتالیایی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عموماً زبان تحصیل، انگلیسی است. شهریه دانشگاه‌های مختلف در ایتالیا با یکدیگر متفاوت است. اما میانگین هزینه تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا حدود ۴۰۰۰ یورو در سال است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا بسیار بالاتر از شهریه دانشگاه‌های دولتی این کشور است. میانگین هزینه زندگی یک دانشجو در کشور ایتالیا حدود ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بها خوابگاه ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه (۲۶۲.۹۰ تا ۳۱۵.۴۸ دلار)
خورد و خوراک ۲۰۰ یورو در ماه (۲۱۰.۳۲ دلار)
حمل و نقل عمومی ۳۰ تا ۴۰ یورو در ماه (۳۱.۵۵ تا ۴۲.۰۶ دلار)
هزینه تحصیل در رشته گرافیک، کشور ایتالیا

رشته گرافیک در فرانسه

فرانسه مقصدی جذاب برای دانشجویان در سراسر جهان است. با داشتن فرهنگ غنی، مکان‌های دیدنی و زندگی پر رونق دانشجویی، فرانسه مکانی مناسب برای تحصیل در خارج از کشور است. دانشگاه‌های فرانسه جزو برترین دانشگاه‌های جهان هستند. دانشگاه‌های کشور فرانسه فرصت‌های برجسته تحقیق و توسعه را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند.

رشته گرافیک با بالاترین کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های فرانسه ارائه می‌شود. زبان تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه در مقطع کارشناسی زبان فرانسوی و در مقاطع تحصیلات تکمیلی زبان تحصیل معمولا زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل در فرانسه بسیار مناسب‌تر از کشور های اروپایی و کشورهایی مانند امریکا و انگلیس است. میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان غیر اروپایی ۱۷۷ یورو در سال، مقطع کارشناسی ارشد ۲۵۰ یورو در سال و مقطع دکتری ۳۸۰ یورو در سال است. همچنین میانگین هزینه زندگی یک دانشجو در کشور فرانسه حدود ۶۰۰ یورو در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بها خوابگاه ۱۵۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه (۱۵۷.۷۴ تا ۶۳۰.۹۶ دلار)
خورد و خوراک ۲۵۰ یورو در ماه (۲۶۲.۹۰ دلار)
حمل و نقل عمومی ۵۰ یورو در ماه (۵۲.۵۸ دلار)
هزینه تحصیل در رشته گرافیک، فرانسه

رشته گرافیک در آلمان

تحصیل رایگان در کشور آلمان امکان‌پذیر است. کشور آلمان یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل است. هر ساله دانشجویان زیادی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. یکی از دلایل محبوبیت زیاد کشور آلمان در میان دانشجویان بین‌المللی رایگان بودن هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان هیچگونه شهریه‌ای از دانشجویان اخذ نمی‌کنند. کشور آلمان شرایط تحصیلی آسانی را برای دانشجویان در نظر گرفته است.

رایگان بودن هزینه تحصیل در آلمان به رشد علمی و اقتصادی این کشور کمک شایانی کرده است زیرا دانشجویان نخبه و مستعد بسیاری به دلیل رایگان بودن هزینه تحصیل در آلمان، این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب می‌کنند. این دانشجویان نخبه پس از فارغ‌التحصیلی نیز در کشور آلمان مشغول به کار می‌شوند و خدمات ارزنده‌ای را به این کشور ارائه می‌دهند.

زبان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی آلمانی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عموماً انگلیسی است. دوره‌های گرافیک در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شود. هزینه زندگی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب است. میانگین هزینه زندگی دانشجویی در کشور آلمان ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بها خوابگاه ۲۸۰ یورو در ماه (۲۹۴.۴۵ دلار)
خورد و خوراک ۱۸۰ یورو در ماه (۱۸۹.۲۹ دلار)
حمل و نقل عمومی ۷۰ یورو در ماه (۷۳.۶۱ دلار)
هزینه تحصیل در رشته گرافیک، در آلمان

  رشته گرافیک در هلند

هلند یکی از امن‌ترین و شاد ترین کشور‌های جهان است. دانشگاه‌های کشور هلند سطح علمی بسیار بالایی دارند و همواره رقابت برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور هلند بسیار بالا است. هلندی‌ها دارای یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین سیستم‌های آموزش عالی جهان هستند. با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاه‌های هلند در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، رتبه بسیار خوبی را کسب کرده‌اند، جای تعجب ندارد که این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در اروپا باشد.

یکی از مزیت‌های تحصیل در هلند این است که اکثر هلندی‌ها به زبان انگلیسی تسلط دارند و بنابراین دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به راحتی با مردم هلند ارتباط برقرار کنند. زبان تحصیل در دانشگاه‌های هلند در مقطع کارشناسی زبان هلندی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری معمولا زبان تحصیل، انگلیسی است.

رشته گرافیک یکی از رشته‌های هنری مجبوب در هلند است و بسیاری از دانشگاه‌های هلند رشته گرافیک را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند. هزینه تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های هلند حدود ۸۰۰۰ یورو در سال است. همچنین میانگین هزینه زندگی در کشور هلند حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بها خوابگاه ۴۰۰ یورو در ماه (۴۲۰.۶۴ دلار)
خورد و خوراک ۲۰۰ یورو در ماه (۲۱۰.۳۲ دلار)
حمل و نقل ۸۰ یورو در ماه (۸۴.۱۳ دلار)
هزینه تحصیل در رشته گرافیک، در هلند

رشته گرافیک در ترکیه

کشور ترکیه در یک منطقه ایده‌آل بین اروپا و آسیا واقع شده است و به همین دلیل دانشجویان بین‌المللی بسیاری در این کشور مشغول تحصیل هستند. امروزه نزدیک به ۱۵۰ دانشکده و دانشگاه در کشور ترکیه وجود دارد و بیش از ۳۰۰۰۰ دانشجوی خارجی در این کشور تحصیل می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه رشته گرافیک و انواع گرایش‌های آن را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند. زبان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی ترکی و در مقاطع تحصیلات تکمیلی زبان تحصیل، انگلیسی یا ترکی است.

برخی از دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی نیز برنامه‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند اما هزینه تحصیل در دوره‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند بیشتر است. هزینه تحصیل در ترکیه بسیار مناسب است. میانگین هزینه تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های دولتی ترکیه ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار در سال است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بسیار بالا است. میانگین هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه بین ۲۵۰۰ تا ۷۰۰۰ لیر در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بها خوابگاه ۱۷۰ تا ۱۷۰۰ لیر در ماه (۹.۸۱ تا ۹۸.۱۲ دلار)
خورد و خوراک ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر در ماه (۵۷.۷۲ تا ۱۱۵.۴۳ دلار)
حمل و نقل ۱۸۰ لیر در ماه (۱۰.۳۹ دلار)
هزینه تحصیل در رشته گرافیک، در ترکیه

رشته گرافیک در چین

کشور چین یکی از بهترین کشور‌های آسیایی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی است. کشور چین دارای دانشگاه‌های معتبر و پیشرو در حوزه آموزش و پژوهش است. دانشگاه‌های چین به دلیل کیفیت بالای آموزشی در سراسر جهان مشهور هستند. مدارک تحصیلی دانشگاه‌های چین دارای اعتبار علمی بسیار بالایی هستند. رشته گرافیک یکی از رشته‌هایی است که در اکثر دانشگاه‌های چین ارائه می‌شود.

زبان تحصیل در دانشگاه‌های چین در مقطع کارشناسی چینی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری زبان تحصیل، انگلیسی و چینی است. اکثر دانشگاه‌های معتبر چین دوره‌های تحصیلات تکمیلی خود را برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. هزینه تحصیل و زندگی در چین در مقایسه با کشورهایی همچون امریکا و کشور‌های اروپایی بسیار مناسب است. هزینه تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های چین حدود ۳۰۰۰۰ یوآن در سال است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در چین به طور متوسط ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یوآن در ماه است.

هزینه مبلغ
اجاره‌بها خوابگاه ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یوآن در ماه (۱۴۹.۳۶ تا ۴۴۸.۰۷ دلار)
خورد و خوراک ۱۴۰۰ یوآن در ماه (۲۰۹.۱۰ دلار)
حمل و نقل ۱۲۰ یوآن در ماه (۱۷.۹۲ دلار)

کشورهای متقاضی کار رشته گرافیک

رشته گرافیک یا ارتباط تصویری جزو رشته‌هایی است که در بازار کار و صنعت با تقاضای بسیار زیادی مواجه است. اکثر شرکت‌های طراحی و کمپانی‌های بزرگ به دنبال جذب نیروی متخصص در این رشته هستند. امروزه اهمیت رشته گرافیک در پیشرفت اقتصادی مشخص است. شرکت‌هایی که می‌خواهند محصولات یا تجارت خود را تبلیغ کنند به متخصصان رشته گرافیک نیاز دارند.

طراحان ارتباط تصویری یا گرافیک می‌توانند باعث موفق شدن یک تجارت یا برند شوند. حرفه‌های مرتبط با رشته گرافیک یا ارتباط تصویری در اکثر کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه از میزان تقاضای بسیار زیادی برخوردار هستند زیرا دانش در این زمینه درک درستی از چگونگی دستیابی به اهداف تجاری شرکت‌ها را در اختیار متخصصان این رشته قرار داده است. بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان مانند آمریکا، فرانسه و آلمان متقاضی جذب متخصصان رشته گرافیک هستند و حقوق بسیار خوبی را نیز برای این افراد در نظر گرفته‌اند.

کشور‌های استرالیا و هند نیز با کمبود نیروی خلاق گرافیست یا طراح ارتباط بصری مواجه شده‌اند و به همین دلیل سعی دارند از سراسر جهان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته را برای شغل‌های مرتبط با رشته گرافیک استخدام کنند و متخصصان این رشته را در کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ خود به کار بگیرند تا به اهداف تجاری مورد نظرشان دست پیدا کنند. فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و یافتن موقعیت‌های شغلی مرتبط با رشته گرافیک به سایت‌های کاریابی بین‌المللی و یا به مراکز مهاجرتی و اعزام دانشجو معتبر مراجعه کنند.

دانشجویان بین‌المللی موظفند پس از اتمام دوره تحصیلی، به کشور خود باز گردند. اما بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند پس از فارغ‌التحصیلی در کشور محل تحصیل خود حضور داشته باشند تا بتوانند کاری مناسب پیدا کنند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند. دانشجویان بین‌المللی نمی‌توانند بدون داشتن ویزای کاری در کشورهای خارجی کار کنند و باید پس از پیدا کردن کار مناسب ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند تا اجازه داشته باشند در آن کشور مشغول به کار شوند. در هر کشوری شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری متفاوت است.

در ادامه شرایط اخذ ویزای کاری پس از تحصیل را در چند کشور بررسی می‌کنیم.

دانشگاه گرافیک آمریکا

معمولا دانشجویان بین‌المللی که در یکی از دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند ویزای F۱ دارند. ویزای F۱ یک ویزای تحصیلی است اما این ویزا به دانشجویان بین‌المللی این اجازه را می‌دهد تا به مدت یک سال پس از فارغ‌التحصیلی در آمریکا حضور داشته باشند و اجازه کارآموزی خواهند داشت. دانشجویان می‌توانند در صورت داشتن پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرمای آمریکایی ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند.

دانشگاه گرافیک در کانادا

دانشجویان بین‌المللی که در یکی از دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کنند می‌توانند تا سه ماه پس از فارغ‌التحصیلی برای اخذ ویزای PGWP اقدام کنند. مدت اعتبار ویزای PGWP بین ۹ ماه تا ۳ سال است. مدت اعتبار این ویزا به طول دوره تحصیل دانشجو بستگی دارد. دانشجویان در صورت پیدا کردن کار مناسب و داشتن پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرمای کانادایی می‌توانند ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند.

دانشگاه گرافیک در آلمان

دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های آلمان تحصیل می‌کنند می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی مدت اقامت خود را تا ۱۸ ماه افزایش دهند تا در این کشور بمانند و در جست و جوی کار باشند. این افراد پس از پیدا کردن شغلی می‌توانند ویزای کار آلمان را اخذ کنند. همچنین این افراد می‌توانند برای اخذ کارت آبی اروپا نیز اقدام کنند.

دانشگاه گرافیک در استرالیا

دانشجویانی که حداقل دو سال در یکی از دانشگاه‌های استرالیا تحصیل کرده باشند می‌توانند برای گرفتن ویزای ۴۸۵ استرالیا اقدام کنند. ویزای ۴۸۵ استرالیا یک ویزای موقت است و مدت اعتبار آن بین ۱۸ ماه تا ۴ سال است. دانشجویانی که از طرف یک کارفرمای استرالیایی پیشنهاد کاری دارند می‌تواند برای اخذ ویزای کاری این کشور اقدام کنند.

درآمد رشته گرافیک

دانشجویانی که در رشته گرافیک تحصیل می‌کنند می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند.

شغل‌های مرتبط با رشته گرافیک عبارتند از: طراح ارتباط تصویری، طراح گرافیک، طراح وب یا برنامه، ویرایشگر فیلم، عکاس، مدیر ارتباطات و بسیاری از مشاغل دیگر. میانگین درآمد تمامی مشاغل مربوط به رشته گرافیک بسیار بالاست. تقاضای کار برای مشاغل مربوط به رشته گرافیک بسیار زیاد است و دانشجویان این رشته می‌توانند در زمینه تخصصی مورد علاقه خود مشغول به کار شوند و درآمد خوبی کسب کنند. میانگین درآمد هر کدام از این مشاغل با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به بررسی درآمد ماهیانه برخی از شغل‌های مرتبط با گرافیک می‌پردازیم.

طراح ارتباط تصویری

میانگین درآمد یک طراح ارتباط تصویری در ایالت متحده آمریکا ۶۱۷۵ دلار در ماه (۷۴۱۰۶ دلار در سال) است. درآمد طراحان ارتباط تصویری از ۳۶۶۶ دلار در ماه (۴۴۰۰۰ دلار در سال) شروع می‌شود و تا ۸۲۵۰ دلار در ماه (۹۹۰۰۰ دلار در سال) افزایش می‌یابد. میانگین درآمد طراحان مبتدی کمتر از میانگین درآمد طراحان حرفه‌ای است. هر چقدر طراحان دارای سابقه کاری بیشتری باشند، درآمد بیشتری خواهند داشت. سابقه کاری، میزان مهارت و میزان تحصیلات ارتباط مستقیمی با میزان درآمد طراحان ارتباط تصویری دارند.رشته های پردرآمد هنر

طراح گرافیک

فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک می‌توانند به عنوان طراح گرافیک نیز مشغول به کار شوند. میانگین درآمد طراحان گرافیک در ایالت متحده آمریکا ۴۰۹۸ دلار در ماه (۴۹۱۷۴ دلار در سال) است. میانگین درآمد طراحان گرافیک از ۲۹۱۶ دلار در ماه شروع و تا ۶۰۰۰ دلار در ماه ادامه می‌یابد. میانگین درآمد طراحان با سابقه و حرفه‌ای حدود ۴۷۵۰ دلار در ماه است. متوسط درآمد طراحان گرافیک ارشد ۴۴۹۲ دلار در ماه است. طراحان گرافیک با میزان مهارت و سابقه کار متوسط، حدود ۴۳۰۰ دلار در ماه درآمد دارند. میزان درآمد طراحان گرافیک مبتدی ۲۵۰۰ دلار در ماه است.رشته های پردرآمد هنر

طراح وب یا برنامه

دانشجویانی که در رشته گرافیک تحصیل کرده‌اند می‌توانند به عنوان طراح وب نیز مشغول به کار شوند. طراحان وب از درآمد بسیار بالایی برخوردار است. میانگین درآمد ماهیانه طراحان وب در آمریکا ۴۶۵۰ دلار (۵۵۸۱۰ دلار در سال) است. البته درآمد طراحان وب با توجه به میزان مهارت و سابقه کاری آن‌ها بسیار متفاوت است. طراحان وب حرفه‌ای و متخصص به طور میانگین حدود ۶۵۸۳ دلار در ماه درآمد دارند. میانگین درآمد ماهیانه طراحان وب مبتدی نیز حدود ۳۳۳۳ دلار است.

رشته های پردرآمد هنرویرایشگر فیلم

ویرایشگری فیلم و ویدئو یکی دیگر از مشاغل مرتبط با رشته گرافیک است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک در این حوزه فعالیت می‌کنند. میانگین درآمد یک ویرایشگر فیلم در آمریکا ۴۷۹۶ دلار در ماه (۵۷۵۶۰ دلار در سال) است. میزان درآمد ماهیانه یک ویرایشگر فیلم حرفه‌ای تا ۷۲۵۰ دلار نیز می‌رسد. افرادی که در رشته گرافیک تحصیل کرده‌اند می‌توانند دارای موقعیت‌های شغلی متنوع و بسیار زیادی هستند. این افراد می‌توانند با توجه به تخصص و علاقه خود در یکی از مشاغل مربوط به رشته گرافیک فعالیت کنند.

به صورت کلی درآمد شخصی که در یکی از حوزه‌های تخصصی گرافیک کار می‌کند، ۴۰۳۷ دلار در ماه (۴۸۴۵۵ دلار در سال) است. درآمد ماهیانه مشاغل مرتبط با رشته گرافیک در کشور‌های مختلف، متفاوت است اما در اکثر کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه رشته گرافیک جزو رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شوند و افرادی که در این مشاغل کار می‌کنند دارای رضایت شغلی نسبتا بالایی هستند.

پذیرش تحصیل در رشته گرافیک

دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند باید با شرایط کلی اخذ پذیرش آشنا باشند. برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی رشته گرافیک، دانشجویان باید دارای یک رزومه تحصیلی قوی باشند. یک رزومه تحصیلی قوی برای اخذ پذیرش ذر مقطع کارشناسی نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

متقاضیان باید دارای معدل بالا در دوره‌های دیپلم و پیش‌دانشگاهی باشند تا بتوانند از یکی از دانشگاه‌های معتبر خارجی پذیرش اخذ کنند. برخی از دانشگاه‌های خارجی برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آزمون ورودی برگزار می‌کنند و از این طریق داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. برخی دیگر از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های آمریکا نمرات اخذ شده داوطلبان در آزمون‌های SAT یا ACT را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند. در هر صورت اخذ پذیرش برای رشته گرافیک در مقطع کارشناسی کمی مشکل است.

برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی محدودیت سنی دارند. بهترین سن برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی سن بین ۱۸ تا ۲۲ سال است. اخذ پذیرش برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری گرافیک و گرایش‌های آن بسیار آسان‌تر است. دانشجویانی که قصد دارند برای ادامه تحصیل در رشته گرافیک از یکی از دانشگاه‌های معتبر خارجی پذیرش اخذ کنند، بهتر است در آزمون GRE شرکت کنند زیرا بسیاری از دانشگاه معتبر جهان آزمون GRE را ملاک ارزیابی دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی قرار می‌دهند. هر چقدر داوطلبان نمره بهتری را در این آزمون کسب کنند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی خواهند داشت.

اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری محدودیت سنی ندارند، اما داشتن گپ تحصیلی (فاصله افتادن بین مقاطع تحصیلی) می‌تواند شانس داوطلبان را برای اخذ پذیرش تحصیلی کاهش دهد. داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل می‌تواند شانس داوطلبان را برای اخذ پذیرش در تمام مقاطع تحصیلی چند برابر کند. امکان اخذ پذیرش تحصیلی برای داوطلبانی که توانسته‌اند در آزمون تافل یا آیلتس نمره قابل قبولی را کسب کنند، بسیار بیشتر است؛ البته دانشجویان باید به این نکته توجه کنند که برخی از دانشگاه‌ها فقط مدرک آیلتس و برخی دیگر فقط مدرک تافل را به عنوان مدرک زبان می‌پذیرند. معمولا دانشگاه‌های آمریکا مدرک تافل و دانشگاه‌های انگلستان مدرک آیلتس را به عنوان مدرک زبان قبول دارند؛ البته اکثر دانشگاه‌ها هر دو مدرک را به عنوان مدرک زبان قبول می‌کنند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد