راهنمای سفر به استانبول

در این مطلب می خواهیم راهنمای سفر به استانبول را به همراه جاهای تاریخی و مراکز خرید را با شما به اشتراک بگذاریم. استانبول مقصدی است که می‌تواند نیاز و توقع بسیاری از مردم را برآورده کند. استانبول، از مقاصد تاریخی و مشهور در ترکیه، در اکثر مواقع سال پذیرای گردشگران و مسافران کشورهای مختلف است. جذابیت‌های این شهر تمام نشدنی است و جزو اولین گزینه‌های سفر خارجی برای ایرانیان محسوب می‌شود. قیمت مناسب برای سفر، دیدنی‌های بی‌نظیر، نزدیک بودن به ایران، آب و هوای عالی و مراکز خرید فوق‌العاده استانبول، باعث می‌شود تا این شهر، همیشه میزبان گردشگران ایرانی باشد.

مسجد توپکاپی استانبول

استانبول برای گردشگران غیرایرانی هم جذابیت‌های فراوانی دارد. همین موضوع باعث می‌شود که در برخی از فصل‌های سال، این شهر با هجوم گردشگران مواجه باشد. زمانی که تقاضا زیاد می‌شود، هزینه سفر به استانبول هم افزایش پیدا می‌کند. شاید بهتر باشد در چنین زمان‌هایی از سفر به استانبول خودداری کرد؛ اما موضوع اینجا است که در بهترین شرایط آب و هوایی این کشور، تقاضا برای سفر هم بیشتر می‌شود.

در حقیقت این شما هستید که به‌عنوان مسافر، باید تصمیم بگیرید که اولیت‌های شما برای سفر به ترکیه و به‌خصوص استانبول چیست؟ اگر به‌دنبال آب و هوای فوق‌العاده هستید، باید در این زمان، هزینه سفر بیشتری را متحمل شوید؛ چراکه این فصول از سال، به اصطلاح «های سیزن» محسوب شده و قیمت‌ها نسبت به مواقع دیگر بیشتر می‌شود.

بهترین زمان سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول را در ادامه بررسی می‌کنیم تا بتوانید بعد از دانستن بهترین زمان از نظر آب و هوایی، زمان‌های پیک حضور گردشگران در این شهر و همچنین هزینه هتل‌ها، بهترین برنامه‌ریزی را برای سفر خود داشته باشید.

مقاله‌های مرتبط:

بهترین زمان سفر به استانبول از نظر حضور گردشگران در این شهر، ماه‌های مارس تا مِی (اسفند – اردیبهشت) و سپتامبر تا اواخر نوامبر (شهریور – اوایل‌آذر) است. در این زمان‌ها شهر با موج گردشگران روبه‌رو نیست و به‌علاوه، کرایه اقامتگاه‌ها نیز در حد متوسط است و دمای هوا در طول روز نیز به‌طور تقریبی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

در زمان اوج سفرها که ماه‌های بین ژوئن تا اواخر اوت (خرداد – مرداد) است علاوه بر اینکه دمای هوا افزایش می‌یابد و حداقل دما تقریبا حدود ۲۷ – ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. هزینه اقامت در هتل های استانبول نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

در طول ماه‌های دسامبر تا فوریه (آذر – بهمن) ارزان‌ترین زمان برای سفر به استانبول است؛ ولی باید در نظر داشت که اگر در این فاصله زمانی (بین ماه‌های دسامبر تا فوریه) به استانبول سفر می‌کنید، باید انتظار شرایط بارانی، برفی و گاهی یخبندان را داشته باشید.

درجه حرارت در این مدت در گرم‌ترین حالت بین ۱۰ تا ۱- درجه سانتی‌گراد متغیر خواهد بود؛ بنابراین البسه گرم و چتر از الزامات سفر در این فاصله زمانی است.

سپتامبر – نوامبر (شهریور – آبان)

بهترین زمان‌های سفر به استانبول ماه‌های مارس تا مِی (اسفند-اردیبهشت) و سپتامبر تا اواخر نوامبر (شهریور- اوایل‌آذر) است

در ماه‌های سپتامبر تا نوامبر گردشگران با دمای هوای نسبتا دلپذیر (بیشینه دما در این مدت بین ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد متغیر خواهد بود) روبه‌رو هستند به‌علاوه اینکه هزینه اقامت در هتل های استانبول و هزینه بلیط هواپیما در این مدت بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛ به همین دلایل است که این ۳ ماه بهترین زمان سفر و گردش در شهر استانبول به حساب می‌آیند.

در ماه‌های اکتبر و نوامبر معمولا بارش‌های پائیزی متناوب دور از انتظار نخواهد بود. همچنین در این ماه‌ها فستیوال‌های فرهنگی – هنری مختلفی نیز برگزار می‌شود.

دسامبر – فوریه (آذر – بهمن)

اگرچه در شهر استانبول در هر زمانی از سال باید انتظار بارش باران را داشته باشید؛ ولی در طی ماه‌های زمستان بارش‌ها خیلی بیشتر است و گردشگران باید انتظار هر نوع پدیده جوی مثل باران، برف، مه، بادهای سرد زمستانی را داشته باشند. پس چتر و لباس‌های گرم در فصل زمستان از ملزومات سفر و بازدید از جاهای دیدنی استانبول هستند. اگرچه وضعیت جوی در طی ماه‌های دسامبر تا فوریه خیلی مساعد نیست؛ ولی قیمت‌های ارزان اقامتگاه‌ها می‌تواند دلیل خوبی برای سفر در طی این ماه‌ها باشد.

مارس – می (اسفند – اردیبهشت)

از ماه مارس دمای هوا در استانبول به‌تدریج افزایش می‌یابد. درجه حرارت روزانه تا ماه می بیشتر از حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌شود و حتی بعد از ماه می نیز به‌ندرت دمای هوا بیشتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رود. در طی ماه‌های مارس تا می، شدت بارش‌ها به‌تدریج کمتر و هوا مساعدتر می‌شود ولی قیمت اقامتگاه‌ها و بلیط‌های شرکت‌های هواپیمایی هنوز مقرون به‌صرفه است.

ژوئن – اوت (خرداد – مرداد)

درجه حرارت روزانه طی ماه‌های ژوئن – اوت به‌طور میانگین ۲۷ – ۲۰ درجه سانتی‌گراد است؛ ولی ممکن است که گرم‌تر احساس شود که علت آن رطوبت نسبتا بالای هوا در این موقع از سال است. هوای نسبتا شرجی و گرم، قیمت‌های بالای اقامتگاه‌ها و هتل‌ها و نیز انبوه گردشگران از اقصی نقاط دنیا از مواردی هستند که باید در مدت زمان ژوئن – اوت در سفر به استانبول منتظرشان باشید.

هزینه سفر به استانبول چقدر است؟

هزینه سفر به استانبول، یکی از مجبوب‌ترین مقاصد گردشگری خارجی ایران و جهان، موضوعی است که بسیاری از ایرانی‌ها (و شاید خود شما) می‌خواهند اطلاعاتی در مورد آن کسب کنند.

استانبول از لحاظ گردشگری جایگاه بسیاری خوبی در سطح اروپا و حتی در سطح جهان دارد. محبوبیت این شهر که همیشه جزو برترین مقاصد ترکیه در میان گردشگران سراسر جهان بوده است، با محبوبیت شهرهایی مثل پاریس و لندن قابل مقایسه بوده است و در این زمینه به‌خوبی امکان رقابت با چنین شهرهای بزرگی را دارد. دلیل این موضوع هم می‌تواند زیبایی این شهر، برخورداری از آثار تاریخی غنی، فرهنگ و تاریخ غنی مردم این شهر و همچنین صمیمیت، مهربانی و مهمان‌نوازی آن‌ها، غذاهای خوشمزه، امنیت نسبتا مناسب و از همه مهم‌تر آسانی سفر به این شهر، دلیل جلب توجه بسیاری از گردشگران به استانبول شده است.

اگر قصد سفر به استانبول را دارید این مطلب را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه هزینه سفر به استانبول را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم.

قیمت تور استانبول

سفر به استانبول با تور می‌تواند به‌نوعی باعث کاهش هزینه‌های سفر شود. قیمت تور استانبول در فصل‌های مختلف سال متغیر است؛ اما در حال حاضر و در زمان نوشتن این مطلب، حداقل قیمت تور برای سفر چهار روزه، از دو میلیون تومان آغاز می‌شود و در نهایت برای سفر یک هفته‌ای، مبلغی در حدود ۶ میلیون تومان باید بپردازید.

راهنمای سفر به استانبول

هزینه هتل

به‌طور کلی متوسط هزینه اقامت در یک هتل یک ستاره در استانبول ۳۶٫۴۷ تا ۴۹٫۴۱ دلار، در هتل ۲ ستاره ۶۱٫۱۸ تا ۱۵۸٫۸۲ دلار، در هتل ۳ ستاره ۸۲٫۳۵ تا ۳۹۷٫۶۵، هتل چهار ستاره ۱۴۱٫۱۸ تا ۴۵۵٫۲۹ و در هتل ۵ ستاره ۲۲۵٫۸۸ تا ۷۶۴٫۷۱ دلار است.

به‌طور کلی اگر بخواهید سفری ارزان‌ به استانبول داشته باشید متوسط هزینه هتل می‌تواند بین ۹٫۳۹ تا ۲۳٫۴۹ دلار متغیر باشد. متوسط هزینه اقامت در سفر اقتصادی به استانبول از ۹۴ دلار برای یک اتاق دو تخته شروع می‌شود و در سفر لوکس به این شهر، هزینه اقامت از ۲۱۱٫۴۲ دلار شروع می‌شود.

 

هزینه غذا و رستوران

راهنمای سفر به استانبول

هزینه یک وعده صبحانه اقتصادی ۱٫۴۹ تا ۲٫۹۸ دلار، یک وعده ناهار اقتصادی بین ۲٫۱۳ تا ۳٫۸۳ و هزینه یک وعده شام اقتصادی بین ۳٫۱۹ تا ۵٫۵۳ دلار است. به‌طور کلی هزینه یک وعده ناهار در یک رستوران معمولی ۴٫۲۴ دلار و هزینه یک غذای کامل (با دسر و پیش‌غذا) برای دو نفر ۱۶٫۹۶ دلار است. اگر با غذاهای خیابانی و ارزان‌قیمت مشکلی ندارید، باید بگوییم که قیمت یک ساندویج ارزان قیمت که حاوی مقداری گوشت گوسفند و ماهی است، ۴ دلار، قیمت یک ساندویج‌‌های ماهی که در نزدیکی اسکله‌ها فروخته می‌شوند، سه دلار و قیمت یک وعده صبحانه ترکی برای دو نفر ۱۸ دلار است.

البته خدمات بسیاری از هتل‌های استانبول شامل صبحانه رایگان نیز می‌شود؛ اما معمولا غذاهای محلی در هتل‌ها سرو نمی‌شود. معمولا ساندویچ‌های ارزان‌قیمت و غذاهای مدیترانه‌ای در فروشگاه‌ها با تخفیف عرضه می‌شود. در ضمن در اماکن گردشگری شهر نیز غذاها با قیمتی منطقی عرضه می‌شوند.

هزینه حمل و نقل عمومی

کرایه تاکسی از فرودگاه به مرکز شهر ۱۲٫۷۷ دلار، کرایه اتوبوس سریع‌السیر از فرودگاه به مرکز شهر ۲٫۳۴ دلار، کرایه تاکسی در داخل شهر به‌ازای هر ۳ کیلومتر ۱٫۷۰ تا ۳٫۱۹ دلار، کرایه مترو ۰٫۸۵ دلار، کرایه تراموا ۰٫۸۵ دلار و کرایه ون‌ها از ۰٫۴۳ دلار تا ۱٫۷۰ دلار متغیر است.

قیمت پرفروش‌ترین بلیط هواپیما از تهران به استانبول از ۱٬۲۶۶٬۰۰۰ تومان تا ۳٬۱۷۰٬۰۰۰ تومان متغیر است.

هزینه بازدید از بهترین جاذبه‌ها

هزینه بازدید از ایاصوفیه، یکی از معروف‌ترین و البته بهترین دیدنی های استانبول، برای بزرگسالان ۸٫۵۱ دلار است. هزینه بازدید از موزه باستان‌شناسی استانبول، ۴٫۲۶ دلار و هزینه بازدید از کاخ توپ‌قاپی که یکی از با ارزشمندترین آثار به‌جای‌مانده از عثمانی در ترکیه است، ۴٫۲۶ دلار است. همچنین هزینه بازدید از آب‌انبار باسیلیکا ۲٫۱۸ دلار و هزینه بازدید از برج گالاتا که بهترین زمان بازدید از آن غروب است، ۵٫۱۸ دلار است. همچنین می‌توانید با خرید استانبول کارت در هزینه‌های بازدید از جاذبه‌ها تا میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی کنید.

توصیه می‌کنیم تور تفریحی کشتی کروز در تنگه بسفر را که قیمت آن ۶۴٫۳۱ دلار است و تور شهری با اتوبوس‌های روباز را که هزینه آن ۳۵٫۳۷ دلار است، نیز امتحان کنید. پیشنهاد می‌‌کنیم تور یک‌روزه جزایر پرنسس را که همراه با ناهار ارائه می‌شود، نیز از دست ندهید. هزینه این تور ۵۸٫۳۵ دلار است.

سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما استانبول

پکیج‌های تور شامل پرواز و اقامت در هتل هستند؛ اما اگر قصد خرید تور مسافرتی ندارید و می‌خواهید خودتان اقدام به تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل کنید، می‌توانید این کار را نیز به‌صورت آنلاین انجام دهید.

سفر زمینی به استانبول

برای سفر زمینی به استانبول با اتوبوس می‌توانید از تهران یا تبریز بلیط تهیه کنید. اتوبوس‌های این مسیر معمولا صبح‌ها بین ساعت ۹ تا ۱۰ حرکت می‌کنند. فاصله تهران تا استانبول ۲۰۰۰ کلیومتر است. مسیر تهران تا تبریز ۶۳۰ کیلومتر، تبریز تا مرز بازرگان نیز ۲۹۰ کیلومتر است.

اتوبوس‌ها معمولا برای رفتن به استانبول از مرز بازرگان حرکت می‌کنند؛ چراکه این مسیر وضعیت جاده‌ای بهتری دارد. مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به استانبول معمولا ۳۶ ساعت است و در ایام شلوغ یا تعطیل، این زمان تا ۴۰ ساعت نیز می‌رسد؛ به این ترتیب اگر تحمل بودن در اتوبوس را برای این مدت طولانی ندارید، از این روش سفر صرف‌نظر کنید.

سفر به استانبول با خودرو شخصی

برای سفر با خودرو شخصی در ابتدا باید مقدمات گرفتن مجوز خروج ماشین از کشور را انجام دهید. کاپوتاژ خودرو، دریافت گواهینامه بین‌المللی، دریافت دفترچه بین‌المللی خودرو، دریافت پلاک ترانزیت و بیمه کارت سبز مراحلی است که باید پیش از سفر برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. سپس می‌توانید سفرتان را از یکی از مرزهای ایران و ترکیه آغاز کنید:

مرز بازرگان در ۲۹۰ کیلومتری تبریز (به‌صورت ۲۴ ساعته فعال)

مرز سرو در ۶۰ کیلومتری ارومیه (به‌صورت شبانه‌روزی فعال)

مرز رازی در ۷۰ کیلومتری شهر خوی (از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ به وقت ایران فعال)

راهنمای سفر به استانبول

در استانبول چکار کنیم؟

گشت‌وگذار در شهر، بازدید از جاهای دیدنی مهم استانبول، خرید در مراکز خرید مدرن و لوکس، سر زدن به بازارهای سنتی و پیاده‌گردی در محله‌ها و خیابان‌های مشهور این شهر بخش اصلی سفر را تشکیل می‌دهند.

جاهای دیدنی استانبول

عاشقان تاریخ، فرهنگ و هنر در کنار دوستداران خرید می‌توانند از بودن در این شهر لذت ببرند. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول که نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید، شامل ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، بازار بزرگ استانبول و مسجد آبی یا سلطان احمد می‌شود.

از دیگر جاذبه های دیدنی استانبول می‌توان به میدان تکسیم، خیابان استقلال، تنگه بسفر، برج دختر، برج گالاتا، مسجد سلیمانیه، مسجد ایوب سلطان و آب‌انبار باسیلیکا اشاره کرد. طبیعت زیبای پارک‌ها و جنگل‌های استانبول را نیز نباید از یاد برد. برخی از دوست‌داشتنی‌ترین پارک های استانبول شامل پارک جنگلی ییلدیز، پارک‌ جنگلی امیرگان و جنگل بلگراد می‌شود.

همچنین این شهر پر است از موزه‌های جذاب که از میان آن‌ها می‌توان به این‌ها اشاره کرد: موزه آتاتورک برای آشنایی با تاریخ عصر جدید و موزه فرش و گلیم واکیفلار که بازدیدکنندگان را به دنیای هنرهای سنتی ترکیه می‌برد. موزه هنرهای مدرن نیز یکی دیگر از موزه‌های استانبول است که شامل کلکسیون گسترده‌ای از آثار ملی و بین‌المللی می‌شود.

مراکز خرید استانبول

راهنمای سفر به استانبول

با وجود مراکز خرید لوکس، مدرن و بزرگ در کنار بازار سنتی و سرپوشیده استانبول، این شهر را می‌توان بهشتی برای عاشقان خرید دانست. فروشگاه‌های تجملاتی و برندهای متنوع در این شهر هر کسی را وسوسه می‌کند. برخی از مهم‌ترین مراکز خرید استانبول شامل استانبول مال، مرکز خرید جواهیر استانبول، ایستینیه پارک، آکمرکز و مرکز زورلو می‌شود.

راهنمای خرید سوغات و صنایع دستی استانبول

راهنمای سفر به استانبول

پیدا کردن سوغاتی در استانبول کار دشواری نیست. فروشگاه‌های سوغات متنوعی در این شهر برای خرید وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها سوغات، صنایع دستی، هدایای فرهنگی و هنری متنوعی را خریداری کنید.

راحت الحلقوم یکی از شیرینی‌های سنتی و رنگارنگ ترکیه است که آن را با نام لوکوم در استانبول می‌شناسند. از دیگر سوغات استانبول می‌توان به چای و دمنوش و ست‌های چای‌خوری، حوله و صابون‌های سیاه ترکی، چراغ‌های آویز یا لوسترهای سنتی، سرامیک‌های ایزنیک، قهوه ترکی، شیرینی کنافه یا کونفه، باقلوای ترکیه‌ای از دیگر سوغات استانبول هستند.

در استانبول کجا اقامت کنیم؟

برای دسترسی راحت به جاهای دیدنی استانبول، هتل‌های منطقه سلطان احمد را انتخاب کنید

برای اینکه به برترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به‌راحتی دسترسی داشته باشید، بهترین مکان برای اقامت منطقه‌ی شهر قدیم استانبول یا سلطان احمد است.

اگر تفریح‌های شبانه در استانبول برای‌تان اهمیت دارد، از بین هتل های استانبول، گزینه‌هایی در ناحیه گالاتا مانند پرا پالاس و گراند هایت را انتخاب کنید. محله گالاتا قلب تفریح‌های شبانه در شهر محسوب می‌شود که پر از شور و انرژی جوانان است. در نزدیکی تنگه بسفر نیز می‌توانید هتل‌هایی برای اقامت راحت پیدا کنید؛ جایی که هتل پنج ستاره چراغان پالاس کمپینسکی باعث می‌شود بتوانید در اقامتگاه آخرین سلطان استانبول بمانید.

غذاهای ترکی در استانبول

غذاهای محلی استانبول

غذاهای ترکی

استانبول بهشت شکموها است

یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکیه‌ دونر کباب است که طعم لذیذ آن با ذائقه ایرانی‌ها نیز بسیار سازگار است. البته ترکیه کباب‌های متنوعی دارد که اسکندر کباب، آدانا کباب و ارفا کباب از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

دلمه، کوفته چی، بورک، کومپیر، مانتی، تانتونی، لهمجون یا پیتزای ترک، بالیک اکمک، پیده و سیلیک نیز از غذاها و خوردنی‌های محبوب ترکیه‌ای هستند. صبحانه ترکی نیز وعده‌ای مفصل است که حتما باید آن را در نواحی ساحلی بسفر امتحان کنید. باقلوای ترکیه‌ای و کونفه یا کنافه نیز از دسرهای خوشمزه‌ ترکیه هستند.

غذاهای خیابانی و ارزان در استانبول

سیمیت نماد ساکنان استانبول در ساعات اولیه صبح است. بالیک اکمک در محلاتی مانند کاراکوی و امینونو در دکه‌های غذای خیابانی فروخته می‌شود. از دیگر غذاهای خیابانی استانبول می‌توان به دوروم، تانتونی، بورک، کستانه کباب و صدف شکم پر اشاره کرد.

راهنمای سفر به استانبول

رستوران های استانبول

انتخاب رستوران در هر شهری که به آن سفر می‌کنیم، بخش مهمی از تجربه ما از آن سفر را رقم می‌زند. در ادامه از طریق فهرست زیر می‌توانید رستورانی انتخاب کنید تا غذای باب میل‌تان را در سفر به استانبول انتخاب و نوش جان کنید.

بهترین رستوران های محلی استانبول

در رستوران های محلی استانبول می‌توانید غذاهای کلاسیک از آشپزی ترکی و عثمانی را به قیمتی معقول نوش جان کنید. برخی از مشهورترین رستوران‌های محلی استانبول شامل رستوران Erzincanli Ali Baba، رستوران Karakoy Nato Lokantasi، رستوران Lades، رستوران Kasap Osman و رستوران Filibe Koftecisi می‌شود.

رستوران های بین‌المللی استانبول

تریپ ادوایز به انتخاب کاربرانش فهرستی از بهترین رستوران‌هایی که غذای ملل عرضه می‌کنند، منتشر کرده است. این لیست که در مارس ۲۰۲۰ به‌روزرسانی شده است، شامل تعداد زیادی رستوران است که برخی از آن‌ها رستوران Zeferan، رستوران Viva، رستوران Albura Kathisma و رستوران Armada Terrace هستند.

بهترین زمان سفر به استانبول چه فصلی است؟

های سیزن استانبول

فصل شلوغ گردشگری و بهترین زمان سفر به استانبول را می‌توان از ۱۱ اسفند تا ۱۱ خرداد (یعنی ماه‌های مارس تا مه) در نظر گرفت. آب‌وهوای حاکم بر این شهر ترکیه‌ای در فصل بهار بسیار دلپذیر و میزان رطوبت هوا مناسب است. زمان مناسب دیگر برای سفر به استانبول، از ۱۱ شهریور تا تا ۱۰ آذر (سپتامبر تا نوامبر) است. در این فصل نیز شرایط آب و هوایی مناسبی حاکم است.

بهترین زمان سفر به استانبول، بهار و پاییز است

روزهای نزدیک به سال نو میلادی و همچنین ایام عید فطر در ترکیه، فروشگاه‌ها تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای برای اجناس خود در نظر می‌گیرند که زمان مناسبی برای خرید در استانبول فراهم می‌شود.

آف سیزن استانبول

فصل خلوت گردشگری در استانبول را می‌توان زمستان و تابستان در نظر گرفت که عامل اصلی تعیین‌کننده آن دمای هوا است. ۱۲ خرداد تا ۱۰ شهریور (یعنی ماه‌های ژوئن تا اوت) فصل تابستان استانبول است. ۱۱ آذر تا ۱۰ اسفند (یعنی ماه‌های دسامبر تا فوریه) فصل زمستان ترکیه محسوب می‌شود.

نکات مهم برای سفر به استانبول

وسایل مورد نیاز برای سفر به استانبول

لباس مناسب فصل، کیف کمری، لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری، کفش مناسب برای پیاده‌روی‌، عینک آفتابی، هندزفری، مودم همراه و پاوربانک از وسایل ضروری هستند که بهتر است در سفر به استانبول همراه خود داشته باشید.

ویزای ترکیه

برای سفر توریستی به استانبول نیازی به ویزای ترکیه ندارید و تنها مدرک مورد نیاز، پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار است و تا ۹۰ روز می‌توانید در این کشور بمانید.

واحد پول ترکیه و تبدیل ارز

واحد پول ترکیه لیر با علامت اختصاری TRY است. همچنین اسکناس‌های آن به‌صورت ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۵ لیر وجود دارد. هر لیر برابر با صد کروش است. بهتر است پیش از سفر پول خود را تبدیل کنید. می‌توانید ریال را به دلار، یورو یا لیر تبدیل کنید. اگر دلار یا یورو همراه بردید، بهتر است پیش از خرج کردن آن را تبدیل به لیر کنید. اگر می‌خواهید پول خود را صرف کنید، جاهای زیادی وجود دارند که این کار را برای‌تان انجام می‌دهند. صرافی‌ها را در ترکیه با نام Doviz Burosu پیدا می‌کنید و در اکثر مناطق توریستی، تجاری و بازرگانی یافت می‌شوند.

بیمه مسافرتی و واکسن‌های مورد نیاز برای سفر به استانبول

برای خرید بیمه مسافرتی پیش از رزرو تور تحقیق کنید که بیمه مسافرتی تور انتخابی شما متعلق به کدام شرکت است و چه هزینه‌هایی را پوشش می‌دهد.

ترکیه واکسن‌های کرونا تایید‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت را به رسمیت می‌شناسد

تمام مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، باید آخرین واکسن‌های ضروری، از جمله واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. ترکیه تمامی واکسن‌های تایید‌شده توسط سازمان جهانی بهداشت را به رسمیت می‌شناسد. بنابراین گردشگران با تزریق هرکدام از این واکسن‌ها، می‌توانند به استانبول سفر کنند.

اپلیکیشن‌های کاربردی برای سفر به استانبول

پیش از سفر به استانبول پیشنهاد می‌کنیم نقشه آفلاین گوگل مپ برای استانبول را دانلود کنید.

موبایل و اینترنت در استانبول

در طول سفر به استانبول از روش‌های زیر می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید:

استفاده از وای‌فای رایگان: یکی از راه‌های دسترسی به اینترنت در استانبول استفاده از وای‌فای رایگان هتل، رستوران‌ها و کافه‌ها  و میدان‌های اصلی و نقاط توریستی شهر است. برای استفاده از آن باید ابتدا ثبت‌نام کنید و به شبکه آن با نام ibbWiFi متصل شوید.

خرید سیم‌کارت اعتباری در ترکیه: اگر سفر شما ۱۰ روز یا بیشتر از آن طول می‌کشد، خرید سیم‌کارت اعتباری در ترکیه روش بهتری خواهد بود. سه اپراتور در ترکیه وجود دارند که شامل ودافون (Vodafone)، ترک سل (Turkcell) و ترک تلکام (Turk Telekom) هستند. طبق قانون ترکیه، تمام سیم‌کارت‌ها باید ثبت‌نام شوند و تنها با ارائه پاسپورت معتبر قابل خریداری هستند.

خرید وای‌فای همراه: یکی از راهکارهای به نسبت اقتصادی‌تر برای استفاده از اینترنت در استانبول، استفاده از وای‌فای همراه یا جیبی (pocket WiFi) است. وای‌فای همراه را بعد از خرید می‌توانید در فرودگاه استانبول یا هتل محل اقامتتان تحویل بگیرید. با جستجو در اینترنت می‌توانید شرکت‌های مرتبط را به‌سادگی پیدا کنید.

رومینگ: به کمک سرویس رومینگ اپراتور تلفن همراه‌تان می‌توانید در استانبول از خدمات سیم‌کارت دائمی یا اعتباری خود استفاده کنید. البته تعرفه‌های رومینگ بسیار زیاد است.

حمل و نقل در استانبول

اگر در طی زمان اقامت خود در شهر می‌خواهید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید، در فرودگاه، استانبول کارت بخرید و به‌اندازه کافی آن را شارژ کنید. خرید این کارت باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و از طرفی در صف‌های شلوغ حمل و نقل عمومی استانبول ضروری به نظر می‌رسد. همچنین آدرس دقیق هتل محل اقامت خود را به‌همراه تلفن آن روی یک کاغذ، یادداشت یا پرینت کنید.

راهنمای سفر به استانبول

چطور از فرودگاه جدید استانبول به مرکز شهر و هتل برویم؟

شاتل از فرودگاه: Havaist سرویس شاتل خطی فرودگاهی جدیدی است که از مبدا فرودگاه استانبول به ایستگاه‌های مختلف داخل شهر فعالیت می‌کند و تمام شهر را پوشش می‌دهد.

شاتل خصوصی از فرودگاه: شاتل خصوصی جایگزینی عالی برای تاکسی و شاتل‌های رسمی فرودگاه است و کرایه ثابت و مشخصی دارند. یکی از سرویس‌های شاتل خصوصی در استانبول، KiwiTaxi است.

حمل و نقل عمومی از فرودگاه: تنها خط مناسب توریست‌ها، H2: New Istanbul Airport – Mecidiyekoy است. بعد از پیاده شدن از اتوبوس، برای رسیدن به هتل باید سوار تاکسی یا مترو شوید.

خدمات ترانسفر خصوصی هتل: بیشتر هتل‌ها بنا به درخواست مشتری، سرویس ترانسفر دارند که به‌ندرت رایگان هستند و معمولا هزینه بیشتری نسبت به تمام گزینه‌های بالا روی دستتان خواهند گذاشت.

تاکسی از فرودگاه: گردشگران زیادی هستند که برای رسیدن به هتل از فرودگاه، تاکسی را انتخاب می‌کنند؛ اما این روش می‌تواند هزینه زیادی دربرداشته باشد.

حمل و نقل درون شهری در استانبول

برای استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر، استانبول کارت را در فرودگاه، از دستگاه‌های زردرنگ فروش این کارت‌ها به نام Biletmatik تهیه کنید.

مترو استانبول؛ خطوط مهم برای توریست‌ها: خط M1a – Ataturk Airport – Yenikapi Metro Line | خط M2 – Yenikapi -Haciosman Metro Line‌ | خط M6 – Levent -Bogazici Universitesi

تراموا استانبول؛ خطوط مهم برای توریست‌ها: خط T1 – Kabatas-Bagcilar Tramway Line | خط T2 – Karakoy-Tunel Funicular

قطار کابلی استانبول؛ ایستگاه‌های مهم برای توریست‌ها: خط F1 – Taksim-Kabatas Funicular

اتوبوس در استانبول: اتوبوس‌ها معمولا کند و شلوغ هستند؛ خصوصا در ساعت‌های اوج شلوغی شهر، یعنی صبح‌ها و عصرها. اگر می‌خواهید اتوبوس سوار شوید قبل از سوارشدن ژتون (توکن) یا استانبول کارت حمل و نقل خود را آماده کنید.

هزینه سفر به استانبول چقدر است؟

قیمت تور استانبول: قیمت تور استانبول بسته به هتل و پروازی که انتخاب می‌کنید و همچنین بازه زمانی انتخابی و مدت زمان سفر شما متفاوت خواهد بود.

هزینه عوارض خروج از کشور: اگر برای اولین بار در سال سفر خارجی می‌روید، باید مبلغ عوارض خروج از کشور را بپردازید. برای دفعات دوم و سوم این مبلغ بیشتر خواهد شد.

قیمت بیمه مسافرتی: عواملی مختلفی بر قیمت بیمه مسافرتی تاثیرگذار هستند؛ برای مثال سن مسافر، مدت زمان سفر، منطقه سفر و در نهایت میزان تعهد بیمه‌نامه.

جاهای دیدنی استانبول

مسجد سلطان احمد ؛ آبی و باشکوه از مکان های دیدنی استانبول

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا ، قصری وارونه

ایاصوفیا ، از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول

کاخ دلما باغچه

قصر توپ‌‌کاپی ، تاریخ جاذبه های دیدنی استانبول

روملی حصار

برج گالاتا

آرامش در جزایر پرنس

بازار بزرگ استانبول از جاذبه‌های استانبول ، جشن رنگ‌ها و عطرهای زندگی‌بخش

کلیسای چورا ؛ میراثی از دوران بیزانس

مسجد رستم پاشا ؛ مسجدی پر از گل‌های میخک

موزه هنر مدرن استانبول ؛ برای طرفداران هنر مدرن

خیابان استقلال و میدان تقسیم ؛ یک هیاهوی دوست‌داشتنی

 مسجد سلیمانیه ؛ یکی از نمادهای استانبول

تنگه بسفر ؛ پیوند اوراسیا و از بهترین مکان های دیدنی استانبول

مسجد فاتح استانبول ؛ معماری خاص ترکی

موزه باستان شناسی استانبول ؛ یکی از دیدنی‌‌های استانبول

خیابان استقلال و میدان تقسیم ؛ محلی برای خرید و گردش

برج دختر؛ قدمتی به اندازه امپراتوری روم باستان

حمام خرم سلطان؛ یادگار ملکه عثمانی

 مسجد اورتاکوی؛ نگین درخشان تنگه بسفر

استانبول مال؛ تجربه یک خرید جذاب و متفاوت

 

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد