از روانشناسی رنگ ها چه می دانید؟

روانشناسی رنگ ها | اثر روانشناسی رنگ ها در زندگی

روانشناسی رنگ ها یکی از موضوعاتی که در روانشناسی همواره مورد استقبال قرار می‌گیرد. شناخت شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی بر اساس رنگ ها است. همه ما در زندگی به بعضی از رنگ‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهیم و بیشتر در نوع لباس و محیط اطراف خود از آنان استفاده می‌کنیم. رنگ هایی که هرکدام نشان دهنده چیزی‌هایی هستند که از درون ما نشات می‌گیرد و می‌توانند مربوط به ناخودآگاه ذهن ما باشند. در کنار این مسئله رنگ ها بر زندگی روزمره افراد تاثیر بسزایی دارند و در حوزه درمان نیز برای درمان بیماری ها و اختلالات روانی به کار می‌روند چراکه باعث ایجاد روحیه مثبت در بیماران می‌شود. با توجه به نقشی که رنگ ها در جنبه‌های مختلف زندگی افراد می‌گذارند در ادامه مقاله به روانشناسی رنگ و فواید هر کدام از رنگ ها می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

خرید صنایع دستی 

روانشناسی رنگ‌ها چیست؟

روانشناسی رنگ ها ؛ تاثیرات روانشناختی رنگ ها بر زندگی انسان | پلازا

در سال ۱۶۶۶ میلادی، دانشمند انگلیسی «ایزاک نیوتن» کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می‌کند، به همه رنگ‌های قابل مشاهده تقسیم می‌شود. نیوتن همچنین دریافت که هر رنگ از طول موج واحد تشکیل شده است و دیگر نمی‌توان آن را به سایر رنگ‌ها تجزیه کرد. آزمایش‌های بعدی نشان داد که می‌توان از نور برای ایجاد رنگ‌های دیگر نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، رنگ قرمزی که با نور زرد ترکیب شود، رنگ نارنجی را پدید می‌آورد. برخی از رنگ ها، مانند سبز و سرخابی نیز هنگام مخلوط شدن، یکدیگر را خنثی می‌کنند و منجر به ایجاد نور سفید می‌شوند. اگر تا به حال نقاشی کرده اید، پس حتماً متوجه شده اید که چگونه می‌توان رنگ‌های خاصی را برای ایجاد سایر رنگ‌ها مخلوط کرد.

«اندرو الیوت» و «مارکوس مایر»، دو محقق سرشناس در زمینه رنگ‌ها می‌گویند: «با توجه به شیوع و کاربرد گسترده رنگ ها، انتظار می‌رود که مقوله روانشناسی رنگ‌ها توسعه چشمگیر و مثبتی بیابد. اما جای تعجب است که تا به امروز مطالعات تئوری و تجربی اندکی در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانشناختی انجام شده است. اغلب کار‌هایی که تاکنون انجام شده نیز بیشتر به دنبال دغدغه‌های کاربردی صورت گرفته و نه دقت‌های علمی»

به دنبال عدم تحقیق کلی در این زمینه، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوع داغ زمینه‌هایی همچون بازاریابی، هنر، طراحی و سایر فعالیت‌هایی این چنینی تبدیل شده است. با این حال اگر چه بخش عمده‌ای از شواهد موجود در چنین زمینه‌هایی در حال ظهور است، اما محققان و متخصصان چند اکتشاف و مشاهدات مهم راجع به روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خو، احساسات و رفتار‌ها انجام داده اند. به عنوان مثال، در حالی که از رنگ سفید در بسیاری از کشور‌های غربی برای نشان دادن پاکی و بی گناهی استفاده می‌شود، در برخی از کشور‌های شرقی به عنوان نمادی از عزاداری دیده می‌شود.

روانشناسی رنگ زرد؛ رنگ زرد نماد و نشانه چیست؟

شخصیت شناسی افراد از روی رنگ مورد علاقه شان

فرارو | راهنمای جامع روانشناسی و شخصیت شناسی رنگ‌ها

روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است می تواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. رنگ مورد علاقه شما، در مورد خصوصیات شما می گوید، بنابراین در حال حاضر همه ما می‌دانیم که رنگ ها نقش مهمی در روان شناسی ذهن مردم ایفا می کنند. باور نمی کنید؟ به پادشاهی دوران ویکتوریا نگاه کنید، آنها رنگ هایی مانند بنفش و قرمز را به عنوان نمایش ثروت خود استفاده می کردند. حتی امروزه، رنگ های مختلفی برای نشان دادن احساسات مختلف، استفاده می شوند.

راهنمای جامع روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی و شخصیت شناسی افراد از روی رنگ‌ها

روی هم رفته روانشناسی رنگ به معنی مطالعه تأثیرگذاری رنگ‌های موجود در محیط بر ذهن و حالات روحی افراد است. البته این علم، یک شاخه جداگانه از روانشناسی نیست بلکه در میان زیرمجموعه‌های مختلف روانشناسی، می‌تواند بخشی از «روانشناسی شناختی» باشد. با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف با جنسیت، سن و فرهنگ مختلف فرق می‌کند، امّا بیشتر رنگ‌ها دارای معنی و تاثیر یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. برای مثال رنگ‌هایی که در طیف قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این طیف دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است. روانشناسی رنگ‌ها و مطالعه رنگ‌ها به عنوان عواملی که بر رفتار و واکنش‌های افراد تاثیر می‌گذارند، اهمیت و جذابیت فراوانی دارد تا حدی که بعضی اوقات از تست روانشناسی رنگ‌ها برای شخصیت شناسی از روی رنگ مورد علاقه استفاده می‌شود. البته تست رنگ شخصیت جوابی قطعی درباره شخصیت افراد به شما نمی‌دهد، اما می‌تواند در شناخت بهتر برخی از ابعاد شخصیت مفید باشد.

بهترین هدیه برای خانم ها | بهترین هدیه برای آقایان

چرا روانشناسی رنگ مهم است؟

10 حقیقت کمتر شناخته شده و جذاب در مورد رنگ‌ها - دیجی رو

حس بینایی، همواره برای کسب اطلاعات درباره جهان پیرامون قوی‌ترین حس انسان به شمار می‌رود. رنگ ها در زندگی همه افراد حضور فعال و مؤثری دارند و به همین جهت از مهم‌ترین عناصر دیداری به حساب می‌آیند که دارای بار احساسی و عاطفی هستند. رنگ ها سبب می‌شوند تا بتوانید به درک محیط، کسب اطلاعات و جهت یابی بپردازید و با محیط پیرامون ارتباط بیشتری برقرار کنید.

روانشناسی رنگ به معنی تأثیرگذاری رنگ های موجود در محیط، همچنین بر ذهن و حالات روحی افراد است. می‌توان از رنگ ها به عنوان عامل کمکی در درمان بیماری‌های مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در فكر، ذهن و جسم، تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس شغلی و ارتقاء مهارت های ارتباطی استفاده کرد. استفاده درست و اصولی از رنگ ها می‌تواند فقدان انگیزه‌ای که در اثر یک محیط بی روح و یکنواخت به وجود آمده است را از بین ببرد.

طراحی سنتی

رنگ درمانی و کاربرد آن

رنگ سبز چه خواص درمانی دارد؟ | اینجا زنونس

از دیر زمان تاکنون اثرات روحی و روانی رنگ ها در افراد مختلف مورد توجه متخصصین رنگ درمانی قرار گرفته است، به طوری که هم اکنون مشخص شده است که استفاده نامناسب از رنگ ها در مكان‌های خاص و به کارگیری نادرست آن‌ها در محیط اطراف انسان، باعث بروز آسیب‌های روحی می‌شود. سابقه رنگ درمانی به زمان بقراط حکیم بر می‌گردد. در آن زمان اعتقاد داشتند که رنگ ها در بهبود شرایط بیماران بسیار موثر هستند.

از آن زمان بود که رنگ درمانی آغاز شد و به مرور زمان روانشناسی رنگ ها پدید آمد. در واقع روانشناسی مجموعه‌ای از گرایشات مختلفی را شامل می‌شود که روانشناسی رنگ ها یکی از آنان است. رنگ ها به دلیل تاثیری که بر اعصاب بینایی و دیدن، موجب برانگیختگی افراد می‌شود. هر رنگ تاثیر منحصر به خودش را بر افراد می‌گذارد. اگر چه رنگ ها مستقیما در درمان نقشی ندارند، اما در ایجاد روحیه مثبت در بیماران تاثیرات به سزایی می‌گذارند.

اثرات روانشناختی رنگ‌ها

تاثیر رنگ‌ ها بر كودک و روانشناسی رنگ در کودکان | تاثیر رنگ بر خلاقیت

چرا رنگ نیرویی قدرتمند در زندگی ما است؟ چه تأثیراتی می‌تواند بر بدن و ذهن ما داشته باشد؟ اگرچه برداشت از رنگ تا حدودی ذهنی است، اما برخی از جلوه‌های رنگی وجود دارند که معنای جهانی دارند. رنگ‌هایی در طیف رنگ قرمز، به عنوان رنگ‌های گرم شناخته شده اند که شامل قرمز، نارنجی و زرد می‌شوند. این رنگ‌های گرم می‌توانند احساساتی شامل احساس گرما و آسایش تا احساس خشم و خصومت نشان دهند. رنگ‌هایی که در طیف آبی وجود دارد به عنوان رنگ‌های خنک شناخته می‌شوند و شامل رنگ‌های آبی، بنفش و سبز می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب به عنوان آرام توصیف می‌شوند، اما می‌توانند احساس غم و بی تفاوتی را به ذهن بسپارند. اما انسان‌ها چگونه به رنگ‌های مختلف پاسخ می‌دهند؟ در ادامه می‌توانید برخی از این تأثیرات را در رنگ‌های مختلف مشاهده کنید:

سیاه

رنگ درمانی با سنگهای سیاه رنگ - روانشناسی رنگ سیاه - خصوصیات رنگ سیاه - سنگ شناس

اثرات مثبت: پیچیدگی، زرق و برق، امنیت، ایمنی، کارایی
اثرات منفی: سرکوب، سردی، تهدید، سنگینی
رنگ سیاه کاملا جذب کننده است. پیامد‌های روانشناسی رنگ سیاه قابل توجه است. این رنگ موانع محافظتی ایجاد می‌کند، زیرا که تمام انرژی‌هایی را که به سوی شما می‌آید جذب می‌کند و شخصیت شما را پنهان می‌کند. سیاه در اصل عدم وجود نور است، چرا که هیچ طول موجی منعکس نمی‌شود و بنابراین می‌تواند تهدید کننده باشد؛ بسیاری از مردم از رنگ تیره می‌ترسند. اما از لحاظ مثبت نگری به صورت مطلق ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط پیچیدگی و برتری بی نظیری را به همراه دارد و به ویژه با رنگ سفید خوب عمل می‌کند. سیاه ادراک سنگینی و جدیت را ایجاد می‌کند.

 

سفید

عکس پرچم سفید در جنگ نشانه چیست - عکس نودی

اثرات مثبت: بهداشت، بی باری، وضوح، خلوص، پاکی سادگی، پیچیدگی، بهره وری
اثرات منفی: ناباروری، سردی، موانع، عدم دوستی
درست همانطور که سیاه جذب کننده است، سفید بازتابنده کامل است. در واقع، این نیروی کامل طیف سفید را در چشم ما نشان می‌دهد. از این رو، موانع ایجاد می‌کند، اما موانع آن متفاوت از جنبه رنگ سیاه است. سفید از لحاظ روانشناسی رنگ بیانگر خلوص است. مفهوم ناپایداری نیز می‌تواند جنبه منفی آن باشد. از لحاظ بصری، سفید، یک درک فزاینده از فضا را می‌دهد. اثر منفی سفید در رنگ‌های گرم باعث می‌شود که آن‌ها به نظر برسند و احساس خوبی ایجاد کنند.

 

قرمز

روانشناسی رنگ قرمز؛ نماد عشق و اشتیاق - ‌منومد

اثرات مثبت: قدرت جسمانی، قدرت، گرما، انرژی، بقا، تحریک، مردانگی، هیجان
اثرات منفی: اختلال، تجاوز، تاثیر منفی بصری، فشار
قرمز طولانی‌ترین طول موج را دارد و به همین دلیل است که توجه ما را جلب می‌کند. دلیلی که از این رنگ در چراغ‌های راهنمایی در سراسر جهان استفاده می‌شود نیز همین خاصیت جلب توجه است. اثر رنگ قرمز فیزیکی است؛ به این معنی که احساسات را تحریک می‌کند و نبض افراد را افزایش می‌دهد. این رنگ مربوط به اصل مردانگی است و می‌تواند غریزه «مبارزه یا پرواز» را فعال کند. قرمز از لحاظ روانشناسی رنگ قدرت است. قرمزِ خالص، ساده‌ترین رنگ و بدون ظرافت؛ تحریک کننده و پر جنب و جوش و بسیار دوستانه است. در عین حال، آن را می‌توان به عنوان رنگی تهاجمی‌نیز محسوب کرد.

 

آبی

روانشناسی رنگ آبی و خصوصیات افراد علاقه مند به آن | اینجا زنونس

اثرات مثبت: هوش، ارتباطات، اعتماد، کارایی، آرامش، وظیفه، منطق، خنکی، انعکاس، آرامش
اثرات منفی: سردی، بی اعتمادی، عدم احساس، عدم دوستی
آبی رنگ ذهن است و اساسا آرامش بخش است. این رنگ به لحاظ ذهنی تأثیر به سزایی دارد و تاثیر آن با واکنش فیزیکی که ما به رنگ قرمز داریم متفاوت است. آبیِ پررنگ تفکر ما را تحریک می‌کند و آبیِ کم رنگ، ذهن و تمرکز را آرام می‌کند. به نظر می‌رسد اشیاء آبی به اندازه قرمز به ما نزدیک نیستند. رنگ آبی رنگ جهان است. با این حال، آن را در روانشناسی رنگ، می‌توان به عنوان رنگی سرد، بی ثبات و غیر دوستانه هم شناخت.

سبزروانشناسی رنگ سبز، افرادی که رنگ سبز را می پسندند چه خصوصیاتی دارند؟

اثرات مثبت: هماهنگی، تعادل، استراحت، عشق جهانی، آرامش، اطمینان، تعادل، صلح
اثرات منفی: خستگی، رکود، خالی از انرژی، بی نظمی
سبز رنگ تعادل است و بدان معنی است که هر چیزی سر جای خودش است و نیازی به تنظیم و تغییر نیست. هنگامی‌که به جهان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حاوی مقدار زیادی رنگ سبز است، این نشان دهنده حضور آب و قحطی کم است، بنابراین ما با رنگ سبز، به سطح بالایی از اطمینان می‌رسیم. از منظر منفی، این رنگ می‌تواند رکود را نشان دهد.

 

زردروانشناسی رنگ زرد در لباس ها | اینجا زنونس

اثرات مثبت: خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، قدرت احساسی، دوستی، خلاقیت
اثرات منفی: غیر منطقی بودن، ترس، شکنندگی احساسی، افسردگی، اضطراب، خودکشی
طول موج زرد نسبتا طولانی و اساسا تحریک کننده است. در این حالت این رنگ محرک احساس است، بنابراین زرد قوی‌ترین رنگ از نظر روانی است. زرد، روحیه ما و اعتماد به نفس ما را افزایش می‌دهد؛ این رنگ اعتماد به نفس و خوش بینی را بالا می‌برد. اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند باعث کاهش عزت نفس، ایجاد ترس و اضطراب شود.

 

بنفشروانشناسی رنگ بنفش؛ چرا رنگ بنفش را دوست داریم؟

اثرات مثبت: آگاهی معنوی، مهارت، بینایی، لوکس بودن، اعتبار، حقیقت، کیفیت
اثرات منفی: برون گرا، انحطاط، سرکوب، نادیده گرفتن
کوتاه‌ترین طول موج برای رنگ بنفش است که اغلب به عنوان رنگ ارغوانی توصیف می‌شود. این رنگ آگاهی را به سطح بالایی از ذهن، حتی به حوزه ارزش‌های معنوی می‌رساند. این رنگ بسیار درونگرا است و تفکر عمیق یا مراقبه را تشویق می‌کند و معمولا بهترین کیفیت ممکن را در اختیار قرار می‌دهد. آخرین طول موج قابل مشاهده قبل از اشعه ماوراء بنفش، دارای ارتباط با زمان و فضا و کیهان است. استفاده بیش از حد از بنفش می‌تواند درونگرایی را بیش از حد افزایش دهد.

 

خاکستری

روانشناسی رنگ خاکستری ؛ رنگ درمانی با سنگهای خاکستری رنگ - سنگ شناس

اثرات مثبت: بی‌طرفی روانی
اثرات منفی: عدم اطمینان، رطوبت، افسردگی، خواب زمستانی، کمبود انرژی
خاکستری خالص تنها رنگی است که خواص روانشناسی رنگ مستقیمی ندارد. با این حال، کاملا سرکوبگر است و زمانی که جهان خاکستری می‌شود، ما به طور غریزی شرایط را برای آماده شدن برای خواب زمستانی آماده می‌کنیم. به غیر از تن دقیق، خاکستری اثر متفاوتی روی رنگ‌های دیگر مورد استفاده دارد. استفاده از خاکستری معمولا عدم اطمینان و ترس از قرار گرفتن در معرض دید را نشان می‌دهد.

 

 

 

نارنجیروانشناسی رنگ – نارنجی - صنایع چاپ و بسته بندی اورامان

اثرات مثبت: راحتی، گرما، امنیت، حساسیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده
اثرات منفی: محرومیت، سرخوردگی، ناامیدی، عدم بلوغ
از آنجا که نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است، رنگ تحریک کننده‌ای است و در واقع ترکیبی از بخش فیزیکی و عاطفی است. این تمرکز ما بر مسائل فیزیکی – غذا، گرما، پناهگاه و … – و حساسیت را افزایش می‌دهد. این رنگ از نظر روانشناسی سرگرم کننده است. اما اثر منفی آن می‌تواند بر روی محرومیت تمرکز کند، این به احتمال زیاد زمانی است که نارنجی گرم با رنگ سیاه استفاده می‌شود. به همین ترتیب، استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی، بیهودگی و فقدان ارزش‌های فکری را به دنبال دارد.

صورتی

روانشناسی رنگ صورتی - ویرگول

اثرات مثبت: آرامش فیزیکی، پرورش، گرما، زنانه بودن، عشق، جنسیت، بقا
اثرات منفی: مهار، ترس احساسی، تخریب، ضعف فیزیکی
این رنگ به صورت ته مایه‌ای از رنگ قرمز، از لحاظ جسمی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما این تاثیر به این شکل است که ما را آرام می‌کند، نه تحریک. صورتی از لحاظ روانشناسی رنگ، یک رنگ قدرتمند و روان شناختی است. این رنگ نشان دهنده اصل زنانگی و بقای گونه است؛ این رنگ پرورش دهنده و تسکین دهنده جسم است. استفاده بیش از حد از رنگ صورتی از لحاظ فیزیکی می‌تواند تا حدی مخرب و سست کننده باشد.

عکاسی از صنایع دستی – چطور عکسهایی تاثیرگذار در فروش بگیریم؟

رنگ ها به چه معنا اند | از نظر روانشناسی رنگ

در روانشناسى نوین، رنگ ها یكى از معیارهاى سنجش شخصیت به شمار مى‌آیند، چرا که هر یک تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مى‌گذارند و نشانگر وضعیت روانى و جسمى وى هستند. رنگ ها به سه دسته رنگ های گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند.

روانشناسی رنگ های سرد

رنگ های سبز، بنفش و آبی، رنگ های سرد هستند. این رنگ ها به طور کلی باعث ایجاد احساس آرامش و به همان میزان نیز باعث ایجاد احساس غم و ناراحتی در افراد می شوند.

رنگ سبز

از ویژگی های رنگ سبز آرامش بخشی آن است. به همین دلیل از این رنگ در بیمارستان‌ها بسیار استفاده می‌شود و از پر کاربردترین رنگ ها در طراحی دکوراسیون است. از ویژگی‌های درمانی این رنگ می‌توان به از بین بردن تنش، افزایش هضم، بهبود تعادل توانایی‌ها، حفظ صلح و آرامش درونی و غلبه بر سنكوپ (سکته) است.

افرادی که از این رنگ زیاد استفاده می‌کنند، افرادی با شخصیت مثبت، با اراده و پشتکار زیادند. این افراد برای خود ارزش زیادی قائلند، بسیار کنجکاوند و با مشکلات سرسختانه مبارزه می‌کنند. استفاده زیاد از این رنگ می‌تواند سبب کسالت و رکود شود.

رنگ آبی

آبی را باید یک رنگ معنوی دانست. این رنگ باعث ایجاد آرامش، صلح، اعتماد، بهره وری، منطق است. آبی از رنگ هایی است در طراحی اتاق خواب‌ها بسیار استفاده می‌شود. رنگ آبی باعث کاهش اشتها و القاء کننده امنیت است. افرادی که به رنگ آبی علاقه مند هستند، به صداقت و وفاداری بسیار اهمیت می‌دهند و به دنبال ایجاد نظم در زندگی خود هستند. این افراد وظیفه شناس و مسئولیت پذیرند و به طور کلی درونگرایی بالاتری دارند. این رنگ برای بی خوابی، فشار خون بالا و جهت کاهش حساسیت به درد مفید است. استفاده زیاد از حد از رنگ آبی باعث ایجاد سردی، یاس و ناامیدی می‌شود.

برای آشنایی بیشتر در زمینه بی خوابی و فشار خون بالا کلیک کنید.

رنگ بنفش

رنگ بنفش را نماد دانایی و احترام می‌دانند. این رنگ باعث ایجاد حس خلاقیت و افزایش مهارت های حل مساله می‌شود. افرادی که این رنگ را دوست دارند افراد جسوری هستند. استفاده از این رنگ در محیط و دفتر کار بسیار مناسب است. این رنگ برای کاهش مشکلات اعتیاد و میگرن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، لنفاوی و قلبی و عروقی، حفظ تعادل پتاسیم بسیار مفید است.

برای اطلاع در زمینه مهارت های حل مسئله و کاهش میگرن کلیک کنید.

روانشناسی رنگ های گرم 

رنگ های گرم شامل رنگ قرمز، زرد و نارنجی هستند. این طیف رنگی موجب آرامش، عصبانیت و خصومت می‌شود. این رنگ ها اشتها آور هستند و به همین دلیل اکثر رستوران‌ها از این رنگ ها استفاده می‌کنند.

رنگ قرمز  

رنگ قرمز رنگی تحریک کننده است و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. این رنگ نماد هیجان، عشق، شور و نشاط و صمیمیت است. افراد فعال و پر جنب و جوش معمولا طرفدار این رنگ هستند. از دیگر ویژگی‌های شخصیت افراد طرفدار رنگ قرمز، عجول و زود جوش بودن آن‌هاست. این افراد خیلی زود عصبانی می‌شوند و قضاوت می‌کنند. افرادی خوش قلبند ولی از طرف دیگر نمی‌توانند خود را کنترل کنند. بین رنگ قرمز و تحریک جنسی مردان نیز ارتباط وجود دارد.

استفاده طولانی‌ مدت از این رنگ باعث ایجاد حرکات تکانه‌ای و بروز پرخاشگری در افراد می‌شود. ویژگی‌های درمانی این رنگ عبارت است از غلبه بر حس کسالت، بهبود عملکرد جنسی طبیعی ، تحریک سیستم عصبی، افزایش آدرنالین و گردش خون، حفظ آرامش و کاهش فشار خون می‌باشد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی رنگ خوش بینی و مثبت اندیشی است و استفاده زیاد از آن احتیاط را در افراد بر می‌انگیزاند. نارنجی دوستان؛ افرادی اجتماعی، خوش خلق، صادق و فداکارند. با این حال نفوذ در این افراد سخت است. از این رنگ در جهت حفظ انرژی، افزایش اشتها، کمک به جذب کلسیم، کمک به بهبودی و حفظ سلامت بدن استفاده می‌شود.

رنگ زرد

رنگ زرد، رنگ روشنی و شادی است. باعث افزایش تمرکز و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. این رنگ کمتر از رنگ های دیگر افراد را به خود جذب می‌کند و مردم در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر عصبانی می‌شوند. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند بلند پرواز و عاشق پیشرفت هستند و همواره در تکاپو و تلاش می‌باشند. این افراد، افرادی اجتماعی و شوخ‌اند و مردم جذب آن‌ها می‌شوند. رنگ زرد برای درمان یبوست و افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و سیستم گوارش و بهبود تفکر منطقی مفید است.

روانشناسی رنگ های خنثی

روانشناسی رنگ های خنثی به شرح زیر می باشد:

رنگ سفید

به طور کلی رنگ سفید نشان دهنده پاکیزگی و بی گناه بودن فرد در نظر گرفته می‌شود. افرادی که رنگ سفید را دوست دارند معمولا دارای خلاقیت بالا و به فکر صلح و آرامش هستند. همچنین افرادی آرام بوده و شنونده خوبی هستند. رنگ سفید به دلیل این که نور را منعکس می‌کند، به عنوان رنگ تابستانی در نظر گرفته می‌شود.

رنگ مشکی

معمولا همه افراد تمایل دارند که لباس مشکی بپوشند. رنگ مشکی نشان دهنده سلطه و قدرت است و رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که نشان دهنده خودنمایی است. بسیاری تصور می‌کنند که این رنگ، رنگ عزا و ناامیدی است در صورتی که نشان دهنده خوش ذوقی افراد است. این افراد به دیگران احترام زیادی می‌گذارند و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و همواره به عقاید و نظرات دیگران احترام می‌گذارند.

بازار کار رشته هنر

کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی

آگاهی از روانشناسی رنگ ها و استفاده از هر یک از آن‌ها با توجه به خواصشان کاربرد‌های فراوانی دارد. در تبلیغات، پزشکی، طراحی و دکوراسیون منزل، نحوه لباس پوشیدن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ ها می‌توانند تاثیرات به سزایی بر روحیه افراد بگذارند و استفاده به جا از آن‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد و می‌تواند در همه جنبه‌های زندگی تاثیرات خود را بگذارد. در کنار این مسئله یکی از روش‌هایی که برای کاهش مشکلات و بیماری‌های روانی استفاده می‌شود بهره بردن از همین رنگ‌ها است. همچنین با مشاوره روانشناسی می‌توانید آگاهی بیشتری از تیپ شخصیتی خود با توجه به روانشناسی رنگ ها به دست آورید.

هنر نقاشی

روانشناسی رنگ ها و تبلیغات

تبلیغات جزئی از مهم ترین ارکان کسب و کار و شغل افراد هستند. با توجه به اهمیت بسیار زیادی شغل و منابع مالی در زندگی، بسیار مهم است که افراد از روانشناسی رنگ ها اطلاع کامل داشته باشند تا بتوانند کسب و کار خوبی را داشته باشند. در رابطه با اهمیت رنگ ها در تبلیغات می توان این گونه مثال زد که یک شرکت در رابطه با ورزش های پرهیجان و سخت از رنگی استفاده کنند که پیام آرامش را در ناخودآگاه انسان ایجاد می کند.

مسلما این تبلیغ نمی تواند چندان موثر باشد. برای مثال می توان گفت که بهترین رنگ برای تبلیغات بانک ها رنگ آبی می باشد چرا که حس امنیت و آرامش خاطر را به مخاطبین انتقال می دهد. همچنین شرکت هایی که قصد دارند تبلیغاتی در رابطه با محیط زیست یا محصولات طبیعی و ارگانیک بسازند، بهتر است که از رنگ سبز در زمینه تبلیغات شان استفاده نمایند چرا که پیام سلامت را در ناخودآگاه انسان بر انگیخته می کند.

کاربرد روانشناسی رنگ‌ها در درمان بیماران

چندین فرهنگ باستانی، از جمله مصری‌ها و چینی ها، «کروموتراپی» یا استفاده از رنگ‌ها برای درمان بیمارن را به کار گرفته اند. گاهی اوقات از کروتراپی به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی نیز یاد می‌شود. امروزه از رنگ شناسی به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می‌شود. در ادامه نمونه‌هایی از کاربرد رنگ‌ها در درمان را می‌توان ملاحظه کرد:

از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می‌شود.
تصور می‌شود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و پاکسازی بدن می‌شود.
از رنگ نارنجی برای بهبود ریه‌ها و افزایش سطح انرژی استفاده می‌شود.
اعتقاد بر این است که رنگ آبی باعث تسکین بیماری‌ها و درمان درد می‌شود.
تصور می‌شود رنگ نیلی، مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات جدید درباره روانشناسی رنگ‌ها

بیشتر روانشناسان، رنگ درمانی را با شک و تردید می‌نگرند و خاطرنشان می‌کنند که تأثیرات فرضی رنگ بر درمان افراد، اغلب به شدت اغراق آمیز است چرا که رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، دارای معانی مختلفی نیز هستند. با این حال، تحقیقات موجود نشان داده است که رنگ می‌تواند افراد را به طرق شگفت آور مختلفی متأثر کند. پس از آزمایش معروف «دوشارخ» در زمینه شناخت شخصیت انسان از طریق لکه‌های رنگین جوهر، آزمایش «لوشر» جدیدترین نظریه‌ای است که در این مورد ارائه گردیده است. بار علمی آزمایش مزبور علاوه بر استفاده در موارد روانکاوی و روانشناسی، در سیستم‌های استخدامی نیز بکار گرفته می‌شود.

در روانشناسی نوین «رنگ» و رنگ‌ها از معیار‌های سنجش شخصیت به‌شمار می‌آیند؛ چرا که هر یک از آن‌ها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی می‌باشد. این موضوع با توجه به پیشرفت‌های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. یک مطالعه نشان داده است که قرص‌های دارویی با رنگ گرم نسبت به قرص‌های دارویی با رنگ خنک، موثرتر بودند. همچنین در مطالعه دیگری ثابت شد که چراغ‌های روشنایی معابر با رنگ آبی، منجر به کاهش محسوس جرم و جنایت شده است. قرمز باعث می‌شود افراد با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند، چیزی که طبق گفته محققان ممکن است در طول فعالیت‌های ورزشی بسیار مفید باشد. لباس‌های فرم سیاه احتمالاً باعث می‌شود که دانش آموزان بیشتر مورد تنبیه قرار گیرند. این مطالعه همچنین نشان داد که دانش اموزانی که از لباس‌های ورزشی سیاه رنگ استفاده کرده بود، کمتر از دانش آموزان دیگر در مسابقات موفق بوده اند.

رنگ می‌تواند بر عملکرد انسان تأثیر بگذارد

همچنین مطالعات نشان داده اند که رنگ‌های خاص می‌توانند در عملکرد تأثیر بگذارند. هیچ کس دوست ندارد که یک تست درجه بندی شده را که با جوهر قرمز پوشانده شده است ببیند، اما یک مطالعه نشان داد که دیدن رنگ قرمز قبل از امتحان در واقع به عملکرد فرد در آزمون آسیب می‌رساند. در حالی که رنگ قرمز اغلب به عنوان تهدیدآمیز، برانگیخته یا هیجان انگیز توصیف می‌شود، بسیاری از مطالعات قبلی در مورد تأثیر رنگ قرمز تا حد زیادی بی نتیجه بوده اند. با این حال، این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن دانش آموزان در معرض رنگ قرمز قبل از امتحان، تأثیر منفی بر عملکرد آن‌ها در آزمون دارد. در این آزمایش که در شش مرحله به انجام رسید، داشجویان و دانش آموزانی در کشور ایالات متحده در معرض یک آزمون پنج دقیقه‌ای قرار گرفتند. این افراد در گروه‌های جداگانه با افرادی با لباس‌های به رنگ سبز، سیاه و قرمز همراه شدند. افرادی که با رنگ قرمز همراه بودند اغلب عملکرد مناسبی در آزمون از خود نشان نمی‌دادند.

روانشناسی و انتخاب رنگ در هنگام خرید

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌های مختلف می‌توانند طیف گسترده‌ای از تأثیرات، از تقویت روحیه تا ایجاد اضطراب را به دنبال داشته باشند. اما آیا رنگ کالا‌هایی که خریداری می‌کنید می‌تواند در مورد شخصیت شما چیزی بگوید؟ به عنوان مثال، آیا رنگ اتومبیل شما می‌تواند به نوعی مربوط به برخی از ویژگی‌های شخصیتی اساسی و یا شخصیت‌های عجیب و غریب فرد باشد؟ ترجیحات رنگی شما در خرید اقلام ممکن است چیز‌هایی درباره نوع تصویری که شما ممکن است در حال طراحی آن باشید، بگوید. در واقع اولویت‌های انتخاب رنگ در خرید، از لباسی که می‌پوشیم گرفته تا اتومبیلی که رانندگی می‌کنیم، گاهی می‌تواند نشانگر تلاش ما در ساختن تصویری از خود باشد که دوست داریم دیگران انگونه ما را ببینند و درک کنند. عوامل دیگری مانند سن و جنس نیز می‌توانند در انتخاب رنگ به هنگام خرید تأثیر بگذارد.

آموزش کامل فیروزه کوبی در منزل

سخن آخر

و در آخر باید گفت که رنگ ها شاید چندان مهم به نظر نرسند اما حقیقت این است که تاثیر بسیار زیادی در روحیات و خلق و خوی افراد بر جای می گذارند. برای مثال بسیاری از افرادی که افسرده هستند، می توانند با تغییر رنگ و دکوراسیون محیط زندگی خود، خلق و خوی خود را تا حد زیادی افزایش دهند. پس روانشناسی رنگ ها را جدی بگیرید و با کمک متخصصان از آن در جهت افزایش کیفیت زندگی خود استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد