بازار صنایع دستی خراسان

بازار صنایع دستی خراسان- هنگام سفر به مشهد مقدس از صنایع دستی این شهر قافل نشوید، سفر به مشهد هم زیارت است و هم سیاحت، اما نباید این را فراموش کرد که مشهد قطب صنایع دستی کشور نیز هست. صنایع دستی مشهد از سوغاتی های مشهوریست که در هنگام سفر با تور مشهد، هنگام گشت و گذار در مراکز خرید بزرگ مشهد می توان دید.

صنایع-دستی-مشهد-4

سخت است صنایع دستی خراسان را دید و از آنها خرید نکرد. آوازه صنایع دستی خراسان هماننده مروارید خلیج فارس (جزیره کیش) در سرتاسر کشور پیچیده و این آوازه و شهرت بی دلیل نیست. این دست سازه های بسیار زیبا و  فوق العاده می توانند یادگای بی مانند از سفر شما به خراسان باشند . از صنایع دستی اصیل و ویژه خراسان می توان به : گلیم بافی، فرش بافی، ارغوان بافی، سنگ تراشی، نمد بافی، سماور سازی، آینه کاری و از همه مهم تر فیروزه تراشی و سنگ تراشی اشاره کرد.

در خراسان سوغات چه بخریم و از کجا ارزان خرید کنیم ؟ بورس سوغاتی در خراسان

خرید صنایع دستی

فرش مشهد

فرش صنعت  دست مشهد – فرش مشهد از صنایع مشهوریست که در سرتاسر دنیا  خوش آوازه است، قالی های مشهد بخصوص آثار دوران صفویه در اکثر موزه های سراسر دنیا هنر ایران را به نمایش گذاشته است. مشهد از مهم ترین مراکز فرش بافی و قالی بافی در ایران می باشد که با سفر به این شهر می توانید شاهد زیبا ترین فرش دستباف  اگر قصد خرید فرش را دارید در بازار فرش مشهد می توانید زیباترین و مرغوب ترین فرش ها را پیدا کنید. در طول سفر به مشهد همچنین می توانید فرش مشهد را به عنوان یک یادگاری ماندگار و گرانبها تهیه کنید. راهنمای خرید فرش دستبافت مرغوب و اصل مشهد +

صنایع-دستی-مشهد-1

گلیم بافی مشهد

گلیم، صنعت دست مشهد – گلیم بافی از صنایع قدیمی مشهد است که از گذشته تا به حال زیبایی و اصالت خود را در میان ایرانیان حفظ کرده است. مشهد یکی از مراکز بافت گلیم است که در آن گلیم با الیاف مرغوب به همراه ذوق و سلیقه ای بی مانند بافته می شود.  بسیاری از طرح های این گلیم ها الهام گرفته از طبیعت هستند و در نقش های متنوع حیوانی و طرح های هنری بافته می شوند. در مراکز صنایع دستی مشهد دو نوع اصلی گلیم به نام های  سوماک و سوزنی به چشم می خورد.

 تفاوت گلیم سوزنی و سوماک – تفاوت این دو نوع گلیم در این است که در گلیم های سوزنی با وجود داشتن گره یک بافته شبیه قالی هستند با این تفاوت که پرز ندارند.وجه اشتراک گلیم و بافته های سوزنی یا پیچ ها یا سوما ها نداشتن پرز است.

علاوه بر این به هنگام خرید گلیم مشهد می بایست به جنس آن نیز توجه کنید، چنس گلیم ها نیز متفاوت است، گلیم ها می تواند از جنس نخ پشمی، پنبه ای و یا کنفی باشند.

صنایع-دستی-مشهد-2

پوستین دوزی مشهد | صنایع دستی خراسان

پوست، صنعت دست مشهد – از دیگر صنایع دستی مشهور مشهد، دست سازهایی است از جنس پوست گوسفند است که به صورت ماهرانه و استادانه ای تزئین، رنگ آمیز و سوزن دوزی شده است.

مراحل ساخت این پوست های زیبا و گرانبهای مشهد به این صورت است : پوست های تازه گوسفند دباغی رنگ آمیزی (به شکل چرمی زرد رنگ ) شده و به صورتی  نرم آماده می کنند، سپس به طرح و الگو مد نظر برش داده و با سوزن می دوزند.  برای تزئین آن از هنر رنگ آمیزی و سوزن دوزی استفاده می کنند.

پوست های تزئین شده مشهد را می توانید در مراکز خرید مشهد به خصوص در بازارچه های طرقبه و شاندیز به یادگار تهیه کنید. از محصولات پوست مشهد می توان به پالتو، کلاه، شال گردن، پاپوش، دستکش، انواع سجاده، پا دری و … اشاره کرد.

جاهای دیدنی مشهد

صنایع-دستی-مشهد-3

فیروزه تراشی مشهد

فروزه تراشی، صنعت دست مشهد – همانطور که می دانید معروفترین معدن های فیروزه در استان خراسان واقع شده  و مشهد یکی از مهمترین مراکز تراش فیروزه در دنیاست. فیروزه سالها و قرن هاست که به دلیل چذابیت و خواص بسیار زیاد در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. در طول سفر به مشهد، زیبا ترین و خوش تراش ترین سنگ های فیروزه را می توانید پیدا کنید، گردنبند، انگشتر، دستبند و یا گوشواره های فیروزه یکی از بهترین سوغاتی های مشهد است که می توانید در مراکز خرید مشهد، به خصوص در بازار رضای مشهد پیدا کنید. زیبایی زیورآلات فیروزه مشهد شما را حتما حیرت زده خواهد کرد.

صنایع-دستی-مشهد-4

سنگ تراشی و هرکاره تراشی مشهد

سنگ تراشی، صنعت دست مشهد – از قدیمی ترین و البته اصیل ترین صنایع دستی مشهد است که قدمت آن به قرن 14 ام برمیگردد، حتی تماشای قلم کاری کردن و طرح و نقش انداختن بر روی دیگ ها و ظروف سنکی بسیار جذاب است. هز چقدر که از زیبایی و جذابیت این ظروف سنگی بگوییم باز کم است، این ظروف سنگی از سنگ «سرپانتین» ساخته شده و دارای جنسی نرم و ضربه پذیر است، این دیگ ها در برابر آتش مقاوم هستند و پخت غذا به دلیل طبخ ملایم لذیذتر است.

دیزی های سنگی مشهد در دو نوع هستند :

دیزی های سنگی استوانه ای که تک نفره و یا دو نفره هستند و نوعی دیگر برای تعداد بیش تر از دو نفر ساخته شده و قابلمه سنگی و یا هر کاره نام دارد.

جاهای دیدنی کیش

صنایع-دستی-مشهد-5

نمد بافی مشهد | صنایع دستی خراسان

نمد، صنعت دست مشهد – نمد که جنسی از پشم گوسفند است، از دیگر صنایع دستی مشهد است. نمد دارای خواص درمانی بسیاریست و در میان افرادی که به روماتیسم و استخوان درد مبتلا هستند از محبوبیت خاصی برخوردار است. در طول سفر به مشهد به هنگام گشت و گذار در امکان دیدمی مشهد حتما فروشگاه های صنایع دستی مشهد را خواهید دید. در این فروشگاه ها می توانیید لباس ها، قالیچه و یا حتی تشک نمدی تهیه کنید.

درست کردن محصولات نمدی بسیار سخت و طاقت فرساست : پشم را بعد از تمیز کردن و رنگرزی، حلاجی می کنند، سپس پشم آماده رفتن به مرحله نمد مال است، در این مرحله به کمک دست و پا نمد را روی زمین می غلطانند که این مرحله و در حین کار کف و صابون هم اضافه می کنند. در نهایت پشم بصورت نمد در می آید.

هنر خاتم کاری

صنایع-دستی-مشهد-6

ارغوان بافی مشهد | صنایع دستی خراسان

ارغوان بافی، صنعت دست مشهد –  طرقبه مشهد در زمینه بافت سبد شهرت دارد، این سبد ها از چوب درخچه خودرویی در طرقبه بافته می شود، چوب ها از اواسط بهار تا اواخر پاییز جمع آوری شده و از خیس و مرطوب نگه داشتن توسط هنرمندان بافنده این را بصورت تار و پود در هم یافته و هنری به نام ارغوان بافی خلق می کنند. تقریبا در همه فروشگاه های صنایع دستی مشهد می توانید ارغوان کاری را ببینید و از آن خریداری کنید، اما در بازار هیا صنایع دستی شاندیز و طرقبه تنوع و گوناگونی این محصولات به اوج خود می رسد.

ارغوان بافی به این گونه است که پس از جمع آوری، ابتدا ترکه ها در محیطی خیس و مرطوب گذاشته شده و سپس به شکل سبد و کالاهای تزئینی بافته می شوند.

صنایع-دستی-مشهد-7

سماور سازی خراسان

سماور، صنعت دست مشهد –  در طول سفر به مشهد سماور های دست ساز با طرح های سنتی وبسیار زیبایی را خواهید دید، در هنگام گشت و گذار و بازدید از صنایع دستی مشهد سماوردستساز مشهد توجه شما را حتما جلب خواهد کرد.

سبد حصیری

صنایع-دستی-مشهد-8

آینه کاری خراسان

آینه کاری، صنعت دست مشهد –  به محض ورود به مشهد و زیارت حرم مطهر آقا اما رضا علیه السلام آیینه کایر زیبای حرم شما را حتما متحیر خواهد ساخت، امکان ندارد کسی به مشهد بروید و محو تماشای آیینه کاری های ازیبای این شهر نشود.

صنایع-دستی-مشهد-9

آشنایی با بازارهای سنتی خراسان

بازارهای سنتی مشهد

 بازارهای سنتی خراسان

بازارهای سنتی مشهد تنوع خوبی دارند و اگر عازم این شهر هستید خوب است که بازارهای سنتی آن را بشناسید. اگر دوست دارید فرهنگ مردم ، اجناس ارزان تر، آداب داد و ستد رو مشاهده کنید بهترین مکان برای شما مخاطب اهل سفر بازارهای سنتی مشهد هستند. شهر مشهد از دیر باز یکی از شهرهای ایران است که به واسطه ی گردشگری زیارتی بالاترین آمار مسافرهای ایران را داد. از همین رو برخی بازارهای سنتی اش بسیار معروف است و در اطراف حرم نیز با وجود سیتی سنتر های بزرگ نبض بازارهای سنتی هم چنان می زند. الی گشت امروز بازارهای سنتی مشهد را به شما معرفی می کند تا اگر به این شهر سفر کردید و قصد خرید سوغاتی داشتید بازارهای این شهر را بشناسید.

بازار امین مرکز خریدی سنتی در کنار حرم

بسیاری از مسافرها دوست دارند تا در محیطی شلوغ و امن بازار قدم بزنند و جنس های مختلف را ببینند و خرید کنند. اکثر مسافران شهر مشهد چون مذهبی هستند اگر از درب خیابان نواب از حرم بیرون بیایند به راحتی به یک بازار سنتی می رسند. این بازار آنچنان بزرگ نیست اما کالا و محصولات خوبی دارد. از جمله وسایلی که در این بازار کوچک می توانید بخرید پوشاک، اسباب بازی برای کودکان، ظروف چینی، شیرینی و سوغاتی مشهد مانند ها و زعفرون هست. اگر به یاد قدیم ها دوست دارید عکسی با بک گراند حرم نیز داشته باشید مغازه های عکاسی را می بینید که شما را برای عکس انداختن دعوت می کنند. بازار امین یکی از نزدیک ترین بازارهای سنتی مشهد است که فاصله ی اندکی با حرم دارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، خروجی حرم مطهر به سمت خیابان نواب صفوی

بازار بزرگ رضا

بازار رضا مشهد | Bazar Reza | بیسان گشت

از دیگر بازارهای سنتی مشهد که نزدیک به حرم است بازار بزرگ رضا است و بین مسافران بسیار معروف است. این بازار ۳ کیلومتر دارد و بسیار بزرگ محسوب می شود از ورود شما تا میانه بازار بوی زعفران اصیل خراسانی و هل های هندی پیچیده به مشام شما می رسد. این بازار بدون شک یکی از بازارهای عطرآگین ایران است. اگر می خواهید زعفرون اعلاء، هل، آجیل، شکلات، شیرینی بخرید این بازار مکان بسیار مناسبی است و یادتان باشد که جدا از خوراکی های خوشمزه، مغازه های نقره فروشی، مس فروشی کم ندارد و تعدادی از مغازه ها نیز ظروف سنگی که از صنایع دستی مشهد نیز هست را می فروشند. این بازار بزرگ به  مغازه ی عطر های گل های مختلف نیز شهره هست و می توانید عطرهای خوشبو کننده را برای خود خریداری کنید.

ورودی این بازار از سمت حرم در نزدیکی میدان بیت المقدس است که این میدان در بین اهالی مشهد به فلکه آب نیز مشهور است. اگر دوست داشتید کل بازار را ببینید خروجی آن به خیابان ۱۷ شهریور می رسد. تا خیابان ۱۷ شهریور از دیگر مغازه های چشمگیرش عقیق و فیروزه های نیشابور است که اگر مورد علاقه تان هست می توانید خریداری کنید. ورودی و بعضی از حجره های بازار مورد بازسازی قرار گرفت و متفاوت از بازار بزرگ چند دهه پیش است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع)، حد فاصل میدان بیت المقدس و ۱۷ خیابان شهریور

بازار مولوی خراسان

بازار مولوی مشهد • ❤️ ملوپست

یکی دیگر از بازارهای سنتی مشهد که در مرکز شهر مشهد قرار دارد بازار بزرگ مولوی است. این بازار ۴۰۰۰ هزار متر مربع زیر بنا دارد که از پاساژهای مختلفی تشکیل شده است. این بازار یکی از مراکز خرید لوازم آشپزخانه، خانه، لوازم التحریر، لوازم خیاطی و خرازی هست و معمولا ساکنان مشهد برای خرید به این بازار سنتی می روند. از دیگر کالاهای این بازار لوازم آرایش بانوان است که به فروش می رود. پوشاک ارزان و لباس های راحتی در منزل از دیگر کالاهای بازار بزرگ سنتی  مولوی است.

ساختمان این بازار از ساخته های دو دهه اخیر است و در بعضی مواقع از سبک قدیمی و سنتی در آن استفاده شده است اما مغازه های با بازسازی شیک و مجلل نیز خواهید دید. در این بازار سنتی اجناس آنچنان گران نیستند و بسیاری از جنس ها نیز دارای برند خاص نیستند. اگر دوست دارید بازارهای سنتی مختلف را در شهر مشهد مشاهده کنید می توانید به بازار مولوی نیز بروید. این بازار نیز یادتان باشد دارای پارکینگ است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، بلوار مصلی

بازار روس ها در خراسان

از دیگر بازارهای سنتی مشهد بازار روس ها است اما کالای روسی در آن پیدا نمی کنید و همه ی محصولات آن نیز ایرانی است. این بازار امروزه نامش بازار حکیم است اما قدیمی های شهر  هم چنان به آن بازار روس ها می گویند. این بازار دارای ۱۲۰ واحد تجاری در چهار طبقه است. یکی از بهترین مکان ها برای خرید سیسمونی، لوازم آرایش، لباس مجلسی بانوان، زیورآلات نقره، استیل،برنج و…. است. در این بازار پوشاک بچگانه، زنانه و مردانه را به راحتی می توانید خرید کنید.این بازار سنتی مانند سابق شلوغ نیست اما هم چنان خریدارانی روزانه به این مرکز خرید سنتی میروند.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان شهدا، روبروی اداره ی کل آموزش و پرورش مشهد

بازار مرکزی خراسان فازیک و فاز دو

یکی دیگر از بازارهای سنتی مشهد بازار مرکزی مشهد است که فاز یک آن در سال ۱۳۷۴ شروع شد و در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید.  مساحت  ۵۳۰۰ متر مربع  است  که هم چنان فاز دو در دست ساخت است. در این بازار نیز می توانید انواع پوشاک، زیورآلات بدلی، نماد های مذهبی از جمله کتاب های ادعیه و مفتاتیح را خریداری کنید.  اجناسی چون انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف وکفش، عطر، بدلیجات، ساعت، لوازم آرایشی و …   در این بازار موجود است.

یادتان باشد اجناس این بازار، فاقد برند و اجناس گران قیمت خارجی و حتی داخلی است از همین رو بسیاری برای خرید لباس با قیمتی مناسب این مرکز خرید را انتخاب می کنند..در اینجا کالاهای ذکر شده را می توانید خریداری کنید و با بهره برداری از فاز دو قرار است یکی از مجهزترین بازارهای سنتی مشهد شود. در این بازار ساکنان محله برای خرید به این مرکز خرید مدام در حال رفت و آمد هستند.

آدرس: محدوده حرم مطهر رضوی ، حد فاصل حرم و چهارراه شهداء.

بازار چهار سوق خراسان مرکزی برای خرید صنایع دستی

اگر در بین بازارهای سنتی مشهد بازاری می خواهید که فقط مختص صنایع دستی باشد الی گشت به شما بازار چهارسوق کوهسنگی را پیشنهاد می کند. ورودی این بازار با چترهای رنگارنگ در بالای سر تزیین شده است و یکی از زیباترین بازارهای سنتی مشهد است. در این بازار شما ظروف سنگی، سنگ های قیمتی و تزیینی فیروزه با نقره ، تابلو فرش های دست بافت، ظروف سفالینه و…. را می توانید خریداری کنید. یادتان باشد ظروف سنگی مشهد یکی از صنایع دستی منحصر به فرد این شهر است که یک نمونه ی مرغوب آن را می توانید در مشهد خریداری کنید.

آدرس:  مشهد،  پارک کوهسنگی( در امتداد خیابان دانشگاه)

بازارچه سنتی کاروانسرای بابا قدرت

بسیاری از کاروانسراهای قدیمی دوره ی صفویه و قاجاریه تغییر کاربری دادند و هر چند که بهترین تغییر کاربری آن ها به اقامتگاه های خاص است که هر مسافری می تواند استفاده کند اما تعدادی نیز به مکانی به عنوان بازار تبدیل شده اند. کاروانسرای باباقدرت مشهد یکی از مکان های قدیمی شهر مشهد است که کاروانسرایی چهار ایوانه به قدمت ۵۰۰ سال است و امروزه حجره ها و اتاق های آن تبدیل به مغازه های فروش صنایع دستی شده است. در این مرکز خرید شما میتوانید کالاهای صنایع دستی مرغوب را خریداری کنید.

بازارهای سنتی مشهد

معرق، سنگ تراشی، لباسهای سنتی، پوست و چرم، فرش و گلیم، پیکر تراشی، قلم زنی، پیکر تراشی، چای و عرقیات گیاهی از محصول های این بازار سنتی منحصر به فرد است. یادتان باشد این مرکز خرید داری چایخانه و رستوران سنتی نیز هست که پس از خرید در محیط دل انگیز ایرانی از آن بهره مند شوید. کاروانسرای بابا قدرت یکی از بازارهای سنتی مشهد است که محیط قدیمی آن محصور کننده است.

آدرس: مشهد ، انتهای بازار امام رضا (علیه السلام) ، میدان ۱۷ شهریور ، بلوار صدر ، نبش صدر ۱۶
تهران ، میدان هروی خیابان وفا منش نبش کوچه شمس

بازارگوهرشاد

یکی از قدیمی ترین بازارهای سنتی مشهد بازار گوهرشاد است. این بازار بزرگ داری ۲۱۰۰زیربنا  دارد و دارای ۸۴ واحد تجاری مستقل است. بازار گوهرشاد از بازارهای شلوغ سنتی مشهد به حساب می آید. همواره رفت و آمد در این بازار سنتی می شود و بسیاری جنب و جوش این بازار را دوست دارند. نام این بازار از شخصیت گوهر شاد عروس تیمور لنگ گرفته شده است و دستور ساخت مسجدی اعظم را نیز در جوار حرم امام هشتم داده است. این بازار در بین مشهدی ها از قدیم ترین بازارهای سنتی است که کالاهای متنوعی دارد.

در این بازار انواع لوازم خانه، سیسمون ، پوشاک ، لوازم آرایش،  لوازم التحریر، کفش، کیف، اسباب بازی و… به فروش می رسد. در این بازار یادتان باشد لوازم برقی خانگی و آرایشی نیز به راحتی پیدا می کنید و می توانید خریداری نمایید  و در بین مشهدی ها یکی از پر رفت و آمد ترین بازارهای شهر  به حساب می آید.

آدرس: ایران، خراسان رضوی، مشهد، آبکوه، بلوار سازمان آب

بازارهای سنتی مشهد

بازار قسطنطنیه خراسان مرکز خرید لباس در مشهد

اگر در شهر مشهد می خواهید پوشاک خریداری کنید بهترین گزینه ی شما بازار قسطنطنیه مشهد است و از بازارهای سنتی مشهد به شمار می رود. البته این بازار به صورت پاساژ بزرگ در چندین طبقه  ساخته شده است که شما می توانید انواع شال و روسری، مانتو، تیشرت های زنانه، بچگانه و مخصوص نوجوان دختر و پسر را پیدا کنید. بسیاری از مغازه ها نیز پوشاک و آکسسوری های مردانه را دارند. یادتان باشد این بازار محلی برای خرید کیف و کفش مرغوب نیز به شمار می رود.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، نزدیکی میدان احمد آباد
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد