نحوه تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات

زیور آلات

طلا و جواهرزیورآلات از گذشته تا کنون ابزاری برای زیبایی مخصوصا در خانم ها بوده است. انواع و مدل های خاصی از این لوازم تزئینی وجود دارد که هر فرد با توجه به سلیقه خود از آن ها استفاده می کند. البته فرهنگ و دوران زندگی نیز در انتخاب زیورآلات نقش مهمی داشته، به این صورت که در گذشته انواع از زیورآلات استفاده می شد که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. برخی دیگر از انواع آن ها نیز امروزه بیشتر استفاده می شود که در گذشته مرسوم نبوده اند.

 

ویدئو نحوه تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات


خرید صنایع دستی


بدلیجات

بدلیجات در دسته‌ی جواهرات موردعلاقه‌ی خانم‌ها قرار می‌گیرند. برخلاف قیمت پایین برخی از بدلیجات، آن‌ها زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند. بدلیجات را می‌توان طبق نظر و سلیقه‌ی هر فرد سفارش داد. البته این زیورآلات زیبا و ارزان اگر کثیف شوند و شفافیت خود را از دست بدهند دیگر مانند اول زیبا نیستند. بهتر است همه‌ی ما شیوه‌های براق کردن بدلیجات را بدانیم.

بدلیجات وقتی‌ در معرض هوا قرار می‌گیرند، جرم می‌گیرند و کثیف می‌شوند. واکنش‌های شیمیایی باعث می‌شوند تا لایه‌ای زرد مانند بر روی آن‌ها بنشیند و رنگ اولیه خود را از دست بدهند. ما این مشکل را برای شما حل خواهیم کرد. با خواندن این مطلب دیگر هیچ اثری لکه‌ها بر روی بدلیجات شما نخواهد ماند. فراموش نکنید که نگهداری و تمیز کردن بدلیجات از کدر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید.

چطور جواهراتمان را در خانه تمیز کنیم؟آخرین خبر | تکنیک حرفه ای تشخیص طلای اصل از بدل

تمیز کردن جواهرات به اقدام خاصی نیاز ندارد. البته شناخت مواد و جایگاه هرکدام ضروریست چراکه ممکن است با یک انتخاب نا به جا به جواهرات خود آسیب بزنید. تمیز کردن انواع جواهرات با مواد ساده‌ای مانند آب و صابون، مایع ظرف‌شویی ملایم، خمیردندان، مسواک نرم یا برس آرایش، سرکه، آب‌لیمو و موارد این‌چنینی انجام می‌شود. ناگفته نماند که نتیجه این پرداخت و جلا دادن آنقدر حرفه‌ایست که خودتان هم شوکه می‌شوید.

جواهرات به ندرت شروع به کدر شدن می‌کنند و گاهی ما حتی متوجه این روند هم نمی‌شویم. فقط ممکن است یک روز متوجه شویم که زیورآلاتمان دیگر آن درخشش سابق را ندارند. البته این روند اکسیداسیون و لکه‌دار شدن در برخی جواهرات به قدری سریع اتفاق می‌افتد که گاهی ترجیح می‌دهیم اصلاً از آن‌ها استفاده نکنیم. مثل زیورآلاتی که از جنس فلز مس هستند.

بد نیست این نکته را هم اضافه کنیم که برای تمیز کردن بعضی سنگ‌های قیمتی و قطعات ظریف و حساس باید به جواهرساز مراجعه کنید، اما در باقی موارد کافیست خودتان دست به کار شوید و با اطلاعات کافی در مورد جنس فلز جواهراتتان برای تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. از آنجایی که بسیار مهم است برای درخشان نگه‌داشتن جواهرات روش‌های مناسب برای تمیز کردن هر نوع جواهرات را بدانید ما این مقاله آموزشی را برایتان آماده کردیم.

بهترین هدیه برای خانم ها

چگونه جواهرات نقره را تمیز کنیم؟

رطوبت در مدت‌زمان طولانی می‌تواند باعث اکسیداسیون و لکه‌دار شدن جواهرات نقره شود. طولی نمی‌کشد که چهره براق و درخشان انگشتر نقره شما رنگی کدر و سیاه به خود می‌گیرد و شما را از خریدتان پشیمان می‌کند؛ اما اصلاً جای نگرانی نیست. پرداخت نقره راحت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. البته این نکته را اضافه کنیم که اگر بر روی جواهرات نقره سنگ‌های قیمتی ارزشمند دارید حتماً از یک متخصص برای تمیز کردن آن کمک بگیرید. در غیر این صورت می‌توانید آن‌ها را به راحتی در خانه پرداخت کنید.

خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای تمیز کردن جواهرات نقره و بازگرداندن درخشش و جلا به آن‌ها وجود دارد.

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌هایی که روی نقره ایجاد شده پرداخت آن با یک تکه پارچه است. شما می‌توانید پارچه‌های پرداخت را از گالری‌های جواهرفروشی و یا کارگاه‌های جواهرسازی بخرید اما اگر پارچه پرداخت ندارید، می‌توانید از یک تکه موکت برای تمیز کردن آن کمک بگیرید. البته کشیدن نقره بر روی فرش هم می‌تواند درخشش سابقش را به آن برگرداند.

ضمنا اضافه کنیم که پارچه‌های پرداخت یک گزینه عالی برای جواهرات نقره ایست که با مروارید یا سنگ‌های ظریف دیگری تزئین شده اند. چراکه برای تمیز کردن جواهرات با این سنگ‌های قیمتی نمی‌توانید از هر ماده شوینده یا مایع‌های شستشو کمک گرفت.

روشی دیگر برای جلا دادن جواهرات نقره استفاده از خمیردندان و یک مسواک نرم است. مقدار کمی خمیردندان را روی مسواک یا پارچه بریزید و روی لکه‌های سیاهی که بر روی نقره ایجاد شده است بکشید. قبل از شستشو، اجازه دهید تا خمیردندان برای چند دقیقه روی سطح فلز باقی بماند. بعد از شستشو با آب ولرم سطح آن را با پارچه‌ای نرم خشک کنید.

بهترین هدیه برای آقایان

چگونه جواهرات مسی را تمیز کنیم؟روش های سفید و تمیز کردن نقره و سفید نگه داشتن انواع زیورآلات نقره

طلا از خنثی‌ترین فلزات موجود در صنعت جواهرسازی است اما فلزات دیگری مانند نقره و مس به سرعت در مجاورت هوا و رطوبت اکسید می‌شوند. احتمالا متوجه شده‌اید که پس از چند ساعت استفاده از جواهرات مسی، لکه‌ای سبز رنگ روی پوست شما ایجاد می‌شود. این تغییر رنگ حاصل اکسیداسیون است و هنگامی اتفاق می‌افتد که مس با هوا، رطوبت، عرق بدن و لوسیون های آرایشی واکنش دهد.

برای تمیز کردن این لکه‌های سبز کافیست پوسستان را با آب و صابون بشویید.

خوشبختانه تمیز کردن لکه‌هایی که بر روی جواهرات مسی ایجاد می‌شود هم به راحتی در خانه امکان‌پذیر است. برای تمیز کردن مس به یک ماده خوراکی اسیدی نیاز دارید. برای این منظور می‌توانید سطح مس را با موادی مانند آب‌لیمو، سرکه یا سس گوجه‌فرنگی تمیز کنید.

چگونه جواهرات روکش طلا را تمیز کنیم؟تمیز و براق کردن طلا | 12 روش کاربردی و آسان خانگی | بلاگ پرسته

جواهرات روکش طلا به همان شیوه تمیز کردن طلا به سرعت پاک می‌شوند. ما قبلا روش تمیز کردن طلا در خانه را به شما آموزش دادیم.

اما در مورد این جواهرات باید به چند نکته دقت کرد. جواهرات روکش طلا به اندازه جواهر طلای خالص دوام ندارند و زودتر از آن کدر و لکه‌دار می‌شوند. چراکه جنس این جواهرات از فلزانی مانند نقره و مس است اما روی آن با روکشی نازک از طلا پوشانده شده است. این لایه نازک به مرور زمان از بین میرود و شما باید برای استفاده مجدد آن را ابکاری کنید.

توجه داشته باشید که جواهرات روکش طلا نباید با مواد شیمیایی یا تمیز کننده‌های قوی تماس داشته باشند، زیرا این موارد باعث از بین رفتن روکش‌های طلا می‌شوند. پیشنهاد ما این است که به جای خرید جواهرات با روکش طلا، طلای 18 عیار ارزان بخرید.

چاپ سنتی روی پارچه

چگونه سنگ‌های قیمتی را تمیز کنیم؟طلا و جواهرات و سنگهای قیمتی خود را چگونه در خانه تمیز کنیم؟

قبل از تصمیم‌گیری درباره بهترین روش برای تمیز کردن سنگ‌های قیمتی باید در باره جنس سنگ و میزان حساسیت آن به مواد شوینده مختلف مطالعه کنید؛ اما اگر به دنبال یک روش عمومی در تمیز کردن سنگ‌های قیمتی می‌گردید برس زدن با یک مسواک نرم، استفاده از محلول آب و مواد شوینده ملایم و در نهایت خشک‌کردن جواهر با پارچه نخی کمک‌کننده است.

الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد نمونه‌هایی از سنگ‌های قیمتی موجود در بازار هستند که هر کدام واکنش متفاوتی در برابر مواد شوینده از خود نشان میدهند. توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی برای تمیز کردن سنگ از حساسیت‌های آن‌ به انواع مواد شوینده مطلع شوید.

تميز كردن طلا با سركه

 

تميز كردن طلا با سركه را ما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم. چون سرکه حالت اسیدی دارد و باعث خورندگی طلا می‌شود. اما یک دستورالعمل عمومی برای از بین بردن سیاهی طلا با سرکه وجود دارد که در ادامه نوشته‌ایم:

 

۱- دو قاشق چای‌خوری نمک را درون نصف لیوان سرکۀ سفید بریزید و هم بزنید.

 

۲- طلا را درون این محلول قرار دهید تا چند دقیقه بماند. سپس آن را از درون سرکه بیرون بیاورید و بررسی کنید که آیا سیاهی‌ها از بین رفته یا خیر.

 

۳- اگر از بین رفته بود طلا را زیر آب ولرم آبکشی کنید. سپس آن در فضای اتاق بگذارید تا خودش خشک شود.

 

تمیز کردن طلا با مایع ظرفشوییتمیز و براق کردن طلا | 12 روش کاربردی و آسان خانگی | بلاگ پرسته

۱- برای پاک کردن هر نوع سیاهی از روی طلا می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی ملایم که فسفات ندارد را درون آب ولرم بریزید و هم بزنید. یک کاسۀ کوچک را با ۱ تا ۲ پیمانه آب ولرم (۲۴۰ تا ۴۷۰ میلی‌لیتر) پر کنید. چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. حتما حواستان باشد که مایع ظرفشویی نباید «فسفات» داشته باشد وگرنه سطح طلا را می‌خورد.

۲- طلا را به مدت ۱۵ دقیقا درون کاسه قرار دهید تا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود تا هر نوع کثیفی یا سیاهی از سطح طلا جدا و پاک شود. پس از ۱۵ دقیقه آن را با دستمال تمیز کنید.

۳- با مسواک بسیار نرم سطح طلا را برس بکشید. اگر سیاهی‌ها با دستمال پاک نشدند، مسواک نرم را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید. آن را روی جاهایی که سیاه و کدر شده بکشید. فقط حواستان باشد که خیلی فشار نیاورید تا سطح طلا خراش برندارد.

۴- طلا را زیر آب شیر، آبکشی کنید تا مایع ظرفشوئی از سطح آن کاملا شسته و تمیز و براق شود. برای اطمینان از نیفتادن طلا از دست و گیر نکردن آن در چاه سینک، توصیه می‌کنیم حتما یک آبکش یا سبد با سوراخ‌ها بسیار ریز درون سینک بگذارید و سپس طلا را زیر شیر بشویید.

۵- پس از شستن طلا، آن را با دستمال نرم و بدون پرز (مثل دستمال عینک یا دستمال‌های جیر مخصوص جواهرات) خشک کنید. سپس طلا را در معرض هوا قرار دهید و بگذارید یک شب تا صبح بماند تا کاملا خشک شود.

در آخر می‌توانید با دستمال مخصوص برق انداختن جواهرات سطح آن را دستمال بکشید تا درخشش طلا به آن بازگردد.

۱۰ روش برای سبک زندگی‌ پایدار

تميز و براق كردن طلا با جوش شيرين

۱- دو پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب را درون قابلمه یا شیرجوش بزرگ بجوشانید. داخل یک تابه پیرکس یا ظرف شیشه‌ای، یک لایه فویل آلومینیومی قرار دهید. فویل را فشار دهید تا کاملا روی سطح پیرکس ثابت شود. لبه‌های فویل را به سمت بیرون لبه‌های ظرف تا کنید.

۲- حواستان باشد که سمت براق فویل آلومینیومی باید رو به بالا باشد. همچنین مراقب باشید که ظرف شیشه‌ای حتما پیرکس باشد، زیرا در ادامه باید آن را روی حرارت قرار دهید و اگر در برابر گرما مقاوم نباشد، خواهد شکست.

۳- برای تميز كردن طلا با جوش شيرين طلایی که سیاه و کدر شده را درون پیرکس روی فویل بگذارید. پودر جوش‌شیرین را روی آن بپاشید. حدود ۱ تا ۱.۵ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین (حدود ۱۴ تا ۲۱ گرم) باید روی هر قطعه طلایی که سیاه شده بریزید.

۴- حدود ۲ پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب جوش را درون پیرکس، روی آلومینیوم بریزید و بگذارید ۵ دقیقه به حال خود باقی بماند. باید طلا درون محلول آب جوش و جوش‌شیرین غرق شود. لازم نیست هیچ ماده دیگری اضافه کنید. ورقه آلومینیومی باعث می‌شود تا جوش‌شیرین و آب داغ با هم وارد واکنش شیمیایی شوند.

۵- طلا را با چنگال یا انبر آشپزی بردارید و زیر شیر آب سرد بگیرید. همچنین می‌توانید یک کاسه را پر از آب سرد کنید و طلا را درون آن بیندازید و اجازه دهید حداقل ۴۵ ثانیه یا ۱ دقیقه در آب بماند تا مطمئن شوید که محلول جوش‌شیرین روی سطح آن باقی نمانده است.

۶- قطعه طلایی که با جوش‌شیرین تمیز کرده‌اید را با کمک یک دستمال بدون پرز و نرم خشک کنید. طلا را درون دستمال بگذارید و همۀ قسمت‌های آن را با انگشتان دست و دستمال خشک کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده‌ای روی سطح آن باقی نمانده است. پس از خشک کردن طلا با دستمال ۵ تا ۱۰ دقیقه هم آن را در معرض هوای آزاد بگذارید تا مطمئن شوید رطوبتی باقی نمانده است.

آیا آشپزی یک هنر است ؟

فرق تمیز کردن طلا و جواهرات۵ روش تمیز کردن طلا، رفع تیرگی و درخشش – گلدنیوز – تمیز

در بالا تمامی روش‌های تمیز کردن طلا را برایتان نوشته‌ایم. اما اغلب این روش‌ها برای تمیز کردن جواهرات که دارای سنگ‌های قیمتی هستند، مناسب نیستند. بهترین روش تمیز کردن جواهرات چیست؟ کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

برای تمیز کردن طلایی که نگین و سنگ قیمتی روی آن سوار شده به روش زیر عمل کنید:

۱- مقداری کمی محلول آب ولرم و پودر صابون درست کنید.

۲- یک دستمال نخی و بدون پرز را درون محلول خیس کنید. آب اضافه آن را بگیرید. سپس با استفاده از آن سطح طلا و نگین را تمیز کنید. این کار را آرام انجام دهید تا به سنگ آسیبی وارد نشود.

۳- پس از شستن جواهر با محلول صابون، یک دستمال دیگر بردارید و کمی آن را نم‌دار کنید، سپس روی سطح انگشتر و نگین بکشید تا صابون شسته شود.

۴- در آخر انگشتر را کنار بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. حتما جواهر را خشک کنید. چون ماندن آب و رطوبت روی آن باعث ترک خوردن گوهر می‌شود.

نکته: حواستان باشد که اگر از سنگ‌های قیمتی نظیر اوپال، زمرد و تانزانیت در زیورآلات شما به کاربرده شده، آنها را خیس نکنید و مسواک نزنید.

نکاتی که در مورد تمیز و براق کردن طلا و جواهر باید بدانید

– زیورآلات طلا به راحتی گردوخاک را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل، اگر به طور مرتب از زیورآلات خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را در یک جعبه در بسته نگهداری کنید تا خاک نگیرند.

– کلر درون آب استخرهای شنا از دشمنان اصلی طلا و جواهر شماست؛ بنابراین برای حفظ درخشندگی طلا بهتر است هنگام شنا طلاهای خود را در بیاورید.

– با استفاده از یک خمیر دندان و مسواک هم می‌توانید به راحتی زیورآلات خود را براق کنید و از درخشندگی آن لذت ببرید. کمی خمیردندان روی طلا بریزید. با مسواک بسیار نرم روی آن بکشید. سپس طلا را زیر آب بشوئید و با دستمال بدون پرز خشک کنید.

– پس از استفاده از طلاهایتان، آن‌ها را در یک کیسه‌ی نرم و ضد لک یا کیف جواهرات خود قرار دهید و در جای خشک و بدون رطوبت نگه‌دارید.

– خوب است بدانید که از فروشگاه‌های طلا و جواهر می‌توانید محلول مخصوص شست‌وشوی جواهرات گران‌قیمت را خریداری کنید.

طراحی سنتی

مروارید چگونه تمیز خواهد شد؟نحوه تمیز کردن مروارید | نکات مهم نگه داری مروارید

مروارید ظریف هستند و مهارت خاصی را برای تمیز کردن می طلبند. متاسفانه، آنها گرد و غبار، دیگر کثیفی ها را به خود جذب می کنند. درخشندگی زیبای مروارید ها توسط لوسیون ها، محصولات شستشو و مراقبت از مو، صابون کم خواهد شد.

برای پاک کردن مروارید، از تمیزکننده های نقره یا طلا استفاده نکنید.

مرواریدها بسیار متخلخل بوده و غوطه ور شدن آنها درون این محلول های تمیز کننده در نهایت به نابودی آن ها منجر خواهد شد. می توان درخشندگی مروارید ها را با ترکیبی از آب و صابون مایع به آنها بازگرداند. با پارچه ی آغشته شده به این محلول به آرامی مروارید را پاک نموده و سپس با استفاده از یک پارچه ی نرم خشک آن را خشک کنید.

به این خاطر که مرواریدها به آسانی خراشیده می شوند، باید آنها را در محفظه ی مخصوص خود و جدا از سایر جواهرات قرار داد.

چگونه می توان جواهرات آب طلاکاری شده را تمیز نمود؟

این سبک از جواهرات را می توان به همان شیوه ی جواهرات طلا تمیز نمود. جواهرات آب طلاکاری شده نوعی جواهر لباس است، و به اندازه ای که به نظر می رسد با دوام نیست. این نوع جواهر از فلز ساخته شده و با یک لایه ی بسیار نازک از طلا پوشیده شده است که به راحتی از بین می رود.

 جواهر آب طلاکاری شده نباید با مواد شیمیایی سنگین و یا تمیزکننده ی جواهرات در تماس باشند، به این خاطر که ممکن است طلاکاری را از بین ببرد.

سعی کنید جواهرات آب طلا کاری شده  را از لوسیون بدن، اسپری مو و لوازم آرایشی دیگر دور نگه دارید، زیرا سبب کدر شدن جواهر خواهند شد. آن را نخراشید و یا در تماس با مواد ساینده قرار ندهید، به این خاطر که سبب از میان رفتن پوشش طلا خواهد شد

سنگ های قیمتی را چگونه می توان تمیز نمود؟

قبل از اقدام به تمیز کردن جواهرات، از دستورالعمل مراقبت از آنها آگاه شوید. به این دلیل که هر سنگ منحصر به فرد بوده و ممکن است با مواد شیمیایی مخصوص مناسب برای ساختار تمیز شود. با این وجود، پاک کردن با یک برس نرم آغشته به محلول آب و مواد شوینده ملایم در تمیز کردن سنگ های قیمتی بسیار موثر است. پس از پایان کار سنگ را با یک پارچه ی نرم خشک نمایید.

نمونه هایی از سنگ های قیمتی، الماس، سنگ های قیمتی، یاقوت کبود و زمرد هستند. هر یک به طور کلی به مواد پاک کننده عمومی واکنش های متفاوتی نشان می دهند. قبل از استفاده از تمیزکننده ها از سازگاری آن با ساختار سنگ اطمینان یابید.

تمیز کردن جواهرات الماستمیز کردن حلقه الماس و مراقبت از آن | نایریکا

شاید در نگاه اول به خاطر قیمت بسیار بالای الماس به نظر برسد که باید برای تمیز کردن آن دقت و وسواس بسیار زیادی به خرج بدهید اما مساله اینجاست که الماس یکی از سخت‌ترین سنگ‌ها و مواد موجود در طبیعت است. برای تمیز کردن الماس مقداری آب گرم و پودر صابون یا مخلوط صابون رنده شده و آب کفایت می‌کند. برای تمیز کردن الماس یا زیورآلات مزین به الماس آن‌ها را به مدت یک ساعت در محلول آب و صابون قرار دهید و سپس با یک مسواک نرم به آرامی تمیز کنید. در مرحله بعد الماس را آبکشی کنید و با دستمال توالت خشک کنید. برای این‌که الماس کاملا خشک شود بهتر است حدود ده ثانیه آن را بتکانید.

صنایع دستی مدرن

براق کردن بدلیجات با روش‌های خانگی

اگر مدتی است که نگران بدلیجات خود شده‌اید و نمی‌خواهید که به اشیای دورریختنی تبدیل شوند نگران نباشید، ما نکات براق کردن بدلیجات را به شما آموزش می‌دهیم. با کمک گرفتن از روش‌های خانگی می‌توانید به ساده‌ترین روش‌ها بدلیجات خود را زنده کنید.

دقت کنید که برخی از بدلیجات از روکش‌های خیلی قوی مثل روکش رودیوم چندلایه ساخته می‌شوند، بهتر است که برای تمیز کردن این‌گونه بدلیجات که معمولاً قیمتی بالاتر از بدلیجات معمولی دارند از روش‌های براق کردن نقره استفاده کنید.

بهتر است هرچند ماه یک‌بار بدلیجات مورداستفاده‌ی خود را تمیز کنید. در وبلاگ واسط کالا درباره‌ی اینکه چگونه انگشتر را تمیز کنیم، به‌خوبی توضیحات لازم داده‌شده است. بهتر است این مقاله را دنبال کنید و جواب سؤالات خود را بیابید.

با چه وسایلی بدلیجات را براق کنیم؟

جواهرات بدلیجات، فلزاتی هستند که کیفیتی بهتر از برنج دارند. روی آن‌ها روکش‌های مختلفی به کار می‌رود. البته کمتر پیش می‌آید که برای بدلیجات از روکش‌های نقره یا طلا استفاده شود. بدلیجات نسبت به طلا و نقره راحت‌تر با هوا واکنش می‌دهند و اکسید می‌شوند.

می‌توانید در منزل و با روش‌های ساده و وسایلی که در دسترس دارید، بدلیجات خود را براق کنید. چند مورد از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پارچه‌ای نرم مانند دستمال عینک یا یک حوله‌ی نرم یا پنبه
  • شیشه‌پاک‌کن
  • مقداری الکل
  • گوش پاک‌کن
  • یک برس نرم کوچک، مانند برس نقاشی بچه‌ها و یا یک مسواک تمیز
  • دستمال توالت
  • تمیزکننده جواهرات (مورد تأیید بدلیجات): این تمیزکننده را می‌توانید از هر جواهرفروشی یا طلافروشی تهیه کنید. این تمیزکننده به براق شدن و ماندگاری جواهرات شما کمک خواهد کرد.
  • زیتون
  • لیموترش
  • محلول آب و سرکه سفید
  • محلول آب گرم و صابون
  • پاک‌کننده عینک یا خمیردندان
  • شامپو بچه

تاریخچه هنر شیشه گری

روش‌های براق کردن بدلیجات

اکنون چند مورد از این روش‌های خانگی برای براق کردن بدلیجات را بیان می‌کنیم. دقت کنید قبل از انجام دستورات زیر ابتدا ظرافت و نوع بدلیجات خود را در نظر بگیرید و میزان ماندگاری مواد و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را متناسب با بدلیجات خود تشخیص دهید.

صابون، ساده‌ترین راه براق کردن بدلیجات!

صابون‌های نرم که خاصیت اسیدی کمتری دارند و ملایم‌تر هستند برای تمیز کردن بدلیجات مناسب‌تر هستند. صابون و مواد شوینده‌ی ملایم از ساده‌ترین و در دسترس ترین راه‌های تمیز کردن بدلیجات هستند. البته مواد شوینده علاوه بر تمیز کردن بدلیجات، باعث معطر شدن آن‌ها هم می‌شود. برخی از روکش‌های زنگ‌زده که روی بدلیجات هستند بوی نامطبوعی دارند.

علاوه بر صابون، از مایع ظرف‌شویی ملایم نیز می‌توانید استفاده کنید. به این صورت که مقداری نمک و مایع ظرف‌شویی را در یک ظرف بریزید. سپس مقداری از به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط شوند. به مدت 5 تا 10 دقیقه بدلیجات خود را در این محلول بگذارید. برای تمیز شدن گوشه‌های بدلیجات و درزهای آن می‌توانید با کمک یک مسواک تمیز و نرم آن را به‌آرامی بسابید.

پس از شست و شوی کامل آن‌ها را با یکپارچه‌ی نرم کاملاً خشک‌کنید. اگر از مواد شوینده‌ی خانگی استفاده می‌کنید به برچسب روی آن توجه کنید که خاصیت خورندگی بالایی نداشته باشند. مثلاً گوشواره‌های کوچک را با این مواد نشویید. در ضمن هیچ‌گاه بدلیجات خود را به مدت طولانی داخل آب رها نکنید. ماندن رطوبت بر بدلیجات بسیار مضر و خطرناک است.

با کمک شامپو بچه، چگونه بدلیجات را براق کنیم؟

علاوه بر صابون، شامپو بچه نیز مطمئن‌ترین ماده شوینده‌ای است که برای براق کردن بدلیجات از آن استفاده می‌شود. شامپو بچه خاصیت اسیدی کمی دارد و به بدلیجات شما آسیبی نمی‌رساند و باعث درخشش آن‌ها می‌شود.

کافی است چند قطره شامپو بچه را درون آب ولرم بریزید و آن‌ها را مخلوط‌ کنید. سپس با استفاده از مسواک نرم بدلیجات را تمیز کنید. بلافاصله با آب‌خنک زیورآلات بدل را بشویید و با پارچه‌ای نرم آن‌ها را خشک‌کنید.

استفاده از پاک‌کننده عینک

اسپری های پاک‌کننده‌ی عینک، باعث درخشش و براق شدن بدلیجات می‌شوند. اگر از پاک‌کننده‌های عینک یا خمیردندان برای این کار استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید تا مواد آن زمان زیادی بر روی فلزات نماند. قبل از استفاده از پاک‌کننده‌ی عینک برچسب روی آن را مطالعه کنید. اگر خاصیت خورندگی دارد و باعث خوردگی در برخی فلزات می‌شود از آن استفاده نکنید.

به‌علاوه برای زیورآلاتی همچون گوشواره که بیشتر با بدن در تماس هستند از این مواد استفاده نکنید. بعد از استفاده از این مواد، بدلیجات را کاملاً با آب‌خنک شویید. اگر بدلیجات شما دارای نگین، کریستال و یا از جنس پلاستیک است، از مواد ساینده یا آمونیاک برای تمیز کردن آن‌ها استفاده نکنید. برخی از بدلیجات در برخورد با مواد شیمیایی رنگ خود را از دست می‌دهند.

لیموترش

لیموترش به دلیل خاصیت اسیدی که دارد برای تمیز و براق کردن بدلیجات استفاده می‌شود. اگر یک لیموترش را نصف کنید و آن را بر روی محل زنگ زده و کدر شده‌ی بدلیجات خود فشار دهید برای تمیز کردن بدلیجات مؤثر است. فقط مراقب باشید که بدلیجات شما تغییر رنگ ندهد و سریع آن را بشویید.

اگر بخواهید که لیموترش اثر بیشتری داشته باشد مقدار بسیار کمی جوش‌شیرین به آن اضافه کنید. آب‌لیمو نیز در براق کردن بدلیجات اثر به سزایی دارد. می‌توانید مقداری آب‌لیمو بر روی بدلیجات خود بریزید و با یک مسواک آن را تمیز کنید. از این روش می‌توانید برای براق و تمیز کردن انگشتر نقره خود نیز استفاده کنید.

البته اگر بدلیجات شما فلز حساسی ندارد آن را یا مقداری آب‌لیمو و نمک به مدت یک‌شب در یک ظرف قرار دهید و تأثیر آن را ببینید!

سرکه

برای این روش نیز می‌توانید با استفاده از یک مسواک نرم، زاویه‌ها و حفره‌های بدلیجات را تمیز کنید. این کار ‌علاوه بر تمیز کردن بدلیجات باعث درخشش آن‌ها می‌شود. فقط کافی است یک پنبه را به آب و سرکه‌ی سفید آغشته کنید و بدلیجات را به‌خوبی تمیز کنید. این روش در براق کردن بدلیجات خانگی، بسیار مفید است.

سرکه ازجمله موادی است که اسید قوی دارد. باید هنگام استفاده از آن نیز دقت داشته باشید. اگر نکات لازم برای براق کردن بدلیجات را بخوانید می‌توانید از ساییده شدن و خراب شدن بدلیجات خود، هنگام شستن جلوگیری کنید.

بهترین راه برای براق کردن بدلیجات چیست؟

ازآنجاکه درخشش بدلیجات، به دلیل انعکاس پشت ورق فویلی است که روی آن‌ها به‌کاررفته است، بهتر است از حلال‌های کمتری برای شستن آن‌ها استفاده کنید. آب و مایعات دیگر می‌توانند باعث جدا شدن و یا لکه شدن فویل شوند و بدلیجات را خراب کنند.

استفاده از الکل و یک پارچه‌ی نرم و بدون پرز بهترین راه برای تمیز کردن بدلیجات است. ما گاهی اوقات نگران زیورآلات بدلی خود هستیم و نمی‌دانیم چگونه بدلیجات را براق کنیم؟ استفاده از کمی الکل که به‌راحتی قابل‌دسترس است، بهترین راه برای براق کردن بدلیجات است.

مراحل براق کردن بدلیجاتنحوه ضدعفونی بدلیجات با 6 ترفند عالی - بدلیجات و زیورآلات زرلوکس

برای اینکه از روش‌های بالا برای تمیز کردن و براق کردن بدلیجات خود استفاده کنید بهتر است مراحل زیر را طی کنید. همچنین جواهرات در طرح‌ها و انواع بسیار متنوعی وجود دارند. برای ساخت هرکدام از جواهرات از ابزار و وسایل متفاوتی استفاده می‌شود. مثلاً در برخی از جواهرت از مهره‌های شیشه‌ای و برخی دیگر کریستال استفاده می‌شود.

همچنین از انواع نخ‌ها و فلزات متفاوت در ساخت جواهرات بدلیجات استفاده شده است. پس برای تمیز کردن هر نوع بدلیجات باید ابتدا بدانید که جنس آن‌ها از چیست؟ البته مهم‌تر از همه باید راجع به نوع فلزی که در ساخت از آن استفاده‌شده اطلاعات کافی را داشته باشید.

شیوه‌ی تمیز کردن هرکدام با دیگری متفاوت است. به‌طور مثال اگر یک دستبند پلاستیکی دارید و یک دستبند فلزی، شیوه‌ی تمیز کردن در این دو جنس متفاوت است. حال می‌خواهیم بدانیم با مراحل زیر چگونه بدلیجات را براق کنیم؟

مرحله‌ی اول

در این مرحله با کمک سشوار فشار هوای زیادی به بدلیجات وارد کنید. این کار باعث می‌شود تا گردوغبار و مقداری از ذرات کثیف که در بین فلز بدلیجات و درزهای آن مانده است، از بین برود.

مرحله‌ی دوم

حال نوبت آلودگی‌های سطحی است. برای از بین بردن این آلودگی‌های سطحی که به‌راحتی از بین می‌روند می‌توانید از پاک‌کننده‌ها و موادی که در بالا گفته‌شده استفاده کنید. برای مثال یک پنبه را به شیشه‌پاک‌کن آغشته کنید و سطح بدلیجات را به‌آرامی تمیز کنید تا کثیفی‌هایی که بر روی آن است از بین برود. البته استفاده از هرکدام از محلول‌ها باید متناسب با نوع جنس و ظرافت بدلیجات شما باشد.

مرحله سوم

اگر بدلیجات شما لکه‌هایی دارد که به‌راحتی پاک نمی‌شوند یا اگر بر روی آن‌ها رنگ نقاشی یا جوهر خودکار ریخته است که ماندگار شده است از روش زیر استفاده کنید:

یک پنبه را به کمی الکل آغشته کنید. البته اگر فلز بدلیجات شما حساس است الکل را باکمی آب مخلوط‌کنید و مقدار کمی از آن را به بدلیجات خود بزنید. سپس آن را با پارچه‌ای نرم مانند حوله کاملاً خشک‌کنید. اگر مایعی بر روی فلز بدلیجات شما بماند ،باعث زنگ‌زدگی و از بین رفتن رنگ آن خواهد شد.

مرحله‌ی چهارم

اگر آلودگی‌های چسبناک و چندین ساله‌ای بر روی جواهرات شما مانده است که پاک کردنشان سخت است:
می‌توانید یک برس کوچک را به ماده‌ی تمیزکننده یا عطر آغشته کنید و گوشه‌های مانده را با برس بکشید. البته این کار را بسیار آرام انجام دهید تا پوسته‌ی فلزات بدلیجات خرد نشود. البته اگر در مراحل بالا بدلیجات شما خیس باشد باید منتظر بمانید تا نیمه‌خشک شود. سپس سریعاً جواهرات خود را با آب و پنبه شسته و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.

برس یا یک مسواک کوچک می‌تواند رسوبات مانده بر روی بدلیجات را پاک کند. با کمک برس می‌توانید حتی زنگ‌زدگی‌های روی بدنه‌ی بدلیجات را از بین ببرید. فقط توجه کنید که مسواک و یا برسی که برای تمیز کردن از آن استفاده می‌کنید، نو و تمیز باشد. پس استفاده از برس و مسواک برای همه‌ی بدلیجات ضروری نیست. حتی برای برخی از آن‌ها به‌جای براق کردن بدلیجات باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

چگونه بدلیجات (سنگ دار) را براق کنیم؟رو مانتویی با پلاک رزین همراه با گوشواره سنتی • گالری بدلیجات ترنج

سنگ‌های قیمتی زیادی وجود دارند ک به بدلیجات و جواهرات ارزش ویژه‌ای می‌بخشند. وجود هر نوع سنگ در بدلیجات باعث جذابیت، درخشش و زیبایی هرچه بیشتر آن خواهد شد. البته اگر جرم بر روی این سنگ بنشیند و شفافیت خود را از دست بدهد دیگر زیبایی اولیه را نخواهد داشت.

پس باید بدانیم که چگونه بدلیجات را براق کنیم ،طوری که سنگ‌های آن‌ها آسیب نبیند. ما به شما کمک خواهیم کرد که عمر سنگ‌های قیمتی را برگردانید. با روش‌های خانگی گفته‌شده سنگ‌ها و نگین‌های بدلیجات دوباره براق خواهند شد. برای پاک کردن این نگین‌ها و سنگ‌های حساس بهتر است که پارچه‌ای را مواد تمیزکننده آغشته کنید و با پارچه‌ی آن را خشک‌کنید.

بدلیجاتی که دارای سنگ‌های قیمتی و یا نگین هستند، اگر زیاد شسته شوند و آب داخل آن‌ها بماند، باعث نرم شدن چسب آن‌ها می‌شود و سنگ‌های تزئینی از فلز جدا خواهند شد. به همین دلیل گاهی اوقات شما ناگهان متوجه می‌شوید که نگین آن گم‌شده است!

نکات مهم برای مراقبت از بدلیجات

همیشه باید قبل از درمان، به فکر پیشگیری بود. اگر بدلیجات فلزی دارید، سعی کنید قبل از خراب شدن از آن‌ها به‌خوبی نگهداری کنید. اگر نکات زیر را رعایت کنید بدلیجات شما همیشه تمیز خواهد ماند و دیگر به براق کردن بدلیجات نیاز نخواهید داشت.

  • بدلیجات خود را هیچ‌گاه در یک جعبه‌ی فشرده و روی‌هم نگه ندارید.
  • آن‌ها را در یک کیسه‌ی ابریشمی یا مخمل و در یک جعبه‌ی معمولی نگه‌دارید.
  • برای تمیزکردن آن‌ها از دستمال ضد لک استفاده کنید. اگر دستمال ضد لک ندارید، از دستمال عینک هم می‌توانید استفاده کنید.
  • از ژل سیلیکا در کنار بدلیجات خود استفاده کنید. این ژل برای جذب رطوبت و مانع از رسیدن رطوبت به بدلیجات شما مؤثر است.
  • بدلیجات را در معرض هوا قرار ندهید. هوا باعث کدر شدن فلزات می‌شود.
  • بدلیجات استیل و برنزی را در کنار هم قرار ندهید. فلزات با یکدیگر واکنش می‌دهند و زنگ می‌زنند.
  • هر بار که از بدلیجات خود استفاده می‌کنید، آن‌ها را تمیز و مرتب کنید و سپس در یک کیسه‌ی خالی از هوا نگه‌دارید.
  • جواهرات بدلی خود را نباید برای مدت طولانی در کیسه نگه‌دارید. زیرا ممکن است رطوبت به آن‌ها برسد و آن‌ها را کدر کند.
  • آلوده بودن یا رنگی بودن برس یا مسواک ممکن است زیورآلات شما را کثیف کند. سعی کنید یک از یک مسواک برای تمیز کردن چندین بدلیجات استفاده نکنید!
  • همیشه بدلیجات خود را در یک محیط خشک، خنک و بدون گردوغبار نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود تا جواهرات شما عمر بیشتری داشته باشند و دیرتر کثیف شوند.
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد