صنایع دستی مدرن جذاب در ایران

هویت هر کشور را می توان از روی فرهنگ و تاریخ آن کشور فهمید؛ در اصل هویت هر کشور به داستان باستانی و تمدن آن مربوط است. یکی از معروف ترین آثار فرهنگی در ایران انواع هنر های دستی مدرن است که می توان در سراسر ایران، انواع آن را مشاهده نمود. از طرفی هنر های دستی نشان دهنده قومیت و ملیت کشور ایران است که در این مقاله قصد داریم که در مورد هنر های دستی مدرن و انواع آن صحبت کنیم.

صنایع دستی مدرن

ویدئو صنایع دستی مدرن

نقش کلیدی دانشگاه و فناوری در صنایع دستی

مفهوم خلاقیت بسیار گسترده و قابل بحث است و حتی می‌توان گفت تعریف مشخصی ندارد. خلاقیت بیش از آنکه دارای مفهوم باشد، یک اراده ذهنی و فردی است که در قالب یک عمل تعریف می‌شود. البته این شرایط در صنایع دستی فرق می‌کند و خلاقیت به حوزه‌های مختلف آن مرتبط می‌شود.

همانطور که ذکر شد اصفهان در شبکه شهرهای خلاق یونسکو و در شاخه صنایع دستی عضویت دارد و امکان تعامل با دیگر شهرهای خلاق برای شهرداری اصفهان فراهم است. رئیس دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان درباره این القاب اظهار می‌کند:
صنایع دستی یک صنعت و دارای وجوهی چون هنر، اقتصادی، معنوی و فرهنگی است. تولید در دنیای امروزی که ارتباط با جهان اطراف و کشورهای دیگر وجود دارد، بسیار متفاوت با گذشته است. امروزه عرضه صنایع دستی اصفهان با هفت میلیارد انسان سر و کار دارد. مانند گذشته نیست که در بازارهای هفتگی و در کنار مسجد عرضه شود. او با اشاره به ورود فناوری به عرصه‌ای مانند صنایع دستی، تاکید می‌کند:

امروزه استارتاپ‌ها و فروش‌های اینترنتی وارد صنایع دستی شدند. صنایع دستی در ذهن مردم است و این‌طور نیست که در موزه باشد.

صنایع دستی را می‌توان به روز و مدرن تولید کردصنایع دستی مدرن

رئیس دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه” هنوز فرهنگ خرید اینترنتی در متن مردم نیامده است، ” ادامه می‌دهد:

با این حال که مردم وظیفه خود یعنی بازتولید و تولید ارزش‌های سنتی و تحویل کاربری آن را انجام می‌دهند، اما به نظر این موضوع نیاز به همدلی همه ارگان‌ها از جمله دولت و مجلس برای همراهی و وضع قوانین حمایتی دارد. صنایع دستی در واقع یک صنعت سبز است که دود و آلودگی ندارد. این هنر میراث فرهنگی محسوب می‌شود و اقتصاد و ارزش افزوده همراه دارد. بدین ترتیب اگر بخواهیم آن را رشد دهیم باید با مسائل روز دنیا آشنا باشیم و آن را تجهیز کنیم.


خرید صنایع دستی


عطاری درباره اهمیت صنعتی سازی و تولید انبوه صنایع دستی، تصریح می‌کند:
امروزه دستگاه‌هایی مانند سی ان سی وجود دارد که می‌توان با استفاده آن در صنایع دستی تولید انبوه داشت و با راهکارهایی مانند نقوش کاربری سنتی و انسانی آن را حفظ کرد. باید از ابزار به نفع صنایع دستی استفاده کرد، نه اینکه در خدمت ابزار بود. به عنوان مثال قالی ماشینی در خدمت ابزار و در خدمت تکنولوژی است. در نتیجه یک فرش که بافت آن شش ماه به طول می‌انجامد در ۲۰ دقیقه می‌توان تولید کرد. این تولید نقش اصیل دارد. پس هویت خود را حفظ کرده و هزینه کمتر و سود بیشتری دارد.

صنایع دستی مدرن ایرانی در جهان چه جایگاهی دارد؟صنایع دستی مدرن

او می‌افزاید: اما به طور کلی در دو حوزه باید جدی باشیم یکی حوزه فرم و دیگری حوزه نقش و البته رنگ است. ابزار و شیوه تولید را باید عوض کرد. این کار را چین انجام داد و در صنایع دستی از ما جلو زده است یا پاکستان برای عید مسیحی‌ها برای مدت دو هفته بازرگانان فرش آمریکا را رایگان پذیرش کرد تا فرش خود را بفروشد.

بسیاری از صاحب نظران در صنایع دستی اعتقاد دارند که باید با حفظ نقوش جنبه ارزش‌های سنتی کار را حفظ کرد و با استفاده از فناوری سرعت تولید را بالا برد. این اعتقاد برای بسیاری از طرفداران روش‌های سنتی خوشایند نیست. اما از نظر اقتصادی کمک بسیاری به صنایع دستی خواهد کرد.
شاید این مسئله همان خلاقیتی باشد که در صنایع دستی گم شده است. همچنین شاید بتوان با افزایش تولید در کنار شناسایی بازار صنایع دستی ایران را نه تنها در خانه‌های ایرانی، بلکه در خانه‌های بسیاری از مردم جهان جا انداخت.


اهمیت صنایع دستی


انواع صنایع دستی مدرن

صنایع دستی هرگز قدیمی نمی شود می دانید چرا؟ چون حس خوبی است زندگی کردن در خانه‌ای که رنگ و لعابی از اصالت و هنر دست دارد! وسایلی که رنگ و بوی هنر دستان صبور و خوش‌ذوق انسانی خلاق را دارد و لایق نمایش در خانه شماست. در این مقاله انواع صنایع دستی و جایگاه آن را در زندگی مدرن امروزه شرح خواهیم داد با ما در ایرانادکور همراه باشید.

اهمیت صنایع دستی مدرن

صنایع دستی مدرن از جمله هنرهای ارزشمندی است که از گذشته‌های دور در ایران وجود داشته است. گرچه شاید به مرور و با سرعت گرفتن روند زندگی‌های ماشینی ، صنایع دستی کمرنگ‌تر شده باشد ولی امرزوه صنایع دستی مدرن همچنان طرفداران خود را دارد. یکی از راه‌هایی که می‌تواند دکوراسیون منزل مدرن شما را متفاوت و جذاب کند ، صنایع دستی است. صنایع دستی هنری سنتی است و در واقع مجموعی از دست‌ساخته‌های کاربردی و تزیینی هستند که با استفاده از دست و یا ابزارهای ساده و نه ماشین ساخته شده‌اند. خوب است بدانید به چیزی صنایع دستی می گوییم که با استفاده از مواد اولیه بومی و طبیعی ساخته شود تا طبیعت در ان جلوه گر باشد.


گالری صنایع دستی


انواع صنایع دستی مدرن در دکوراسیون منزل

صنایع دستی مدرن با انواع مختلفی برای کاربردهای مختلف در دکوراسیون منزل وجود دارند. صنایع دستی بر اساس جنس ماده‌ی اولیه آنها، نوع کار انجام شده و ابزارهای مورد استفاده در ساخت آنها و سبک سنتیو مدرن به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند.

صنایع دستی چوبی:صنایع دستی مدرن

چوب همیشه زیبا و اصیل است، صنایع دستی چوبی را در وسایل کاربردی و تزیینی از قدیم تا به امروز می توانیم ببینیم. از انواع ظروف چوبی آشپزخانه گرفته تا منبت‌کاری‌های روی صندلی و مبلمان پذیرایی، و یا حتی جلد قرآن های قدیمی، چوب همیشه در دکوراسیون ما ایرانی ها نقش ویژه ای داشته است. در فروشگاه ایرانادکور می توانید انواع وسایل دکوری چوبی را با قیمت های مناسب ببینید.

سفال و سرامیک

سفال و سرامیک نوعی ارزان تر از صنایع دستی است که امروزه بخصوص جوانان به آن علاقه زیادی نشان می دهند. استفاده از ظروف سفالی رنگارنگ، و یا استفاده از دیوارکوب سفالی و سرامیکی زیبا در دیوار پذیرایی رنگ و بویی از هنر ایرانی را به منزل شما خواهد داد.


راهنمای استفاده از سبک سنتی در مد روز


فرش و گلیم

صنایع دستی مدرن

فرش دستبافت ایرانی در جهان شهره است ، اگر می خواهید اصالت خانه شما حفظ شود، فرش‌های دست‌بافت و گلیم‌ پهن کنید. فرش ایرانی بخشی از هویت یک خانه ایرانی است. اگر هزینه آن را بتوانید پرداخت کنید حتی انواع مدرن آن را می توانید پیدا کنید.


گلیم دستباف ایرانی


تلفیق صنایع دستی مدرن در دکوراسیون ایرانی

ایرانیان از گذشته‌های دور اهل هنر بوده‌اند. امروزه هم که به زندگی مدرن علاقه نشان می دهند باز هم حس اصالتی که در صنایع دستی وجود دارد آن ها را به سمت خود می کشد. بسیاری از صنایع دستی همراه با مدرنیته تغییر شکل و ماهیت داده و با سلیقه های جدید سازگار شده اند، انواع مجسمه های دست ساز سه بعدی، انواع ظروف شیک چوبی، فرش و کفپوش های دست ساز مدرن و یا تبلو هایی که تلفیقی از هنر دست ایرانی و مدرنیته است، مثالهایی از این نوع هنر است.

 وقتی شما در دکوراسیون منزل خود از صنایع‌دستی استفاده می‌کنید سادگی و جذابیت را به خانه خود آورده‌اید. شاید در نگاه اول برخی از افراد از کاربرد صنایع دستی در دکوراسیون منزل‌شان فکر کنند که وجود صنایع دستی در خانه باعث سنتی بودن دکوراسیون می‌شود، ولی اگر شما صنایع دستی را به اندازه و سرجای خود به کار ببرید می‌توانید دکوراسیونی مدرن و یا تلفیقی از هر دو را به نمایش بگذارید.


سبد حصیری


هنر های دستی چیست؟

به طور کلی به هنر های دستی، صنایع دستی گفته می شود؛ این هنر زیبا محبوبیت زیادی بین مردم دارد و می توان گفت هنر های دستی فقط یک کالا نیستند؛ زیرا این هنر، ارزش ملی و فرهنگ هر کشور را نمایش می دهد. به طور کلی، انواع هنر های دستی مدرن در کشور های مختلف به ۳۰۰۰ گونه رسیده است.

ویژگی هنر های دستی مدرن

هر رشته ای باید دارای ویژگی هایی باشد که در چهار چوب سازمان جهانی به ثبت رسیده باشد. هنر های دستی مدرن نیز دارای ویژگی های زیادی هستند که در پایین بخشی از آن ها را می بینید:

● نشان دهنده فرهنگ و ارزش هر کشور

● استفاده از مواد اولیه بومی در صنعت هنر

● به صرفه بودن آن نسبت به محصولات دیگر

دسته بندی انواع هنر های دستی مدرن

صنایع دستی مانند دیگر محصولات، با توجه به ابعاد و انواع مختلفی که دارند، دسته بندی می شوند که در پایین بخشی از آن ها را مشاهده می کنید:

● ساخت زیور آلات

● ساخت اشیا هنری

● ساخت فرآورده های دستی

● مینا کاری

● خاتم سازی

● ساخت محصولات فلزی

● حصیر بافی

● دست بافی

● منبت کاری

● نمد مالی

در بالا اکثر انواع هنر های دستی مدرن گفته شد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و جزء محصولات پر فروش هنری هستند.

فرش های دست باف یکی از صنایع دستی مدرنصنایع دستی مدرن

فرش ها و گلیم های دستی از دوران باستان تا به امروز در ایران بر جای مانده است و این فرش ها یکی از معروف ترین آثار هنری جهان است که محبوبیت زیادی بین مردم دارد.

قالی بافی یکی از معروف ترین هنر های دستی

ظروف مسی

این ظروف یکی از قدیمی ترین آثار موجود در ایران است که امروزه با نام ظروف مسی در سراسر جهان معروف است. بیشترین معروفیت این ظروف در دوره سلجوقیان بوده است. این ظروف با داشتن ویژگی های هنری منحصر به فرد، یکی از انواع هنر های دستی مدرن است.

زیور آلات باستانی

زیور آلات و آلیاژ یکی از گران قیمت ترین و زیباترین صنایع دستی مورد علاقه ایرانی ها بوده اند. در شهر های غربی و جنوبی ایران، آلیاژ های فراوانی با جنس های مختلف وجود دارد که برخی افراد در این مکان ها شروع به تولید طلا، نقره و دیگر زیور آلات کرده اند.

قلاب دوزی

این هنر از ۵۵۰ سال پیش، قبل از تولد حضرت مسیح در ایران بوده است، این هنر توسط نخ های زیادی روی پارچه های ابریشمی صورت می گیرد. هنر قلاب دوزی در زیباتر شدن لباس، دامن، پرده و … کاربرد بسیار دارد. بنابراین قلاب دوزی یکی دیگر از انواع هنر های دستی مدرن است که قدمت خیلی زیادی دارد.

سرامیک و سفالصنایع دستی مدرن

این هنر در ساخت ابزار دکوری کاربرد دارد و شروع سفالگری با ساختن ظروف گلی بوده است. از طرفی معرق کاری با استفاده از کاشی و سرامیک صورت گرفته است و طرح بندی مختلفی دارد.

صنایع دستی هر کشور نشان دهنده آثار باستانی آن کشور است و به طور کلی آثار باستانی و هنر های دستی هر کشور نشان دهنده فرهنگ و ملیت آن کشور است.

از ویژگی های ناب این هنر ها می توان استفاده از مواد اولیه بومی در این صنعت و به صرفه بودن قیمت آن نسبت به سایر محصولات را نام برد.

انواع هنر های دستی مدرن در ایران شامل قالی بافی، ظروف مسی، قلاب دوزی و زیور آلات است

مکرومه بافی صنایع دستی مدرن

ساده‌ترین تعریفی که از مکرومه می‌توان داشت، هنر تبدیل نخ به کمک تکنیک گره زدن، به منسوجات تزیینی است. در واقع نخ‌های مخصوص مکرومه بافی با کمک دست به ردیف‌هایی از گره‌های مختلف تبدیل می‌شوند و در نهایت می‌توانند بنا به کاربرد، به‌ عنوان یکی از اکسسوری‌های دکوراسیون خانه یا استایل شخصی استفاده شوند.

هنر مکرومه بافی از انواع مختلفی گره تشکیل شده است که معروف‌ترین آن‌ها گره‌ی مربعی ساده و متناوب، دوبرابر نیمه، مارپیچ، مارپیچ نیمه و گره‌ی سر انداختن عمودی و افقی است.

اکسسوری‌هایی که با مکرومه می‌توانید خلق کنید

هنر مکرومه بافی امروزه با ایده‌های مختلفی، گسترش پیدا کرده است و از آن می‌توان برای خلق اکسسوری‌های مختلفی استفاده کرد. اکسسوری‌هایی که برای تزیین دکوراسیون خانه و استایل شخصی کاربرد دارد.

دیوار کوب‌های دکوراتیو با طرح‌های متنوع و خلاقانه از به‌روزترین انواع اکسسوری‌های تزیینی در خانه هستند که در رنگ‌ها و سبک‌های گوناگون بافته می‌شوند و برای تکمیل دکوراسیون‌های مدرن بسیار کاربرد دارند. همچنین رومیزی، روتختی، آویز گلدان، رویه‌ی کوسن، پرده‌های تزیینی، کاور‌های تزیینی شیشه، صندلی تابی‌های معلق، روکش صندلی‌های پاف، لوستر و دیوار کوب‌های دریم کچر از دیگر اکسسوری‌های تزیینی برای استفاده در دکوراسیون خانه است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با کمک هنر مکرومه بافی و استفاده از چارچوب چوبی، پارتیشن نیز می‌توان ساخت. دستبند‌های مارپیچ و ساده، گردنبندهای مرکب با صدف و استخوان، کیف و… از کاربردهای هنر مکرومه بافی در استایل شخصی است.آموزش مکرومه بافی

گلیم فرش در دنیای مدرن

همراه با روند تغییر، گلیم از خانه های عشایر به منازل شیک و شهری راه یافت. در دنیای مدرن دست بافت ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. افراد زیادی در سراسر دنیا از وجود گلیم در صنعت مد و زیبایی حمایت کردند. به این صورت کاربرد گلیم از زیر انداز به بخشی برای زیبایی منازل تبدیل شد. پس از ورود این دست بافت سنتی به دنیای مدرن و تغییر کاربرد آن از پوشش و لباس به بخشی هنری برای طراحی منازل نوع نخ آن نیز تغییر کرد.

نخ ها از جنس پشم و پنبه به مواد شیمیایی تبدیل شدند و خبری از رنگ های گیاهی نبود. ولی همچنان زیبایی کار سنتی احساس می شد. برای مثال می توان آن را با چای یا پوست گردو شستشو داد تا ظاهری کهنه به خود بگیرد. فرایند ساخت نخ ماشینی شد و به دنبال آن گلیم ماشینی شد. دوام کار با توجه به کارکرد آن بالاتر رفت و خبری از نخ هایی با ضخامت بالا نبود. این تغییرات سبب تعدد در رنگ ها و طرح ها در بافت گلیم شد.

به کمک بافت ماشینی سرعت تولید بالا رفت و در نهایت گلیم ماشینی در دنیای مدرن جایگاهی مناسب برای خود کسب کرد. انواع گلیم با توجه به بافتی که دارد در هنر مدرن محبوبیت دارد. بافت سوزنی یکی از انواع گلیم بافی است که به دلیل خاص بودن نوع بافت و طرح ظرافت خیره کننده ای دارد. هم اکنون این نوع بافت که سوماک هم نام دارد در تعداد بالا در حال تولید است.

 

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد