روانشناسی رنگ زرد؛ رنگ زرد نماد و نشانه چیست؟

روانشناسی رنگ زرد؛ رنگ زرد نماد و نشانه چیست؟

آیا می دانید که رنگ زرد نماد و نشانه چیست؟ یا از نظر روانشناسی رنگ زرد در مورد شخصیت شما چه می گوید؟

رنگ زرد به چه معناست؟

رنگ زرد یکی از رنگ های اصلی در نقاشی و جزو رنگ های گرم طبقه بندی می شود. زرد رنگی است که برای توصیف روشنایی و دوست داشتن به کار می رود و مکمل آن، رنگ بنفش ارغوانی می باشد.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با نماد و کاربرد رنگ زرد در لباس، دکوراسیون و همچنین روانشناسی درخشان ترین رنگ دنیا بیشتر آشنا شوید؛

انواع طیف های رنگ زرد

زرد روشن، زرد لیمویی، طلایی، کرم و زرد تیره به عنوان طیف های مختلف رنگ زرد شناخته می شوند.

طیف رنگ طرد
انواع طیف های رنگ زرد

تاریخچه رنگ زرد

رنگ زرد یکی از درخشان ترین رنگ ها در چرخه ی رنگ است. این رنگ بیشتر از همه ی رنگ ها می تواند توجه ما را جلب کند. در طبیعت، رنگ زرد، رنگ گل های آفتاب گردان، نرگس، زرده ی تخم مرغ، لیمو، قناری و زنبور است. رنگ زرد در دنیای مدرن می تواند معانی متفاوتی داشته باشد؛ باب اسفنجی، شکلک های صفحات مجازی و یا حتی هشدار و خطر.  رنگ زرد رنگ شادی و خوش بینی است، رنگ شوق و خلاقیت و از همه مهم تر، رنگ طلوع خورشید و بهار. البته رنگ زرد همیشه معنای مثبت ندارد. مانند هر رنگ دیگری می تواند نشان دهنده ی معانی منفی نیز باشد. رنگ زرد در برخی فرهنگ ها نماد بزدلی، خیانت و دیوانگی است. رنگ هشدار و بیماری هایی مانند زردی، مالاریا و طاعون نیز است.

رنگ زرد از اولین رنگ هایی است که در نقاشی های درون غار از آن استفاده شد. در مصر باستان، رنگ زرد را به طلا نسبت می دادند و رنگ جاودانه محسوب می شد. آن ها اعتقاد داشتند که پوست و دست و پای خدایان شان از طلا ساخته شده بود. رنگ زرد در نقاشی های معابد استفاده می شد. در دوران رنسانس، رنگ زرد تبدیل به رنگی شد که به یهودا، فردی که به حضرت عیسی (ع) خیانت کرد نسبت دادند. از آن زمان رنگ زرد را نشانه ی حسادت و خیانت می دانستند.

رنگ زرد اولین بار در قرن ۱۸ و۱۹ به صورت صنعتی ساخته شد. در این فرایند رنگ صنعتی جایگزین رنگ های سنتی شد. رنگ های سنتی بسیار سمی بوده و دارای ارسنیک و ادرار گاو بودند. جی.ام.دبلیو ترنر اولین نقاشی بود که از رنگ زرد برای نشان دادن احساسات در نقاشی استفاده کرد.

تاریخچه ی رنگ زرد بحث برانگیز است. در دوران های مختلف این رنگ نشانه ی عشق، تنفر و معانی مختلفی بوده. رنگ زرد یکی از ترندهای رنگی برتر امسال بود و یکی از رنگ های انتخاب پنتون برای سال ۲۰۱۷ نیز بود. تعداد زیادی از سلبریتی ها در مراسم گلدن گلوب امسال لباس زرد برتن داشتند.

رنگ زرد نماد چیست؟

رنگ زرد نماد خوش بینی، شادی، شور و شوق، سرگرمی، خیرخواهی، اعتماد به نفس، اصالت، خلاقیت، خرد و منطق است.

  • رنگ زرد روشن نماد روشنی، طراوت و شادی است.
  • رنگ زرد تیره نماد بی اعتمادی، احتیاط و حسادت است.
  • رنگ زرد لیمویی نماد شور زندگی است.

نماد های اصلی رنگ زرد

عقل و خرد

زرد، توانایی های ذهنی را تحریک می کند و به عنوان نماد عقل و خرد شناخته می شود.

خوشبختی

زرد نماد شور و شوق و اعتماد به نفس در زندگی است.

خلاقیت

رنگ زرد، نماد ایده های جدید است که می تواند راه را برای انجام بهتر کار ها بر روی باز کند.

ارتباطات

رنگ زرد نماد راحت تر ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

شخصیت شناسی رنگ زردلباس زرد

  • افرادی که رنگ زرد را دوست دارند، خیلی خوب ارتباطات برقرار می کنند و به راحتی با دیگران دوست می شوند
  • این افراد بسیار پویا و محاسبه گر هستند
  • افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند به راحتی می خندند و با کار های خود دیگران را سرگرم می کنند (خودمانی بگوییم آن ها دلقک های واقعی زندگی هستند)
  • اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند و بیشتر با عقل و منطق تصمیم می گیرند نه احساسات
  • اگر رنگ زرد را دوست دارید، نمی خواهید مثل دیگران باشید و سعی می کنید که خود را منحصر به فرد نشان دهید

خواص، خصوصیات و تاثیر رنگ زرد بر بدنخواص درمانی رنگ زرد

رنگ زرد باعث تحریک سمت چپ مغز شده و به تقویت حافظه و تصمیم گیری سریع تر کمک می کند.

متاسفانه برخی مطالعات نشان داده که استفاده زیاد از رنگ زرد روشن می تواند چشم ها را تحریک کند، باعث اسهال شده، نوزاد را بی قرار می کند و با تحریک احساسات باعث اضطراب و عصبانیت در افراد خواهد شد.

زرد بهترین رنگ برای ایجاد شور و شوق و امید به زندگی است و می تواند اعتماد به نفس و خوش بینی را بیشتر کند.

رنگ زرد نشانه چیست؟شخصیت شناسی بر اساس رنگ مورد علاقه (زرد)

  • رنگ زرد در بیشتر فرهنگ ها، نشانه ی شور جوانی، آفتاب، شادی و گرما است
  • رنگ زرد به عنوان رنگ احتیاط در چراغ های راهنمایی و رانندگی استفاده می شود
  • در ژاپن، رنگ زرد اغلب نشانه شجاعت است
  • گل رز زرد نشانه حسادت است
  • رنگ زرد بیشتر برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده می شود
  • برای طراحی اساب بازی و لباس های نوزادان و کودکان بیشتر از رنگ زرد روشن استفاده می شود

همه چیز درباره رنگ زردرنگ ادرار کلیه سالم؛ همه چیز درباره رنگ طبیعی ادرار و ارتباط آن با سلامتی - چطور

  • نشریات و سایت هایی که مطالب پیش پا افتاده و مبتذل منتشر می کنند، به عنوان روزنامه های زرد یا سایت های زرد شناخته می شوند
  • در میان دریانوردان پرچم زرد برای توصیف بیماری استفاده می شود
  • زرد، روشن ترین رنگی است که چشم انسان می تواند، ببیند
  • از نظر طیفی، رنگ زرد بین رنگ سبز و رنگ نارنجی قرار می گیرد
  • رنگ زرد ادرار می تواند نشان دهنده ی سلامتی بدن باشد

نام انواع سنگ های زرد رنگانواع سنگ های زرد رنگ

الماس زرد، کهربا، اوپال زرد، کوارتز زرد، پیریت رنگین کمانی، یاقوت، تیتانیت، اسفالریت، اسپودومن، تورمالین و زرگون از جمله سنگ های به رنگ زرد هستند.

گل های زرد رنگ

گل آفتابگردان، رز زرد، گل داودی، گل کوکب کوهی، لاله زرد، گل شیپوری زرد، گل صد تومانی، گل مرغ بهشتی، گل نرگس، ادریسی زرد، زنبق، ارکید زرد، گل کالاندولا، ختمی زرد، میخک زرد، گل آکاسیا، تاج الملوک طلایی، گل پامچال و اشرفی از گل های به رنگ زرد در طبیعت هستند.

گل زرد

پیشنهاد می کنیم از صفحه خرید صنایع دستی دوراونتاش دیدن فرمایید.

میوه های زرد رنگ

سیب زرد، زرد آلو، آلو زرد، گرمک، انجیر زرد، لیمو ترش، گریپ فروت، انبه، پاپایا، هلو، گلابی، آناناس، هندوانه آناناسی از جمله میوه های زرد رنگ در طبیعت هستند.

سبزیجات زرد رنگ

فلفل دلمه زرد، هویج زرد (زردک)، کدو تنبل، ذرت و سیب زمینی شیرین از جمله سبزیجات زرد رنگ در طبیعت هستند.

روانشناسی رنگ زرد چیست

رنگ زرد یکی از سه رنگ اصلی می باشد، رنگ مکمل آن رنگ بنفش است. این رنگ معمولا نشان دهنده نور خورشید و طلوع خورشید است که همواره با خود گرما را به همراه دارد. معمولاً در آثار هنری از رنگ زرد به عنوان توصیف کننده نور و روشنایی و حالات روحانی انسان استفاده می شود؛ افرادی که به این رنگ علاقه دارند از نظر روانشناسی رنگ زرد افرادی درونگرا و منطقی هستند، این افراد پیش زمینه خوبی برای اینکه فلسفه را فرا بگیرند دارند.

روانشناسی رنگ زرد؛‌ یک کمدین متفکر | ستاره

در روانشناسی رنگ زرد افرادی که علاقه مند به این رنگ هستند معمولاً افرادی تنوع طلب و خلاق به حساب می آیند، همچنین این افراد دوست دارند کارها را به روش های مختلف انجام دهند زیرا از کارهای تکراری خوششان نمی آید و دوست ندارند که به روزمرگی دچار شوند. این افراد دارای روحیه ای مملو از شور و اشتیاق و هیجان هستند و افرادی کاملا اجتماعی در سطح جامعه شناخته می شوند.

افراد علاقمند به رنگ زرد معمولا افرادی هستند که زندگی را به عنوان یک تفریح در نظر گرفته و آن را به خود سخت نمی گیرند. افرادی که به این رنگ علاقه دارند معمولاً تمایل دارند که تحسین شده و افرادی دانا به حساب بیایند. این افراد به این دلیل که افراد منطقی هستند معمولا قبل از هر کار آن را تجزیه و تحلیل کرده و سپس آن را انجام می دهند. این افراد علاوه بر تمام صفات دیگر که بیان شد اندکی لجباز بوده و دوست دارند رهبری گروه را بر عهده بگیرند.

تاثیر رنگ زرد در شخصیت افراد

احتمالا تا به کنون شنیده اید که رنگ زرد را به عنوان رنگ تنفر در نظر می گیرند و بیان می شود که اگر شخصی هدیه ای با رنگ زرد به فرد دیگری بدهد نشانه خوبی ندارد. اما در واقع این گونه نیست و از نظر روانشناسی رنگ زرد، این رنگ بسیار جذاب بوده و اکثر افراد به این رنگ علاقه دارند، در ادامه به بررسی برخی ویژگی های خاص و تاثیرات این رنگ بر زندگی افراد می پردازیم:

این رنگ از نظر روانشناسی یکی از شادترین رنگ ها می باشد و باعث نشاط و سر زندگی می شود.

رنگ زرد به عنوان یک انتقال دهنده محسوب می ‌شود که می ‌تواند احساسات و خوشحالی افراد را بین سایر افراد منتقل کند.

رنگ‌ زرد نماد دانایی، هوش و تخیل است.

رنگ زرد رنگی است که سریعا به چشم می آید و به همین علت است که در هنگامی که ما در فروشگاه کالایی را با رنگ زرد می بینیم بسیار جلب توجه می کند و یا اینکه در خیابان تاکسی های با رنگ زرد به سرعت شناخته می‌ شوند.

از نظر روانشناسی رنگ زرد این رنگ می تواند باعث افزایش سرعت تفکر گردد و خلاقیت افراد را تحریک نماید.

روانشناسی رنگ زرد در محیط

همان‌ طور که در روانشناسی رنگ زرد به آن اشاره شد، رنگ زرد نشان دهنده نشاط و شادابی است و همچنین نشانه ی نور خورشید و روشنایی بخش است، به همین علت از این رنگ برای ایجاد نشاط و شادی در خانه می توان استفاده کرد.

دیوار زرد

نکته مهمی که در هنگام استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی منزل باید مد نظر داشت این است که طبق روانشناسی رنگ زرد این رنگ باعث هیجان و شور زیادی می شود و برای استفاده در اتاق خواب باید از طیف کم رنگ ‌تر آن استفاده نمود ولی در عوض برای آشپزخانه می توان از این رنگ به عنوان رنگ سنتی آشپزخانه استفاده کرد.

در روانشناسی رنگ زرد در محیط کار نیز باید به این نکته اشاره کرد که در فضاهای با ارباب رجوع کمتر و یا رفت و آمد خیلی کم که باعث خمودگی و بی حالی کارکنان می شود می توان از رنگ زرد به عنوان یک محرک که می تواند باعث شادابی افراد شود استفاده نمود، همچنین استفاده از این رنگ در طراحی محیط کار می تواند خلاقیت کارکنان در محیط کار را افزایش دهد که این امر باعث افزایش راندمان کار شده و به پیشرفت کسب و کار کمک می کند.

رنگ زرد نشانه چیست

تاکنون درباره کاربرد روانشناسی رنگ زرد و این که این رنگ نمایانگر چه خصوصیاتی در رفتار و احساسات و هم چنین افکار افراد است صحبت کردیم و گفتیم که برای طراحی داخلی منزل و یا محیط کار چگونه باید از این رنگ استفاده کرد تا بیشترین بازدهی را داشته و باعث ایجاد شور نشاط در محیط کار و خانه شود. در ادامه این مطلب ما به بیان این موضوع می پردازیم که رنگ زرد در زمان ها و مکان های مختلف نماد چه چیزی بوده است و یا اینکه افراد علاقه مند به این رنگ دارای چه ویژگی هایی هستند.

در روانشناسی رنگ زرد این رنگ را نشانه عقل و خرد می دانند زیرا این رنگ می تواند استعدادهای ذهنی افراد را تحریک کرده و به عنوان نمادی از عقل شناخته شود.

رنگ زرد نشانگر خوشبختی نیز هست زیرا نماد شور و شوق و داشتن اعتماد به نفس است.

رنگ زرد می تواند نشانگر خلاقیت نیز باشد زیرا افرادی که به این رنگ علاقه مند هستند همواره به دنبال راه های جدیدی برای انجام هر چه بهتر کارها هستند.

رنگ زرد نشان دهنده این است که فرد می تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند، همانطور که در روانشناسی رنگ زرد به آن اشاره شد افراد علاقه مند به رنگ زرد دارای روابط اجتماعی بالایی در جامعه هستند.

در زمان چین باستان فقط امپراتور اجازه داشت که از رنگ زرد استفاده کند و هیچ یک از مردم اجازه پوشیدن لباس به رنگ زرد را نداشته اند.

در کشور هندوستان رنگ زرد را رنگی مقدس می دانند که نشانگر مراسم فصل بهار است.

در اروپا رنگ زرد را به عنوان رنگ شادی و امید می شناسند.

در فرانسه از رنگ زرد به عنوان رنگ حسادت یاد می شود، همچنین در قرون وسطی به افراد ترسو لقب زرد می‌ دادند.

در کشور مصر رنگ زرد نماد سوگواری و عزا می باشد.

در آیین بودا رنگ زرد رنگی با برکت و نماد عقل می باشد.

در کشور ژاپن این رنگ نماد دلاوری و وقار و نجابت است.

سوالات متداول

1- ✔️ روانشناسی رنگ زرد چیست؟

✔️ رنگ زرد یکی از سه رنگ اصلی می باشد، رنگ مکمل آن رنگ بنفش است که در متن مقاله روانشناسی این رنگ مطرح شده است.

2- ✔️ تاثیر رنگ زرد بر روان افراد چیست؟

✔️ از نظر روانشناسی رنگ زرد، این رنگ بسیار جذاب بوده و اکثر افراد به این رنگ علاقه دارند که در متن مقاله شرح داده شده است.

3- ✔️ روانشناسی رنگ زرد در محیط چیست؟

✔️ از رنگ زرد برای ایجاد نشاط و شادی در خانه می توان استفاده کرد که درمتن مقاله توضیحات آن به طور کامل ارائه شده است.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد